A szövegírás egy külön szakma, és ha profin szeretnéd csinálni, akkor meg kell tanulnod.
De szeretnéd profin csinálni, hiszen azért vagy itt.
Mivel Magyarországon nincs akkreditált szövegírói képzés, így a dolgod elsőre nehéz: egy-egy tréningen, szakmai blogokból, alapkönyvekből és mentorprogramokból szedheted össze ezt az értékes tudást (az elméleti részére gondolok, a gyakorlat természetesen csak terepen, konkrét projekteken tanulható meg).
Összegyűjtöttem neked azokat a fontos lépéseket és szemléletformáló gondolatokat, melyekkel sikeres szövegíró lehetsz.
Előre szólok, hogy a cikkben nincs cukormázas bullshit. Ezek a mi tapasztalataink és tanulási módszereink, és egyik pontban sincs motivációs maszlag vagy „gyakorolj sokat” üres tanács. Ez itt hardcore szövegíróképzés.
0. A szövegírás értékes, ha jól csinálod
Megkockáztatom, hogy a legértékesebb üzleti tudások egyike az, hogy a megfelelő szavakat rakod a papírra, és ezzel embereket ráveszel dolgokra – mert ha lehántjuk a szakzsargont, akkor ennyiről van szó.
Nem érdekel, hogy te soha nem vásárolnál a reklámok miatt.
Nem érdekel, ha apád reklámellenes (az enyém az). Őt is meggyőzheted, ha megtalálod az értékét, illetve etikusan működsz.
Nézd meg a Wall Street Journal „2 young men” levelet, ami becslések szerint 2 milliárd dollárt hozott előfizetői díjakban, és az az egy levél építette fel az egész WSJ-t. Keress rá a nagy sikerekre és győzd meg magad a tényekkel.
Ha nem hiszel benne és soha nem tapasztaltad meg, hogy milyen érzés marketingszöveggel eladni, akkor nem leszel jó szövegíró.
1. Alapskillset: sales, írás, marketing
Ebben a sorrendben. Jó, ha üzleti tudásod is van és értesz a befolyásoláshoz (bár ez a sales alá sorolható). Marketingből annyi kell, hogy megértsd, hogy az adott piece (apropó, terminusoknak nézz utána) hogyan illeszkedik az ügyfél értékesítési rendszerébe, és ha azt mondja, hogy „célcsoport” vagy „bevezetési kampány”, akkor értsed. Nyilván minél jobban értesz a marketinghez, annál jobb, de sales és írás, sales és írás.
Sales és írás.
2. Az óradíjat felejtsd el
Speciális esetekben használjuk, de rendszerint projekteket árazunk. Az óradíjas árazással azonnal ellenérdekeltté teszed magad az ügyfeleddel szemben: ő minél gyorsabban szeretné megkapni az anyagot, neked viszont az éri meg, ha sok órát töltesz az írással.
Árazásnál nem az számít, hogy mennyi időt töltesz az anyaggal, hanem az, hogy mennyi értéket adsz az ügyfélnek. Az adott érték 5–15%-át elkérheted.
(Ez azt is jelenti, hogy a tízmilliós kampány minden anyagának megírása nem bruttó 10 000 Ft lesz.)
3. Tanulj folyamatosan
Ideális esetben minden nap, de legalább minden héten.
4. Olvasd el az alábbi könyveket angolul
Ha még nem tudsz angolul, akkor tanulj meg angolul.
The Ultimate Sales Letter (Dan S. Kennedy)
Advertising Secrets of The Written Word (Joe Sugarman)
The Robert Collier Letter Book (Robert Collier)
Scientific Advertising (Claude Hopkins)
Tested Advertising Methods (John Caples)
Breakthrough Advertising (Eugene M. Schwartz)
Breakthrough Advertising Secrets (Eugene Schwartz)
How to Write a Good Advertisement (Victor O. Schwab)
The Copywriter's Handbook (Robert Bly)
Ogilvy On Advertising (David Ogilvy)
Hypnotic Writing (Joe Vitale)
Persuasive Online Copywriting (Bryan & Jeffrey Eisenberg)
Net Words - Creating High Impact Online Copy (Nick Usborne)
Masters Of Advertising (J. George Frederic)
How To Make Your Advertising Make Money (John Caples)
És Cialdini munkáját se felejtsd.
(Ezeknél persze több könyvet olvass el, csak valahol el kell indulnod.)
5. Olvasd az alábbi szövegíró-legendákat
Olvass el Gary Halberttől, Gary Bencivengától, Dan Kennedytől, Jay Abrahamtől és John Carltontól mindent, amihez csak hozzájutsz.
6. Másold le a sikeres hirdetéseket kézzel
A bizonyítottan működő (értsd: eladott nagyon sokat) sales szövegeket másold le kézzel. Igen, fogsz egy tollat és egy füzetet, és szóról szóra lemásolod az adott hirdetést.
Azt hiszed, hogy viccelek? A világ legjobb szövegírói is ezt ajánlják, és 30-40 év szövegírás és több millió dollár árbevétel után is a tanulási rutinjuk alapja.
Ha középszerű akarsz lenni, akkor ezt a lépést ne csináld.
Ha a legjobbak közé akarsz tartozni, akkor viszont muszáj lesz.
