Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
Olvasási idő: 8 perc

Hogyan legyél szövegíró (ultimate guide 17 pontban)

  • Szerző: Vavrek Balázs
  • Kategóriák: Ingyenes, Szövegírás
  • Címkék: szovegiras

A szövegírás egy külön szakma, és ha profin szeretnéd csinálni, akkor meg kell tanulnod.

De szeretnéd profin csinálni, hiszen azért vagy itt.

Mivel Magyarországon nincs akkreditált szövegírói képzés, így a dolgod elsőre nehéz: egy-egy tréningen, szakmai blogokból, alapkönyvekből és mentorprogramokból szedheted össze ezt az értékes tudást (az elméleti részére gondolok, a gyakorlat természetesen csak terepen, konkrét projekteken tanulható meg).

Összegyűjtöttem neked azokat a fontos lépéseket és szemléletformáló gondolatokat, melyekkel sikeres szövegíró lehetsz.

Előre szólok, hogy a cikkben nincs cukormázas bullshit. Ezek a mi tapasztalataink és tanulási módszereink, és egyik pontban sincs motivációs maszlag vagy „gyakorolj sokat” üres tanács. Ez itt hardcore szövegíróképzés.

0. A szövegírás értékes, ha jól csinálod

Megkockáztatom, hogy a legértékesebb üzleti tudások egyike az, hogy a megfelelő szavakat rakod a papírra, és ezzel embereket ráveszel dolgokra – mert ha lehántjuk a szakzsargont, akkor ennyiről van szó.

Nem érdekel, hogy te soha nem vásárolnál a reklámok miatt.

Nem érdekel, ha apád reklámellenes (az enyém az). Őt is meggyőzheted, ha megtalálod az értékét, illetve etikusan működsz.

Nézd meg a Wall Street Journal „2 young men” levelet, ami becslések szerint 2 milliárd dollárt hozott előfizetői díjakban, és az az egy levél építette fel az egész WSJ-t. Keress rá a nagy sikerekre és győzd meg magad a tényekkel.

Ha nem hiszel benne és soha nem tapasztaltad meg, hogy milyen érzés marketingszöveggel eladni, akkor nem leszel jó szövegíró.

1. Alapskillset: sales, írás, marketing

Ebben a sorrendben. Jó, ha üzleti tudásod is van és értesz a befolyásoláshoz (bár ez a sales alá sorolható). Marketingből annyi kell, hogy megértsd, hogy az adott piece (apropó, terminusoknak nézz utána) hogyan illeszkedik az ügyfél értékesítési rendszerébe, és ha azt mondja, hogy „célcsoport” vagy „bevezetési kampány”, akkor értsed. Nyilván minél jobban értesz a marketinghez, annál jobb, de sales és írás, sales és írás.

Sales és írás.

2. Az óradíjat felejtsd el

Speciális esetekben használjuk, de rendszerint projekteket árazunk. Az óradíjas árazással azonnal ellenérdekeltté teszed magad az ügyfeleddel szemben: ő minél gyorsabban szeretné megkapni az anyagot, neked viszont az éri meg, ha sok órát töltesz az írással.

Árazásnál nem az számít, hogy mennyi időt töltesz az anyaggal, hanem az, hogy mennyi értéket adsz az ügyfélnek. Az adott érték 5–15%-át elkérheted.

(Ez azt is jelenti, hogy a tízmilliós kampány minden anyagának megírása nem bruttó 10 000 Ft lesz.)

3. Tanulj folyamatosan

Ideális esetben minden nap, de legalább minden héten.

4. Olvasd el az alábbi könyveket angolul

Ha még nem tudsz angolul, akkor tanulj meg angolul.

