Mi alapján rangsorol a Google?
Erre a kérdésre hivatalos és kimerítő választ soha nem fogsz kapni: a Google elárulja ugyan, hogy milyen rangsorolási szempontokat használnak, azok súlyát, a közöttük lévő pontos összefüggéseket ugyanakkor nem ismerheted meg.
Egyrészt ez üzleti titok (nem fogják beavatni a konkurens keresőmotorokat).
Másrészt nem szeretnék, hogy keresőoptimalizálj. Google-ék abban hisznek, hogy a minőségi tartalmat nem a kereső algoritmusának írod, hanem az embereknek, a jó tartalom pedig önerején a találati oldal legelején találja magát.
Mégis ismerünk egy hosszú és (relatíve) biztos listát. Ezeket hivatalos forrásokból, elejtett interjúrészletekből, esettanulmányokból, tesztekből, tapasztalatokból és Matt Cutts kinyilatkoztatásaiból idővel megbízható listává állítottuk össze – és most megosztjuk veled.
Valamit viszont még az elején ki kell kötnünk. Az alábbiakban valós információkat olvashatsz, de nem magát az algoritmust szedtük darabokra. Ezeknek a befolyásoló tényezőknek egy része közvetett hatással van a rangsorolásra, sokszor nem tisztán ok-okozati összefüggést mutatnak, hanem korrelációt.
(Figyelem: ez a cikk nagyon hosszú.)
Doménfaktorok
Pozitív faktorok
Pontos egyezés (exact match). Ha a doméned pontosan megegyezik egy keresési kifejezéssel, akkor az adott kifejezésre előrébb rangsorolsz, mint az a domén, amely nem tartalmazza a kulcsszót. Ez régen többet számított, viszont ma sem elhanyagolható. Például ha cipobolt.hu domained van, akkor a „cipőbolt” és „cipő bolt” kulcsszavakra könnyebb előrébb rangsorolnod, mint a labbelibudapest.hu oldalnak.
Kulcsszavak a doménedben. Ha a doméned tartalmaz egy kulcsszót, akkor az adott kulcsszóra pluszpontot kapsz a keresésnél. Ez abban tér el a pontos egyezéstől, hogy itt csak a doméned egy része egyezik meg a keresési kifejezéssel (pl. a lábbeli kulcsszóra a labbelibudapest.hu nem exact match, de tartalmaz kulcsszót.)
Kulcsszavak az aldoménben vagy URL-ben. Tehát ha a cipobolt.hu oldaladnak van egy budapest.cipobolt.hu aldoménje, akkor a „cipőbolt budapest” kulcsszónál előnyöd van. Hasonlóképp az URL-ben szereplő kulcsszó is számít (cipobolt.hu/budapest).
Doméntörténet. Ha valaki 2 éve szpemelt a doménről vagy egy rossz minőségű oldalt készített rá, akkor az negatív hatással lehet a mostani rangsorolásodra is. Ha gyakori a tulajdonoscsere vagy sokat parkol a domén, az is negatív. Viszont ha 5 éve folyamatosan üzemel rajta az oldalad, akkor az jó jel, megbízhatóságot sugall.
A domén életkora. Minél idősebb a domén, elvileg annál könnyebb jó pozícióba rangsorolni. Van hatása, de nem számottevő. A domén olyan, mint a minőségi bor: minél idősebb, annál nagyobb az értéke.
A Backlinko legfrissebb adatai szerint kulcstényező a rangsorolásban az Ahrefs Ranking (ami szerepében az új Page Ranking).
Megújítások. Ha több évre foglalod le a domént, az általában azt jelenti, hogy minőségi oldalt szeretnél létrehozni, azt is hosszú távon. Ez pedig előny.
A TLD (top level domain) megegyezik az országgal. TLD-nek számít pl. a .hu. Ha Magyarországról keresnek, akkor egy .hu végződés előnyt élvez más végződésekkel szemben.
Publikus whois adatok. Ha a Google látja a domén tulajdonosának adatait, akkor úgy veszi, hogy nincs rejtegetnivalód (nem vagy spammer).
Negatív faktorok
Privát whois adatok. Ha minden rendben van a doméned körül, akkor önmagában a nem elérhető profil nem lesz negatív hatással a rangsorolásodra. Viszont figyelik ezt is, és ha a doméned több okból is gyanús, akkor egy privát profil is megerősíti a gyanút.
Büntetett whois-tulaj. Ha bebizonyosodott rólad egy oldal kapcsán, hogy spammer vagy, akkor logikusan minden más oldaladat is büntetik.
