Egy 1 oldalas DM-levél elemzése (2 PDF)

Szeretnél magyar anyagokból szövegírást tanulni? Akkor ezt a cikket imádni fogod. Ez az 1 oldalas levél felér egy kisebb szövegíróképzéssel – elolvashatod eredetiben és kommentált verzióban is. Mivel ez egy ügyfélanyag, ráadásul az elemzés tényleg értékes, így csak előfizetéssel olvashatod. (Tényleg értékes, a belső képzésünkön is átnéztük.)  

A levél helye a kampányban

  Read More

Hogyan írj szakmai és részletes anyagokat? (7 konkrét tipp)

A blogbejegyzések többségénél megfigyelheted, hogy csak az alapokat érintik. Elmondják azokat a pontokat és érveket, amiket a szakmában tényleg mindenki tud, de még a laikusok is valószínűleg hallották. „Fontos, hogy sok vitamint fogyassz.” „A marketing közvetlenül növeli az árbevételeidet.” „A tartalommarketing alapja a minőségi tartalom.” És így tovább. Nem arról van szó, hogy ezek ne … Read more

Miért ne szervezz ki semmit, ha most indulsz? (Meglepő vallomás egy kivitelezőtől)

Én a kiszervezés híve vagyok. De ha most indítod a céged, akkor mindent tarts házon belül. Ez a cikk lehet, hogy nagy port kavar majd a szakmán belül (azt fogják gondolni, hogy más kivitelezők piacát rontom), de nézzük, hogy mi az igazság arról, hogy kiszervezz-e vagy sem. Ha frissen indult mikrocég vagy, akkor segítek eldönteni … Read more

A listacikk hasznos: ezért (és így) használd a listicle formátumot

A szakma egyszerre imádja és megveti. Mára fontos helye van bármilyen blogstratégiában, mégis mintha kezdenénk túladagolást kapni belőle. Ez a listicle, vagyis a listacikk, amelyet most alaposan kielemzünk. És nem, nem listaformátumban, mert nem leszek ennyire kiszámíthatóan sablonos.

Gonosz-e eredendően a listacikk?

A lista legnagyobb előnye az, hogy könnyen fogyasztható. Nem véletlen, hogy komplett weboldalak rendezkedtek be erre a formátumra: személyes kedvencem az amerikai Cracked humorszájt, ahol a megjelenő írásos tartalmak 80–90%-a listacikk. Könnyen fogyasztható, hiszen nem egy 1000–2000 szavas cikknek kell az olvasónak nekifutnia. listicle_3

Cracked: ahol még a listákról is listákat írnak, és tarolnak vele.

A lista elképesztően jól tagolható tartalomfogyasztás szempontjából: nem kell az alcímekkel, bucket bridge-ekkel trükköznöd, hiszen minden egyes elem magában is megállja a helyét, önállóan is érdekes. Amiért sok újságíró nem szereti, az éppen az a tény, hogy nem is lehet más, mint vázlatos. Ha fogsz egy nagy témát, és készítesz hozzá egy 5–15 elemből álló listát, nem jut majd helyed az egyes résztémák kifejtésére, nem építheted fel úgy az írást, mint egy hagyományos cikket (nem lesz ugyanolyan íve az anyagnak). A magam részéről az aggályokat nem látom igazoltnak. Nem a formátum hibája az, hogy rengeteg olyan listicle-lel találkozhatunk, amelyek egy fabatkát sem érnek. Bármikor tudok olyan kétezer szavas, szakmainak nevezett cikket mutatni, amit eleve nem volt értelme megírni, mert nem tartalmaz értékes információkat a célközönség számára. Rizsázni könnyű, listaformátumban még inkább, tehát a kontár tartalomgyárosok is felkapták. Ha nem gyártod, hanem alkotod a magad tartalmát, akkor ugyanazért nincs okod aggódni, amiért a tartalomsokk miatt sincsen: magasabb talán a belépési küszöb, de ez csak növeli a befektetett munka értékét. Ezt a rövid előzetes eszmefuttatást David Leonhardt gondolatával szánom, aki a New York Times hasábjain kelt a formátum védelmére:
„As easy as it may be to mock listicles, they’re really no different from traditional articles, quotations, photographs, charts or statistics. They’re an extremely useful tool of expression that can be used well or used poorly.”
Lássuk tehát a gyakorlatot: hogyan alkothatsz olyan listacikkeket, amelyek nem egyszerűen sikeresek, de minőségiek is?

