Marketing szótár
Összegyűjtöttük neked betűrendben a leggyakrabban használt marketinges szakkifejezéseket. Nem találsz valamit? Írj az inf[email protected] címre. Ha jobb marketingessé akarsz válni, kattints ide és böngészd 714 cikkből álló könyvtárunkat.
4P – Más néven marketingmix. A 4P az angol nyelvű kezdőbetűit jelzi a 4 alapelemnek: Product, Price, Place, Promotion (Termék, Ár, Hely, Promóció).
A/B split – Két különböző kampányelem (szöveg, kép, hírlevél stb.) egyidejű, azonos mintavételű vizsgálata. Például a hírlevéllistánk fele részének küldjük az A változatú szöveget, majd ugyanennyi személynek a B szövegváltozatot, így az A/B split teszttel mérhetjük, melyik hatékonyabb (melyik konvertál jobban). Split runnak is nevezik.
Abuse – E-mail marketinges terminus: az abuse rate azt mutatja, hogy hányan jelölték spamnek a hírleveledet.
Advertorial – Szerkesztőségi cikk, reklám. Olyan fizetett és jelzett tartalom, melyet marketingkommunikációs (reklám) célból rendeltek meg. Magyarországon a sajtótermékek jellemzően médiaajánlataikban PR-cikknek nevezik. Itt egy példa
AdWords – A Google keresőhirdetési szolgáltatása. Használatával a kereső találati oldalán, valamint az AdSense rendszerbe belépő weboldalakon jelenhetünk meg.
Affiliate – Partnerprogram. A programban részt vevők tovább ajánlják a program tulajdonosának termékét, cserébe az ajánlásnak köszönhető vásárlások után jutalékot kapnak a program tulajdonosától.
AIDA modell – A reklámok hagyományos fölépítése: először a figyelem fölkeltése (A mint attention), ezután az érdeklődés fölkeltése (I mint interest), majd a vágy felkeltése (D mint desire), végül pedig aktiválás (A mint activation).
Algoritmus, algoritmusfrissítés – a keresők programja, amivel felmérik és rangsorolják az internetes tartalmakat. Az algoritmust folyamatosan frissítik, mert a net is változik, illetve küzdenek a webszpem ellen. Nevezetes algoritmusfrissítés a Google „állatkertje”: Panda, Pingvin, Kolibri stb, mely mind egy nagyobb változtatást takar.
Ambient reklám – A gerillamarketing egy fajtája, amely a környezeti elemeket felhasználva, szokatlan helyen reklámoz (pl. a piszoárba nyomtatsz reklámüzenetet, mint minden valamire való marketinges)
Anchor text – Horgonyszöveg, linkszöveg. Ha linkelek egy cikkünkre, akkor itt az „egy cikkünkre” az anchor text.
Arculat – A márka (és cég) rögzített és egységes megjelenése (beleértve a logót, arculati színeket, tipográfiát stb.). Az arculatot arculati kézikönyvben rögzíted praktikus okokból: egyrészt segít frissen és egységesen tartani az arculatot (évek múlva is visszakereshető a használt betűtípus, nem torzul a szín), valamint a használatot is segíti.
ATL – „Above the Line”, azaz vonal fölötti reklámkommunikáció, ami a legklasszikusabb hirdetési megoldásokat jelenti: megjelenés a tömegmédiában (tévészpotok), reklám a rádióban, újsághirdetés, plakátozás stb. Ellentéte a BTL.
AV – Hirdetés megjelenésének száma.
B2B (Business to Business) – A cégek közötti piac. Amikor cégvezetőknek (vagy a cég beszerzési osztályának) szeretnénk eladni.
B2C (Business to Consumer) – Felhasználói piac. Amikor végfelhasználóknak, magányszemélyeknek árusítunk.
Back-end – A háttérben futó, a látogatók számára nem látható, de az oldal működéséhez szükséges (például egy adminisztrációs rendszer, programozás, tartalomkezelő).
Banner – Egyik legrégebbi hirdetéstípus az interneten. Általában néhány képkockából álló mozgókép, egyfajta virtuális reklámtábla. Leggyakrabban weboldalak fejlécében, oldalsávjaiban, valamint egyes cikkek bekezdései közt találkozhatunk velük.