Negatív doméntörténet. Ha a doméned „büntetett előéletű”, akkor azt nagyon nehezen tudod ledolgozni (ha egyáltalán). Doménvásárláskor kifejezetten kérdezz rá a domén történetére, és ha rosszakat hallasz, akkor válassz másikat.
Eltérő TLD. Az adott országban az adott végződés előnyt élvez, de a globális keresésekben már hátrány. Egy .hu végződéssel nehezebben hódíthatod meg például az osztrák piacot (azon belül is az osztrák keresőket).
Pihenő domén. Ha egy domént huzamosabb ideig parkoltatnak, akkor a Google kiveszi az indexből. Ez azt jelenti, hogy újra indexeltetned kell és a keresőoptimalizálásod sokkal lassabban hoz eredményeket.
Pontos egyezés (exact match domain). Régebben az exact match domaineknek elképesztően nagy súlyuk volt: egy ilyen oldal sokszor linkek nélkül is megelőzte a minőségi oldalakat, és ezt ki is használták az élelmesebb online marketingesek és spammerek: elszaporodtak a gagyi oldalak, amelyek az egyező domain miatt mégis jó pozíciókat kaptak. Ezért bevezettek egy külön szűrőt, amelyeken átmegy az ilyen domén. Ha az oldalad minőségi, akkor nem kell félned.
A rangsorolási szempontokból persze van legalább 200, és értelemszerűen ha egy-két szempontnak megfelelsz, attól még nem lesz bivalyerős a keresőoptimalizálásod.
Hozd ki a maximumot a Marketingszoveg.comból
Vár rád egy előfizetés még több (uhh, sokkal több) ilyen tartalommal és videóval. Az előfizetés mindent unlockol és az élményed teljes lesz. Olvasd el a részleteket itt.
Oldalszintű faktorok
Pozitív faktorok
Kulcsszó az URL-ben. Pl. egy aloldalad neve az, hogy teoldalad.hu/kulcsszo, ilyenkor a Google tudja, hogy az az aloldal arról a kulcsszóról szól (tehát könnyebben rangsorolhatsz).
Kulcsszó a címben. Minél hamarabb jelenik meg a kulcsszó, annál jobb (tehát cím elején többet ér, mint a végén).
Kulcsszó a metában. A találati oldalon megjelenő leírásnak van szerepe a helyezésed módosításában, ez viszont közvetett összefüggés. A meta szöveg ugyanis óriási szereppel bír abban, hogy mekkora lesz a CTR, vagyis hányan kattintanak a találati oldalon a te linkedre. Ha magas a CTR, az viszont már közvetlenül befolyásolja a helyezésed. Itt is arról van szó tehát, hogy ha jó szöveget írsz, és ezzel meggyőzöd a hús-vér embereket, akkor az algoritmus is keblére ölel.
Kulcsszó H1-ben. A H1 általában az oldalad vagy épp cikked főcíme, és segít a Google-nek behatárolni, hogy miről szól az oldalad (H1 kulcsszavai többet érnek, mint a H2, H3 tagbe rakott kulcsszavak).
Kulcsszó alcímekben (H2, H3 stb.). Az algoritmus nem tud gondolkodni (még), viszont azt látja, hogy a címben és az alcímekben mit emelsz ki, vagyis valószínűleg miről szól az oldal (tehát milyen keresési kifejezésekre rangsorolja).
Kulcsszavak a tartalomban. Ha írsz egy témáról, akkor természetesen megemlíted a kulcsszavakat is. Ez is azt mutatja, hogy miről szól az oldalad. Itt nagyon figyelj arra, hogy a kulcsszavakat úgy használd, mintha a Google nem létezne – ezt mindjárt bővebben kifejtem. (Ma már a kulcsszavak kevesebbet számítanak, mint régen.)
Betöltési sebesség. Minél gyorsabban tölt be az oldalad, annál nagyobb előnyt élvezel a keresőben (és fordítva: a lassú oldal nehezen rangsorol, mert rossz látogatói élményt ad). Azért is legyen gyors oldalad, mert átlagosan minden plusz másodpercnyi betöltéssel 7%-kal csökken a konverziód (további UX-érdekességek és konkrét tippek).
Egyedi és értékes tartalom. Enélkül nem tudsz rangsorolni, és ha rossz minőségű vagy épp duplikált tartalmad van, akkor még büntetésekre is számíthatsz. Ezt megismétlem, mert fontos: ma nem tudsz rangsorolni egyedi és minőségi tartalom nélkül.
