Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 10 perc

Erre figyelj szövegíró választásánál

  • Szerző: Sipos Zoltán
  • Kategóriák: Ingyenes, Szövegírás

Általában reklám- és keresőmarketing-ügynökségek nyújtanak szövegírási szolgáltatást mintegy mellékesen, mivel munkájukhoz szervesen hozzátartozik.

Az is előfordul, hogy magánzó szövegírók (divatosan copywriterek) keresnek megbízásokat. Az nem olyan gyakori, hogy kifejezetten tartalommarketing-ügynökség működjék. Mi jelenleg nyolcan vagyunk, és én nem tudok róla, hogy a piacon lenne még olyan csapat, amely ekkora létszámban foglalkozna tartalomfejlesztéssel. Azt mondhatom tehát, hogy némi rálátásom van a dolgok működésére.

Amikor 2011 végén belekezdtem az ügynökség kialakításába, még nem volt ennyire sok piaci szereplő. Magam is magánemberként, egészen pontosan marketingesként végeztem ezt a feladatot több cégnél is, de egy online szerkesztőség vezetőjeként feltűnt, hogy nagyon nehéz egyedi és jó minőségű tartalmat előállítani a weblapokhoz. Akkor még nem is sejtettem, hogy a Google 2012-ben olyan erősen átáll a saját tartalom megkövetelésére, hogy az idei év már a tartalommarketingről szól az online marketingben és a keresőoptimalizálásban. Emiatt persze megjelentek sokan, akik azt ígérik, föltöltik oldalunkat szövegekkel.

Nálunk a kommunikáció szakos végzettség alapvetés, a senior munkatársaknak kell marketing vagy nyelvészeti szakirányú ismeret is, meg van itt azért néhány év tapasztalat is. A többség azonban csak írogatott már, és úgy érzi, akkor ez a munka is menni fog neki. Ezért történnek néha nagyon meglepő dolgok, melyekről most be is számolnék pár sorban.

Hogyan válasszak szövegírót?

sales szövegírásTermészetesen az írott anyagai alapján. Ez a legjobb referencia. Én is felsorolhatok kitűnő neveket, például a MOL-t, OMV-t, Tescót, Reált vagy akár a londoni Harrods luxusáruházat is. Ezek nagyszerű referenciák (és valósak is!), de nem tudom bizonyítani velük, hogy olyan rétegfeladatokat is el tudok végezni, mint például egy targoncaértékesítési weboldal szövegezése. Nem elég a jó íráskészség, hanem szükség van nagy fokú tájékozottságra és jó tanulási képességekre is, mert nagyon sok új témát kell megismerni.

Mi hatoldalas keretszerződésben vállalunk garanciát az írásainkra, valamint kijelentjük, hogy gazdasági tevékenységünk részeként, a szükséges szakképesítések birtokában készítjük az anyagokat. Emellett szavatolunk azért, hogy a szövegek egyedi szerzői jogi műnek minősülnek, melyek nem mutatnak feltűnő hasonlóságot semmilyen más anyaggal. Ezeket követeld meg Te is a szövegíródtól, mert a felelősség a Tiéd, ha véletlenül másolmányt közölsz le. Természetesen a szerzői jogokról is lemondunk, ami szintén fontos: ha dolgoztatsz valakivel, később pedig el akarod adni a szövegeit vagy akár származékos műveket hoznál belőlük létre (például átírnád őket), lehetséges, hogy nem teheted meg jogszerűen. Ráadásul mi történik, ha jól keresel a szövegekkel, a szerzője pedig utólag ír neked, hogy akkor kér részesedést a bevételből? Lehet, hogy nem így állapodtatok meg, de szakszerű szerződés nélkül nagy gondba kerülhetsz!

Nálunk a titoktartási záradék is alapvetés, így sokszor referenciaként sem tudom felhasználni az anyagokat. Nincs ezzel nagy gond, mivel a garanciális munka miatt minden megrendelő biztonságban van. Körülnéztem a piacon, rendeltem is pár munkát más cégektől (konkurensnek nem nevezném őket, mert kisebbek vagy nem a kkv-knak és magánszemélyeknek dolgoznak, esetleg minőségben és árban nem a mi szintünket képviselik). Megdöbbentő volt, de akadt olyan hely, ahol annyira pocsék és magyartalan anyagot kaptam, hogy kérdéseim után kiderült, nem is magyar anyanyelvűek készítik a szöveget!