Barter – Cseretípus, amikor egy termékért vagy szolgáltatásért nem pénzzel fizetsz, hanem egy másik termékkel vagy szolgáltatással. Pl. az ügyvéd megírja a leveled, ha te könyvelőként elkészíted az adóbevallását.
Benefit – Termékelőny, melynek bemutatására különös hangsúlyt fektetünk, mert ez adja el a terméket.
Black hat – Olyan SEO/SEM-tevékenység, amikor tiltott módszerekkel próbálunk rangsorolási előnyhöz jutni. Ha észreveszik, hogy manipulálni akarjuk a keresőt, akkor megbüntethet az algoritmus (hátrébb sorol, deindexel). Ellentéte a white hat. Olyan nézet is van, miszerint minden keresőoptimalizálási tevékenység black hat, még akkor is, ha elfogadott módszerekkel végezzük.
Blog – Online napló. Az üzleti életben az érdeklődőkkel való kapcsolattartásra és imázsépítésre használják leginkább. 10 érvem is van, hogy miért érdemes blogolni
Brand – márka, egyedi megkülönböztető jelzéssel ellátott termék.
Brand equity – Márkaérték. Az a hatás, amit a márkád ismertsége és hozzá kapcsolódó értékek a fogyasztón kiváltanak. Konkrétabban: a 3000 forintos és 23 000 forintos cipő közötti különbség.
Brief – A megbízó által az ügynökségnek, esetenként az ügynökség által az alvállalkozóknak biztosított dokumentum, mely a kampány részleteit tartalmazza.
Bounce rate – lepattanás. A látogató az érkezési oldalt bezárja anélkül, hogy egy másik aloldalra lépett volna. A kereső ezt úgy értelmezi, hogy az oldal rossz minőségű, nem releváns. Értelemszerűen minél alacsonyabb, annál jobb. Egyes oldalaknál az oldal jellege miatt magas lesz (1 oldalas landing page).
Büdzsé – költségvetés.
Call to action – Az a felszólítás, amellyel megmondod a látogatónak, hogy mit szeretnél vele elvégeztetni. Tipikus példája az „iratkozz fel”, „hívj”, „töltsd ki az alábbi űrlapot”.
Célcsoport – A potenciális ügyfeleid azon csoportja, akiket egy kampánnyal (vagy úgy általában a marketingkommunikációddal) el szeretnél érni.
CMS (Content Management System) – Tartalomkezelő rendszer. Segítségükkel átlagos számítástechnikai ismeretekkel is létrehozhatunk általános célú honlapokat.
Cold Call – Hideghívás. Ha úgy vesszük fel valakivel a kapcsolatot telefonon keresztül, hogy korábban nem voltunk vele kapcsolatban, illetve nem értesült róla, hogy keresni fogjuk.
Content – Tartalom
Copy – Szöveg, jellemzően marketingszöveg
Copywriter – Marketing szövegíró, reklámszövegíró, értékesítési szövegíró
Copywriting – Marketing/értékesítési célú szövegírás
CPA – Cost per action. Egyrészt egy hirdetési modell, ahol az eladások (konverziók) után fizetsz a hirdetési helyekért. Másik jelentésben egy fontos metric: az egy konverzióra eső költségeidet mutatja.
CPC (Cost Per Click) – Egy átkattintás költsége a hirdetéseknél
CRM (Customer Relationship Management) – Ügyfélkapcsolat-kezelés. A CRM szoftverek nagy segítséget nyújtanak abban, hogy tömegesen testre szabhassuk a termékünket.
Cross-selling – Keresztértékesítés. Az értékesítés után felajánlasz az ügyfelednek olyan kiegészítő termékeket, amelyekre szintén szüksége lehet (pl. ha az ügyfeled vett egy adag kontaktlencsét, akkor logikus cross sell a tisztítófolyadék).
CSR (Corporate Social Responsibility) – A vállalat társadalmi felelősségvállalása, pl. alapítványok támogatása, környezetvédelem, kellemes munkahelyi környezet megteremtése.
CT – kattintások száma.
CTR (Click-through Rate) – A hirdetésre kattintások aránya. Azaz az átkattintások száma osztva a megjelenések számával
Dance – Ideiglenes hátra- vagy előresorolás a Google találati listájában.