A tartalom hossza. Több kutatásban is felmérték, hogy az első 10 helyen többnyire 1500–2500 szavas tartalmak foglalnak helyet. A hosszabb tartalom tovább tartja az oldaladon a látogatót, több információt tudsz adni, jobban kifejted a témát, több beérkező linket hoz, jobban konvertál – tehát összességében sokkal értékesebb anyag, mint egy 150 szavas minicikkecske. (Igen, a hosszú anyagokat elolvassák.)
A Searchmetrics szerint ezer szó alatt még mázlival sem jutsz az első három találati oldalra.
Rich Snippet. Biztos láttál már olyat, hogy egy webáruház a keresőben megmutatta a nyitva tartást és a főbb termékkategóriákat. Ez a Rich Snippet, és rangsorolási előnyt ad, ha beállítod a webmestereszközökben. (Fontos tudnod viszont, hogy a Google maga önhatalmúlag dönt arról, hogy ezeket az infókat meg is jeleníti-e a találati listán. Ez nem az optimalizáláson, nem a szakértő munkáján múlik, egyszerűen ilyen ez a cudar világ.)
Multimédia. Az algoritmusnál jó pont, ha az anyagodban vannak képek, videók vagy letölthető hangfájlok, hiszen gazdagabb élményt adsz a látogatódnak (és ez a lényeg).
Optimalizált képek. Töltsd ki az alt leírásokat, a fájlnév legyen releváns (tehát az legyen a fájl neve, ami a képen szerepel), legyen kis méretű a kép. Ne vidd túlzásba: ha mindenhova kulcsszavakat zsúfolsz, az csak hátrányt okoz, mert túloptimalizálod az oldalad.
Friss tartalmak, aktualizált anyagok. Az algoritmus 2010 óta a frissebb, többször bővített vagy aktualizált tartalmakat előrébb hozza, mint a magára hagyott anyagokat és nem frissített oldalakat. Ez logikus: a naprakész vagy épp tegnap megjelenő anyag valószínűleg téged is jobban érdekel, mint az a cikk, amit 10 éve nem frissítenek. Ha blogot vezetsz, akkor mindig lesz új anyag az oldaladon (már ha nem követed el ezt a 9 hibát). A régebbi cikkeidet pedig időnként nézd át és aktualizáld.
Helyesírás, nyelvhelyesség. A rossz helyesírású anyag egy bizonyos szint felett élvezhetetlen, és egyértelmű jelzés, hogy az anyag minden, csak nem minőségi. A kiváló szövegezés előrébb rangsorol, így figyelj erre is. A brandednek sem tesz jót.
Kimenő linkek. Ha megemlítesz egy kutatást, akkor a látogatóid egy része kíváncsi lesz rá és maga is beleolvasna – ha linkelsz rá, akkor jó látogatói élményt adsz, plusz az állításaidat hitelesíted. És a jó látogatói élmény előnyt élvez.
Rendben, de hogyan kell mindezt megírni?
27 perces előadásban segít neked senior szövegírónk:
Belső linkek. Ezzel is megmutatod, hogy mely oldalad miről szól, továbbá a felhasználói élményt javítod.
A szöveg nehézsége. Arra gondolj itt, hogy mennyire komplex információkat ad át a cikk, vagy épp mennyire felszínes. Sok a találgatás, hogy ezzel az infóval mit kezd az algoritmus, de valószínűleg a közérthetőbb szöveg jobban rangsorol. (Hangsúlyozom: ezt csak sejtjük.)
Schema.org használata. Ha a tartalmaidat szépen felcímkézgeted, akkor valószínűleg könnyebben rangsorolsz. A mikroadatos projektet többek közt a Google is támogatja.
Negatív faktorok
Duplikált metaleírások. Ne legyen két különböző aloldaladnak vagy tartalmadnak ugyanaz a metája.
Duplikált címek. Lásd az előbbi pontot.
Kulcsszóhalmozás a metában. Onnan ismered fel a kulcsszóhalmozást, hogy rendkívül természetellenes a szöveg, és érzed rajta, hogy az elsődleges szempont minél több kulcsszó szerepeltetése volt. A Google felismeri, ha manipulálni próbálod az algoritmust (és ne tévedjünk el: maga a keresőoptimalizálás is arról szól, hogy az algoritmust manipuláljuk), és keményen bünteti.
Kulcsszóhalmozás. Felejtsd el a százalékokat („a tartalom x%-a legyen kulcsszó” és hasonló mítoszok) és felejts el mindent, amit eddig a kulcsszavakról tudtál. Ha kulcsszavakra építed a szöveget és telerakod velük a szöveget, az bizony érződik (élvezhetetlen lesz a szöveg). Úgy írj, mintha a Google nem is létezne: fejtsd ki a témát, és ha a kulcsszó természetesen előfordul egy mondatban (hiszen az említése nélkül nem tudnál róla írni), akkor használd. Az olvashatóságra és az értékes tartalom létrehozására figyelj. Ma már az algoritmus fejlett, és könnyedén rangsorolja egy adott kulcsszóra azt a cikkedet, mely nem tartalmazza azt a kulcsszót, de a szinonimáját igen.
