Talán te is találkoztál már azzal az érdekességgel, hogy külföldi nagy cégek úgynevezett User Experience (UX) Writereket keresnek. Így tett korábban az Amazon, a Dropbox, a Google vagy épp a PayPal is, és persze adódik a kérdés:
Ki az a UX Writer és mit csinál?
Arról volna szó, hogy a cégek valódi olvasói élményt szeretnének nyújtani az embereknek? Eljön hát a színtiszta storytelling ideje?
A helyzet ennél bonyolultabb, és nem a művészi vénával rendelkező írók hatalomátvételét készíti elő. Hanem akkor mit?
Egy szakma (és ami mögötte van)
UX Writereknek nevezzük azokat a szakembereket, akik egy adott szöveget a felhasználó és a cég érintkezési pontjainak ismeretében készítenek el.
Nem csak arról van szó, hogy valaki tökéletesen ismeri a terméket és a szakmát. Álláshirdetéseknél lehet gyakran látni, hogy amikor műszaki szövegírót keresnek, akkor fontosabb szempont a műszaki végzettség, mint a szövegírói múlt. Pedig a szakmaiságot bármikor biztosíthatják a cég hozzáértő képviselői, miközben egy műszaki végzettség plusz 5-ös fogalmazás nem garancia arra, hogy olyan tartalom születik, amit a felhasználó és az olvasó élvezni is fog.
A lényeg ebben az esetben az, hogy a jó UX Writer átérzi és átlátja, hogy bizonyos fogyasztókat épp milyen probléma kínoz. Tudja, hogy az adott pillanatban mi zavarja őket a legjobban, majd ez alapján készíti el a tartalmakat (legyen az hírlevél vagy blogposzt). Szőnyegbombázás helyett így célzott üzenetet küldhet ki a cég: a megfelelő embernek a megfelelő tartalmat.
Miért van szükséged UX szemléletű íróra?
Azért, mert ha szem előtt tartod a fogyasztói élményt, akkor jobb eredményeket érhetsz el a kész szövegeddel. Tudom, hogy ez nyilvánvaló, ennek ellenére a legtöbb cég figyelmen kívül hagyja.
Mindez nem (csak) a dizájnról szól, sokkal inkább arról, hogy megérted-e azokat az alapvetéseket, amelyek befolyásolják a fogyasztási élményt.
Érdemes megnézni a Backlinko.com oldalát, és látni fogod, hogy a tényleges tartalmi blokk lényegében egy ügyes szövegírói és szerkesztési eredmény. Ehhez hasonló megalkotására pedig nem grafikusra vagy webprogramozóra van szükséged, hanem néhány egyszerű szabály betartására.
#1. Egyszerű nyelvezetet használj, amit könnyű megérteni
Az egyszerű nyelvezet érthetőbb (és rövidebb!) mondatokat eredményez. A rövidebb (!) mondatok pedig átláthatóbb felületet, nem pedig élvezhetetlen, végeláthatatlan szövegtengert. Görgess feljebb és nézz rá a Backlinko oldaláról kimásolt képre. Túlbonyolítás helyett szimpla és átlátható cikket kapsz.
Bármennyire is jó érzés tetszelegni a szakértői státuszban, te ne engedd, hogy az előnyök és a mondanivaló elvesszenek az akadémikus hangvétel sűrűjében.
Honnan tudod, melyik nyelvezet a legjobb?
Képzeld magad elé az ideális vásárlódat: gyűjtsd össze a leggyakoribb szavakat, kifejezéseket (fájdalompontokat), és vizsgáld meg, hogy ugyanazt értitek-e alatta. (Itt egy kis segítség.)
Nem profi karakterológiai kutatásokat kell végezned, hanem meg kell találnod azokat a dolgokat és problémákat, amelyek irányítják az ideális vásárlód életét. Például egy fogászati páciens esetében a fogfájás vagy a rágás hiánya elég központi dolog; a marketingesek azt keresik, hogy mivel érhetnek el még nagyobb árbevételt; egy pattanásos bőrű fiatal pedig sokat gondol az önbizalomhiányra.
Miért fontos ez UX-szempontból? Azért, mert így letisztult nyelvezetet használhatsz lézerpontos célzással és célirányos mondatokkal. Nem pedig összetett mondatok sokaságát és ömlengő bekezdéseket.
Nézd meg, mit ír a Brian Dean feljebb:
Most people think SEO copywriting is all about putting words after words.
Magyarul a legtöbb ember úgy gondolja, hogy a SEO-szövegírás mindössze a megfelelő szavak egymás után pakolását jelenti. Dean egy általános tévhitre világít rá, ami gyakran előjön a témával kapcsolatban, és mindezt röviden, közérthetően teszi.
#2. Fókuszálj
Tegyük fel, hogy a céged fehérjeporokat forgalmaz, amit edzés után fogyaszthatok, hogy nagy legyen a bicepszem is. Van egy jó termékoldalad, frankón eltaláltad a hangvételt, de még mindig arról akarsz nekem írni, hogy milyen fontos a fehérjepor használata. Csakhogy én, aki erre az oldalra látogatok, már túl vagyok ezen. Mélyebben vagyok a sales funnel üregében, és mondjuk az érdekel, hogy tartalmaz-e az adott fehérjepor hozzáadott szénhidrátot.
Hasonló a helyzet akkor, ha épp fogyasztóteával próbálkozol. Ne azzal untasd az olvasódat, hogy milyen fontos a plusz kilók leadása.
Fókuszáld a szöveget: csak azt tartsd meg, amire szükséged van. A forgatókönyvíróknak azt mondják: „Pusztítsd el azokat a dolgokat, amiket szeretsz a könyvedben.”
