Milyen tartalom hajtja a tartalommarketinget?
Ebben a cikkben átvesszük, hogy melyek a legnépszerűbb tartalomtípusok és ezeknek milyen előnyeik vannak.
A cikk célja az áttekintés, ezért a típusokat inkább bemutatjuk, mintsem részletezzük. Például a blogbejegyzéseknél egy teljes cikksorozatot lehetne arra szánni, hogy milyen információkat érdemes blogposztban tálalni és azt hogyan építsd fel, valamint mely célpiac általában milyen blogbejegyzéseket szeret, sőt, mely blogbejegyzésekkel számíthatsz a legtöbb megosztásra.
Fontos, hogy csak tartalomtípusokat veszünk át, ezért kihagytunk olyanokat, amelyeket inkább csatornának tartunk (pl. a microsite-ot), illetve olyanokat is, amelyeket inkább a marketing- és PR-kommunikációhoz sorolunk (pl. a PR-cikk).
Az alább részletezett tartalomtípusok a tartalommarketinges kirakósban csak egy-egy darabot jelentenek – a világ legjobb blogbejegyzése is megbukhat, ha magát a bejegyzést nem terjeszted. A tartalommarketinget stratégia mentén és tudatosan érdemes csinálni.
Remélhetőleg ezzel a cikkel azt a tévhitet is eloszlatjuk, hogy a tartalommarketing a szövegírásról szólna. A szövegírás csupán része a tartalommarketingnek.
Betűrend szerint haladunk.
blogbejegyzés
Egy céges blog rendszeresen frissített tartalommal, mellyel folyamatos és hosszú távú párbeszédet építesz a célközönségeddel.
A blog megtérülése egyértelmű: rengeteg indexelt aloldalt kapsz, rangsorolhatsz a kulcsszavaidra és szakértői státuszt építhetsz. A reklámot nem lehet (és nem is szokás) megosztani, de a tartalmat igen: blogbejegyzéseid könnyen meghódíthatják a közösségi médiát, így pedig tényleg fillérekből érheted el a célpiacodat.
Átlagosan egy blogoló cég 67%-kal több leadet (üzleti célú megkeresést) kap, mint egy nem blogoló cég. Hasonló adatokat olvashatsz ebben a cikkünkben, itt pedig elolvashatod a céges blog 10 előnyét.
A blogbejegyzés az egyik legrugalmasabb tartalomtípus, hiszen míg egy klasszikus cikknél nem működne a listázás, addig egy blogbejegyzésnél ez az egyik legsikeresebb forma (most is egy „listás bejegyzést” olvasol).
Platformokban is rugalmas, mert az elérhető CMS-rendszereknek köszönhetően minimális informatikai tudással már lehet blogolni – a legnagyobb kihívás általában a megfelelő tartalom előállítása és annak terjesztése.
A blog növeli a céged láthatóságát, márkát és szakértői státuszt épít, és úgy értékesítheted a szolgáltatásaidat, hogy nem használsz agresszív marketingkommunikációt.
Vállalunk sikerdíjas blogolást is. Eddigi tapasztalataink alapján az Index2-re kikerülő blogbejegyzés 6000 – 10 000 látogatót jelent.
cikk
Nem minden blogbejegyzés cikk, viszont minden cikk lehet blogbejegyzés. Ez klasszikusabb tartalom, közelebb áll a valódi újságíráshoz. Felhasználhatod saját blogban, vendégcikknek, esetleg PR-cikknek vagy fizetett advertorialnak.
Általában hosszabb szövegek (500–2000 szavasak), melyekben van hely a témát mélységeiben kifejteni. Kifejezetten jól rangsorol, a minőségi cikk jó címmel sok megosztást és nagy olvasottságot kap – és ma már a SEO elképzelhetetlen cikkek nélkül.