Differenciálatlan marketing – Olyan marketingtevékenység (vagy -felfogás), amikor a teljes célcsoportodnak (és azon belül minden szegmensnek) ugyanazt az ajánlatot adod. Ellentéte a differenciált marketing, amelyben perszonalizálsz, szegmensre szabott ajánlatokat teszel és szegmensenként külön marketing mixszel dolgozol.
Direkt marketing – Amikor a célcsoport tagjainak névre szóló ajánlatot küldünk. Általában levél, közvetlen értékesítés, vagy email formájában történik.
Direct response copywriter – Olyan szövegíró, aki a marketingszövegével azonnali választ (konverziót) ér el. Bővebben itt.
Display – képes vagy videós hirdetés
Dofollow – Teljes értékű hivatkozás egy weboldalról egy másikra. A Google rel=”nofollow” attribútuma egy weblap forráskódjában arra utasítja a keresőrobotot, hogy a hiperhivatkozást ne vegye figyelembe (a kereső szabályzata alapján például fizetett hirdetéseknél kell használni). A dofollow link olyan hivatkozás, amelynél nincsen nofollow attribútum, tehát hagyományos, teljes értékű link.
Domén – Internetes tartománynév, egy weboldal elérhetősége. Angolul domain. Nem azonos az URL-lel.
DM (Direct Mail) – Névre szóló reklámlevél.
Egyedi látogató – Olyan látogató, aki egy adott weboldalt egyszer letöltött. Rövidítése: UV. Az oldalletöltési értéknél relevánsabb, mivel minden egyedi személyt (pontosabban IP-címet) csak egyszer rögzít a webanalitikai rendszer, így az egyedi látogatók számában a visszatérő felhasználók is egyénenként csak egyszer jelennek meg.
Flekk – Nyomdai oldal, jellemzően 1500–2000 karakter.
Forgalom – Az oldaladra érkező látogatók. Beszélhetünk a forgalom minőségéről (célzott-e, avagy célzatlan látogatók jönnek), illetve az érkezésük szerint keresőforgalomról, Facebook-forgalomról stb.
Gerillamarketing – Olyan marketingakciók gyűjtőneve, amely eltér a megszokottól, általában valamilyen meghökkentő megjelenésben ölt testet.
Hard bounce – Hírlevelezésnél a teljesíthetetlen kiküldés (nem élő cím, elgépelt cím, a cím blokkolt téged). Ha magas a hard bounce-od, akkor a listád nem elég tiszta.
Headline – Főcím. A hirdetésed, cikked vagy bármely anyagod címe (vagy a borítón levő kiemelt mondat), amellyel egyetlen célod van: kattintsanak rá, nyissák meg és olvassák el.
Hideghívás – lásd Cold Call.
Hook – Figyelemfelkeltő és váratlan elem, ami rábír arra, hogy az anyagot elolvasd.
Hype – Nagy felhajtás. Amikor a csapból is egy adott téma folyik.
Imázs – A fogyasztó fejében kialakuló kép a cégedről, termékedről, rólad vagy bármidről. Fontos: egy dolog, hogy mit kommunikálsz, és egy másik dolog, hogy milyen imázs alakul ki rólad.
Inbound marketing – Marketingszemlélet, a tartalommarketing szinonimája. Célja, hogy a leadek és potenciális ügyfelek figyelmét hasznos anyagokkal kiérdemeld, és a marketingkommunikációdat akkor fogadhassák be, amikor nekik kényelmes.
Integrált marketing – Modern marketingszemlélet, amely több csatornát és több módszert (pl. keresőmarketing, direkt marketing, mobilkampány stb.) integrál a cég marketingtevékenységeibe (hogy hatékonyabb legyen, nyilván).
Kannibalizmus – Egyik terméked piacot vesz el a másik terméked elől.
Karakter – Egy betű vagy írásjel (akár spácium is). A magyarban gyakran leütésnek nevezik.
Keresőmarketing – Az online marketing részterülete, célja egy weboldal láthatóságának növelése a keresőprogramokban. Rövidítése: SEM. Részterülete a keresőoptimalizáció (SEO) és a keresőhirdetések kezelése.
Keresőoptimalizáció – Adott kulcsszavakra a kereső találati listáján a weboldal lehető legjobb pozíciójába hozása. Rövidítése: SEO.
Keresőpozíció – Az adott weboldal megadott kulcsszóra a kereső találati oldalán elfoglalt sorrendi helyezése. Például ha a mókuspisi kulcsszóra a te oldalad a találati oldal 2. linkje, akkor erre a kulcsszóra a 2. keresőpozíció büszke tulajdonosa vagy. Szinonimája a rangsor.