Bizony, te se félj attól, ha meg kell húznod a szövegedet, hiszen csak arról szabad írnod, ami ott és akkor releváns. Tudnod kell, hogy mikor mit érdemes mondani, és bátran húzz a kész szövegből.
Tartsd szem előtt: írj szívből, revizionálj fejből.
#3. Lógj sokat a szakértőkkel
Máskülönben nem fogod érteni a terméket vagy szolgáltatást. Nem elég egyszer meghallgatni egy félórás előadást (meg jegyzetelni vadul), ehelyett dolgozz a szakértőkkel együtt, és ha kell, kérdezz sokat.
Ők nem biztos, hogy szeretni fogják, de ha megérted a dolgokat és ettől még jobb lesz a szöveged, akkor az olvasóid meghálálják.
Mondok egy példát! Egy biztonsági kamerákat forgalmazó cég kért meg arra, hogy írjak át egy szöveget, mert abban túl sok volt a szakmázás (okosan azt várták az átírástól, hogy a hétköznapi olvasó is értse). FullHD, 1920x1080, 30fps és társai. Mi az, ami ebből érdekli a sarki kisbolt tulajdonosát? Az, hogy a kamera olyan képminőségre képes, amivel tűélesen látni fogja azt, hogy ki akar Snickerst lopni a hátsó sorból.
#4. E/2
Írj ebben a egyes szám második személyben: közvetlenül az olvasónak.
Az még hagyján, hogy ne a keresőknek írj, de az is fontos, hogy az olvasó legyen a célpontban. Nem kell speciális formulákhoz ragaszkodnod, ehelyett légy csupán közvetlen. Plusz használd a „te” szót sokszor, hiszen az automatikusan felkelti az olvasó figyelmét.
Te mit gondolsz erről?
#5. Tagold a szöveget alcímekre
Már egy 2000 karakteres szövegnél érdemes alcímek segítségével tagolni a tartalmat, hiszen ezek segítik a kényelmes fogyasztást. Tartsd szem előtt, hogy az emberek másképp olvasnak laptopon vagy asztali gépen (netán mobilon), és az alcímekkel tagolt tartalom segít a legfontosabb üzeneteket kiemelni.
A H1, H2, H3 fontosságáról már írtunk ebben a cikkünkben, érdemes egyszer átfutni ismétlés gyanánt.
#6. Rövid bekezdések legyenek
Mutatom, hogy miért:
(Via outbrain.com)
Nem kellemes olvasni, igaz?
Mobilon még durvább ez a szövegtenger, hiszen a kis képernyőn még végeláthatatlanabbá válik. Tagolj rövid bekezdésekkel, az olvasottságod meghálálja.
#7. Használj felsorolásokat
Rossz hírünk van: az emberek nem mindig tudják, hogy mire kell figyelniük. Még ennél is fontosabb, hogy nem szabad bízni bennük, és rájuk hagyni, hogy megtalálják a lényeget. Irányítani kell szerteágazó figyelmüket.
A felsorolás a vizuális finomságok közé tartozik, amit ráadásul bármikor alkalmazhatsz. Én például most leírom, hogy a UX szövegírás nem akkor jó, ha a tartalmad vicces vagy okos, hanem akkor, ha:
- egyszerű
- tiszta
- és segít (a fogyasztónak)
#8. Félkövér és dőlt
Újabb vizuális finomság, amit következetesen és minimalista módon kell használnod. Ez azt jelenti, hogy tudd, mikor mit emelsz ki félkövérrel, és nem kell tucatnyi verziót használnod (félkövér, félkövér dőlt, sima dőlt, nagyobb betűméret, színes betűk).
Nem a katyvasz létrehozása a célod, sokkal inkább az olvasó szemének vezetése.
Hogy mit érdemes kiemelni? Kulcsszavakat és fontos mondatrészeket, amelyek felett nem szeretnéd, ha az olvasód átsiklana.
Ne vidd túlzásba a kiemelést: ha mindent kiemelsz, akkor semmit nem emeltél ki.
#9. Használj idézeteket
Lásd két ponttal feljebb, és az ok ugyanaz. Az idézet kiemel és leválaszt, valamint gördülékenyebbé teszi az olvasást. Plusz hitelesebbé teszi a kész anyagot.
Fontos ugyanakkor a mértékletesség. Ha egymás után boldolsz, idézel, akkor egy idő után ugyanúgy elveszik a szöveg értelme. Tudod, ha mindig nagybetűvel írsz, akkor lényegében soha.
#10. Emeld ki a linket
Gyakori, hogy valakit nem is érdekel a szöveges tartalom egy oldalon, csak egy linket keres. Azt a linket, ahol több infót kaphat egy termékről vagy szolgáltatásról. Ahol esetleg vásárolhat.
Másik gyakori példa, ha valaki kutatómunkát végez és az eredeti forrásokig megy vissza.
Érdemes tehát ezt a linket kiemelni, és több helyre is betenni (minimum jól láthatóvá tenni).
Kifelé vagy befelé linkelésnél pedig kék színű és aláhúzott legyen a vonatkozó szövegrész. (Kivéve akkor, ha az arculatod része a más színű link: a lényeg, hogy a link egyértelmű legyen. Tudom, ez is nyilvánvaló, mégis meglepően sok oldalon találsz észrevehetetlen linkszínt.)
#11. Folyamatosan tesztelj
A tesztek segítenek abban, hogy az olvasói élmény mindig a lehető legjobb legyen, hiszen a visszajelzések alapján folyamatosan változtathatsz az oldaladon.
Egy alapvetően rossz fogyasztói élményt nem tesz jobbá egy minőségi szöveg, de a minőségi szöveg segítben még jobbá tenni egy alapból jó UX-et.
Alkalmazd ezt a 11 módszert, hogy az olvasóid örömmel fogyaszthassák a szöveges tartalmaidat.
Show More