Anyád azt mondta, hogy figyelj a stílusodra.
Bár nem annak szánta, de hasznos marketingkommunikációs tanáccsal látott el téged.
Olvasod immár felnőttként egy szakmai cikkben:
„Használd a célcsoportod nyelvezetét.”
Szemed felcsillan, hogy no végre egy megvalósítható copywriting-technika, és még logikus is. De… hogyan találd meg, hogy hogyan beszél a célcsoportod?
Nézzük, hogy mi hogyan szoktunk „ez annyira rólam szól, mintha én írtam volna” szövegeket írni.
Interjú
A legkézenfekvőbb módszer az, ha az irodádba hívod az ügyfeled, és beszélgetsz vele.
Ez lehet:
- egy tárgyalás
- egy projekt megbeszélése
- szakértői interjú (buyer personákhoz)
Ideális esetben nem piackutatásra hívod be, mert az ügyfeled ideje is drága, ráadásul a válaszok nagyon torzítanak, ha nem jól kérdezel. A tárgyalás, projektmegbeszélés (stb.) viszont olyan megbeszélés, amit amúgy is el kell végezned, és az ügyfeled nem arra fog figyelni, hogy vajon mit akarsz hallani.
A beszélgetés elején jelezd, hogy a beszélgetést rögzítenéd. Ha beleegyezik, akkor van 1–3 órányi autentikus anyagod – ahogyan egy célcsoportbeli ember beszél az igényeiről, problémáiról, kihívásairól, termékedről, rólad, önmagáról stb.
Ezt a könnyebb kezelhetőség miatt alakítsd szöveggé, és a szövegmintában keresd meg a kulcsszavakat: hogyan írja le a problémáját? Mit várt a termékedtől? Mit volt neki a legkönnyebb használnia?
Kulcsszókutatás kicsit máshogy
Erre a kutatásra nem azért van szükséged, hogy vajon az on-site keresőoptimalizálásod során melyik kulcsszót célozd nagy hévvel, jó tartalommal és mindig használandó H1-gyel.
Eleve a salesszövegek célja nem a rangsorolás (egy landing page jellemzően csak a kampány időtartama alatt éles, akkor is deindexált).
Viszont a kulcsszavak madártávlati képet adnak arról, hogy hogyan (értsd: milyen szavakkal) keresnek rá témára vagy a problémára az ügyfeleid.
Én ezeket szoktam használni:
- AdWords Kulcsszótervező
- Übersuggest
- KeywordTool
- Wikipédia szócikkei (ez itt kevésbé jó, de azért ránézünk)
- és végül Google Trends
Google Trendsnél különösen, de a többi eszköznél is figyelj arra, hogy magyarországi találatokra szűkítsd, különben lesz meglepi.
Ha van egy termékem, akkor inkább szövegíróknak szánom, nem a copywritereknek (holott ugyanazt jelenti a kettő)
Egy „normális” kulcsszókutatásnál figyelembe veszed a keresési szándékot, a versenyt és a javasolt licitet (minél nagyobb rá a licit, várhatóan annál értékesebb a forgalom). Ám itt elsősorban a javasolt kifejezésekre vagy kíváncsi és a kulcsszavak keresési volumenjére.
A célod az, hogy végül a szövegedbe beírhasd azokat a kifejezéseket, amelyeket a célcsoport szokott beírni Google-be. Ismétlem: nem azért, hogy erre rangsorolj, hanem azért, hogy az olvasód azt érezze, hogy a terméked (vagy csaliterméked, tehát bármid, amit épp eladsz) neki szól.
Facebook-csoportok
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.