Alacsony betöltési sebesség. Romokba dönti a látogatói élményt, ezért hátrébb sorolódik az oldalad.
Duplikált tartalom. Nem számít, hogy a saját oldaladon szerepel-e kétszer ugyanaz a tartalom, vagy más oldalról vetted át szóról szóra. Súlyosabb esetben deindexelik az oldaladat (tehát kitörölnek a találati oldalról), „jobb” esetben csak rangsorolási hátrányod lesz. A megoldás általában az, hogy jelzed a Google felé, ha tiéd az eredeti tartalom (erre fáradj a hivatalos policy és jó tanácsokért), canonical taget használsz, illetve nem másolsz.
A duplikált tartalmakkal szemben elég egyértelmű a Google hozzáállása.
Rejtett tartalom. Régi feketekalapos megoldás, hogy az oldalra kulcsszavakkal telezsúfolt rejtett szöveget teszünk (pl. ugyanolyan színű betűvel, mint amilyen a háttér), amit az emberek nem tudnak elolvasni, de az algoritmus megtalálja. Nagyon keményen büntetik.
Irreleváns alt címkék. A Google már bizonyos szinten képes értelmezni a képeket, ezért ha a képen egy víziló szerepel, de az alt leírása szerint a képen cipők vannak, akkor büntetést fogsz kapni.
Törött, halott linkek. Rontja a látogatói élményt, ezért ne legyen túl sok törött linked. Értelemszerűen az számít törött linknek, amely olyan oldalra mutat, ami már nem létezik, ahol a Google robotja 404-be szalad. Ha egy oldaladra sok a bejövő link, de már le akarod szedni, akkor használj 301-es átirányítást, hogy az új látogatók ne egy 404-es oldalt kapjanak, hanem azt az oldalt, amire kíváncsiak (csak már más URL-en van).
Szeretnéd megtanulni, hogy hogyan írj hatékony üzleti blogot? Töltsd le az e-könyvet egy feliratkozásért cserébe:
[urlap]
Website-szintű faktorok
Pozitív faktorok
Domain Trust. Ez lényegében az imidzsed, ami a Google-nél az évek során kialakul. Ha megbízható az oldalad és nem manipulálod a keresőt, akkor a Google elkezd „bízni” az oldaladban. Így könnyebb lesz a keresőoptimalizálás, nehezebben gyűjtöd be a büntetéseket.
Kapcsolat. Ha van, akkor elérhető (ergo megbízható) vagy, tehát jó pont.
Adatkezelési elvek. Nemcsak a törvény írja elő, de a Google is figyeli, hogy átlátható feltételekkel dolgozol-e, és egyáltalán van-e adatkezelési gyakorlatod, amit kommunikálsz.
Rólunk. Ha nincs semmi rejtegetnivalód, akkor mutatkozz be, írj a cégedről (vagy inkább a látogatódról). Értelemszerűen egy spammer nem fogja hirdetni magát, tehát ennek az oldalnak a megléte is jó pont. Az oldaladat kösd össze a Google-profiloddal.
Oldalfelépítés. Használj kategóriákat, címkézd egyértelműen a blogbejegyzéseidet. Ha a látogatóid könnyen tudják használni az oldaladat (mindent megtalálnak), akkor előrébb fogsz rangsorolni.
XML-oldaltérkép. Ez az indexelést segíti, ami bár nem rangsorolási szempont, de ugyanannyit számít (indexelés nélkül nem jelenhetsz meg a találati oldalon).
HTML-oldaltérkép. Viszonylag elavultnak számító megoldás, de nem árt, ha van.
Frissítések. Rendszeresen frissítsd az oldaladat új és új tartalmakkal – erre kiváló eszköz, ha blogot vezetsz.
Oldalak száma. Ez sem rangsorolási szempont, inkább az indexelésedet segíti. Minél több indexelt aloldalad van, annál több kulcsszóra tudsz rangsorolni, annál több oldalad jelenhet meg a találati oldalon.
Szerver helye. Hasonló a TLD-faktorokhoz: ha az oldalad magyar szerveren van, akkor a Google feltételezi, hogy magyar látogatókra számítasz, tehát a Magyarországról indított kereséseknél pici előnyöd lesz a külföldi szervereken található (ámde magyar) oldalakhoz képest.
