Állandóan emlegetem, hogy „a szakértő státusz építése”, a szakértő státusz így, úgy, meg amúgy. De mégis micsoda ez, és miért van rá szükséged?
Ezután a cikk után remélhetőleg érthetővé válik, hogy miért lett ez az egyik kedvenc szavunk. A szakértő státusz ugyanis az egyik legfontosabb eleme a marketingnek.
A történet ott kezdődik, hogy a mai piac túlkínálati, és a modern marketingnek ezt figyelembe kell vennie.
Természetesen vannak kivételek (innovatív termékek, réspiacok, extrém pozicionálás), de ha körbenézel a lakásodban, akkor többnyire olyan termékeket látsz, amelyekből óriási túlkínálat van – ha csak magát a termékkategóriát nézed. Százféle bögrét vehetek és egy hétig válogathatnék a különböző hangfalak közül, billentyűzetetből, füzetből, könyvből, irodai székből és ruhákból annyi van, hogy nem győzök választani, hogy melyiket vegyem meg.
Bemész a dohányboltba és ott a túlkínálat. Bemész az élelmiszerboltba és ott a túlkínálat. Bárhova lépsz, a hihetetlenül bő választék minden egyes darabja azt próbálja elérni, hogy őt válaszd (és ne a több tucat másik terméket).
A túlkínálati piacon természetes, hogy kialakulnak a választási szempontok – megtehetem, hogy válogatok, ezért az igényeimnek leginkább megfelelőt veszem meg. Ez szükséges is, mert szempontok nélkül elszáradnék a boltban, mert nem tudnám eldönteni, hogy a 16 különböző joghurt közül melyiket vegyem meg.
Leegyszerűsítve kimondhatjuk, hogy a választási szempontok szerint egy termék célpiaca különböző szegmensekbe sorolja magát.
A célpiacnak egyazon termékkategória kell (mondjuk joghurt), de egyik szegmens ár alapján vásárol, másik a gyümölcsdarabok szerint, harmadik az összetevőket nézi és így tovább. Itt a leggyakoribb kkv-s hiba, hogy feltételezik, hogy minden szegmensnek számít az ár, ezért folyamatosan akcióznak. Ez egyrészt hosszú távon tarthatatlan (mindig lesz valaki, aki alád ajánl), másrészt egy presztízsterméknél kifejezetten visszás (a magasabb ár az egyik ok, hogy megveszem, mert dicsekedni akarok vele).
Egyvalami azonban minden piac minden szegmensében közös
Senki nem akar rossz vásárt csinálni.
Itt még egyszerű is volna a dolgod: ismered az igényeidet (nem kell, hogy megfogalmazd, bőven elég, hogy ha meglátod a terméket, akkor tudod, hogy arra van szükséged), eszerint pedig tudsz választani is, ugye?
A dolgot nehezíti az, hogy a cégek többé-kevésbé ugyanúgy ismerik az igényeidet. Rengeteget költenek piackutatásra, hogy a fejedbe lássanak és ismerjék a vágyaidat. Idővel elérkezünk arra a pontra, amikor minden joghurtos cég (aki téged akar vásárlónak) marketingkommunikációja a te legsajátabb igényeidet és ízléseidet duruzsolja vissza. A reklámok szerint mind a 16 joghurt ugyanolyan jó választás.
A mai reklámzaj szerint minden termék nagyon finom, egészséges, olcsó, óriási gyümölcsdarabokat tartalmaz, ezt eszik a celebek és így tovább.
Szerencsére nem az számít, hogy egy cég mit állít magáról, mert én is mondhatok magamról bármit.
Az számít, hogy melyik cégnek hiszed el.
A modern marketing és a túlkínálati piac legfontosabb erőforrása a hitelesség. Birodalmakat épít fel a megléte, viszont birodalmakat rombolhat le a hiánya.
A hitelesség pedig szép lassan felépíti a szakértő státuszodat
A hitelességnek és a „szakértőségnek” vannak nagyon kézzelfogható szimbólumai, és kicsit kevésbé megfogható, ám ugyanannyira fontos viselkedési mintái. Erről írni fogok egy bejegyzést.
Nézz meg egy orvost: a hitelességéhez tartozik az, hogy fehér ruhát visel, latin szavakkal fűszerezi a diagnózist és olvashatatlan az aláírása. Ilyen elvárásokkal mész oda, tudod, hogy nagyjából így néz ki egy orvos és így viselkedik. Popper Péter írta egyszer, hogy ezek az orvosok mindig a nyakukban hordják a fonendoszkópot, pedig ott sérülékenyebb. Miért nem teszik a zsebükbe? Hát azért nem, mert akkor ugyanolyan fehér köpenyes, klumpás dolgozók lennének, mint az asszisztensek. A nyakban lógó fonendoszkóp a hitelességüket adja.
Nézz meg egy szövegírót és egy marketingest: akkor hiteles, ha olvasmányosan és jól tud írni (és helyesen!), illetve el tudja adni magát (ha egy marketinges nem tudja eladni magát sem, akkor a szolgáltatásodat miért tudná?).
Szakértői státusznak azt hívjuk, amikor folyamatosan és hitelesen kommunikálod a szakértelmed és a pozicionálásod, ezzel pedig tartósan elfoglalsz egy helyet a piacon. Ez két okból is fontos: a szakértelmet nem elég birtokolni, hanem kommunikálni is kell. Másik, hogy ez is a pozicionálásod része, és ideális esetben te leszel a célpiacodon a legelső cég, amelyhez érdemes fordulni.
Ügyfelünk a pornóhoz is ért
A napokban derült ki, hogy egy politikus honlapja egy szexoldalra irányít át. A szerencsétlen esetnek legfőbb tanulsága az, hogy időnként ellenőrizd, hogy feltörték-e az oldaladat.
Bártfai Balázs, a domainflotta.hu ügyvezetője régi és kedves partnerünk. Ő igénybe veszi a mi szolgáltatásunkat, mi pedig elvi okokból is a partnereinknél vásárolunk, ezért például ez az oldal is az ő tárhelyszolgáltatásuk alatt fut (akadozásmentesen!). A hír kirobbanása után azonnal keresték a Blikktől, hogy nyilatkozzék az eset kapcsán. Telefonon egyeztettünk, hogy mit érdemes nyilatkozni, hiszen politikai ügy lévén azért érdemes megfontoltnak maradni.
Végül a blikkes megjelenésen túl még egy tucat másik portálon megjelent a neve és a cégneve, többek között az Indexen és az Origón is. Hiszen kézenfekvő volt, hogy egy doménkatasztrófa és átirányítási malőr esetén egy doménekkel foglalkozó céget kérdezzenek meg. Hogyan jutottak volna el hozzá, ha a weboldala nem tükrözi, mivel foglalkozik? Végül még tévészereplése is lett, és ha jól látom, megfogadta a tanácsaimat.
Korábban a Netrisk.hu számára is hasonló tanácsadói szolgáltatást nyújtottunk, mikor Pap Balázs vezérigazgató-helyettessel két kollégánk interjúszituációt játszott el, és igyekezték sarokba szorítani, félreérthető nyilatkozatra rábírni. A tréning után megkapta az interjút, amely vélhetően megjelent volna a vállalkozás újonnan meghirdetett (azóta sikerrel bevezetett) szolgáltatásával kapcsolatban.
Lehet ennél jobban szakértői státuszt építeni? A tévés riportban elhangzik, az újságcikkekben pedig megjelenik, hogy „Bártfai Balázs, a Domainflotta.hu szakértője”. Ez nemcsak most hasznos PR, de a későbbiekben is hivatkozhat a megjelenésekre.
Show More