Hitelességépítésnek is kiváló: ha elmondhatod magadról, hogy a szakmádban 30-40 cikket jegyzel, akkor egyértelműen szakembernek látszol (és nagyon fontos, hogy kommunikáld, ha szakember vagy).
e-book
Óriástartalom. Ha magad elé képzelsz egy „tartalompiramist”, akkor az alján a blogbejegyzések vannak (ezekből készül a legtöbb, mert gyorsan elkészíthető), legtetején pedig az akár több száz oldalas e-könyv. Valóban sok energia egy jól megírt, szépen dizájnolt és tartalmas e-bookot elkészíteni, viszont kétségtelenül megéri.
Hitelességépítéshez, ügyféledukációhoz és leadgeneráláshoz is kiváló eszköz. Használhatod ingyenes csalinak, és ha a piacodon senki nem írt még e-könyvet a témáról, akkor azonnal piacvezető lehetsz. Rengeteg felületed van magyarázni, meggyőzni és a nehéz üzleti folyamataidat kifejteni – az emberek pedig szeretik a jó e-bookokat olvasni. (Nem a húsz-harminc oldalas, A5-ös, összetákolt irományokra gondolok, hanem valódi elektronikus könyvekre.)
Az e-könyv óriási előnye az, hogy növeli az érdeklődők „minőségét”.
Nem minden érdeklődő ér ugyanannyit, általában a vásárlásra kész és tudatos lead a legértékesebb – tudja, hogy mit akar és azonnal akarja. Ha két érdeklődő közül az egyik elolvassa az ebookodat mondjuk a marketingautomatizálásról, akkor ő érteni fogja, hogy hogyan segíti majd a cégét a szoftvered, és szívesebben vásárolja meg.
Ezzel szemben a másik érdeklődő (aki nem olvasta el a könyvet) talán nem ismeri a marketingautomatizálás minden előnyét (pedig szüksége lenne a szoftverre), és ha megkeres, akkor csak homályos elképzelései lesznek arról, hogy mit akar és miért – ezért ő rosszabb minőségű leadnek számít, akit nehezebb meggyőzni, nem költ annyi pénzt stb.
Az egyértelmű edukációs érték mellett az e-könyv láthatóságot szerezhet a márkádnak, később pedig referenciaként hivatkozhatsz rá.
esettanulmány
Az adatok elmondják a terméked vagy szolgáltatásod előnyeit és hatékonyságát, viszont a történetek értékesítenek. Az esettanulmány gyakorlatilag átalakítja a termékedet egy könnyebben befogadható történetté.
Emellett alátámasztja a marketinged állításait. Mindig hitelesebb, ha az állításaidat adatokkal és megtörtént esetek leírásával és elemzésével tudod igazolni. Az esettanulmányban megmutathatod, hogy korábbi ügyfeleknél hogyan és milyen módszerekkel oldottál meg valamit – így az érdeklődő látja, hogy az ő hasonló problémáját is kiválóan tudod megoldani.
Az esettanulmány az elmesélhető referencia.
További előnye, hogy szinte biztosan egyedi tartalmat hozol létre. A cikkeknél még a legnagyobb elővigyázatossággal is belefuthatsz egy olyan konklúzióba, amit mások már leírtak. De az esettanulmánynál a saját terméked egyedi történetét írod le, így kizárt, hogy valaki más megelőzzön.
Könnyedén újrahasznosítható „örökzöld” tartalom, hiszen a salesesek megköszönik, ha az előadásaikat egy-egy esettanulmány megmutatásával tehetik még színesebbé és hitelesebbé.
Mi is publikáltunk két esettanulmányt.
hírlevél
Személyesebb tartalom, mert a digitális postafiók minden látogatódnak „otthonos” környezet. Emiatt a hírlevél ideális kapcsolatépítésre és a kapcsolatok elmélyítésére – a feliratkozóid azt látják, hogy te vagy az a cég, aki rendszeresen kiváló minőségű és szakmailag megalapozott hírleveleket küld.