HTTPS és SSL. Várhatóan a jövőben még nagyobb súlyt kap, de a Google hivatalosan is megerősítette, hogy rangsorolási szempontnak számít a HTTPS és úgy általában a biztonságos kapcsolat.
Mobiloptimalizálás. Ez a látogatói élményen keresztül kapcsolódik a rangsoroláshoz: ha az oldalad jól jelenik meg mobilon (mert reszponzív vagy épp külön mobilos oldalad van), akkor a mobilos keresésekben előnyöd van, de az asztali gépről indított keresésekre is kihat. A hírekből is tudhatod (keress rá a mobilegeddon szóra), hogy a Google ma már kiemelten fontos faktorként tartja számon a mobilról indított kereséseknél.
A Google nemcsak jelzi, mobilbarát-e egy oldal, de mobilokon hátrébb sorolással büntet, ha nem az.
Negatív faktorok
Leállások. Sok vita volt ezen, hogy ez rangsorolási szempont-e. Valószínűleg nem: viszont ha az oldalad rendszeresen 500-as hibaüzenettel visszadobja magát a Google-t (mert nem elérhető az oldalad), akkor a Google egy idő után deindexel, mert feltételezi, hogy az oldal nem létezik. Indexelés nélkül pedig nem tudsz megjelenni a találati oldalon, tehát közvetetten kihat a rangsorolásodra is.
Mobiloptimalizálás hiánya. Ez közvetetten okoz hátrányt. A mobilról érkező látogatók lepattannak a rossz oldalról, a magas lepattanás és alacsony oldalon töltött idő pedig rossz minőségű oldalt üzen a Google felé, tehát a találati pozíciód romlik.
Alacsony értékelések. Ha van egy webáruházad, és egymás után kapod a rossz értékeléseket és nulla csillagokat, akkor a Google-től se számíts sok jóra.
Duplikált meta vagy tartalom. Nem ragoznánk túl: a duplikált tartalom veszélyes és büntetett.
Rossz látogatói élmény. Ez számszerűsítve úgy néz ki, hogy a látogatód nem néz végig túl sok aloldalt, kevés időt tölt az oldalon vagy épp lepattan. A Google ezt pedig figyeli, és hátrébb rangsorol, ha rossz élményt ad az oldalad. Figyelt számok: bounce rate, dwell time, egy session alatt megtekintett aloldalak száma, oldalon töltött idő.
Hajtás feletti hirdetések. A rossz minőségű oldalak ismertetőjele, hogy már a hajtás felett rengeteg hirdetéssel bombázzák szegény látogató figyelmét. Tehát hátrány ez is.
Panda-büntetés. Ha áldozata voltál, akkor a kilábalás is nehéz lesz, mert külön figyelik azokat az oldalakat, amelyeket a frissítés elkaszált.
Linkek
Jöjjenek a bejövő és mindenféle linkek. Igazi SEO-sláger: régebben a SEO-tevékenységek túlnyomó része linképítést jelentett. Most megtudod, hogy miért.
Mi az a bejövő link?
Adott a teoldalad.hu, amin kiváló tartalom van. Ezt valaki észreveszi, és például egy blogbejegyzésben megemlít téged (forrásként használ, ajánl téged stb.), hogy né, a te oldaladon kiváló a tartalom. Bejövő link az, ami az oldaladra mutat, és a Google szemében nagyon sokat ér.
Értelemszerűen link és link között van különbség: az Index.huról (tehát nagy oldalról) érkező link többet ér, mint egy kis oldalról. Ugyanígy a dofollow link többet ér, mint a nofollow.
(Figyeld meg, a nofollow is ér valamit: az egészséges linkportfólióba kell a nofollow is. Ha csak dofollow linkjeid vannak, akkor a Google valószínűsíti, hogy minden linkedet vásároltad és építetted, amiért nagy fekete pont jár, plusz kimutatható, hogy a nofollow ellenére van hatásuk a wikipédiás linkeknek.)
Sőt, maga a Google úgy indult még a hajnalok hajnalán, hogy a bejövő linkek alapján rangsorolta az oldalakat. Azóta a helyzet bonyolódott.
Pozitív faktorok
Linkszöveg. Ha linkelek egy korábbi cikkünkre, amelyben a landing page konverzióoptimalizálásáról írtunk, akkor itt a linkszöveg a „landing page konverzióoptimalizálásáról” lesz. Az anchor text segít eldönteni a Google-nek, hogy a linkelt oldal miről szól. (Ám ha a horgonyszöveged erőltetett és természetellenes, akkor hátrány.)
