Ki az a szövegíró?
A hivatásos szövegírók bámulatosan sokfélék lehetnek – épp azért készült ez a cikk, hogy közelebbről megismerhesd őket.
Az itt szereplő elnevezésekkel sok helyen találkozhatsz: angol nyelvű szakmai blogok és üzleti magazinok cikkeiben, világcégek álláshirdetéseiben vagy épp a LinkedIn hírfolyamában.
Öntsünk hát tiszta vizet a szakmába, hogy el tudj igazodni a copywriterek között (és ha szövegírót keresel, akkor tudd, hogy pontosan milyen írót jelölj meg a hirdetésben).
Elsőként egy rendhagyó meghatározást osztunk meg, majd típusról típusra tisztába tesszük, kik is a szövegírók.
Ahogyan a szakmabeliek látják
„A szövegíró a digitális kor áldozata” – véli egy londoni szövegíró-ügynökség, és meghökkentő állításukkal bizony a lényegre tapintanak.
Persze nem arról van szó, hogy a digitális kor egy sötét kapualjban pénzt vagy életet követel a szövegírótól.
De igenis vannak elvárásai, melyek főként a frissességgel, az eredetiséggel vannak összefüggésben. Ha kíváncsi vagy rá, itt elolvashatod másolásellenes kiáltványt, mellyel csak egyetérteni lehet.
Szövegíró csak az lehet, aki a hihetetlen tartalomzajban is képes önálló, egyedi tartalmat előállítani vagy üzenetet közvetíteni. Az eredetiségre, a nyelvhelyességre a weben ráadásul már a Google algoritmusai figyelnek, a gyenge minőségű szöveg büntetése, hogy nehezebben jut el a célcsoportjához.
A nyomás nagy, a szövegírás minőségi játék – annak viszont, aki épp a komoly üzleti célok és a játék kettősségét élvezi, ez a munka garantált flow-élmény.
Fontos továbbá, hogy ez egy szakma. Ez azt jelenti, hogy attól senki nem válik szövegíróvá, hogy blogot vezet a kedvenc témáiról és írogat – a szakember témafüggetlen (ámbár lehet, sőt javasolt specializálódni), ezzel keresi a kenyerét (tehát profi), illetve tanulta a szakmát (itt egy kis segítség az induláshoz).
Hol leled fel a szövegírókat?
Agency Copywriter – az ügynökségi szövegíró, aki egy reklám-, kreatív vagy digitális ügynökség, esetleg szövegíró- vagy tartalommarketing-ügynökség munkatársaként dolgozik egy csapat részeként, sokszor kreatívigazgató irányítása alatt teljes, általában kötött munkaidőben.
Inhouse Copywriter – a házon belüli szövegíró. Az a bizonyos belső erőforrás, aki mindig kéznél van, ha jó szövegekre van szükség. Felbecsülhetetlen előny számára, hogy olyan alaposan megismerheti az adott márkát vagy céget, mint senki más. Ugyanakkor könnyen kiéghet is, hiszen egyetlen ügyfélnek dolgozik. Kevésbé köztudott, de a világ első teljes munkaidőben alkalmazott szövegíróját, a később szabadúszóként is legendássá vált John E. Powerst sem egy reklámügynökség foglalkoztatta, hanem az amerikai Wanamaker Áruház 1880-ban. Azt, hogy mi a legfontosabb szempont, amelyet észben kell tartanod, ha te is saját szövegírót vennél fel, ebből a cikkből megtudod.
Freelance Copywriter – a szabadúszó szövegíró, aki bárhol előfordulhat munkaidőben, ügyfelei irodájától a saját kanapéjáig. Míg ügynökségi társának nem kell megharcolnia az ügyfelekért, a szabadúszónak az ügyfélszerzéshez is értenie kell. Cserébe akár pizsamában is dolgozhat. Ebben a cikkünkben részletesen írtuk róla, hogyan szerezz úgy szabadúszó szövegírói munkát, ha még nincs tapasztalatod. Ha érdekel, milyen marketingkörnyezetben dolgozik egy szövegíró Londonban, és az is, hogy mennyit keresnek arrafelé a szabadúszók, ezt az írásunkat olvasd el.