Milyen hosszú legyen a listád?

Read More

Hogyan találd meg a célpiacod stílusát?

Anyád azt mondta, hogy figyelj a stílusodra. Bár nem annak szánta, de hasznos marketingkommunikációs tanáccsal látott el téged. Olvasod immár felnőttként egy szakmai cikkben:
„Használd a célcsoportod nyelvezetét.”
Szemed felcsillan, hogy no végre egy megvalósítható copywriting-technika, és még logikus is. De… hogyan találd meg, hogy hogyan beszél a célcsoportod? Nézzük, hogy mi hogyan szoktunk „ez annyira rólam szól, mintha én írtam volna” szövegeket írni.

Interjú

A legkézenfekvőbb módszer az, ha az irodádba hívod az ügyfeled, és beszélgetsz vele. Ez lehet:
  • egy tárgyalás
  • egy projekt megbeszélése
  • szakértői interjú (buyer personákhoz)
Ideális esetben nem piackutatásra hívod be, mert az ügyfeled ideje is drága, ráadásul a válaszok nagyon torzítanak, ha nem jól kérdezel. A tárgyalás, projektmegbeszélés (stb.) viszont olyan megbeszélés, amit amúgy is el kell végezned, és az ügyfeled nem arra fog figyelni, hogy vajon mit akarsz hallani. A beszélgetés elején jelezd, hogy a beszélgetést rögzítenéd. Ha beleegyezik, akkor van 1–3 órányi autentikus anyagod – ahogyan egy célcsoportbeli ember beszél az igényeiről, problémáiról, kihívásairól, termékedről, rólad, önmagáról stb. Ezt a könnyebb kezelhetőség miatt alakítsd szöveggé, és a szövegmintában keresd meg a kulcsszavakat: hogyan írja le a problémáját? Mit várt a termékedtől? Mit volt neki a legkönnyebb használnia?

Kulcsszókutatás kicsit máshogy

Erre a kutatásra nem azért van szükséged, hogy vajon az on-site keresőoptimalizálásod során melyik kulcsszót célozd nagy hévvel, jó tartalommal és mindig használandó H1-gyel. Eleve a salesszövegek célja nem a rangsorolás (egy landing page jellemzően csak a kampány időtartama alatt éles, akkor is deindexált). Viszont a kulcsszavak madártávlati képet adnak arról, hogy hogyan (értsd: milyen szavakkal) keresnek rá témára vagy a problémára az ügyfeleid. Én ezeket szoktam használni: Google Trendsnél különösen, de a többi eszköznél is figyelj arra, hogy magyarországi találatokra szűkítsd, különben lesz meglepi. Google Trends

Ha van egy termékem, akkor inkább szövegíróknak szánom, nem a copywritereknek (holott ugyanazt jelenti a kettő)

Egy „normális” kulcsszókutatásnál figyelembe veszed a keresési szándékot, a versenyt és a javasolt licitet (minél nagyobb rá a licit, várhatóan annál értékesebb a forgalom). Ám itt elsősorban a javasolt kifejezésekre vagy kíváncsi és a kulcsszavak keresési volumenjére. A célod az, hogy végül a szövegedbe beírhasd azokat a kifejezéseket, amelyeket a célcsoport szokott beírni Google-be. Ismétlem: nem azért, hogy erre rangsorolj, hanem azért, hogy az olvasód azt érezze, hogy a terméked (vagy csaliterméked, tehát bármid, amit épp eladsz) neki szól.

Facebook-csoportok

Read More

Mit tanulhatsz „az év legőszintébb autóhirdetésétől”?

Mi lehet nehéz egy apróhirdetés megírásában? Egyáltalán miért foglalkozunk apróhirdetésekkel ezen a blogon? Te valószínűleg online marketinges, cégvezető vagy éppen tartalomkészítő vagy: nem a Vaterán akarsz érvényesülni. A téma fontos, mert jó reklámszöveget írni egy apróhirdetésekhez is épp akkora kihívás, mint egy landing oldalra vagy az AdWordsbe. És a legjobbaktól rengeteget tanulhatsz. Az alábbiak elsősorban az ecommerce vonalon mozgóknak lesznek hasznosak, de ha szeretnél kreatívan szöveget írni, akkor is sokat tanulhatsz.

