Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 10 perc

A marketing mix elemei: 4P, 7P, hány P?

  • Szerző: Vavrek Balázs
  • Kategóriák: Gondolkodj rendszerben, Ingyenes
  • Címkék: 10p-marketingmix-eleme, 4-p-s-a-7p-knyv, 4p, 4p-7p-szolgltats-marketing, 4p-elemei, 7p, 7p-elemei, 7p-marketing-magyarul, a-10-p-elemei, marketing, marketing-4-p, marketing-7-p-eleme, marketing-7p, marketing-mix, marketing-mix-7p, marketing-mix-7p-magyarul, marketing-mix-8-p-magyar, marketing-mix-elemei, marketing-mix-elemei-7p, marketing-mix-magyarul

Kedvenc közhelyem, hogy a marketing egyike a leggyorsabban fejlődő vállalati tevékenységeknek, vagy (ha úgy tartja kedved) tudományoknak. Olyan gyorsan kell változnia, ahogy körülötte a világ, a piacok és az emberek változnak.

Fontos is, hogy változzék, mert a marketing teszi versenyképessé az egyik vállalatot, és a hiánya teszi versenyképtelenné a másikat.

Az egyébként elvont marketinget a cégek marketing mixben fordítják le konkrét termékekre és szolgáltatásokra. Ideális esetben minden egyes termékednek külön mixe van (és minden szegmensedre külön mixet készítesz), sőt magának a cégednek is van marketing mixe.

De mégis mi ez? Mi volt és mi lett belőle?

Marketing mix: definíciók és értelmezések

 

Dacára, hogy ezt magyarul egybe kellene írni, mivel angol kifejezésként használjuk a szakmában, marad különírva. Ezt csak rögzíteni szerettem volna, mert kicsit fáj így leírni. Philip Kotler szerint „a marketing mix azon változókat jelenti, amelyet a cég a vásárlói döntéshozás befolyásolására felhasznál”.

Mások úgy fogalmazzák meg, hogy az a marketing mix, ahogyan egy termék marketingelemeit összerakod – milyen arányban, miket veszel bele stb.

Egyszerűen: ha a marketing célja az, hogy a céged a jó terméket a jó áron a jó célpiacnak a jó időben a jó reklámmal adja el a jó terjesztési csatornákon keresztül, akkor a marketing mix annak a leírása, hogy milyen a jó termék, ahhoz mi a jó ár, annak ki a jó célpiaca, ahhoz milyen reklámmal jutsz el.

Azért hívjuk mixnek, mert a számtalan értékesítési csatorna, árstratégia, promóciós lehetőség stb. közül kell kiválasztanod azokat, amelyekkel az adott terméket a legversenyképesebben bevezetheted a piacra és ott tarthatod minél tovább.

A marketing mix tehát azokat a döntéseket jelenti, amiket a termék marketingstratégiája során meghozol.

4P modell

A legklasszikusabb marketing mix a 4P modell, McCarthy, Kotler és a nagy marketingprofesszorok 1960-tól használták arra, hogy egy cég marketingtevékenységeit leírják.

A 4P így áll össze:

  1. Product (azaz maga a termék vagy a szolgáltatás)
  2. Place (az eladás helye, elérhetőség, terjesztési csatornák)
  3. Price (árstratégia)
  4. Promotion (reklám, PR, sales és minden eladásösztönzés)

Eddig ezt megtanultad a marketingtanulmányaid legelején is.

7P modell

De 4P kinek elég? 1981-ben Booms és Bitner további 3 P-vel egészítette ki a meglévő mixet, klasszikusan a szolgáltatásmarketing „igényli” ezt a modellt. Az előbb listázott 4P-hez írd hozzá ezt a 3-at is:

  1. People (minden ember, aki részt vesz az eladásban akármelyik oldalon: a kollégáid és a célcsoportod)
  2. Process (terméklétrehozás és kiszolgálás)
  3. Physical Evidence (minden, ami a teljesítés megtörténtét jelzi: kiszállított csomag, fodrásznál az új haj, letöltött pdf)

[facebook-page href="marketingszoveg" width="600" height="800" align="center" hide_cover="false" show_facepile="true" show_posts="false"]

Még több P

Ahogy életünk is egyre komplexebb lesz, úgy a marketingesek is szükségét érzik annak, hogy tovább tágítsák a mixet.