Keresőtranszparencia – A keresőprogramokban való láthatóság.
Kifogás – Objection. Valós vagy vélt termékhátrány vagy egyéb ellenvetés, amely kezeletlenül hagyva megakadályozhatja az eladást. Tipikus kifogás az, hogy a termék túl drága. Kifogáskezeléssel megválaszolod az ügyfelednek, hogy miért nem drága.
Kontent – Tartalom, főleg a weboldal felhasználóinak készített, jellemzően írásos anyagok. Nézd meg a tartalom típusait
Konverzió – Eredeti jelentése átalakítás. Marketinges szemszögből az adott stratégia célja (például vásárlás, hírlevélre feliratkozás stb.). A konverziós ráta az adott időszakra eső konvertált látogatók aránya a teljes mintához képest. A konverziós költség egy hagyományos látogató konvertálására fordított összeg.
Konverziós cél – Amilyen típusú konverziót el akarsz érni az adott oldallal. Ha az oldaladdal feliratkozókat gyűjtenél, akkor a konverziós cél a feliratkozás.
Konverzióoptimalizálás (CRO) – Az a folyamat, amikor a konverziós útvonaladat elemzed, majd jellemzően A/B splitben tesztelsz különböző verziókat (kipróbálsz több főcímet, több CTA-t, más ajánlatokat stb.), hogy azzal a konverziós arányodon javíts.
Kreatív – A hirdetés vagy egyéb marketinganyag tartalmi része (grafika, szöveg stb.)
Kulcsszó – Keyword. Keresőoptimalizálásban jellemzően az a kifejezés, amelyre rangsorolni próbálsz.
Kulcsszóhalmozás – tiltott (értsd: büntetett) blackhat-gyakorlat, amikor egy adott kulcsszót orrvérzésig használsz, mert azt hiszed, hogy ettől javul a rangsorolásod, pedig nem javul (sőt büntetést kapsz érte). A kulcsszóhalmozott szöveg rendkívül természetellenes (hiszen kb. minden mondatodba beleerőlteted a szót).
Kurzív – Dőlt.
Landing page – Érkezési oldal. Miután a hirdetésünkre kattintott, ide érkezik meg a látogató.
Launch – product launch, termékbevezetés. (Emberi nyelven: új terméket dobsz piacra, új szolgáltatást indítasz.)
Lead – Magyarul érdeklődő. Olyan személy, vagy szervezet, amely érdeklődése jeleként megadta egyes elérhetőségi adatait számunkra (pl. feliratkozott a hírlevelünkre).
Lead nurturing – Folyamat, amikor a potenciális ügyfelet (érdeklődőt) különböző kommunikációs csatornákon olyan tartalommal látjuk el, ami érdekli őt és segíthet neki a vásárlói döntés meghozatalában.
Lezárás – Értékesítési folyamat vége, amikor a potenciális ügyfeleddel megegyezel (magyarán: eladsz neki).
Link – Más néven hiperhivatkozás. Internetes szövegben az a kattintható elem, amely egy másik dokumentumra mutat a weben.
Linkcsere – Olyan tevékenység, amely egymás honlapjának népszerűbbé tételére irányul azáltal, hogy a szerkesztők kölcsönösen linkeket helyeznek el saját oldalukon, amik a linkcsere-partner oldalára mutatnak.
Linképítés – Egy adott weboldalra más oldalakról mutató hivatkozások mesterséges létrehozása (például linkkatalógusokba való beküldés útján). Ide tartozik és black-hat (feketekalapos) keresőoptimalizációs technikának tekinti a Google a keresési eredmény manipulálását célzó linkvásárlást is.
Linkmaketing – Olyan online marketing tevékenység, amely weboldalak közötti linkek, linkrendszerek építésével növeli a céloldal látogatottságát
Lista – Direkt marketingben az adatbázis, amelynek kimegy a DM-csomagod. E-mail marketingben a feliratkozóid listája.
Marketing – Olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat. A legtömörebb marketingdefiníció: fogyasztói igények jövedelmező kielégítése.