Az egyedi és kreatív tartalom mindig győz

Nem győzöm hangsúlyozni, mennyire fontos egy webáruház esetében, hogy alkalmazza a történetmesélés fogásait: minden egyes termék kapjon egyedi leírást, amelyben nem csak a tulajdonságokat soroljuk fel. Az ilyen posztok kiváló példái annak, hogy a történet és a jó szöveg ereje mekkora. Virális lett. Legelőször is tisztázzuk: ez nem egy tudatosan megkomponált salesszöveg, hanem egy egyszerű poszt, aminek a hangvételét tökéletesen eltalálta szerzője: hogy mennyire volt szándékos mindez, nem tudhatjuk.
Az viszont tény, hogy a szerző jobb ösztönös értékesítőnek tűnik, mint ebben a szakmában nagyon sok súlytalan szakértő. Utóbbiak remek előadásokat tartanak az elméletről, de világéletükben nem adtak el még egy rozsdás szeget sem – a szerk.
Nézzük a szöveget, aztán a konkrétumokat. Ezt a hirdetést a szerkesztőségben imádtuk: facebookopelhirdetes

Specifikációk helyett storytelling

A kocsi tulajdonságairól tulajdonképpen egyetlen sor szól a legelején, ami bőségesen elég is: tekintve, hogy egy tökéletesen átlagos autóról van szó. Agresszíven semmilyen. Olyan ez, mintha egy fehér zoknit vagy egy szürke pólót akarnál eladni. Mégis mit tudsz írni róla? Még száz helyen árulják tökéletesen ugyanazt. Az esélyed a történetmesélésben rejlik. Ezzel növelsz értéket és ezzel pozicionálsz. Ahol egy átlagos hirdetésben azt olvashatnánk, „jó állapotú”, itt ezt találjuk:
első, hölgy tulajdonos. ráadásul orvos. ráadásul az anyám, aki egy karácsonyi ebéd alatt háromszor cserél abroszt, és kábé kétnaponta porszívózik, a kocsi állapota is ennek megfelelő.
Az olyan apróságok, mint anyuka tisztaságmániája, a közönséghez közvetlen, személyes szinten szólnak. Hátteret kap az autó, személyes lesz és átélhető. Továbbá nem leírja azt, hogy milyen tiszta a kocsi, hanem bemutatja és hitelesíti.

Rossz terméket jó sztorival (és őszinteséggel)

Read More

A szövegírás 15 alapszabálya (Joe Sugarman axiómái)

Ismered a szövegírás axiómáit? Mert van, ami nyelv- és kultúrafüggetlen. Van, ami nem évülő és vitathatatlan kiindulási pont. Az alábbi 15 axiómát Joe Sugarman fektette le a The Adweek Copywriting Handbookban. Ehhez minden joga megvolt:
  1. Egy 190 000 dollárra becsült használt kisrepülőt eladott 240 000 dollárért egy egyoldalas hirdetéssel.
  2. A legnagyobb lelki nyugalommal meghirdetett egy 6 millió dolláros lakást egy magazinban (és elfogadott MasterCardot) – a lakás nem kelt el, de akkora publicitást kaptak, hogy Sugarmant meghívták a David Letterman Show-ba (nem fogadta el)
  3. Egyetlen hirdetéssel elindított egy hatalmas napszemüvegcéget (és eladott 20 millió pár napszemcsit)
Tehát egy legenda. Nézzük hát a szövegírás alapjait.  
Axiom 1: Copywriting is a mental process, the successful execution of which reflects the sum total of all your experiences, your specific knowledge and your ability to mentally process that information and transfer it onto a sheet of paper for the purpose of selling a product or service.
Ez egy definíció, mely szerint a szövegírás (leegyszerűsítve) mindaz, amit azért teszel, hogy írásban eladj egy terméket vagy szolgáltatást. (Az axiómákat elkezdtem lefordítani, végül maradtam az angolnál, mert pontosabb. Ehhez a szakmához kell az angol.)  
Axiom 2: All the elements in an advertisement are primarily designed to do one thing and one thing only: get you to read the first sentence of the copy.
Ha nincs közönséged, akkor nincs kit meggyőznöd. A szöveg egyes elemeivel értelemszerűen más és más céljaid vannak.
  • A képekkel „termékbemutatót” tartasz
  • Az árat úgy prezentálod, hogy befektetésnek tűnjék
  • A garanciával kockázatot csökkentesz
  • Az alcímekkel szellősebbé és vonzóbbá teszed a szöveget
  • A főcímeddel figyelmet keltesz
De a legfontosabb, hogy minden elemet úgy készítesz el, hogy végül a legelső mondatod elolvasására rávedd az olvasót. A hirdetésben több „eladást” végzel a tényleges eladás előtt, és ez (az első mondat elolvastatása) a legkritikusabb.
  Axiom 3: The sole purpose of the first sentence in an advertisement is to get you to read the second sentence.
Az esetek többségében nem tudsz az első 20 szóval eladni. (Kivéve akkor, ha nagyon egyszerű és olcsó terméked van: pl. egy doboz energiaitalod vagy egy pár zoknid.) A hirdetés elején a legfontosabb célod továbbra is az, hogy az olvasód tovább olvasson. Olvassa el az első mondatot. Azután a másodikat. Azután a harmadikat. Egészen addig, amíg a szöveg „behúzta magába” – mint egy letehetetlen könyv, amely beindul, vagy mint a kedvenc sorozatod, amikor már izgalmas a sztori. A hirdetés elején a terméked konkurense nem a többi hasonló termék – hanem a Facebook, a csörrenő telefon vagy épp az ebédszünet. A hirdetésed akkor jó, ha miatta nem veszek fel egy hívást. Read More