A mix további elemei lehetnek:

Positioning (ki vagy a piacon, mi a USP-d, miben vagy más, minden konkurensed közül miért éppen téged válasszalak)

Packaging (dizájndöntések: nem csupán a fizikai terméked tényleges csomagolása tartozik ide, de például a weboldalad dizájnja is, amennyiben a weboldaladdal értékesítesz)

Predictions (avagy mit csinálnak a konkurenseid, várhatóan mi fog történni a piacon, illetve a kampányaidhoz milyen célokat tűzöl ki)

Persuasion (nemcsak az számít, hogy az irodádban mit írsz össze a termékedről, hanem az is, hogy hatékonyan, hitelesen és meggyőzően át tudod-e adni)

Performance (teljesíted-e a marketingígéreteidet)

Privacy (agresszív-e a marketingkommunikációd, „békén hagyod-e” az ügyfeleidet, aggasztóan hanyag-e az adatkezelésed)

Personalisation (személyre szabott élményeket szeretnénk, személyre szabott tartalmakat, személyre szabott kiszolgálást, személyre szabott terméket)

Purpose (miért létezik a céged? mi a termék célja? mi a missziód?)

Public Commentary (megítélésed a piacon, a közösségi médiában stb.)

Permission (erre alapul a tartalommarketing és a modern marketingkommunikáció: az ügyfél adott neked engedélyt, hogy reklámozz neki? Ha nem, akkor miért zaklatod?)

Ezután meglehetősen bonyolulttá válik a modell, ami bár a maximalista énemnek tetszik, de nem túl gyakorlatias. McCarthy 4P-s modelljének nagysága az egyszerűségében rejlik: átlátható és gyorsan alkalmazható. Ez a sok szempont általában besorolható a 4P–7P valamely kategóriája alá.

Persze akadnak szent őrültek, akik összeszednek 44P-t, de ez már nem modell, hanem lista.

P helyett C?

Ha megnézed az eddigi mixfelosztást, akkor azt látod, hogy eléggé cégközpontú: az én áram, az én terjesztési csatornám, az én promócióm, az én mindenem. De a marketingtevékenységed nem rólad szól, a weboldaladat sem magadnak írod, sőt, még a rólunk aloldalad sem rólad szól, hanem az ügyfeleidről.

Épp ezért 1990-ben Robert Lauterborn a 4P-modellt 4C-re kívánta cserélni, amely egy ügyfélorientáltabb és modernebb felfogás.

  • Clients (product helyett)
  • Costs (price helyett)
  • Convenience (place helyett)
  • Communication (promotion helyett)

Mi igazolja ezt a változtatást?

A terméked önmagában nem életképes, nem indulhatsz ki a termékből, mert ez kínálatközpontú marketinget jelent. A modern marketingben a piacból, keresletből és a vásárlói igényekből indulunk ki, amelyekre egy-egy termék a megoldást jelenti, tehát a másik oldalról közelítünk. Ez fontos, mert a termékközpontúság tényleg letűnt korok felfogása: alacsony kínálatra elképesztően magas a kereslet (az ipari forradalom hajnalán), így bármit gyártok, arra vannak vevők. Ez a mai hiperkompetitív világunkban versenyképtelen felfogás.

A cost átfogóbb, mint a price. Ár pusztán az, amit kifizetsz egy termékért, de a költségben benne van az is, hogy például mennyi idő, amíg megszerzed a terméket (elmész a boltba vagy megvárod a kiszállítást). A nyugati társadalmakban az embereknek egyre több pénzük van, viszont egyre kevesebb idejük – meg egyáltalán: az idő értékesebb erőforrás, mint a pénz.

Miért fontosabb a terjesztés helyett a kényelem? Mert a terjesztés téged (mint céget) érdekel, a kényelem viszont ügyfélközpontú felfogás. Másrészt ma a kényelem versenyelőnynek számít, jobban, mint valaha. Óriási túlkínálat van a legtöbb piacon, és a modern technológiák (internet stb.) lehetővé teszik, hogy ne a place (hozzám legközelebbi bolt) alapján vásároljak, hanem a legkényelmesebb kiszolgálást kínáló webáruházból 5 perc alatt rendeljek valamit.

És a promóció átalakul kommunikációvá. A kommunikáció kétoldalú, és ma a közösségi médiumok és a tartalommarketing térnyerése minden marketingkommunikációt kétoldalúvá tesz. A promóciós felfogás a tömegmédia felfogása: a termékedről beszélsz embereknek. A kommunikáció viszont azt jelenti, hogy beszélsz az emberekkel.

Seth Godin P-je

Ezt imádni fogod.

Vegyük a klasszikus 7P-s modellt. Ez Seth Godin szerint ma már nem elég, ezért kiegészíti egy 8.-kal.

A 8. P pedig...

„Purple Cow” (lila tehén)

Amit ebben a cikkben olvashatsz a marketing mixről, az tulajdonképpen csak egy ellenőrzőlista arra, hogy marketingesként vagy cégvezetőként elvégezted a „házi feladatod”: jó termék jó időben jó embereknek stb., stb.

De a mai világban ez nem elég. A 4P, 7P, akármennyi P már nem elég, és a marketing nem működik úgy, ahogy régen (ezt tapasztalhatod is: a tömegkommunikáció ideje lejárt, tradicionális hirdetési formák kezdenek kikopni az eszköztárból, évtizedekig működő gyakorlatok egyszerre már hatástalanok, illetve itt van a nyakunkon a közösségi média és a jobbnál jobb eszközök, amelyekkel sok cég semmit nem tud kezdeni).