Marketingkommunikáció – olyan vállalati kommunikáció, amellyel a cég kommunikál a potenciális ügyfeleivel, régi vásárlóival, partnereivel, befektetőivel stb. azért, hogy azzal a vállalat marketing- vagy üzleti céljait előmozdítsa. Marketingkommunikációnak számít a reklám, a céges weboldal, a névjegykártya és a Facebook-oldal is.
Marketingmenedzsment – marketingtervezés, -végrehajtás és elemzés. Egyszerűbben: az a folyamat, amikor a marketinges tudásodat a céged mindennapi működése során alkalmazod.
Marketing-Mix – lásd: 4P
Marketingstratégia – cselekvési terv arra, hogy milyen terméket milyen célcsoportnak milyen disztribúcióval milyen áron mikor fogsz értékesíteni, és ezt hogyan fogod kommunikálni.
Meddőszórás – A célcsoportba nem tartozó – nem érdeklődő – személyeknek mutatott reklám. Holtszórásnak is nevezik.
Megnyitási arány – Jellemzően e-mail marketingben mutatja azt, hogy a kézbesített e-maileket hányan nyitották meg. Ez egy százalék lesz, és hangsúlyozottan a kézbesített e-maileket számoljuk. Ha 104 e-mailt küldesz ki, amelyből lepattan 4 (pl. a rossz cím miatt), és megnyitja 30 ember, akkor 30%-os a megnyitásod.
Net-net – Valamennyi ügynökségi jutalék és kedvezmény levonása utáni ár.
Niche – Réspiac
Offline – Minden, ami nem az interneten történik
Online Marketing – Internetes eszközök segítségével megvalósított marketingtevékenység.
On-site – A weboldalon, annak felületén történő, pl. on-site seo
Open source – Nyílt forráskód. Olyan szoftverek, szellemi termékek típusa, amelynél a szerző közzéteszi, illetve szabadon felhasználhatóként, változtathatóként jelöli meg a művét.
Organikus – Természetes. Az organikus találati lista a Google adott keresőkifejezésre adott listája az elé ékelődött keresőhirdetések nélkül. Facebookon organikus elérés az, amiért nem fizetsz.
OST – A Magyar Távirati Iroda (MTI) Üzleti Sajtószolgálata.
Outbound marketing – Az inbound marketing ellentéte: az ügyfél mindennapi életvitelét megzavarod a marketingkommunikációval. Eszközei: cold calling, tévéreklám, hagyományos hirdetés. Szakemberek és kutatások szerint ma már kevésbé hatékony, mint az inbound.
PageRank – A Google által kifejlesztett mutató, amely a weboldalak értékét hivatott meghatározni. Bár pontos képletét titok fedi, alapvetően arra épül, mennyi és milyen minőségű oldalak linkelnek a miénkre.
PI (Page Impression) – Egy oldal megjelenési száma (azaz hányszor töltötték le).
Pop-under – A weboldal alján megjelenő sáv (felső réteg, így görgetés során sem tűnik el), amely valamilyen aktualitásra, akcióra hívja fel a figyelmet. A Popupnál általában kevésbé zavarja a böngészést.
Popup – Felugró ablak. Marketingeszközként általában a honlap címoldalán megjelenő felső réteg, amely egy aktuális akcióra, vagy hírlevél-feliratkozási lehetőségre hívja fel a figyelmet.
POS (Point of Sale) – A vásárlás helye. Olyan kártyaelfogadó terminálokat értünk alatta, ahol vásárlás bonyolítható le (pl. bolti bankkártyás fizetés)
Potenciális ügyfél – Olyan célcsoportodba tartozó ember, aki még nem vásárlód, de később az lehet (ha eléred a marketingkommunikációddal és meggyőzöd).
Pozicionálás – Folyamat, amellyel megkülönbözteted magad a konkurensektől és megválaszolod a „miért téged válasszalak, és ne a másik 12 céget?” kérdést. Kiemelten fontos része a kommunikáció, mert az egyedi termékelőnyöket és USP-ket kommunikálni kell, illetve sokszor maga a kommunikáció stílusa pozicionálja a céget. A szakértői státusz kiépítése is a pozicionálás része.
PPC (Pay Per Click) – Olyan hirdetéstípus, ahol a hirdető a tényleges átkattintások száma alapján fizet (pl. Google AdWords)
PR (Public Relations) – Közösségi kapcsolatok. Amikor a marketingkommunikáció célja nem a közvetlen eladás, hanem a jó kapcsolatok ápolása a célközönséggel.