Honnan tudod, hogy tényleg értékes a tartalmad? (számok nélkül, konkrét irányelvekkel)

A tartalomgyártás nem nehéz. Sőt kifejezetten könnyű. Bárki képes megírni egy cikket, leforgatni egy videót vagy összerakni egy infografikát. A kihívás nem ez. A tartalomsokktól rettegők éppen azért aktívak még ma is, mert csak annyit látnak, hogy a digitális világ hatványra emelte a tartalomkészítést. Ma már mindenki tartalmat készíthet és publikálhat, és a konkurencia óriási(nak tűnik). Nem azt kell tehát kérdezned magadtól, képes vagy-e tartalmat gyártani, hanem azt, hogy amit készítesz, az értékes-e. Hogy képes vagy-e tartalmat alkotni.

Mennyire eredeti az ötleted?

Rákerestem a Google-ben arra, hogy esküvői fotózás ötlet. Ha éppen az esküvőmre készülnék, és fotósorozatot akarnék készíttetni, én valami eredetit, kreatívat szeretnék – csakhogy az első oldalon a találatok egyike sem győz meg arról, hogy a felsorolt ötletek kreatívak lennének. Nem kapok mást, csak gyűjtéseket, legalábbis a headline-ok ezt ígérik. Egy csöppet sem mozgatnak meg. Vicces, kreatív, kihagyhatatlan és a többi buzzword. ertekes_tartalom_1 Az első konkrétumért, ami felkeltette az érdeklődésemet, a 4. találati oldalig (más narratívákban „senkiföldje”) kellett mennem, és az is egy hír volt, nem egy üzleti blog. Az, hogy csinálsz egy gyűjtést kreatív(nak gondolt) fotókból, nem egy eredeti ötlet. Ötletnek is csak nagyvonalúan hívnám. Ha már elsőre azt gondolom a tartalmadról, hogy nem ad többet, mint 10 másik, amivel már korábban találkoztam, nem pazarolok rá értékes perceket az életemből.
Az első néhány tucatnyi ötleted olyasmi lesz, amiről már bőven sok tartalom készült. Az első eredetit jó eséllyel akkor szülöd majd meg, amikor dühösen az asztalra csapsz, kiemelkedsz a börleszkes gyűröttpapír-halomból és kimondod a legnagyobb marhaságot, ami eszedbe jut.
Egy jó ötletet megszülni rendkívül nehéz, de bőven megéri. Az hoz majd neked elismerést lájkok, kommentek és megosztások formájában, ami új élményt ad a fogyasztónak.

Hozzáad valamit az oldaladhoz, brandedhez?

