Ha online akarsz eladni, a tartalommarketinggel szinte már könnyű dolgod van.
A célközönséget megtalálnod, kommunikációját felmérned a közösségi platformoknak és analitikai eszközöknek hála relatíve egyszerű.
Ha viszont helyi vállalkozást üzemeltetsz, más helyzetben vagy. A célközönséged jóval szűkebb és adott: kisebb a mozgástered, hogy megtaláld azt a hangot, amely éppen hozzájuk szól.
Ebben a cikkben tehát egy kis segítséget kapsz, hogy hol érdemes a publikálást elkezdened.
Mi a célod?
Tedd fel a kérdést magadnak: mit akarsz elérni a tartalmaiddal?
Helyi vállalkozásként két fő célod lehet: hogy felhívd magadra a figyelmet, és hogy a helyiek körében megerősítsd a márkád ismertségét. Vagyis: láthatóságnövelés és brandépítés.
Ha a láthatóságodat növelni akarod, akkor hasonló módszert kell követned, mintha a teljes online népességen belül építkeznél: megtalálnod azokat a fórumokat, ahol a helyiek beszélgetnek, megfigyelni azt, hogy milyen témák a legnépszerűbbek, mi érdekli, mi mozgatja meg őket.
Ilyenkor már az is jó megoldás lehet, ha egyszerűen „kimész az utcára”. Ne csak beszélgess el a vevőiddel, járj nyitott szemmel: figyeld meg, milyen események népszerűek, mi az, ami a közbeszédet tematizálja és hogyan.
A brandépítésben a testimonialok mellett az lesz a segítségedre, ha nem egyszerűen boltként vagy szolgáltatóként gondolnak rád, hanem olyanként, aki segít és törődik a vevőkkel, a közösséggel. Olyan hasznos tartalmat nyújts, amely kifejezetten a földrajzilag a térségben tartózkodókat segíti (és nem feltétlen az ott élőket, de erről bővebben mindjárt).
Pontosan azért fognak visszajárni hozzád, amiért én például visszajárok az egykori gimnáziumom melletti kis kínai étterembe: nemcsak megismernek 10 év után is (pedig évente egy-kétszer ha ott járok), de arra is emlékeznek, mit szoktam enni, mesélnek róla, mi történt mostanában a környéken és így tovább.
Legyél az, akihez segítségért vagy információért fordulnak, aki megbízható forrás a helyi vevők számára.
Ne olyan tartalommal dolgozz, ami a lehető legszélesebb körnek szól: hajszálpontosan kell céloznod, és ehhez nem lesz elegendő az, ha teljes mértékben az analitikára hagyatkozol.
Lássuk tehát, hogy mivel hívhatod magadhoz a helyi netezőket.
Megtörtént sztorik
Alapvetés, hogy használj testimonialokat – egy helyi vállalkozásnak erős eszköz, hiszen egy kisvárosban jó eséllyel nem egyszerű profilokként jelennek majd meg a véleménymondók, hanem sokan személyesen ismerik őket.
Ezek viszont csak arra jók, hogy megerősítsék a brandedet, és a bizalmat építsék – arra, hogy az oldalad felkeresésére biztasd a helyi netezőeket, egy másik eszközt kell használnod, amelyben a vásárlóidnak szerep jut.
Olyan történeteket mesélhetsz el, amelyek érdekesek és valóban megestek nálad – ilyesmit használnak a nagyobb brandek is, érdekesebb vevőszolgálati sztorikat használva fel, ilyen téren viszont neked nagyobb szabadság jut.
Elég annyi relevancia, hogy valami érdekes nálad történt meg, hogy részt vettél benne, vagy egy vevőd mesélte, és valamilyen szinten kapcsolódik hozzád.
Ez segít személyessé tenni a brandedet. Olyan tartalmakat eredményez, amit sokan megoszthatnak már csak azért is, mert érvényesül az „én is ide járok”, „nahát, ezt a helyet ismerem”-hatás.
Éppen tegnap futottam bele a Tarajos Gőte nevű kocsma online kommunikációjába a 444 posztja nyomán, ebben ők vérprofik (és egyben abban is, hogy teljességgel saját nyelvükön szóljanak a közönséghez).
