A jó író és a rossz író között egyetlen különbség van: előbbi tudja, hogyan kell szerkeszteni.
(Utóbbi vagy nem tudja, vagy minden próbálkozása ellenére nem tanulta meg.)
Igen naiv elgondolás az, hogy a remekművek úgy pattannak ki az író fejéből, ahogy Pallasz Athéné Zeusz fejéből – teljes harci díszben és készen. Van pár nem evilági figura, aki képes elsőre közel publikálásra kész anyagot alkotni, de biztos lehetsz abban, hogy ők fejben végzik el ugyanazokat a szerkesztési lépéseket, amelyeket a többség papíron (vagy Wordben).
Az első vázlatod legyen publikálhatatlanul rossz – ahogy az előző részben olvastad.
Most megmutatom, hogy melyik 3 lépéssel kezdd a szerkesztést.
Nem számít a stílus (még)
2 (vagy ízlés szerint 3) szerkesztési fázist használunk:
- stratégiai
- stílus
- lektorálás
A stratégiai szerkesztés során teljes szövegrészeket írsz át, vágsz ki, teszel át máshova stb. A stílus kipofozásánál a mondataid gördülékenységére figyelsz, illetve a szóhasználatodra. A lektorálásnál már karakterszintre lemész, hogy az elírásokat megtaláld és a helyesírást publikálható minőségre hozd.
Láthatod, hogy először durva eszközökkel ássuk ki a régészeti leletet, a végén pedig már finom kefével poroljuk le a talált kincset.
Lényeg a lényeg: ennél a körnél ne foglalkozz se a stílussal, se a helyesírással.
Ne önállósítsd magad.
Menj végig ezeken a lépéseken még akkor is, ha te már olyan sok anyagot megírtál és már nagyon tudod. Én is sok anyagot írtam és nagyon tudom, ám bámulatosan könnyen tettem már tönkre ígéretes salesanyagot azzal, hogy lustaságból átugrottam pár lépésen. (A lépések sorrendje egyébként mindegy – a lényeg az, hogy mindegyiket pipáld ki.)
A kommunikációs apropó tisztázása
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.