Az elmúlt egy évben olyan fontossá vált a tartalommarketing, hogy megsokszorozódott a megrendelőink száma. Megjelentek a nagyvállalatok és a kifejezetten nagy oldalak is, ahol nem néhány tízezer, hanem néhány százezer a havonta tartalomfejlesztésre költhető marketingbüdzsé. Többször előfordult, hogy egy-egy rendszeres vevő néhány hónap után kis szünetet kért – és igen gyakran azért, mert megpróbált saját szövegírót alkalmazni, hátha olcsóbban jön ki.
Amikor 2011-ben úgy döntöttem, hogy a méltánytalanul elhanyagolt tartalomfejlesztést választom vállalkozásom szolgáltatásai területeként, még úgy éreztem, hogy nehéz lesz egyféle paradigmaváltást elérni, tehát megértetni a weblapok üzemeltetőivel, hogy az értékes tartalom mennyire fontos. Sokan használnak ócska szövegeket vagy ügyetlen megfogalmazásokat. Céges lapok ezrei indulnak ugyanazzal a formulával: „Üdvözöljük vállalkozásunk weblapján! Ezredik Kft.-nk már 1999 óta tücsöktenyésztéssel foglalkozik. Valljuk, hogy...” S ebben a mondatban csak a tücsöktenyésztés volt érdekes, de biztosak lehetünk benne, hogy nem ez szerepel a lapok sokaságán, hanem valami teljesen általános dolog: hőszigetelés, marketingtanácsadás, éttermi szolgáltatások, zárszerelés, étrendkiegészítők árusítása stb. A lényeg, hogy a sémák világát éltük, s ahogyan most is, akkor is úgy gondolták az emberek, hogy az újságírók nagyon drágák.
Közben pedig bölcsészekből nagyon sok van. Jó újságíróból kevesebb, őket valóban jól megfizetik, de nagyon sok igazán tehetséges fiatal van, akik megtanulták, amit kellett, de nem jött be a számításuk, a mai szerkesztőségi élet nem nekik való. Az én embereim között is mindenki dolgozott már újságszerkesztőségben, most mégis itt vannak. Más világ: őket az írás, a szavak szeretete fűti, nem a mindennapi hírek.
Az árakat ezért nagyon alacsonyra állítottam, mert úgy éreztem, hogy az újságíróimnak fizetés kell, nekem pedig megrendelő, míg partnereimnek alacsony árak, hogy bízzanak bennünk. A piaci ár tizedéért kezdtünk dolgozni, de még az olcsóbbaknak is a feléért. Ügynökségi környezetben ennyiért senki sem dolgozott. Ma már nem így tennék, de akkor nem vágtam senki alá, hiszen nem volt másik általam ismert tartalomfejlesztő cég. Egyes újságírók vállaltak munkát, de erre nem specializálódott senki, akit én ismertem volna.
Ma már egy ízben azt mondták, mi vagyunk a legdrágábbak! Pedig azóta eltelt majdnem két év, s aki ezt mondta, törzsvásárlóként még az akkori árat kapta. Az történhetett, hogy megjelentek sokan, akik igyekeznek ugyanezt a szolgáltatást nyújtani, persze nem ügynökségként, hanem magánemberként, és ők még olcsóbbak lettek. Persze sok drága ügynökség van, a mi árunk éppen az ügynökségek és magánemberek közé tett minket, ami jól van így.
Szóval nézzük, megéri-e saját szövegírót alkalmazni?
Alapvetően nem számolok azzal, ha valaki el akarja csalni az adót. Itt egy értékes munkaerőről beszélünk, aki nemcsak tudással, de tehetséggel is rendelkezik, hiszen csak az fog minden témában jó minőségű szövegeket alkotni. Emberünk várhatóan újságíróként végzett, beszél legalább egy nyelvet (sokat kell idegen nyelvű anyagból dolgozni a legegyszerűbb témáknál is), kitűnő a helyesírása, valamint több továbbképzésen is volt. Más szöveget kell írni egy értékesítő oldalra, teljesen más egy hatásos hírlevél szövege és persze egy PR-cikk is harmadikféleképpen épül föl. Ezt az ember csak tapasztalat és tanulás útján sajátítja el, úgyhogy van némi – néhány év – tapasztalat is emberünk mögött. Mennyi nettó, kézhez adott fizetés lenne itt korrekt?
Nyilván nem fog egy valódi, értékes munkát végző ember minimálbérért napi nyolc órát körmölni nekünk. Nem akarok megijeszteni senkit, de ezt a munkát amúgy nem lehet nyolcórásként kezelni. Van, hogy az ember képtelen a kreatív írásra, úgy is mondhatjuk, hogy nem jön az ihlet. Ha szenvedni kell, nagyon lassan haladunk (ez a cikk három napja az első bekezdésnél megnyitva hánykolódott, mindig vagy dolgom akadt, vagy a könyökömön jött ki az írás, most pedig eddig eljutottam öt perc alatt). Van, hogy egy nap csak néhány órát tudunk dolgozni, máskor pedig hétvégén is túlteljesítjük a munkanapok termését.