Helyi hírek
Az aktualitások végtelen alapanyagot szolgáltatnak egy brandnek a tartalomkészítésre, és a newsjacking helyi szinten is remekül működhet.
Azt ajánlom, hogy az ellentmondásos témákat messziről kerüld el, hacsak nem tudod valahogyan humorosan feldolgozni őket. Ilyen például a politika, amelybe nem érdemes belemásznod – ritka az olyan alkalom, amikor egy ilyen állásfoglalásból bárki jól jön ki, lásd Ákos és a Telekom esetét. Helyi szinten pedig az elveszített bizalmat sokkal nehezebb visszanyerni, és az ellenszenvet legyűrni. Ne kerülj a viták középpontjába.
Ehelyett keress semlegesebb témákat. Jó példát erre hirtelen nem tudok hozni, de ötletem volna. Egyik régi törzshelyem például a Szabadság hídhoz közeli utcában található, sokan vannak a közönségben, akik a lezárás után ott kezdtek „piknikezni” a hétvégi estéken.
Ha lenne aktív online jelenlétük, ami érthetetlen módon nincs (még a Google Maps se ismeri a helyet), akkor egészen biztosan azt tanácsoltam volna nekik, hogy ebből hozzák ki a maximumot.
Írjanak róla, hogyan változott a környék, a forgalom a lezárás hatására, hogyan közelíthetők meg még mindig könnyen.
Lokáltörténelem és nosztalgia
És ha már arról beszélsz, mit történik: remek alapanyag lehet a helyi történelem például a blogposztjaidhoz.
Tudod, hogy milyen épület állt ott 100 éve, ahol most a te vállalkozásod üzemel? Hogy hogyan nézett ki a környék, kik lakták? Bónusz, ha vannak régi felvételeid, amelyeket bemutathatsz, családi örökségek, amelyek kapcsolódnak a helyhez és így tovább.
Ha egy jó történetmeséléssel megtámogatott posztot kanyarítasz például aköré, hogy milyen események történtek a közvetlen környékeden pontosan X évvel ezelőtt, hogy milyen történelmi személy élt ott, vagy esetleg rájátszol a nosztalgiára („50 évvel ezelőtt pont itt a bolt előtt kezdett futni a város első retró villamosa”), azzal remekül osztható tartalmat generálsz.
Arra azért ügyelj, hogy ne száraz történelmi lexikon legyél: a saját hangodon mesélj, és csempéssz a történetekbe relevanciát is.
Helyi események
Használd ki, ha valamilyen várhatóan sokakat érdeklő esemény lesz a környékeden!
Lehet ez mangalicafesztivál, futóverseny vagy akár flashmob: az embereket mindig érdeklik a személyes beszámolók arról, hogy mi történik a környékükön.
Készíts tehát beszámolókat: oszd meg, ha valami érdekes történik, akár csinálj közvetítést, készíts fotókat, videókat. Utólag állíts össze egy részletes posztot, vagy ha sok követőd van, akár jelentkezz be élőben a Facebookon.
Ez is a newsjacking kategóriájába tartozik, és a láthatóságodat hivatott növelni: megmutatni a helyieknek, hogy te nem csak ott ülsz és várod a vásárlókat, hanem aktívan benne élsz a közösségben – és egyben azt is megmutatja, hogy nagyszerű információforrás vagy a számukra.
Segítsd a turistákat!
Egy helyi vállalkozásnak nemcsak a környéken élők, de az oda látogatók is jellemzően a célcsoportjába tartoznak. Őket nehezebb elérned, hiszen nem alapozhatsz arra, hogy régebbről ismernek téged, nem építkezhetsz lassan.
Szerencsédre viszont a mikromomentumoknak hála mégis megszólíthatod őket, mégpedig azzal, ha hasznos tartalmakat teszel közzé.
Mi a jó fene az a mikromomentum? Azok a pillanatok, amikor tanácstalanul állsz a boltban a zöldségek előtt, amikor trafikot keresel a közelben vagy éttermet nézel estére a szállodában az ágyon fekve. Hogy hogyan ragadhatod meg ezeket, arról az utolsó betűig mindent elolvashatsz ezen az oldalunkon.