PR-cikk – Egy vállalat jó hírét keltő, hagyományosan ingyenes sajtómegjelenés. Fizetett változata az advertorial.
Promóció – Egy termék népszerűsítésére irányuló tevékenység.
Reach – elérés
Reklámszövegíró – Olyan kommunikációs szakember, aki a kreatívok szöveges részét készíti. A jó reklámszövegíró a szövegalkotás mellett (többek közt) ért a vásárlói és motivációs pszichológiához, (direct response copywriter esetén) ért az értékesítéshez, valamint marketingszemléletű.
Reklámzaj – Az a hirdetésmennyiség, amivel adott idő (pl. egy nap) alatt egy ember találkozik. Felosztás szerint beszélünk összreklámzajról (minden hirdetés) vagy versenypiaci reklámzajról (konkurenseid hirdetéseinek összessége). Minél nagyobb a reklámzaj, annál nehezebb hatékony reklámot készíteni (az emberek szűrik a reklámokat, valamint a zaj elnyomhatja az üzeneted).
ROI – Return on investment, azaz megtérülés. A ROI-t ezzel a képlettel számolhatod ki: (bevételek – kiadások) / kiadások. Kapcsolódó cikkünket itt olvashatod el.
RSS (Really Simple Syndication) – Olyan megoldás, amely jelzi, ha egy ezt alkalmazó weboldalra új tartalom került fel. Kb. egy virtuális hírfigyelő rendszer.
Sales – Értékesítés.
Sales ciklus – A beszerzés időtartama, jellemzően B2B marketingben vesszük figyelembe, mert meghatározza pl. a kommunikáció stílusát, formáját, csatornáját (stb.) az, hogy az adott cég sales ciklusa milyen hosszú.
Sales Letter – Értékesítési célú levél, szöveg. Itt egy példa a DM-levélre
Scope – Projektcél.
SEO (Search Engine Optimization) – Keresőoptimalizálás. Olyan tevékenység, amelynek célja, hogy különböző eszközökkel az oldalunkat minél előrébb jelenítsék meg a keresők a találati listájukban
SEM (Search Engine Marketing) – Keresőmarketing. A SEO-nál tágabb fogalom, beletartozik minden, a keresőkkel kapcsolatos marketingtevékenység, pl. az AdWords hirdetések is.
Soft bounce – Átmenetileg teljesíthetetlen kiküldés (a címzett inboxa tele van, épp nem érhető el a szerver stb.)
Spam – Kéretlen reklámlevél. Olyan, gyakran pult alatt kínált termékek megvásárlására buzdító elektronikus levél, amelynek fogadásához a címzett nem járult hozzá. Ne használd, mert csak ártasz magadnak, és olvasd el ezt a spamhez kapcsolódó cikket.
Spamlink – Linkfarmokról (más oldalak keresőmanipulációs célú linkelésére épített oldalakról) vagy más alacsony értékű oldalakról kapott, jellemzően nagy számú, általában fizetett, de minden esetben a kereső találati listájának megváltoztatását célzó hivatkozás. A keresőspameket spamdexingnek nevezik. Spamlinknek számít az is, ha a Wikipediára reklámcélú linket helyezel ki, mely forrásnak nem minősül.
Subject line – tárgymező
SWOT, SWOT analízis – Olyan módszer, amellyel megállapíthatók, egymással összehasonlíthatóvá válnak egy termék, márka, vagy vállalat Erősségei, Gyengeségei, Lehetőségei és Veszélyforrásai (SWOT: Strenght, Weakness, Opportunity, Threat).
Szegmens – A célcsoportodon belüli homogén, megkülönböztethető és jövedelmezően nagy kisebb csoport. Például ha a célcsoportod a budapestiek (csak a példa kedvéért mondom, de ez túl tág, targetálatlan célcsoport), akkor ezen belül a 18-34 éves budapesti férfiak, akik külkerületben laknak lehet egy szegmens. Minél több jellemző alapján szegmentálsz, annál kisebb, viszont annál homogénebb lesz a szegmensed.
Szegmentálás – szegmensképzés, például viselkedés alapú szegmentálás
Találati oldal – A kereső (általában Google) azon oldala, ahol a keresésedre adott találatokat adja. Angolul SERP (Searh engine results page).
Targetálás – Célzás.