Én azt javaslom, hogy először mindig egy kisebb rendeléssel teszteld le azt, akit még nem ismersz. Ilyenkor lehet, hogy buksz néhány ezer forintot, de jobb, mintha szerződés kötelezne sokkal több kifizetésére. (Azt föl sem vetem, hogy nem írtok szerződést, mert korrekt üzleti kapcsolatnál ez alapvető.)

Néhány intő példa

Körbenéztem pár szövegírást kínáló weboldalon. Csak öt perc alatt találtam még pár intő példát. Ha helyesírási hiba van az oldalon, akkor azt kerüld el azonnal. Elképesztően hiteltelen, mikor valaki kitűnő nyelvhelyességű és helyesírású szöveget ígér (másfélét pedig senkitől se fogadj el), közben pedig a stb. elé vesszőt tesz. (Bizonyos esetekben pontosvessző kerülhet elé, de vessző nem kell. Egy időben alkalmazott nyelvésznek készültem, úgyhogy a helyesírás egy mániámmá vált. Mi még a nagykötőjeleket is pontosan beletesszük a szövegbe, ahogyan az elvárható az akadémiai helyesírás alapján!)

Nem akarok senkinek ártani, de szó szerint kell idéznem egy másik oldal szövegét. Ez igazából három igen csúnya, egymásra linkelő oldalról van, így akar a szerzője előre kerülni a fontosabb kulcsszavakra. Ezzel a mondattal ajánlja magát: „A szövegírás fontossága egy weblap esetében kiemelt fontossággal bír”. Ha egy ilyen tautologikus mondat kerül a céges weblapodra, köznevetség tárgyává válsz. Egyébként a mi árunk négyszereséért dolgozik.

Nem azt akarom mondani, hogy mindenképpen tőlünk rendelj: volt már, hogy nem tudtunk vállalni egy munkát, és ilyenkor sem hagyom magára a megrendelőt, van néhány konkurensünk, akiket meleg szívvel, őszintén tudok ajánlani. Ha valaki bármilyen oknál fogva nem velünk akar dolgoztatni, nyugodtan írjon nekem, én megmondom, kikben tudok megbízni.

Egyszerűen úgy érzem, hogy mindenhol megjelennek olyanok, akik alapvető szakmai elvárásoknak sem felelnek meg. Minden megrendelőnk beszámol erről: legyen bár villanyszerelő, marketinges, portálszerkesztő vagy szoftverfejlesztő, mindegy. Lehet, hogy könnyűnek tűnik egy munka, belekezd valaki, s talán kibukik belőle. A gond azzal van, hogy a rosszul elkészült szöveg károkat okozhat.

Mindenki tud szöveget írni?

Legalábbis ezt hiszik sokan. Főleg egyébként újságírók, pedig én aztán tudom, mennyire kevesen alkalmasak erre. Tavaly év végén felvételt hirdettünk, körülbelül ötszáz jelentkező érkezett. Én lelkiismeretesen válaszoltam mindenkinek, de ebből a tömegből legfeljebb tíz ember volt értékelhető a referenciamunkája alapján. Ráadásul ezek közül sem volt mindenki, aki tudta, mit is jelent ez a munka: nem ám érdekes híreket és interjúkat kell készíteni, ráadásul a marketing célú szövegírás még ezen belül is nehéz dió.

Hetente egy-két jelentkezést kéretlenül is kapok. A múlt héten egy újságíróként végzett lány megpróbálkozott nálunk, nettó 180 000 forintos havi fizetést kért (ennyinél a munkáltató teljes bruttó bérköltsége 353 129 Ft/hó). Nem fix, hanem teljesítménybérben amúgy a mi munkatársaink bérének hússzorosát (!) kérte. Elgondolkodtam, hogy vajon mit tudhat, fölhívtam hát az önéletrajzában előző munkahelyként föltüntetett neves reklámügynökség ügyvezetőjét. Kiderült, hogy csak néhány projektben dolgoztak együtt, de a leányzó alvállalkozóként csak beszámlázott hozzájuk. Öt leadott anyagból kettőt a megrendelő nem tudott elfogadni, így elváltak útjaik.