A szövegírói munkával töltött évek száma alapján
Junior Copywriter – a feltörekvő kezdő, akinek még nincs (vagy alig van) szövegírói tapasztalata.
Senior Copywriter – a szakmában eltöltött idő vagy a leírt karakterek növekvő száma automatikusan még egyetlen embert sem tesz seniorrá. Az elkészült anyagok kiváló minősége számít. Vagyis egy senior copywriter portfóliójában már elvárható, hogy legyen pár meggyőző munka. Ha mégis meg kell határozni egy számot a senior szinthez: a nemzetközi elvárások alapján legalább 2-3 év tapasztalat szükséges.
A szövegírás típusa, célja alapján
Advertising Copywriter – a szó szerinti reklámszövegíró. Hagyományosan azokat a szövegírókat nevezik így, akik különböző reklámkampányok koncepcióján és a hozzájuk kapcsolódó reklámeszközök (mint például tv-szpotok, sajtóhirdetések vagy rádióreklámok) szövegeinek, forgatókönyveinek elkészítésén dolgoznak, többnyire egy ügynökség munkatársaként, együttműködésben a kreatív csapat többi tagjával.
Creative Copywriter – a kreatív szövegíró, aki a papírforma szerint a briliáns kampányötletek, emlékezetes headline-ok művésze. „Ha nem ad el, akkor nem kreatív” – szoktuk idézni David Ogilvyt. Nagy kérdés persze, érthetjük-e eladás alatt bármilyen fontos üzenet sikeres átadását is. Döntsd el magad. Az Ad Age rendszeresen megnevezi az előző év 50 legkreatívabb emberét a reklámszakmában. 2017-ben egy New York-i senior copywriter, Tali Gumbiner is felkerült a listára. Art director társával, Lizzie Wilsonnal együtt ők találták ki a Fearless Girl nevű kampányt, mely a nők alulfizetése ellen tiltakozik, legemlékezetesebb eleme pedig egy erre az alkalomra készült, bátor lányt ábrázoló szobor volt, melyet sokatmondóan a Wall Streeten helyeztek el (a Támadó bika szoborral szemben).
Marketing Copywriter – a marketingszöveg-író. A szakember, akinek az a feladata, hogy írásban eladjon (ésvagy a marketingfolyamatokat megtöltse tartalommal). Az alkalmazott marketingeszköz lehet weboldal, landing page, eDM vagy akár újsághirdetés. Azzal, hogy pontosan mi is a marketingszöveg, ebben a cikkünkben foglalkoztunk, itt azt is megtudhatod, mi a különbség a branding és a direct marketing irányú szövegírás között.
Direct Response Copywriter – az a marketingszöveg-író, aki a fogyasztókat a kívánt cselekvésre készteti – legyen az kattintás, feliratkozás vagy vásárlás. Vagy ahogyan marketingszótárunkban olvashatod: „aki marketingszövegével azonnali választ ér el”. Ez a fajta szövegírás kőkemény sales is egyben. Ne gondold, hogy a direct response copywriting korunk hozadéka: már az 1900-as évek elején virágzásnak indult.
Balázs például direct response copywriter:
Digital Copywriter – „Ide klikkeltél már? Fogsz.” – ez a világ első, 1994-ben készült (angol nyelvű) bannerének lényegre törő magyar szövege. Azóta napról napra többet tudunk arról, hogy miként dönthet egy jól megválasztott szó vagy mondat kampányok, sőt, cégek jobb sorsáról a digitális térben. A digitális szövegírók annak a mesterei, hogy kell hatékonyan kommunikálni a weben.
Social Copywiter. A közösségi szövegíró, vagyis az a digitális szövegíró, aki kifejezetten a közösségi oldalakon, általában a Facebookon, LinkedInen, Instagramon vagy épp a Snapchaten zajló marketingkommunikáció szövegeinek felelőse.