The Ultimate Sales Letter (Dan S. Kennedy)

Advertising Secrets of The Written Word (Joe Sugarman)

The Robert Collier Letter Book (Robert Collier)

Scientific Advertising (Claude Hopkins)

Tested Advertising Methods (John Caples)

Breakthrough Advertising (Eugene M. Schwartz)

Breakthrough Advertising Secrets (Eugene Schwartz)

How to Write a Good Advertisement (Victor O. Schwab)

The Copywriter's Handbook (Robert Bly)

Ogilvy On Advertising (David Ogilvy)

Hypnotic Writing (Joe Vitale)

Persuasive Online Copywriting (Bryan & Jeffrey Eisenberg)

Net Words - Creating High Impact Online Copy (Nick Usborne)

Masters Of Advertising (J. George Frederic)

How To Make Your Advertising Make Money (John Caples)

És Cialdini munkáját se felejtsd.

(Ezeknél persze több könyvet olvass el, csak valahol el kell indulnod.)

5. Olvasd az alábbi szövegíró-legendákat

Olvass el Gary Halberttől, Gary Bencivengától, Dan Kennedytől, Jay Abrahamtől és John Carltontól mindent, amihez csak hozzájutsz.

6. Másold le a sikeres hirdetéseket kézzel

A bizonyítottan működő (értsd: eladott nagyon sokat) sales szövegeket másold le kézzel. Igen, fogsz egy tollat és egy füzetet, és szóról szóra lemásolod az adott hirdetést.

Azt hiszed, hogy viccelek? A világ legjobb szövegírói is ezt ajánlják, és 30-40 év szövegírás és több millió dollár árbevétel után is a tanulási rutinjuk alapja.

Ha középszerű akarsz lenni, akkor ezt a lépést ne csináld.

Ha a legjobbak közé akarsz tartozni, akkor viszont muszáj lesz.

7. Ismerd az ügyfeleidet

Beszélgess velük, menj el velük vacsizni, olvasd azokat a könyveket, amiket ők olvasnak. Ismerd a problémáikat, kihívásaikat, örömüket és bánatukat. Ismerd meg, hogy hogyan beszélnek. Mindig kövesd, hogy kiknek mit írtál, és a jó ügyfeleidnek menjen 2-3 havonta az utókövetés.

8. Minden nap csinálj valamit, amitől később munkád lesz

Küldj e-mailt egy régi ügyfélnek. Adj ki pár árajánlatot. Írj magadnak egy hirdetést. Írj egy blogbejegyzést, ami közvetetten reklámozza a szolgáltatásod. Ne feküdj le úgy, hogy legalább egy e-mailt (vagy hasonló 2 perces dolgot) nem csináltál meg.

9. Ne foglalkozz a szakmával

A szakma nem érdekes, sőt leginkább visszahúz. A szakmától legfeljebb kapsz pár díjat (ha szeretnek), de az ügyfeleket ez nem érdekli. Az ügyfeleidnek akarj megfelelni, az ő társaságukba járj, az ő véleményüket kérdezd, az ő nyelvüket beszéld. Az ügyfeleid fizetik a számláidat, nem a szakma – és ha a szakma esetleg nem szeretne, akkor a könnyeidet kiválóan felitatják a húszezresek.

siposzoli

Itt sem a szakma kegyeit keressük, hanem az ügyfelekét

Persze ettől még érdemes a szakmában pezsegni, barátkozni, kapcsolatokat építeni – de ez szinte mindig brandépítés, PR vagy szórakozás lesz. A valódi üzletért az ügyfeleket keresd.

10. Felejtsd el azt, hogy te bölcsész vagy, és gondolj magadra szakemberként

Te nem írogatsz, hanem az ügyfeleid problémáit oldod meg, product launch-ok kampányát építed fel, bevételeket növelsz, brandet építesz stb.

11. Növelj értéket

Mindig keresd a lehetőségét annak, hogy az ügyfeleidnek több értéket tudj adni. Ha kell, akkor tanulj hozzá. Ha kell, akkor vállalj plusz szolgáltatást, elemzést, adj neki a kapcsolati tőkédből, segíts leszervezni a rendezvényét stb. (ami még észszerűen belefér, és nem külön szakma).

12. A pénzről és a hozzáállásodról

Ha sok pénzt szeretnél keresni, akkor ne félj a pénztől. A pénz nem végcél, hanem egy eszköz a szabadságodhoz (vagy amihez akarod). A pénz önmagában nem amorális. Adott projektek lehetnek amorálisak, és döntsd el, hogy neked mi fér bele és mi nem.

