Papíron egyszerű a recept: publikálj kitűnő minőségű tartalmat, ezzel pedig eléred, hogy azt az emberek maguktól megosszák a közösségi médiában, releváns és erős oldalak pedig átvegyék, így természetes módon épül a linkhálózatod, amely egyrészt a legolcsóbb módszer a keresőmarketingben, ráadásul szabályos és hatékony is: nem lesz gondod a Google-lel, sőt a legjobb barátod lesz. Mondom, papíron ez könnyű, de hogyan működhetne a gyakorlatban is?
A valóságban ugyanis a recept valahogy nem áll össze. Aki szokott sütni-főzni, biztosan tapasztalta már, hogy egyes első csapásra pofonegyszerű receptekből nem születik semmi ehető a konyhájukban. Akárhogy gyakorol az ember, előfordul, hogy valami harmadszorra-negyedszerre ehető lesz, de sosem olyan, mint egy jó étteremben. Itt sem más a helyzet, ugyanis a céges blog a legtöbb cégvezetőnek, marketingesnek egy kötelező rossz. Utálja. Legszívesebben hagyná a fenébe.
A cikk megírása, a források felkutatása, ellenőrzése, a fordítások, esetleg a grafikák elkészítése eleve sok feladat, mikor egy cégvezető mással kellene, hogy foglalkozzék. Ezután még publikálni is kell, és ezzel a munkának vége: ott a cikk, de senki sem olvassa. Mindenki érzi, hogy ez így csak webszemét gyártása, hatékonysága pedig nem lesz. A cikkek valójában nem örömmel készülnek, nem azért készülnek, hogy valódi értéket adjanak – a promotálásukra pedig már nem jut idő vagy figyelem.
Gondolkozz nagyban!
Te miért kommunikálsz? Mert muszáj? Ez régen rossz.
Nézz rá a weboldaladra! Miről szól? A cégedről? Régen rossz.
A weblapod az ügyfeledről szól. Arról, akihez szeretnél beszélni. Róla és az ő szavaival beszélj. Örömmel kell, hogy olvassa a tartalmakat. Nem kell Neked a Coca-Colának lenned, hogy használd a tartalommarketing erejét: igenis minimális büdzséből is adhatsz olyat, ami érdekli a célközönséged – sőt Te adhatod igazán, mert Te ismered őket. Ez nem túlzás, ugye?
Mondani könnyű…
Igen, könnyű mondani, de én nem csak mondom, hanem szövegíróként ez a munkám. Akármilyen témából hasznos blogot állítunk össze. Mindig gondolkozz aszerint, hogy a Te területeden mi lehet érdekes: milyen trendek vannak, milyen hírek, miről beszélnek az emberek, mire keresnek? Egy duguláselhárító blog is népszerű lehet, ha bemutat 5 tippet az otthoni dugulás megszüntetéséről… Ez máris egy hasznos tartalom, amely hitelessé teszi az adott blogot, így szakembert. Hiába adsz tippeket, tudod, hogy a többség úgyis szakembert fog hívni!
Figyeld, hogy a célközönséged (és őket egészen pontosan határozd meg: 35 év fölötti belvárosi nők egy kutyával és magas fizetéssel vagy akár Donald kacsa a Kacsamesékből, teljesen mindegy, de pontosan!) hol kommunikál, figyeld, mi érdekli őket. Nézd a nemzetközi szakirodalmat, fordíts és írd le a saját történeteidet. Biztosan vannak sztorijaid.
Nem kell, hogy mindent Te csinálj: vannak megfelelő szövegíró ügynökségek, akár forrásból, akár a jegyzeteidből, akár önmaguktól is írnak megfelelő anyagokat, és vezetik a blogodat. Ez az ő dolguk: a Te dolgod pedig az, amiért vállalkozni kezdtél. Azt csináld, ne cikkeket írogass napszámban.
Így kezdj hozzá
Írd le, ki a célközönséged. Mindent írj le, ami eszedbe jut.
Milyen formátumot használnál? A legnépszerűbb és legkönnyebb a blogbejegyzés, de indíthatsz magazint, készíttethetsz infografikát vagy akár hanganyagokat is.
Miért osztaná meg bárki a cikkedet? Legyen benne valami értékes!
Címadás. Komolyan mondom, hogy érdemes annyi időt szánni a címadásra, mint a cikk megírására. A legjobb cikk is kukában végzi jó cím nélkül. Ennek a cikknek először azt a címet adtam, hogy Linkszerzés erős oldalakról bloggal. Pocsék.
Fontos, hogy mikor jeleníted meg? A híreknél ne várj, az alkalmakra készült anyagokat időzítsd be.
Call-to-action. Írd bele, hogy „iratkozz fel”, „kövess Facebookon”, „rendeld meg”, „írj”. Tudom, hülyén néz ki, de írd bele. Higgy nekem.
Promotálj
Ha kiposztoltad, ne csak ülj a babérjaidon. Természetesen mérj mindent: honnan hányan kattintanak, melyik téma kapott több lájkot stb. De előtte el kell juttatnod az emberekhez. Érdemes pár forintot szánni erre. Akár fizetett hirdetésekben (például a Facebookon megfelelő célzással), akár egyes oldalakon vendégposztként. Szánj időt arra, hogy kialakíts a blogod körül egy közönséget. A kitűnő tartalom alapvető fontosságú, hogy növeld az eladásaidat, s hogy előrébb kerülj a Google-ben – amivel szintén növeled az eladásaidat. De nem elég megírni és publikálni őket: gondozd a blogodat.
A céges blog a leghatékonyabb és legolcsóbb PR-tevékenység, de a PR nem egyik pillanatról a másikra indul be. Képzeld úgy, mintha a marketingköltés az instant eredmény lenne: megveszel egy eDM-írást valakitől vagy egy reklámfelületet, s egyből jön az eredmény, mérheted is, hogy elegendő-e. A PR-költség viszont hosszú távú befektetés: lassabban indul be, ha viszont elindult, már nem lehet megállítani. Ha elkezdik látogatni, kedvelni, megosztani a blogodat, az eredménye minőségi érdeklődők és külső hivatkozók lesznek.
De rajtad múlik, hogy tényleg akarod-e.
A cikk eredetileg a mo.gyo.ro blogmagazinnak készült.
Show More