Link leírása. Ha a linkszöveg fölé viszed az egeret, akkor olvashatod a link leírását, ha megadtam ilyet. Gyengébb faktor, mint a linkszöveg.
Relevancia. Ha egy hasonló oldalról kapod a linket, akkor az a link értékesebb (pl. edzőtermed van, és egy életmódblog linkel rád).
Link körüli szöveg. A Google robotjai „olvassák” a linked környezetében levő szavakat is, hogy a kontextusból megértsék, hogy mennyire releváns (vagy mennyire nem az) a link. Ha a kontextus releváns, akkor a link jó.
Kulcsszó a linkelő oldal címében. Ha a link egy olyan oldalról jön, ahol a H1 tagben a te kulcsszavad szerepel (vagy valamely szinonimája), az is erősebb link, mintha olyan oldalról jön a bejövő link, amelyen nem szerepel a kulcsszavad.
Domain & Page Authority. Leegyszerűsítve: minél megbízhatóbb, nagyobb és minőségibb oldalról kapod a linket, annál többet ér az adott link.
Linkek száma. Általában minél több bejövő linked van, annál jobb. Ez egy erős egyszerűsítés, mert ha sok rossz minőségű bejövő linket kap az oldalad, akkor akár büntethetnek is (mert feltételezhetően linképítéssel próbáltad manipulálni a keresőt).
Mennyire fontos a sok (jó) link? Hát ennyire, a Searchmetrics 2015-ös adatai szerint.
Link életkora. A régebben kapott és kint maradt linkek többet érnek.
Linkportfólió. Minél változatosabb „linktípusokat” kapsz, annál természetesebb az oldalad linkportfóliója. Ha kizárólag fórumok linkjei mutatnak rád, az nagyon sovány.
Konkurencialink. Ha az egyik versenytársad linkel rád, az nagyon jó pontnak számít (a konkurens nem az, akit te annak hiszel, hanem az az oldal, amellyel egyazon kulcsszócsaládra próbáltok rangsorolni).
Főoldali linkek. Ha egy linkelő oldal a főoldalról linkel az oldaladra, az többet ér, mintha egy aloldalról tenné ugyanezt.
Tartalmi link. Pl. egy cikkben elhelyezett link többet ér, mint a lábjegyzeti link. Egy 2000 szavas cikkből kapott link több linkerőt ad, mint egy 50 szavas kis katalógusszövegbe beizzadt hivatkozás.
Link pozíciója. A cikk vagy oldal tetejéről adott link többet ér, mint az oldal alján szereplő.
User generated content. Tehát ha az oldal látogatói készítik a tartalmat (pl. hozzászólást írnak), és valaki rád linkel, az általában többet ér, mint egy olyan link, amit az oldal szerkesztői adnak neked. (A user generated content epic dolog.)
Wikipedia-linkek. Hagyományosan nofollow linkeket kapsz, ha forrásban hivatkoznak rád, de a Wikipedia annyira nagy és komoly oldal, hogy ebben az esetben még a nofollow is számít. (Ilyet szerezhetsz is.)
„Linkélettartam”. Ha a tartalmad örökzöld és folyamatosan kapsz új linkeket, az is jó jel.
301-es átirányítás. Elméletben ugyanannyit ér, mint egy „normális” link, ezért soroltuk a pozitív tényezők közé. A Google váltig állítja, hogy ez így van, a tesztek azonban minden esetben ennek az ellenkezőjét mutatták ki eddig. Egy SEO-szakértő elmondta nekünk, hogy átlagosan 15% link equity vesztéssel jár egy 301-es átirányítás.
Nofollow-linkek. A nofollow jelzi a Google felé, hogy az adott linket ne vegye figyelembe a rangsorolásnál. Viszont természetes, hogy kapsz ilyeneket, éppen ezért nem számít hátránynak. Sőt elvárt, hogy legyenek nofollow-linkjeid is.
Kimenő linkek. A jó anyag ismertetőjele, hogy forrásokra hivatkozol (többek közt). Így ha az anyagodból linkelsz más oldalakra, az a saját keresőpozíciódat fogja erősíteni.
A linkelő oldal linkszáma. Ha egy oldal több ezer linket tartalmaz (ami a méretéhez képest túl sok), akkor az innen kapott link kevesebbet ér, mintha egy néhány linket tartalmazó oldalról az egyik link rád mutatna.
Tartalom hossza. Egy 200 szavas cikkecskéből kapott link jóval kevesebbet ér, mint egy 2000 szavas anyagból kapott link.
Negatív faktorok
Rossz szomszédság. Ha egy olyan oldalról kapsz linket, amit a Google rossz minőségű oldalnak tart, az kifejezetten árt. Az ilyen link tehát eléggé link (heh).