13. Gyakorold az árazást

Ha sok pénzt szeretnél keresni szövegírással, akkor tanulj meg árazni, és gyakorold azt, hogy nagy összegeket mondasz ki úgy, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne. Nem a piac számít, hanem az, hogy az ügyfél mit tart értékesnek és mit nem.

Felejtsd el a „túlárazott” szót. Ha egy 200 szavas hírleveled kimutathatóan hoz 10 milliót az ügyfelednek, akkor a 100 000 forintos projektár nincs túlárazva. Nem érdekel, hogy az ismerősöd, a volt kollégád vagy anyád mit gondol túlárazottnak vagy mit nem. Az sem számít, ha szerinted túlárazott. Az a jó vétel, ahol a kapott érték több (vagy többnek érződik), mint az ár.

14. A munkaidőd önmagában nem értékes

A végeredmény lehet értékes. Ha 12 órán át masszírozod az Excelt és létrehozol egy olyan táblázatot, amit a cégben senki nem tud semmire felhasználni, akkor a 12 órád korrekt munkadíja bruttó 0 Ft lenne. Ha a fenti hírlevelet 1 óra alatt megírod, akkor 100 000 Ft-os óradíjjal dolgoztál.

kreativ-kontroll-referencia

Így néz ki a sales page statisztikája, ha profi szövegíróra bízod (saját projekt, a konverzió itt eladást jelent)

Ismétlem, nem az számít, hogy mennyi időt töltesz valamivel vagy milyen jól tudsz úgy csinálni, mintha dolgoznál – a végeredmény legyen értékes.

15. Állj ki az ötleteidért

Ha megírtad szerinted a legjobb headline-t, akkor ne hagyd, hogy az ügyfél kiherélje a szövegedet valami mondvacsinált indokkal. Érvelj a megoldásod mellett, és futtassatok A/B tesztet. Ha igazad van, akkor az feketén-fehéren kiderül.

16. Az ötlet önmagában értéktelen

Idea < follow-through. Ha van 1000 megvalósítatlan, ámde kiváló ötleted, akkor mérhetetlenül szegényebb leszel, mint az, akinek csak 10 ötlete van, de abból 7-et megvalósít, 4 bedől, 3 pedig beválik.

17. A győztesek csinálják

A legjobb tanács sem ér semmit, ha nem valósítod meg. Minden elméleti tudásodat (itt ajánlott könyvek, cikkek, egy-egy jó tipp) minél hamarabb próbáld ki a gyakorlatban. Kezdd ennek a cikknek a tippjeivel.

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)

Ismerd meg a tartalommarketing alapjait ebből az e-bookból. 122 oldal könnyen fogyasztható tudás, ingyen.
Kérem az e-bookot

Új ablakban nyílik meg.

ElőzőElőző cikkKözvetítsünk a marketingrendezvényedről? Így szerezz sajtómegjelenéseket a konferenciádnak
Következő cikkÍgy készíts hatékony hírlevelet: 44,5%-os megnyitás, 86,2%-os CTR, 11,7%-os konverzió, félmillió feletti eladásKövetkező

Ezeket olvastad már?

„A tartalommarketinget nem erőből kell csinálni” – interjú Neil Patellel

Neil Patel a Crazy Egg, a KISSmetrics, a Hello Bar és a Quicksprout alapítója, olyan

Elolvasom »

Útmutató a tökéletes alcímhez [4 módszer az olvasók megtartásához]

Ha őszinte vagy magaddal, akkor te is belátod: a legtöbben egy szövegen belül először (csak)

Elolvasom »

Hogyan győzheted le a halogatást? Ezt a 10 lépést kövesd, ha nincs kedved írni

Új év, új fogadalmak. Emeld fel a kezed, ha te is megfogadtál valamit – most tegyük

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
Menü
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
© 2022 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.
Mindjárt nálad a checklist... 66%

Hova küldjük a checklistet?

Az 59 elemből álló checklist végén biztos lehetsz benne, hogy semmi fontosat nem hagytál ki az e-mail megírásából.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.