Az egész tehenezés ott kezdődik, hogy a normális barna tehén unalmas. A barna tehén megszokott. A barna tehenet ezerszer láttad már az országút mellett, vidéken, tévében, tej dobozán, bioszkönyvben, mindenhol.

A barna tehenet ezért már észre sem veszed.

„Who’s gonna stop and pull over to [say]: „oh look, a cow”? Nobody.

Viszont ha egy lila tehenet látsz, az már izgalmas. Ilyet még nem láttál (eltekintve a Milka-reklámoktól). Bámulatos. Lehetetlen. Hihetetlen. Új.

Figyelemre méltó.

Persze ha holnaptól minden tehén lila lenne, akkor egy idő után a lila tehén is unalmassá válna. De az ötlet lényege az, hogy a mai piacokon azok a termékek és azok a cégek lesznek sikeresek, akik valami figyelemre méltó terméket dobnak piacra.

Ha olyan vagy, mint minden konkurensed, akkor a vásárlóid nem fognak észrevenni téged. Miért vennének észre? Ugyanazt az ezerszer látott terméket adod, mint bárki más. Nincs értelme beszélni róla, nincs értelme szenvedélyes blogbejegyzést írni a bámulatos innovációról, mert nincs miről írni.

Seth egy TED-talkjában is előveszi a lila tehenet. Ha tudsz angolul, akkor nézd meg ezt a prezentációját, minden percét élvezni fogod. A legfontosabb gondolatot pedig az ez alatti részben összefoglaltam.

 

Tömegkommunikációs marketing: átlagos cégektől átlagos termékek átlagembereknek

Az embereket feloszthatod az érdeklődésük „sebessége” szerint. Eszerint vannak az early adopterek, akik azonnal ráugranak az új termékre. Vannak a „normális” emberek: idővel megveszik (és ők vannak a legtöbben), és van a nagymamám, aki a marketingszakember szerint a fogyasztási szokásaiban nem naprakész.

Amíg a marketingkommunikációt a tömegkommunikáció uralta (tévéreklámok, rádió, újsághirdetések), addig kénytelen voltál a normális embereknek célozni mind a termékedet, mind a marketingkommunikációdat. Így érte meg.

Végeredményben a többség átlagos termékeket készített átlagembereknek (az átlagember itt nem pejoratív: ha Magyarország 10 millió lakosának összefésülöd az ízlését, érdeklődését és mindenét, akkor megkapod azt, hogy egy átlagos magyar mit szeret és mit nem).

Ma ez a szemlélet egyre gyorsabban haldoklik. Ma réspiacokon dolgozunk perszonalizált kommunikációval, és a termékeinket nem kell a tömegízléshez igazítani.

Mivel mindenki kezében ott az okostelefon, így elérheted az összes szegmenst, kiszolgálhatod a legszélsőségesebb vásárlói igényeket is. Sőt muszáj is így tenned, mert a vásárlóid nincsenek rászorulva a tömegtermékekre: egyetlen Google-keresés megtalálni az ő réspiacuknak szánt terméket.

Ennek a cikknek a kereteit szétfeszítené, ha a marketing mix kialakítását is végigvennénk, de egy másik bejegyzésben elolvashatod majd azt is.

Addig is nevelj lila teheneket!

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)

Ismerd meg a tartalommarketing alapjait ebből az e-bookból. 122 oldal könnyen fogyasztható tudás, ingyen.
Kérem az e-bookot

Új ablakban nyílik meg.

ElőzőElőző cikkNagyvállalati tartalommarketing – céges magazin
Következő cikkHa ez az elem hiányzik a weboldaladról, akkor a weboldalad értéktelenKövetkező

Ezeket olvastad már?

A valódi ügyfélközpontúság az új marketingben: közönségépítés

Mi a közönség és miért építs közönséget? Az akadémiai marketing papíron évtizedek óta ügyfélközpontú. És

Elolvasom »

Interjú Rebecca Liebbel – A tartalommarketinghez csak pár kirúgott újságíró kell?

Az idei Media Hungaryn előadást tartott Rebecca Lieb amerikai tartalommarketing-szakértő is. Az Altimeter és az

Elolvasom »

Mozgalomkommunikáció – Tanulságok a Férfiak Klubjától (esettanulmány)

Megdöbbentem, hogy egy mozgalom arra használja a közösségi médiát, amelyre a közösségi média elvileg való:

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
Menü
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek

© 2021 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.

Mindjárt nálad a checklist... 66%

Hova küldjük a checklistet?

Az 59 elemből álló checklist végén biztos lehetsz benne, hogy semmi fontosat nem hagytál ki az e-mail megírásából.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.