Linkvásárlás. Ne vásárolj linket. Ha jól csinálod, akkor segíti a rangsorolásodat, de ha kiderül, akkor azonnal jön a büntetés. Ne ügyeskedjél, mert talánokra nem építünk marketingstratégiát.
Linkeladás. Ha az oldaladon linkhelyeket árulsz, büntetnek.
Vendégblogolás. Ha gyenge minőségű cikkeket jelentetsz meg rossz minőségű oldalakon, és ordít, hogy az egészet a link miatt csináltad, akkor rangsorolási hátrányod lesz. A vendégblogolás önmagában egy elképesztően hatékony tartalommarketinges eszköz lehet, kapcsolatokat építhetsz, brandet erősíthetsz, közönséget szerezhetsz vele – de csak akkor, ha valóban minőségi tartalmakat, sőt: a legjobb tartalmaidat adod ki más felületeken.
Kölcsönös linkelés. „Én linkelek rád, te linkelsz rám.” Ha csak a linkek miatt csináljátok, és a linkelést nem indokolja az, hogy kiváló tartalmakra relevánsan linkeltek, akkor büntetést kaptok. Mindketten.
Irreleváns linkek. Ha egy edzőterem oldala linket kap egy autószalon oldaláról, az valószínűleg teljesen irreleváns linknek számít. Azért valószínűleg, mert lehet, hogy maga a tartalom relevánssá teszi. Egy ilyen link még nem baj, több tucatnál már jön a büntetés.
Pingvin-büntetés. Ha a frissítés áldozata voltál, akkor általában a linkportfóliód is kevesebbet ér.
A linképítést sokan temették már. A Google nem szeretné, hogy nekiállj mesterségesen linkeket szerezni, hogy azzal javítsd a keresőpozíciódat. A legjobb az „organikus linkportfólió”, amikor a beavatkozásod nélkül kapod a linkeket.
De ne áltassuk magunkat: a linképítés ma is létezik.
Viszont ha még soha nem csináltál ilyet, akkor mindenképp bízd szakértőre, ugyanis itt a legkönnyebb megcsúszni és olyan büntetéseket összeszedni, amelyből talán soha nem lábal ki az oldalad.
Látogatói viselkedés és social media
Vajon a sok facebookos lájk javíthat a Google-pozíciódon?
És mi köze a látogatód viselkedésének a rangsoroláshoz?
Nézzük:
Látogatói élmény
Pozitív faktorok
Alacsony lepattanás. Minőségi oldalt jelez, ha sok látogatód az oldalon marad – mert a tartalom van olyan érdekes, hogy végigolvassák.
Dwell time. Elvégzel egy Google-keresést és a találati oldalon rákattintasz egy linkre. Az adott oldalt átfutod... majd visszatérsz a találati oldalra. A dwell time azt méri, hogy mennyi időt töltenek az emberek az oldaladon, mielőtt visszatérnek a keresési eredményekhez. Minél nagyobb a dwell time, annál nagyobb előnyöd van a rangsorolásnál (mert az oldalad releváns találat az adott keresésre).
Megtekintett oldalak száma. Ha a látogatók átlagosan 3-4 aloldalt megnéznek, az jó jel, mert az oldalad érdekes. Előrébb rangsorolsz.
Visszatérő látogatók. Csak a jó oldalakra mész vissza többször, ugye? A Google egyetért veled, pozitív faktornak számít, ha sok a visszatérő látogatód.
Kommentek, interakció. A sok komment azt jelzi, hogy az anyagaid gondolatébresztők és bevonják a látogatókat.
Átkattintások aránya a találati oldalról. Nem győzzük elégszer leírni, hogy a Google használható keresőt szeretne neked adni, mert csak így fogják használni az emberek. Ha a találati oldalról sok átkattintásod van, akkor javulni fog a pozíciód (az átkattintás is azt jelzi, hogy az emberek azt az adott oldalt keresik).
Direkt forgalom. Direkt forgalomnak számít, ha nem egy linkről érkezel az oldalra, hanem beírod a böngésződ címsorába a domént.
Negatív faktorok
Magas lepattanás. Rossz minőségű oldalt mutat, amely nem vonzza be a látogatókat. Ezért hátrébb fog rangsorolni a mindenható Google.
Alacsony átkattintás a találati oldalról. Minek szerepeljen jó pozícióban az oldalad, ha alig kattintanak rá?
Alacsony dwell time. Ha valaki a keresőből az oldaladra jut, majd villámgyorsan vissza a keresési oldalra, az azt mutatja, hogy az oldalad az adott kifejezésre nem releváns találat.