Azt gondolom, hogy a magyar átlagkereset nem éppen kiemelkedő fizetés egy olyan embernek, aki tehetség alapú munkát végez, ráadásul ilyen gyakran monoton, máskor pedig nagy fokú kreativitást igénylő munkakörben. Tehát ajánlunk neki a 2012-es átlagbér alapján nettó 141 600 forintot havonta. A munkáltató teljes bérköltsége ebben az esetben minden hónapban 277 795 forint. Ennyit kell kifizetnie.
Tegyük föl, hogy emberünknek kitűnő a helyesírása, ezért nem kell lektorálni az anyagokat, a jó minőségű cikkek tehát ingyen makulátlan nyelvhelyességűek is lesznek. Én most különleges ajánlatot teszek: ennyi pénzért hajlandó vagyok átadni valamivel több mint 140 oldalnyi szöveget. Számoljunk: ezt mi, szakemberek elkészítjük ezért az árért. Jelenleg heten vagyunk, úgyhogy még rövid határidővel is megoldható. Ha egyetlen ember készíti, akkor minden munkaórában közel egy oldalt meg kell írnia. Ez megoldható minden olyan esetben, mikor jól megy az írás, nincsenek egyéb gondjai, valamint nem kell a témához utánajárás. Tegyük persze hozzá, az alkalmazottnak jár szabadság és más kiváltságok is, ezekkel most nem számoltunk.
Mi történik, ha ugyanarról kell mondjuk száz cikk nekünk? Egy hevederzárral és egy kertépítéssel foglalkozó vállalkozás is azzal fordult hozzánk, hogy több weboldalt tartanak fönn, s mindre külön, értékes anyagra lenne szükségük. Hogyan oldják meg, hogy állandóan kerüljenek föl új anyagok, ráadásul lehetőleg minden oldalra más stílusban? Egyszerű: mindet más embernek kell megírnia. Még ugyanannál a témánál is teljesen más jellegű anyag lesz az eredmény, ha más-más stílusú személy készíti az anyagokat.
A megoldás
Én azt mondom, ha szüksége van valakinek rendszeresen, előre láthatóan sokáig havonta százötven oldalnyi gépelt szövegre változatos témában, s talán olyan szakembert, aki kitűnő helyesírású, nem lesz beteg, állandóan van ereje és ihlete írni, s nem gond, hogy mindig egyféle stílust fog kapni, ráadásul ez az ember éppúgy tud értékesítő szemléletű marketingszöveget írni egy landing page-re, mint blogbejegyzésekkel bővíteni a céges blogot, akkor igen, érdemes lehet fontolóra venni egy saját főállású szövegíró alkalmazását.
Egyébként pedig a tartalomfejlesztés kiszervezése jellemző. Egy idén év elején nyilvánosságra hozott kutatás szerint a cégek 64%-ának problémát okoz megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom előállítása – ehhez elég egy jó szakember, csak nem biztos, hogy a cégvezető vagy HR-es meg tudja mondani, hogy ki lesz jó erre a munkára. 45%-nak az gond, hogy ez a tartalom változatos legyen – ehhez tényleg több emberre van szükség. 14% számára az a probléma, hogy nem talál olyat, aki elkészítené az anyagokat – jelen blog olvasóinak ez persze nem jelenthet gondot.
Vizsgáljuk meg, hogy milyen rendszerességgel, milyen minőségű és milyen típusú anyagokra van szükségünk. Ha nem állandóan van nagy mennyiségű megbízásunk, akkor egy önálló szövegíró alkalmazása alkalmasint nem éri meg. Mi is azért tudunk dolgozni, mert havonta több millió karakternyi (sok száz, sőt ezer oldalnyi) anyagot állítunk elő.
Ez bizalmi partnerség, így még részmunkaidős vagy eseti megbízás esetében is leinformálható, megfelelő referenciákkal és szakmai ismeretekkel rendelkező munkaerőt keressünk. A hobbiból vagy keresetkiegészítésként írók megfelelőek lehetnek olyan esetekben, mikor töltelékszövegekre van szükségünk, de egy értékesítő szöveg vagy akár kulcsszavas webszöveg összeállításához nem árt, ha olyan csapat segítségét kérjük, amelyben több kézen is átmegy az anyag a publikálás előtt. Hiszen a szó tett: s a nevünkben leírt, általunk publikált szöveg minősít bennünket!
Show More