A print meghalt? Kacagnivaló, és nézzük meg egy befektetési példán keresztül.
A jó befektető akkor ad el, amikor a befektetése drága (magyarul nagy rá a kereslet), és akkor vásárol, amikor a befektetése olcsó (magyarul alig kell valakinek). A rossz befektető fordítva működik: divat szerint vásárol drágán, majd alacsonyabb áron ad el, a veszteségei pedig óriásiak.
Figyeld meg, hogy ez a marketingben is így van: a rossz marketinges oda megy, ahol a legnagyobb a konkurencia, mert az a divatos. A jó marketinges megkeresi a kék óceánt.
Jelen esetben a print maga a kék óceán.
(Ez a cikk elméleti bevezetőt ad, valamint példákat hoz és néhány általánosabb tippet ad, mellyel már alapszinten tudsz magazint tervezni. Kevés a szám, még kevesebb az esettanulmány, viszont erős esettanulmány-fétisünk van és fogunk case studykat publikálni.)
Nem minden halott, ami print
A napilapok, újságok és egyéb sajtótermékek 2 évtizede szomorkodnak a csökkenő eladások miatt. Vannak, akik már sikeres online jelenléttel és új üzleti modellel talpon maradtak. És vannak, akik az idők szavát nem hallották meg, és már 5 éve becsődöltek.
Az internet alapjaiban alakította át a hírfogyasztásodat és az információszerzésedet. Leegyszerűsítve és hozzáadott értéket figyelembe nem véve: a napilapnak konkurense az online lap, és mindig az online lap lesz a kényelmesebb, olcsóbb, elérhetőbb, környezetbarátabb. Ezeken a területeken a napilap nem tud versenyezni – és amely nyomtatott sajtótermék nem találta meg a printinnovációt, az most a csőd szélén tántorog.
Végignézel az egykorvolt printbirodalmak sivatagján, és azt gondolnád, hogy a printanyagokat elfelejtheted a marketingkommunikációdban. Pedig a digitális forradalom miatt ma a nyomtatott anyagok különlegesnek számítanak – és amíg minden konkurensed Facebookon próbálja meghódítani a piacod, addig te kiadhatod a szakterületed legjobb szakmai lapját.
Azonnali versenyelőny, nem? De.
Nem véletlen, hogy a B2B gyártócégek 60%-a (!) kiad saját nyomtatott magazint (2013-as adat a CMI kutatásából).
Joe Pulizzi szerint „soha egy brandnek nem volt még akkora lehetősége a nyomtatott csatornákon, mint most”.
Maga a tartalommarketing is egy magazinnal kezdődött
Ma a sikeres cég kiadóként tekint magára
A klasszikus hirdetési modellek az internet előtt alakultak ki. Unásig ismered a brandépítés eszköztárát, amikor is...
- fizetett csatornákon (paid media) terjeszted
- a reklámodat
- a tömegekhez
- a termékedről
És a marketingkommunikációd az emberekhez beszél.
Ez a tömegkommunikációs reklámozási modell. Ahogy a tömegkommunikáció, úgy az erre épített modell is leáldozóban van. Szerencsére, teszem hozzá már én.
A modern tartalommarketinges szemlélet viszont...
- saját csatornákon (owned media) terjeszt
- értékes tartalmat
- az ügyfeleknek (és potenciális ügyfelekhez)
- megoldásokról
Ez interaktív, elsősorban segíteni szeretne és párbeszédalapú (emberekkel beszél). Az ilyen cég nem megszakítja a tartalomfogyasztást (reklámokkal), hanem belesimul (tartalommal). A logikus döntés ma az, hogy ne küzdj a reklámzajjal, hanem kerüld ki azzal, hogy nem reklámot adsz, hanem tartalmat.
És a tartalommarketing úttörői elsősorban médiacégként és kiadóként határozzák meg magukat.
A Copyblogger Media ma már egy szoftvercég, de a cégnevükből is láthatod, hogy médiaként tekintenek magukra.
A Red Bull marketingtevékenységei alapján médiacéggé alakult át (és elismert szakértők úgy tartják, hogy a világ legjobb tartalommarketingjét ők végzik), a Coke a „Coca-Cola Journey 2020” videóban fogalmazta meg, hogy a modern márkaépítést hogyan képzelik el (tartalommarketinggel, természetesen).
Ne a reklámszünet legyél, hanem a film! Modern marketingkommunikáció
Seth Godin már 1999-ben kijelentette, hogy a jövő (ezt éljük ma) a „permission marketingé”. Az a marketing lesz fenntartható és hatékony, amely engedélyt kér, utána pedig értéket ad és segít.
A tradicionális reklám nem ilyen. A múlt század marketingje plakátokkal, tévészpotokkal, rádióreklámokkal és eladáshelyi csillogással próbálja kicsikarni az ügyfél pillanatnyi figyelmét. Figyelmet követel épp akkor, amikor az ügyfél nem akar figyelni – mert vezet, rádiót hallgat, tévét néz. Tartalmat fogyaszt, vagy éppen élni próbál.
A modern reklám viszont beépül a tartalomfogyasztásba... sőt, a modern reklám maga a tartalom.
A tartalommarketing célja, hogy a céged a jó tartalmat a jó ügyfélnek a jó csatornán a jó időben adhassa meg. Ezért ha aszpirint szeretnél eladni Zoltánnak, akkor ne a vasárnap esti reklámsávot béreld ki, mert a reklámodat elkapcsolja, meg egyébként sem akkor fáj a feje, ha pedig látná a reklámot, akkor később úgysem emlékezne rá. Inkább írj egy keresőoptimalizált cikket, hogy amikor Zoltánnak 2 hét múlva fáj a feje (problématudat) és rákeres Google-ben (csatorna), akkor megtalálja a cikkedet (tartalom, nem reklám), és az oldalsávban felajánlott aszpirint megvásárolhassa (jó idő).
Ma több lehetőséged van szerethető marketingkommunikációt készíteni, mint a történelemben bármikor.
De akkor miért zaklatod az ügyfeleidet a tradicionális reklámokkal?
A cikknek nincsen vége! Ez csak az első 3 oldal, a teljes cikk 11 oldal hosszú. Most jönnek a konkrét online és print példák árakkal és költségekkel. Hogyan csináld a saját magazinodat? A teljes cikk csakis az áprilisi Kontent magazinban lesz olvasható. Ide kattintva rendeld meg!
Show More