7. Ismerd az ügyfeleidet
Beszélgess velük, menj el velük vacsizni, olvasd azokat a könyveket, amiket ők olvasnak. Ismerd a problémáikat, kihívásaikat, örömüket és bánatukat. Ismerd meg, hogy hogyan beszélnek. Mindig kövesd, hogy kiknek mit írtál, és a jó ügyfeleidnek menjen 2-3 havonta az utókövetés.
8. Minden nap csinálj valamit, amitől később munkád lesz
Küldj e-mailt egy régi ügyfélnek. Adj ki pár árajánlatot. Írj magadnak egy hirdetést. Írj egy blogbejegyzést, ami közvetetten reklámozza a szolgáltatásod. Ne feküdj le úgy, hogy legalább egy e-mailt (vagy hasonló 2 perces dolgot) nem csináltál meg.
9. Ne foglalkozz a szakmával
A szakma nem érdekes, sőt leginkább visszahúz. A szakmától legfeljebb kapsz pár díjat (ha szeretnek), de az ügyfeleket ez nem érdekli. Az ügyfeleidnek akarj megfelelni, az ő társaságukba járj, az ő véleményüket kérdezd, az ő nyelvüket beszéld. Az ügyfeleid fizetik a számláidat, nem a szakma – és ha a szakma esetleg nem szeretne, akkor a könnyeidet kiválóan felitatják a húszezresek.
Itt sem a szakma kegyeit keressük, hanem az ügyfelekét
Persze ettől még érdemes a szakmában pezsegni, barátkozni, kapcsolatokat építeni – de ez szinte mindig brandépítés, PR vagy szórakozás lesz. A valódi üzletért az ügyfeleket keresd.
10. Felejtsd el azt, hogy te bölcsész vagy, és gondolj magadra szakemberként
Te nem írogatsz, hanem az ügyfeleid problémáit oldod meg, product launch-ok kampányát építed fel, bevételeket növelsz, brandet építesz stb.
11. Növelj értéket
Mindig keresd a lehetőségét annak, hogy az ügyfeleidnek több értéket tudj adni. Ha kell, akkor tanulj hozzá. Ha kell, akkor vállalj plusz szolgáltatást, elemzést, adj neki a kapcsolati tőkédből, segíts leszervezni a rendezvényét stb. (ami még észszerűen belefér, és nem külön szakma).
12. A pénzről és a hozzáállásodról
Ha sok pénzt szeretnél keresni, akkor ne félj a pénztől. A pénz nem végcél, hanem egy eszköz a szabadságodhoz (vagy amihez akarod). A pénz önmagában nem amorális. Adott projektek lehetnek amorálisak, és döntsd el, hogy neked mi fér bele és mi nem.
13. Gyakorold az árazást
Ha sok pénzt szeretnél keresni szövegírással, akkor tanulj meg árazni, és gyakorold azt, hogy nagy összegeket mondasz ki úgy, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne. Nem a piac számít, hanem az, hogy az ügyfél mit tart értékesnek és mit nem.
Felejtsd el a „túlárazott” szót. Ha egy 200 szavas hírleveled kimutathatóan hoz 10 milliót az ügyfelednek, akkor a 100 000 forintos projektár nincs túlárazva. Nem érdekel, hogy az ismerősöd, a volt kollégád vagy anyád mit gondol túlárazottnak vagy mit nem. Az sem számít, ha szerinted túlárazott. Az a jó vétel, ahol a kapott érték több (vagy többnek érződik), mint az ár.
14. A munkaidőd önmagában nem értékes
A végeredmény lehet értékes. Ha 12 órán át masszírozod az Excelt és létrehozol egy olyan táblázatot, amit a cégben senki nem tud semmire felhasználni, akkor a 12 órád korrekt munkadíja bruttó 0 Ft lenne. Ha a fenti hírlevelet 1 óra alatt megírod, akkor 100 000 Ft-os óradíjjal dolgoztál.
Így néz ki a sales page statisztikája, ha profi szövegíróra bízod (saját projekt, a konverzió itt eladást jelent)
Ismétlem, nem az számít, hogy mennyi időt töltesz valamivel vagy milyen jól tudsz úgy csinálni, mintha dolgoznál – a végeredmény legyen értékes.
15. Állj ki az ötleteidért
Ha megírtad szerinted a legjobb headline-t, akkor ne hagyd, hogy az ügyfél kiherélje a szövegedet valami mondvacsinált indokkal. Érvelj a megoldásod mellett, és futtassatok A/B tesztet. Ha igazad van, akkor az feketén-fehéren kiderül.
16. Az ötlet önmagában értéktelen
Idea < follow-through. Ha van 1000 megvalósítatlan, ámde kiváló ötleted, akkor mérhetetlenül szegényebb leszel, mint az, akinek csak 10 ötlete van, de abból 7-et megvalósít, 4 bedől, 3 pedig beválik.
17. A győztesek csinálják
A legjobb tanács sem ér semmit, ha nem valósítod meg. Minden elméleti tudásodat (itt ajánlott könyvek, cikkek, egy-egy jó tipp) minél hamarabb próbáld ki a gyakorlatban. Kezdd ennek a cikknek a tippjeivel.
Show More