Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 11 perc

A nagy szövegíróhatározó – milyen szövegírók léteznek?

  • Szerző: Hargittai Eleonóra
  • Kategóriák: Gondolkodj rendszerben, Ingyenes
  • Címkék: copywriter, szövegíró

Ki az a szövegíró?

A hivatásos szövegírók bámulatosan sokfélék lehetnek – épp azért készült ez a cikk, hogy közelebbről megismerhesd őket.

Az itt szereplő elnevezésekkel sok helyen találkozhatsz: angol nyelvű szakmai blogok és üzleti magazinok cikkeiben, világcégek álláshirdetéseiben vagy épp a LinkedIn hírfolyamában.

Öntsünk hát tiszta vizet a szakmába, hogy el tudj igazodni a copywriterek között (és ha szövegírót keresel, akkor tudd, hogy pontosan milyen írót jelölj meg a hirdetésben).

Elsőként egy rendhagyó meghatározást osztunk meg, majd típusról típusra tisztába tesszük, kik is a szövegírók.

Ahogyan a szakmabeliek látják

„A szövegíró a digitális kor áldozata” – véli egy londoni szövegíró-ügynökség, és meghökkentő állításukkal bizony a lényegre tapintanak.

Persze nem arról van szó, hogy a digitális kor egy sötét kapualjban pénzt vagy életet követel a szövegírótól.

De igenis vannak elvárásai, melyek főként a frissességgel, az eredetiséggel vannak összefüggésben. Ha kíváncsi vagy rá, itt elolvashatod másolásellenes kiáltványt, mellyel csak egyetérteni lehet.

Szövegíró csak az lehet, aki a hihetetlen tartalomzajban is képes önálló, egyedi tartalmat előállítani vagy üzenetet közvetíteni. Az eredetiségre, a nyelvhelyességre a weben ráadásul már a Google algoritmusai figyelnek, a gyenge minőségű szöveg büntetése, hogy nehezebben jut el a célcsoportjához.

A nyomás nagy, a szövegírás minőségi játék – annak viszont, aki épp a komoly üzleti célok és a játék kettősségét élvezi, ez a munka garantált flow-élmény.

Fontos továbbá, hogy ez egy szakma. Ez azt jelenti, hogy attól senki nem válik szövegíróvá, hogy blogot vezet a kedvenc témáiról és írogat – a szakember témafüggetlen (ámbár lehet, sőt javasolt specializálódni), ezzel keresi a kenyerét (tehát profi), illetve tanulta a szakmát (itt egy kis segítség az induláshoz).

Hol leled fel a szövegírókat?

Agency Copywriter – az ügynökségi szövegíró, aki egy reklám-, kreatív vagy digitális ügynökség, esetleg szövegíró- vagy tartalommarketing-ügynökség munkatársaként dolgozik egy csapat részeként, sokszor kreatívigazgató irányítása alatt teljes, általában kötött munkaidőben.

Inhouse Copywriter – a házon belüli szövegíró. Az a bizonyos belső erőforrás, aki mindig kéznél van, ha jó szövegekre van szükség. Felbecsülhetetlen előny számára, hogy olyan alaposan megismerheti az adott márkát vagy céget, mint senki más. Ugyanakkor könnyen kiéghet is, hiszen egyetlen ügyfélnek dolgozik. Kevésbé köztudott, de a világ első teljes munkaidőben alkalmazott szövegíróját, a később szabadúszóként is legendássá vált  John E. Powerst sem egy reklámügynökség foglalkoztatta, hanem az amerikai Wanamaker Áruház 1880-ban. Azt, hogy mi a legfontosabb szempont, amelyet észben kell tartanod, ha te is saját szövegírót vennél fel, ebből a cikkből megtudod.

Freelance Copywriter – a szabadúszó szövegíró, aki bárhol előfordulhat munkaidőben, ügyfelei irodájától a saját kanapéjáig. Míg ügynökségi társának nem kell megharcolnia az ügyfelekért, a szabadúszónak az ügyfélszerzéshez is értenie kell. Cserébe akár pizsamában is dolgozhat. Ebben a cikkünkben részletesen írtuk róla, hogyan szerezz úgy szabadúszó szövegírói munkát, ha még nincs tapasztalatod. Ha érdekel, milyen marketingkörnyezetben dolgozik egy szövegíró Londonban, és az is, hogy mennyit keresnek arrafelé a szabadúszók, ezt az írásunkat olvasd el.

A szövegírói munkával töltött évek száma alapján

Junior Copywriter –  a feltörekvő kezdő, akinek még nincs (vagy alig van) szövegírói tapasztalata.