A lényeg, hogy ha valamire éppen kíváncsiak – hol van a környéken éjjel-nappali, hol lehet bérletet venni, mit érdemes megnézni és így tovább – és ez valamilyen relevanciával bír a számodra, akkor készíts olyan tartalmakat, amelyek segítenek a kérdéseiket megválaszolni.
A legjobb persze az, ha saját hirdetéseidet eleve úgy célzod, hogy aki rákeres mondjuk arra, hogy „étterem [település]”, egyből veled találkozzon (már ha éttermet üzemeltetsz, ugye). De ha mondjuk egy nyaralni érkező azt írja be a keresőmezőbe, hogy „kikapcsolódás [település]”, akkor nem konkrét szolgáltatást, hanem ötleteket keres.
Tökéletes alkalom arra ez az irány, hogy valami könnyen megoszthatót készíts.
Készíthetsz tehát egy blogposztot, amely a környéken sorra veszi a legjobb lehetőségeket arra, ha valaki kikapcsolódásra vágyik – kellően nagy szórással dolgozva ahhoz, hogy annak, aki számodra célközönség, te legyél a listán a nyilvánvaló választás.
Ha mondjuk masszázst kínálsz, emellett szerepeltethetsz kalandparkot, strandot, mozit – ezek nem konkurenseid, viszont hasznos információ, ha tájékoztatsz ezekről.
Ehhez szorosan kapcsolódik a következő tipp.
A legjobb helyi [dolgok]…
Használd ki a listicle műfaj erejét!
Készíts olyan bejegyzéseket, amelyek sorra veszik a környék legjobb, legkülönlegesebb, legrégibb dolgait, és célozd ezzel a helyieket és a turistákat egyaránt.
A helyieknek azért ideális az ilyen tartalom, mert könnyen bekapcsolódhatnak a beszélgetésbe: megosztják a posztot, leírják, szerintük mi maradt ki, hogy a listán található helyek miért jók vagy éppen nem azok. Beszélgetnek egymással a tartalmadról.
A turisták pedig a fent már leírtak szerint hasznos tartalomnak találják majd a bejegyzésedet. Persze nem kell feltétlenül írott szövegben gondolkodnod: megteheted azt is, hogy vlogot indítasz, és sorra járod az egyes helyeket – lehetőleg továbbra is úgy, hogy ezzel ne a konkurensednek csinálj üzletet.
Egy konkrét példa, hogy mire gondolok: ha rákeresek bármelyik magyar település nevével arra, hogy „legjobb éttermek”, jellemzően különféle utazási blogokra, helyi híroldalakra és hasonlókra jutok. Pedig ha szálloda vagy akár csak egyszerű AirBnB-s szállásadó lennék, az első dolgom lenne blogot indítani, és listába szedni az ilyesmiket.
Érthetetlen számomra, miért hagy ki mindenki egy ilyen remek ingyen megjelenési lehetőséget.
Ha nincs miről írni, csinálj témát magad
Mondhatnám, +1 tippet kapsz a végére: ha nincs olyan, amiről írhatnál, akkor dobd be magad offline, és szervezz te eseményt!
Ha aktívan figyeled a helyi közösségi életet, tudhatod, milyen események népszerűek: figyeld ezek kommunikációját, hogy te is meg tudd szólítani a helyieket.
Nem kell plakátokra, reklámokra költened: ha kellően kreatív eseményt találsz ki, és jó kommunikációt használsz, akkor online is elterjesztheted a hírt. Hozz létre Facebook-eseményt, célozd hirdetéssel a helyieket, küldj hírlevelet a vásárlóidnak (ugye, építesz listát?).
Rendezvényszervező nem vagyok, így hogy feleségcipelő versenyt, felolvasást vagy bográcsozást csinálj, azt már inkább rád bízom. De arra bátorítalak, hogy ne félj te magad tematizálni azt, amiről a helyiek beszélnek. Légy megkerülhetetlen, ismert és véleményvezér – légy aktív, és egy sziklakemény lokális brandet építhetsz fel.
Show More