Ez a cikk abban segít neked, hogy a szövegírói karrieredet elindíthasd.
Te is érzed, hogy az indulás a legnehezebb. Nincs portfóliód, nincsenek még eredményeid, amiket kommunikálhatnál, nincs ügyfélköröd – és valószínűleg nem tudsz százezreket ellőni marketingre.
2 jó hírem is van.
- Ez a probléma általános, a marketinges fórumok tele vannak olyan beszélgetésekkel, hogy hogyan indítsd el a szabadúszó karrieredet.
- Van megoldás, és a cikkben elmondom.
(Ez a cikk konkrét, megvalósítható és eredményes stratégiát ad a kezedbe. Nem olyan üres tanácsokat kapsz, hogy networkingelj, hanem lépésről lépésre megoldást.)
Miért legyél szabadúszó?
Kedves mondásunk, hogy hazánkban a szabadúszó inkább szabadon fuldokló.
A szabadúszás nagyon gyümölcsöző, ugyanakkor nagyon kockázatos és nagyon nehéz.
High risk, high reward.
A legtöbben ott rontják el, hogy a szabadúszást hasonlóképp fogják fel, mint a biztos alkalmazotti állást. Holott a szabadúszást úgy kell felépítened, mint egy céget – bár a szó legszorosabb értelmében nem vagy vállalkozó.
(Vállalkozónak azt tartjuk, aki 20+ embert egy közös cél felé visz, vállalati struktúrát alakít ki, termékvonalai vannak stb., tehát nagyban játszik – ugyanígy a legtöbb 3 fős mikrovállalat sem tekinthető hagyományos vállalkozásnak.)
Viszont nem kapod a munkát, hanem szerzed.
- Te végzed a pozicionálást.
- Te találod ki a szövegírói szolgáltatásaidat.
- Te árazol.
- Te értékesítesz.
- Te csinálod a marketingedet.
- Te készítteted (vagy készíted) el a weboldalad.
- Te adózol. (A legjobb barátod a KATA lesz.)
- Te osztod be az idődet.
- Te teszed ki az arcod minden munka mögé (ha rossz, akkor te buksz, ha nyersz, akkor tied a hírnév).
- Nincs limit a bevételeiden (bár 24 órából áll egy napod, de ahogy egyre jobb leszel, úgy növelheted az árakat, később pedig termékeket készíthetsz).
- Több lábon állsz (nem 1 munkahelyed van, hanem mondjuk 10 állandó ügyfeled).
A magasabb kockázatért olyan szabadságot kapsz, amit munkavállalóként sehol.
És ha belököd a szekeret, akkor utána soha többé nem akarsz majd alkalmazott lenni. Nekünk van egy szövegírónk, aki szabadúszó – könyörgünk neki, hogy csak nekünk dolgozzon, de nem akarja feladni a szabadúszást. És megértem őt.
Nézzük lépésről lépésre, hogy hogyan szerezz munkát.
0) Tanulj folyamatosan
Ezt csak a tisztesség kedvéért mondom, de ez a cikk nem arról szól, hogy hogyan tanuld ki a szakmát.
Olvasd el az alapkönyveket.
Kövesd a legnagyobb neveket (meg ezt a blogot is).
1) Készíts egy saját oldalt
A domén és a tárhely egy évre pár ezer forintos költség, amit akkor is meg tudsz engedni, ha kilóg a segged a gatyádból. Én is meg tudtam engedni.
Ezután telepíts föl egy WordPresst (ha a szolgáltatód jó fej, akkor ezt megteszik neked) és válassz egy ingyenes sablont. Ezt utána finomhangolod (a HTML és CSS ilyen barkácsolási szinten nem nehéz, és mindig ott a Google).
Ha az oldalad megvan, akkor szükséged lesz ezekre az aloldalakra:
- „Rólam”
- Blogbejegyzések
- Szolgáltatáslista & kapcsolat
- Sales page
- Feliratkozási oldal (vagy feliratkozási doboz, exit popup stb.)
2) Írj 5–20 blogbejegyzést
Nem kell keresőoptimalizálnod.
Nem kell utána frissítened a blogod.
Nem kell terjesztened sem.
Ezeknek a blogbejegyzéseknek kizárólag az a céljuk, hogy ha egy potenciális ügyfeled az oldaladra jut, akkor:
- lássa, hogy jól tudsz írni (soft referenciának számít)
- megmutasd, hogy hogyan tudsz neki segíteni
Témád lehet például az, hogy hogyan tud segíteni a szövegírás egy kkv-cégnek az árbevételek növelésében… hogyan tud a látogatód jobb weboldalt, e-mailt, Facebook-posztokat (stb.) írni… hogyan térül meg egy jó e-mail-sorozat (és itt kiszámolhatod, hogy a nagyobb megnyitás és nagyobb átkattintás hogyan hozza vissza a szolgáltatásod árát és hogyan térül meg az ügyfelednek). Írj legalább olyan jó anyagokat, mint amiket nálunk látsz, eszedbe se jusson általános, féloldalas cikkeket publikálni olyan címmel, hogy 5 módszer, hogy kasszarobbantóan bombasztikus legyen a céged kommunikációja. Tényleg ne, komolyan beszélek.
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.