Egy portál szerkesztője megkért, hogy szálljak be a SEO sci-fi nevű játékba, és próbáljam meg elképzelni, milyen lesz a keresőoptimalizálás 2020-ban. Bár ilyen témában csak tippelhetünk, azért készítettem egy anyagot a SEO Birdnek. Gondolatkísérlet.
Azért különleges a 2020-as SEO-világról beszélni, mert általában még egy évet sem látunk előre. Ki gondolta 2011-ben, hogy drasztikus algoritmusváltozásokra készül a Google? Sejthettük, hogy a hagyományos katalógusos linképítés hamarosan a múlté lesz, de vajon tudhattuk-e előre, hogy erőre kap majd a tartalommarketing?
2013-ban a weboldal tartalma került a középpontba, és még évekig a tartalom, különösen a szöveges tartalom, így a szövegírás fogja meghatározni a keresőoptimalizációt is. Ez technikai változásként is fölfogható. A legfontosabb, hogy mindig arra összpontosítsunk, ami a felhasználóknak, látogatóinknak fontos: ugyanis épp ugyanerre szegezi a figyelmét a kereső is. 2014-re a mobiltartalmak erősödését várják a szakmai kutatások.
Ha tehát hat évre előre szeretnénk vizionálni a SEO és a keresőmarketing jövőjét, leginkább a platformokra érdemes figyelnünk. Hiszen két évvel ezelőtt még az is hír volt, hogy már az internetezők mintegy fele reggel és este az okostelefonján böngészik. Megállapították az elemzések, hogy a mobilon kiválasztják a termékeket a webáruházakból, de jellemzően másnap asztali gépen vagy laptopon vásárolják meg. Azonban ez is megváltozott mára: egyetlen gombnyomás online fizetni mobilokról vagy tabletekről is, így az eddigi reszponzivitás egyre fontosabbá válik. A tartalomfogyasztásnak legalábbis egyenrangú eszközei lesznek a kézbe vehető platformok.
Ebből érdemes hát kiindulnunk: mi lesz a jövő?
Új platformok, régi szokások
A kérdés éppen ezért nagyon nehéz. Néhány éve, a táblagépek megjelenésekor ilyen és olyan prognózisokat is olvastunk. Azóta már phabletekről beszélnek, és bár nem elvetélt termékötletről van szó, inkább a telefonok nőnek és terjednek. Az biztos, hogy a technikai eszközeink okosodása megváltoztatja az internetezési szokásokat is.
Hat év múlva nem biztos, hogy fikció lesz az elterjedt okoshűtőgép, amely megrendeli az éppen fogyóban lévő élelmiszert, hiszen erre prototípus már közel egy évtizede létezik. Vajon az okostévék vagy a játékkonzolok képesek lesznek-e mindennapi böngészési felületté válni? Jelenleg sincs akadálya, hogy a PlayStationünkön weboldalakat nézegessünk, de nagyon kevesen élnek ezzel a lehetőséggel. Inkább a cross-platform megoldások működnek (például a konzolunk lejátssza az asztali gépen vagy mobiltelefonon kiválasztott YouTube-videókat), így egyféle kiterjesztései az internetnek.
Ha azonban felhasználóbaráttá válnak internetezési szempontból ezek az eszközök, akkor elsődleges felhasználói platformmá válhatnak, s így előfordulhat, hogy ezekre is fejleszteni, optimalizálni kell. Jelenleg is figyelni kell arra, hogy a különböző méretű mobilképernyőkön jól jelenjen meg az oldal, és álláspontom szerint 2020-ra előfordulhat, hogy televíziókra, sőt akár autókra is optimalizálni kell. A technikai lehetőség már most is adott, hogy a műszerfalon lévő képernyőn netezzünk, csak arra kell várni, ez elterjed-e.
Van, ami nem változik
Az internet az információ megosztásáról szól. A fogyasztás módja változik, tehát az információkat máshonnan, más módon szerezzük be, de maga a cél ugyanaz: kapcsolatban maradni egymással és a világgal, és tartalmat előállítani, valamint megosztani. 2020-ra éppen ezért a tartalom még tovább fog erősödni: a most még drága videós anyagok talán könnyebben elérhetővé, összeállíthatóvá válnak, a keresési algoritmus finomodásával pedig akár már a keresőrobot is el tudja majd dönteni egyik-másik szövegről, hogy milyen minőségű. Egyesek szerint jelenleg csupán annak vagyunk tanúi, hogy a minőség válik elsődlegessé, nem pedig az, hogy ki mennyit tud költeni marketingre. Ha ez így van, 2020-ra már csak tényleg jónak kell lenni, hogy előre kerüljünk a találati listán.
Persze a valóság azért ennél valamivel összetettebb: a Google a kereső bevételeiből a világ egyik leggazdagabb vállalat, így a hirdetések is fejlődnek majd. Egyre több információt lesz képes az oldalakról megismerni és magánál megjeleníteni majd. Most is futballeredmények, az aktuális időjárás, filmek leírása jelenik meg egy-egy találati oldalon. A Google igyekszik majd saját felületén minél több információt megmutatni a keresőnek, így sokszor a felhasználó már el sem kattint más oldalra, ahonnan az infót összeszedhetné.
Ráadásul a jó tartalom pénzbe kerül, ezért a későbbiekben is előnyben lesznek azok, akik megfelelő mennyiségű tőkét visszaforgatnak a weboldalaikba. Azt az aranyutat kell megtalálni, ahol oldalunk hiánypótló és magas minőségű, s mindezt a kereső számára is egyértelművé teszi. De hát most is ez a feladat, s ebből a szempontból 2020 sem fog sokban különbözni, csak az eszközök lesznek mások.
Show More