Mi derül ki egy CV-ből? Beírhat az ember bármit, de főleg a kreatív munkaköröknél csak menet közben derül ki, hogy milyen jó valaki. Éppen ezért nagyon nehéz saját szövegírót alkalmazni. Megnéztem a hölgy két munkáját, s tényleg csak kollegiális és férfibecsületből nem mutatom meg őket. Nyugodtan bízza rá a lányára vagy ismerőse barátnőjére a munkát, ugyanezt kapja, és nem fizet ki egy rakás pénzt! Hamarosan összeállítok egy listát a leggyakoribb közhelyszerű, unalmas frázisokból, és itt megjelent ezek közül néhány. A főoldalon három sor szöveg, melyben ilyesmi mondat: „céljaink között szerepel, hogy...” és „vállalkozásunk olyan, amelyben a család minden tagjának igyekszünk...” Ezek annyira általános formulák, hogy egy főoldalon azonnal a látogatói fókusz elvesztését okozzák, tehát akkor érdemes ilyen ötlettelen szövegeket leadni, ha ártani akarunk a megrendelőnek. A szövegben több helyen helyesírási hibákat találtam, valamint kulcshelyeken igazi szofizmákat (álbölcsességeket), melyek szerintem sok ember szemét szúrják: „a gyermek és anyja közötti viszony az egész emberiség szemében az egyik legcsodálatosabb dolog”. Körülbelül ez a mondat és még egy hasonlóan összetákolt társa feladata lett volna, hogy az adott menüpontra kattintsak.

Persze az is érdekes, hogy az egyik legismertebb magyar reklámügynökségnek ez megfelel, de én inkább azon gondolkodtam el, hogyan védekezhet ez ellen egy átlagos megrendelő? Hiszen azért a kreatív szövegírás nem mindig sikerül jól: még mi is van, hogy újra elkészítünk egy anyagot, mert elsőre valahogy nem találtuk el a hangulatot. Ebből a megrendelő leggyakrabban semmit sem vesz észre, hiszen ő már az akár véglegesnek is megfelelő bemutató változatot kapja meg. De nekünk könnyű abból a szempontból, hogy ha valakinek nem fekszik egy téma, egy másik emberünk kapja meg, aki aztán végig az adott projektnél marad az egységes hang miatt. Aki egyedül dolgozik, nem tudja leadni a munkát, és így könnyen születnek fáradt, unalmas, szenvedő sorok.

Tudom, hogy megint bő lére eresztettem a mondanivalómat, ezért összefoglalva:

  • kérj részletes keretszerződést, amelyben a szolgáltató kötelezettségvállalása mellett a szerzői jogokról is esik szó;
  • figyeld meg, ajánl-e garanciát az illető, ha pedig igen, az teljes körű-e;
  • alaposan nézd meg a szövegíró referenciái mellett az e-mailjének szövegét, weblapjának tartalmát, találsz-e benne pongyolaságot, helyesírási hibákat;
  • ne önéletrajzra hagyatkozz, hanem a józan eszedre;
  • mindig kérj próbamunkát, ha nem ismered az illetőt;
  • a leütésenként vagy karakterenként több forintot kérő magánzókat kerüld el.

Ha mindezekre figyelsz, nagy baj már nem érhet.

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)

Ismerd meg a tartalommarketing alapjait ebből az e-bookból. 122 oldal könnyen fogyasztható tudás, ingyen.
Kérem az e-bookot

Új ablakban nyílik meg.

ElőzőElőző cikkVegyek-e föl saját szövegírót?
Következő cikkMi legyen a szövegírási szerződésben?Következő

Ezeket olvastad már?

Hogyan adj cégednek valóban eredeti nevet? (Világcégek 3 névválasztási módszere)

Azon túl, hogy legyen eredményes, titokban mindenki olyan cégről álmodik, amelynek nevét az egész világ

Elolvasom »

Hogyan adj el hatékonyabban úgy, hogy megnehezíted a vételt? (Haladó szövegírás)

Ezt a cikket nagyon ésszel olvasd. A bemutatott stratégia a leghatékonyabbak közül való, hiszen az

Elolvasom »

Az ajánlat, a sztori és a hook – a ClickFunnels sikerének (egyik) titka (Funnel Hacking Live 2019)

A ClickFunnels éves eseménye, a Funnel Hacking Live igazi önfeledt amerikai marketingünnep, ahol 4500 „Funnel

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
Menü
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek

© 2021 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.