Senior Copywriter – a szakmában eltöltött idő vagy a leírt karakterek növekvő száma automatikusan még egyetlen embert sem tesz seniorrá. Az elkészült anyagok kiváló minősége számít. Vagyis egy senior copywriter portfóliójában már elvárható, hogy legyen pár meggyőző munka. Ha mégis meg kell határozni egy számot a senior szinthez: a nemzetközi elvárások alapján legalább 2-3 év tapasztalat szükséges.

A szövegírás típusa, célja alapján

Advertising Copywriter – a szó szerinti reklámszövegíró. Hagyományosan azokat a szövegírókat nevezik így, akik különböző reklámkampányok koncepcióján és a hozzájuk kapcsolódó reklámeszközök (mint például tv-szpotok, sajtóhirdetések vagy rádióreklámok) szövegeinek, forgatókönyveinek elkészítésén dolgoznak, többnyire egy ügynökség munkatársaként, együttműködésben a kreatív csapat többi tagjával.

Creative Copywriter – a kreatív szövegíró, aki a papírforma szerint a briliáns kampányötletek, emlékezetes headline-ok művésze. „Ha nem ad el, akkor nem kreatív” – szoktuk idézni David Ogilvyt. Nagy kérdés persze, érthetjük-e eladás alatt bármilyen fontos üzenet sikeres átadását is. Döntsd el magad. Az Ad Age rendszeresen megnevezi az előző év 50 legkreatívabb emberét a reklámszakmában. 2017-ben egy New York-i senior copywriter, Tali Gumbiner is felkerült a listára. Art director társával, Lizzie Wilsonnal együtt ők találták ki a Fearless Girl nevű kampányt, mely a nők alulfizetése ellen tiltakozik, legemlékezetesebb eleme pedig egy erre az alkalomra készült, bátor lányt ábrázoló szobor volt, melyet sokatmondóan a Wall Streeten helyeztek el (a Támadó bika szoborral szemben).

Marketing Copywriter – a marketingszöveg-író. A szakember, akinek az a feladata, hogy írásban eladjon (ésvagy a marketingfolyamatokat megtöltse tartalommal). Az alkalmazott marketingeszköz lehet weboldal, landing page, eDM vagy akár újsághirdetés. Azzal, hogy pontosan mi is a marketingszöveg, ebben a cikkünkben foglalkoztunk, itt azt is megtudhatod, mi a különbség a branding és a direct marketing irányú szövegírás között.

Direct Response Copywriter – az a marketingszöveg-író, aki a fogyasztókat a kívánt cselekvésre készteti – legyen az kattintás, feliratkozás vagy vásárlás. Vagy ahogyan marketingszótárunkban olvashatod: „aki marketingszövegével azonnali választ ér el”. Ez a fajta szövegírás kőkemény sales is egyben. Ne gondold, hogy a direct response copywriting korunk hozadéka: már az 1900-as évek elején virágzásnak indult.

Balázs például direct response copywriter:

A Sawyer Miller Group Vezetői Akadémián @balazsvavrek beszélt 1,5 órában arról, hogyan értékesíts írásban. Erős felhozatal volt: Bruck Gábor, Janata Kriszta és Bárdos András is előadott.

Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által megosztott bejegyzés, Okt 30., 2017, időpont: 12:21 (PDT időzóna szerint)

Digital Copywriter – „Ide klikkeltél már? Fogsz.” – ez a világ első, 1994-ben készült (angol nyelvű) bannerének lényegre törő magyar szövege. Azóta napról napra többet tudunk arról, hogy miként dönthet egy jól megválasztott szó vagy mondat kampányok, sőt, cégek jobb sorsáról a digitális térben. A digitális szövegírók annak a mesterei, hogy kell hatékonyan kommunikálni a weben.

Social Copywiter. A közösségi szövegíró, vagyis az a digitális szövegíró, aki kifejezetten a közösségi oldalakon, általában a Facebookon, LinkedInen, Instagramon vagy épp a Snapchaten zajló marketingkommunikáció szövegeinek felelőse.

SEO Copywriter – bár SEO-szövegírók léteznek, külön SEO-szövegírás már nem biztos. Illetve, ahogyan korábban már megállapítottuk, ez a fajta szövegírás fából vaskarika, hiszen egy webes szöveg alapvetően keresőbarát kell, hogy legyen. A keresőbarát szövegírás pedig nem a kereső számára írt szövegekről szól, hanem alapvetően az emberekről. Neil Patel szerint a jó SEO copywriter kerüli a semmitmondást (értéket, konkrétumokat ad a szövegeiben), a felhasználó nyelvén beszél (ha kell, egyetlen szó megválasztását is a Google Trends adataira alapozza) és ha van mit mondania, nem fél 300 helyett 3000 szót leírni.