SEO Copywriter – bár SEO-szövegírók léteznek, külön SEO-szövegírás már nem biztos. Illetve, ahogyan korábban már megállapítottuk, ez a fajta szövegírás fából vaskarika, hiszen egy webes szöveg alapvetően keresőbarát kell, hogy legyen. A keresőbarát szövegírás pedig nem a kereső számára írt szövegekről szól, hanem alapvetően az emberekről. Neil Patel szerint a jó SEO copywriter kerüli a semmitmondást (értéket, konkrétumokat ad a szövegeiben), a felhasználó nyelvén beszél (ha kell, egyetlen szó megválasztását is a Google Trends adataira alapozza) és ha van mit mondania, nem fél 300 helyett 3000 szót leírni.
Website Copywriter – az érem másik oldala. Ha nem ért a SEO-hoz, azaz nem is sejti, hogy milyen szempontok számítanak abban, hogyan rangsorolja a Google a weboldalakat, aligha lehet jó szövegíró. De akkor sem lehet az, ha nincs tisztában azzal, hogyan adhat a szöveg fogyasztói élményt, vagyis, ha nincs UX-szemlélete. Ezek után az már csak hab a tortán, hogy írni is tudnia kell.
Content Copywriter – a tartalmat készítő szövegíró, aki webszövegeket, blogbejegyzéseket, szakmai cikkeket, esettanulmányokat, e-könyveket, akár hosszabb lélegzetű (és nem feltétlenül marketingcélú) anyagokat ír. Olyan tartalmakat, amelyek nélkül nem létezhet minőségi tartalommarketing sem.
Benyó nálunk a tartalmi specialista:
Benyó used press card. It's super effective!⠀ ⠀ #kontent #kontentmagazin
Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által megosztott bejegyzés,
User Experience (UX) Writer – a felhasználói élményért felelős. Arról, hogy pontosan mi ez az igencsak felkapott szakma, és mi van mögötte, részletesen olvashatsz ebben az írásunkban, így most csak a lényeget idézzük fel: „UX Writereknek nevezzük azokat a szakembereket, akik egy adott szöveget a felhasználó és a cég érintkezési pontjainak ismeretében készítenek el”.
Narrative Copywriter – az elbeszélő szövegíró, aki (legtöbbször) videojátékok történetét, dialógusait, szövegeit írja. Sokan közülük Video Game Writerként határozzák meg magukat, míg vannak, akik kifejezetten szövegíróként. Ezt a fajta szövegírást nevezhetjük egészen különleges részterületnek (nem elfelejtve, hogy a storytelling, a történetmesélés megkerülhetetlen része lett a reklámnak), de rokonszakmának is.
Téma és iparág alapján
Bár egy gyakorlott szakembernél (különösen a marketingszöveg-írónál és tartalomszöveg-írónál illeti) alapkövetelmény, hogy bármely témáról tudjon írni, a szövegíró specializálódhat is egy-egy területre.
Az Egyesült Királyságban dolgozó kereskedelmi írókat (commercial writers) összegyűjtő Procopywriters weboldalon a szakemberek az alábbi témákat, iparágakat sorolják fel leggyakrabban bemutatkozásukban: üzlet, életmód, pénzügy és jog, sport, tudomány és technológia, utazás, szépség, divat, jótékonyság, ingatlan, egészségügy, orvostudomány.
A specialisták közt igazi nagyágyúnak számítanak a főként IT és műszaki területen keresett Technical Copywriterek, akik nem azonosak a Technical Writerekkel. Utóbbiak a felhasználói kézikönyvek, műszaki leírások és más hasonló szakszövegek megalkotói, a technikai szövegírók pedig marketingcélú szövegeket is készítenek ugyanennek a célcsoportnak.
Tovább árnyalja a szövegírók elnevezését, hogy jellemezhetik magukat úgy is, hogy elsősorban B2C, azaz a fogyasztók vagy B2B, a cégek felé irányuló tartalomkészítésben, marketingkommunikációban járatosak-e.
Látni szeretnéd, hogy milyen a marketingszöveg-írók élete? Kövesd figyelemmel a No Kontrollt, a Kreatív Kontroll valóságshow-ját és less be a kulisszák mögé.
Show More