Közösségi média
Pozitív faktorok
Tweetek száma, megosztások, Facebook-kommentek, lájkok, +1-ek, pinek. Minél többet kap az említettekből egy aloldalad (pl. blogbejegyzésed), annál jobban fog rangsorolni maga az aloldal és a domained is. A facebookos lájk a leggyengébb faktor, a +1 pedig hivatalosan nem rangsorolási szempont, de nyílt titok, hogy számít. Ez utóbbi további előnye, hogy ha egy követőd Google+-on megosztja az anyagaidat, akkor nagyobb eséllyel jelensz meg a találati oldalon, ha ő rákeres valamire (a Google személyre szabja a találati oldalt).
Releváns követők, említések. Ha a szakmád egy ismert és elismert szakértője linkeli, kommenteli, lájkolja vagy megosztja egy anyagodat, az egy erős jelzés, hogy az anyag minőségi.
Növekedés. Ha az oldalad folyamatosan kapja a közösségi médiás aktivitást, az is előny.
Negatív faktorok
Csökkenő aktivitás. Ha egyik napról a másikra eltűnik 200 követőd vagy megszűnik több száz tweeted (mert törlöd az aloldalakat), azt a rangsorolásod is megérzi. Negatívan.
Nem aktív oldal. Vélhetően egy 25 000 követővel (akik többnyire indiaiak), ám mindössze 20 lájkkal bíró Facebook-oldal nem adja ugyanazt a keresőoptimalizálási előnyt, mint egy ugyanekkora oldal aktív (és valódi) követőkkel.
Melyik a legfontosabb rangsorolási szempont?
A Moz évről évre megkérdezi az angolszász SEO legjobb koponyáit, és a válaszokból kirajzolódik az, hogy az adott évben valószínűleg mi számít leginkább a keresőoptimalizálásban.
A 2015-ös felmérésükben 150 szakértőt kérdeztek 90-nél is több rangsorolási szempontról. Hangsúlyozzák, hogy ez az eredmény nem bizonyítéknak számít (hiszen nem látunk bele a Google algoritmusába), csupán a jól rangsoroló weboldalak karakterisztikáját rajzolják fel.
Szintén a Moztól (és szintén egy felmérés összesítéséből) van a következő, SEO-laikusként is könnyen értelmezhető infografika:
Az egész torta a rangsorolási faktorok összessége. A kérdezett szakértők szerint durván a rangsorolásod háromnegyede offsite (ahogy mások linkelnek rád, ahogyan említik és megítélik az oldalad, amilyen története van a domainednek stb.), az onsite SEO (ne csapjon be az ábra, nemcsak kulcsszavakról van szó) és az oldalad használata nagyjából azonos súlyt élvez. Vagy szenved.
Az algoritmus természetesen folyamatosan változik, és olvasásra kötelezően ajánlom a Searchmetrics felmérését arról, hogy 2015-ben mely faktorok erősödtek és melyek szorultak hátrább. (Külső link. A Searchmetricsről tudnod kell, hogy ők nem szakértőket kérdeznek, hanem több százezer kulcsszón és weboldalon vizsgálják a változásokat.)
Rendben, de melyik a legfontosabb faktor?
Nos, Andrey Lipattsev (Search Quality Senior Strategist a Google-nél) a linkeket és a tartalmat helyezte a dobogó legtetejére, a RankBrain pedig a harmadik legfontosabb faktor. (A RankBrain a teljes algoritmus azon része, amely megérti a kérdéseidet, így már nem csak kulcsszavakkal kereshetsz. Bővebben a RankBrainről.)
Összefoglalva pedig…
A SEO nem csak a marketingesed dolga: ha a weboldaladat készítő programozó és dizájner rossz oldalt készít, akkor nemcsak egy rossz oldalt kapsz, hanem egy rangsorolhatatlan oldalt is.
Nagyon technikai lett a bejegyzés, de a keresőoptimalizálás három szóban összefoglalható: megbízhatóság, elérés és élmény. Akkor fogsz jól rangsorolni, ha nem manipulálod a keresőt, a Google robotjai elérik az oldaladat és a látogatók sok időt töltenek az anyagaid olvasásával, mert jó anyagokat készítesz. Ha aktív vagy a közösségi felületeken, figyelsz az oldalad karbantartására, és ha organikusan építkezel.
Vagyis akkor, ha igyekszel mindent úgy csinálni, mintha a Google nem is létezne, és csak a felhasználóknak akarnál megfelelni.
Oszd meg ezt a cikket, hiszen nem gyakran olvashatsz ilyen részletes anyagot magyarul.
Show More