Attól még, hogy van egy nagyon jó ötleted, nem biztos, hogy az értékes is. Több ezer cikket írtam már szövegíróként, és nem egyszer előfordult, hogy egy egyébként olyan munkát, amire büszke voltam, végül elvetettem, mert nem volt ideális az ügyfél oldalának. A téma nem illeszkedett tökéletesen ahhoz, amit fel akartunk építeni. Gondolj bele, hogyan ír az ember önéletrajzot. A profik minden egyes helyre egy kicsit másképpen adják be: átszabják úgy – a valóság torzítása nélkül – hogy releváns legyen.
Ezen a blogon nem fogsz arról olvasni, hogyan készíthetsz jó dizájnt egy e-mailhez, mert bár vannak átfedések és rengeteget tudnánk írni arról, hogy a vizuális elemek hogyan irányítják a figyelmet, mi tartalommarketinggel foglalkozunk. Akit a dizájn érdekel, aki erre a témára keres rá, az nem (annyira) célközönségünk.
A kérdés tehát az, hogy gazdagít-e téged egy adott tartalom, hogy olyan érdeklődőket vonz-e, akik számodra értékesek.

Illeszkedik a célközönséged tudásszintjéhez, érdeklődéséhez?

Read More

Így készíts 43%-os saleskonverziót hozó hírlevelet (elemzés)

Nem unod még ezeket a bődületes konverziós számokat, amiket mindig belerakok a címbe? Én sem. Ez ugyanis egyrészt referencia nekünk (ha szeretnél hírlevelet íratni velünk, esetleg a céges blogod felnevelését bíznád ránk). Neked meg érdekes és tanulságos.
Apropó: határozatlan ideig most még fogadunk megrendeléseket Miniblogra és Optiblogra. Írj itt.
Mutatom magát a hírlevelet (és azt is, hogy hogyan jöttek ki ezek a számok). 2016. április 27-én kiment egy hírlevél, amely a Kontent magazint reklámozta (ha még nem vagy előfizető, akkor az tarthatatlan állapot, és itt kérd az előfizetésed, mely elhanyagolható évi 4000 Ft-ba kerül, ebben a postázás is benne van, ráadásul bruttó). A tárgymező asztali Gmailen így jelent meg: hírlevél tárgymező megjelenése Gmailben

(Kattints rá és olvasható lesz.)

A teljes tárgymező: Így néz ki „meztelenül” egy 45 millió forintot hozó online magazin (ULTRARÉSZLETES tartalomjegyzék a Kontentről) Igen, a Gmail levágta a végét, mert nem követtük a saját tanácsainkat. A hírlevél a kontentmagazin.hu oldalra linkelt, és a hírlevélben erősen értékesítettük az előfizetést (mindjárt belecsapunk a saleslecsóba). Mikrokonverziónak az átkattintást, célkonverziónak az előfizetést tekintettem. Kétszer is kiküldtük a levelet – először a teljes listára, utána másnap azoknak, akik az első levelet nem nyitották meg. A második e-mail tárgymezője: Ez a levél 37%-os konverziót hozott. A 2 kiküldés statisztikái a MailMaster szerint (kattintható a kép): Kontent hírlevél elemzés A 35%-os megnyitási arány izmos (eleve mi számít jó megnyitásnak?), a 4%-os CTR sem lebecsülendő – főleg akkor, ha csak a levelet megnyitókat számítod bele a CTR-ba (126/1231), mert akkor 10,2%-os átkattintással büszkélkedhet a levél. Ami viszont érdekesebb: a 2 levél hatására 68 új előfizetőnk lett. Ha ezt az összesen 158 átkattintóból számolom, akkor 43%-os konverziót tudunk a kampányon kimutatni. (Ha a teljes listát nézem, akkor 1,9% – de ennek a számnak kevesebb haszna van, mert nem mutatja azt, hogy maga a hírlevél és az oldal együtt hogyan konvertál: értelemszerűen csak akkor konvertálhat az oldal, ha valaki átkattintott és látta­­­­­).

A hírlevél részletes elemzését itt tudod letölteni:

Read More

10 „mégsem annyira hazugság”, amit a szövegíró mondhat neked

A Kissmetrics blogján megjelent még 2010-ben egy 10 lies Freelance Copywriters Like to Tell You című cikk, amely a simlis szövegírók simlis trükkjeire világít rá. Ezt én anno olvastam, sok ponttal már akkor sem értettem egyet, majd a cikkről meg is feledkeztem. Ám nemrég egy angol facebookos szövegírócsoportban belinkelték, illetve több helyen fel-felbukkant az írás. … Read more