Tartalommarketing – A felhasználó számára a vállalkozás költségére készített PR célú anyag (szöveg, videó, infotermék stb.). Nem közvetlen hirdetést tartalmaz, hanem növeli a készítő hitelességét, a vállalattal szembeni goodwillt (jóakaratot, fordítják jó hírnévnek is): nem reklám, hanem hasznos tartalom. Része a copywriting (szövegírás). További 44 tartalommarketing-definíció
Telemarketing – Telefonos értékesítői- és marketingtevékenység.
Testimonial – Ajánlólevél. Ide soroljuk a köszönetnyilvánításokat, véleményeket, melyeket megjelenítünk a termék kapcsán, de a testimonial marketing része a review-szerzés (visszajelzés, értékelés általában valós felhasználóktól).
Trigger – Automatizált marketingrendszerekben egy olyan meghatározott esemény, aminek megtörténtekor a lead kap valamit. Például trigger lehet a vásárlás, ami után kap egy e-mailt, amelyben a véleményét kérdezed. Másik trigger egy bizonyos rendelésösszeg (mondjuk 30 000 forint), ami után kap valami kedvezményt.
TrustRank – Feltételezett, de nem meghatározható mutató, mellyel a Google keresője egyes weboldalak megbízhatóságát, értékét méri (hasonló a PageRankhez).
Upsell – Felülértékesítés. Azt jelenti, hogy amikor a vevő beletett egy terméket a kosarába, felajánlunk neki egy nagyobb összegű kapcsolódó (kiegészítő) terméket, hátha arra is szüksége lesz. (Legismertebb példa erre a McDonald’s upsellje: adhatok nagyobb menüt?)
URL – Egy weboldal vagy aloldalának webcíme (például www.google.hu).
Usability – Használhatóság. A marketing azon ága, amely azzal foglalkozik, miként lehet egy terméket/szolgáltatást a legkönnyebben, legegyértelműbben használhatóvá tenni a fogyasztó számára
USP (Unique Selling Point) – Egyedi terméktulajdonság (az egyediség mint termékelőny). A betűszó feloldása még a „Unique Selling Proposition”, ez esetben egyedi értékesítési ajánlatot jelent.
UX – User experience, azaz felhasználói élmény, illetve az a dizájnterület, amely a felhasználói élmény növelésével foglalkozik (mert konverziónövelő terület ez is)
UV – „unique visitor”, egyedi látogató.
Viralitás – Vírusszerű terjedés
Vírusmarketing – Olyan marketingeszköz, amely a vírusokhoz hasonlóan terjed: azaz a létrehozója nem tesz semmit a további terjedésért, mivel annak a tartalma olyan, hogy saját magát terjeszti tovább (pl. 10% kedvezményt kapsz, ha továbbküldöd 10 embernek)
Webanalitika – Olyan tevékenység, amely a weboldalak sikerességét célozza meghatározni mérés és az azt segítő szoftverek (pl. Google Analytics) segítségével
Webdesign – A weboldalak elkészítésére irányuló programozói, designeri és grafikusi tevékenység
Wiki – Szoftverekhez, illetve weboldalakhoz készült, szabadon szerkeszthető dokumentáció vagy enciklopédia
Workflow – Marketingautomatizálásban: előre meghatározott interakciósor, amin az adott érdeklődőt végigviszed (pl.: e-mail – landing page – e-mail). Máshol: munkamenet.
Ha van olyan szó, kifejezés, amit nem találtál a szótárban, írd meg itt: [email protected]

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)
Új ablakban nyílik meg.

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)
Új ablakban nyílik meg.
Olvasd el ezeket a cikkeket is

Tartalommarketing- és rebranding-esettanulmány: így lett a Billingo vállalkozásból vállalat
Egységben az erő és a tartalommarketing: ahol jó szakemberek találkoznak és segítik egymás munkáját, ott

Így mérd az üzleti Instagram profilod konverzióját
Tudod, hogyan teljesít az üzleti Instagram profilod?A következő applikációk megmutatják A terméked vagy szolgáltatásod eredményes

Hogyan gyakorolj hatást a vevőidre? – Tedd hatékonyabbá az eladásaidat
Gondoljunk csak bele: mennyire könnyű elképzelni egy ortopéd orvosról, hogy szombat este egy szórakozóhelyen bulizik