Website Copywriter – az érem másik oldala. Ha nem ért a SEO-hoz, azaz nem is sejti, hogy milyen szempontok számítanak abban, hogyan rangsorolja a Google a weboldalakat, aligha lehet jó szövegíró. De akkor sem lehet az, ha nincs tisztában azzal, hogyan adhat a szöveg fogyasztói élményt, vagyis, ha nincs UX-szemlélete. Ezek után az már csak hab a tortán, hogy írni is tudnia kell.

Content Copywriter – a tartalmat készítő szövegíró, aki webszövegeket, blogbejegyzéseket, szakmai cikkeket, esettanulmányokat, e-könyveket, akár hosszabb lélegzetű (és nem feltétlenül marketingcélú) anyagokat ír. Olyan tartalmakat, amelyek nélkül nem létezhet minőségi tartalommarketing sem.

Benyó nálunk a tartalmi specialista:

Benyó used press card. It's super effective!⠀ ⠀ #kontent #kontentmagazin

Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által megosztott bejegyzés, Okt 31., 2017, időpont: 5:30 (PDT időzóna szerint)

User Experience (UX) Writer – a felhasználói élményért felelős. Arról, hogy pontosan mi ez az igencsak felkapott szakma, és mi van mögötte, részletesen olvashatsz ebben az írásunkban, így most csak a lényeget idézzük fel: „UX Writereknek nevezzük azokat a szakembereket, akik egy adott szöveget a felhasználó és a cég érintkezési pontjainak ismeretében készítenek el”.

Narrative Copywriter – az elbeszélő szövegíró, aki (legtöbbször) videojátékok történetét, dialógusait, szövegeit írja. Sokan közülük Video Game Writerként határozzák meg magukat, míg vannak, akik kifejezetten szövegíróként. Ezt a fajta szövegírást nevezhetjük egészen különleges részterületnek (nem elfelejtve, hogy a storytelling, a történetmesélés megkerülhetetlen része lett a reklámnak), de rokonszakmának is.

Téma és iparág alapján

Bár egy gyakorlott szakembernél (különösen a marketingszöveg-írónál és tartalomszöveg-írónál illeti) alapkövetelmény, hogy bármely témáról tudjon írni, a szövegíró specializálódhat is egy-egy területre.

Az Egyesült Királyságban dolgozó kereskedelmi írókat (commercial writers) összegyűjtő Procopywriters weboldalon a szakemberek az alábbi témákat, iparágakat sorolják fel leggyakrabban bemutatkozásukban: üzlet, életmód, pénzügy és jog, sport, tudomány és technológia, utazás, szépség, divat, jótékonyság, ingatlan, egészségügy, orvostudomány.

A specialisták közt igazi nagyágyúnak számítanak a főként IT és műszaki területen keresett Technical Copywriterek, akik nem azonosak a Technical Writerekkel. Utóbbiak a felhasználói kézikönyvek, műszaki leírások és más hasonló szakszövegek megalkotói, a technikai szövegírók pedig marketingcélú szövegeket is készítenek ugyanennek a célcsoportnak.

Tovább árnyalja a szövegírók elnevezését, hogy jellemezhetik magukat úgy is, hogy elsősorban B2C, azaz a fogyasztók vagy B2B, a cégek felé irányuló tartalomkészítésben, marketingkommunikációban járatosak-e.

Látni szeretnéd, hogy milyen a marketingszöveg-írók élete? Kövesd figyelemmel a No Kontrollt, a Kreatív Kontroll valóságshow-ját és less be a kulisszák mögé.

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)

Ismerd meg a tartalommarketing alapjait ebből az e-bookból. 122 oldal könnyen fogyasztható tudás, ingyen.
Kérem az e-bookot

Új ablakban nyílik meg.

ElőzőElőző cikk„Ha egy brandnek van saját weboldala vagy közösségi platformja, már kiadónak számít” – interjú Mark Stephensszel
Következő cikkHogyan írj videós szkriptet a blogposztodból?Következő

Ezeket olvastad már?

A marketing halála: árakció

„Mindenki árérzékeny”, „az embereknek nincs pénzük”, „nem emelhetek árakat, mert akkor drágább leszek a konkurensemnél”.

Elolvasom »

CTA-szövegek: változtass meg 1-2 szót és akár duplázd meg a konverziód

A használt szavak többet számítanak, mint gondolnád. Ebben a cikkben 7 esettanulmányban mutatom be, hogy

Elolvasom »

Közlemény: tartalommarketing-ügynökséggé alakult a Kreatív Kontroll

Szövegírásban már régóta piacvezetők vagyunk: mind árbevételben, mind az ügyfelek és kollégák számában, mind a

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
Menü
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
© 2022 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.
Mindjárt nálad a checklist... 66%

Hova küldjük a checklistet?

Az 59 elemből álló checklist végén biztos lehetsz benne, hogy semmi fontosat nem hagytál ki az e-mail megírásából.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.