Küldhetsz „hírszerű” hírleveleket, melyben a cégeddel kapcsolatos (és őket érintő) változásokat és újdonságokat közlöd. Kommentálhatod az új piaci eseményeket, hogy olvasóid naprakészek maradhassanak, illetve segíthetsz a törvényi változásokat értelmezni, ahogy mi tettük ezzel és ezzel a hírlevéllel. Ha szigorúan vesszük, akkor ez kötelességed is: a szakembernek illik a szakmai történéseknél eligazítást adni, állást foglalni, véleményezni és segíteni.
És küldhetsz cikkeket is, valamint linkelhetsz az új anyagaidra, ezzel is növelve a tartalmaid olvasottságát.
A legfontosabb pedig az, hogy exkluzív, csak a feliratkozóknak szóló tartalmat és ajánlatokat tehetsz, tehát valami olyan pluszt, amiért megéri feliratkozni.
Mi is épp több ajánlaton dolgozunk, és elsőként a feliratkozóinknak fogunk szólni.
infografika
Átmenet egy kép és egy blogbejegyzés között – mindkettő előnyeit felhasználva.
A képeket és vizuálisan megjelenített információt sokkal gyorsabban fogadjuk be és értjük meg. A legszárazabb témákat is látványossá és szerethetővé teheted egy infografikával.
A közösségi média korában ez a tartalomtípus igazi csemege. Több kutatás is úgy találta, hogy ha ugyanazt az adathalmazt feldolgozzuk egy blogbejegyzésben és egy infografikában is, akkor – azonos minőség mellett – az infografika másfélszer-kétszer több megosztást hoz.
Az infografikáról bővebben itt írtunk.
(mobil) játék
Gondolnád, hogy egy játék is lehet tartalom? Sőt a tartalommarketing része? A Tesco is bebizonyította, hogy lehet.
A játék ideális eszköz arra, hogy az ügyfeled szórakozva töltsön a cégeddel több időt. Eleve egy jó élményt kapcsolnak majd össze a cégeddel (játszani mindenki szeret), de például a játékon keresztül megmutathatod, hogy milyen komplex és bonyolult dolgot csinál a céged minden nap – így pedig elérheted, hogy ügyfeleid jobban értékeljék a munkádat és lássák, hogy milyen értéket hozol létre. Emiatt szívesebben fizetik meg a munkád valódi értékét.
Én például elképzelni se tudtam, hogy egy áruház fenntartása milyen kemény meló, aztán már a játékos áruházfenntartás is komoly kihívás volt.
jelentés (white paper)
Egy speciális témát mélyen bemutató, akár saját kutatási eredményekkel alátámasztó szakmai publikáció. Itthon leginkább csaliként találkozhatsz vele, és nem jellemző a valódi mélység.
Általában B2B cégek használják és 8–20 oldalas (vagy még hosszabb) PDF-eket készítenek.
Ez az egyik legjobb ügyféledukációs eszköz, valamint a piacelsőségedet és szakértelmedet is hatékonyan kommunikálja. Ha van valami, amit csak te tudsz, akkor írj róla egy white papert, hogy mindenki tudja, hogy csak te tudod.
Klasszikusan leadgenerálásra (érdeklődők megszerzésére) használják, és direkt marketinges elemekkel segítik a konverziót. A jelentés gyakorlatilag egy hosszú és mély cikk, melyben bemutathatod és elmagyarázhatod a terméked előnyeit úgy, hogy az olvasó ne érezze azt, hogy marketinganyagot olvas – mert tulajdonképpen szakmai publikációt raksz elé.
képek
Látványos, könnyed, könnyen befogadható tartalom, amit gyakorlatilag bármire használhatsz.
Mondunk két példát. Fiataloknak kommunikáló cég vagy (pl. egy OKJ-s képzéseket tartó iskola), és minden konkurensed szigorú, modoros és a fiataloknak egyáltalán nem vonzó kommunikációval próbálja megszólítani a célpiacot. Ilyenkor az elterjedt mémekből készíthetsz pár képet – rögtön jópofább vagy minden konkurensednél, a célpiacod pedig azt érzi, hogy az ő nyelvükön beszélsz. És ez a kommunikáció biztosan vonzóbb, mint az a szöveg, ami érezhetően „tanáros”, mert tanár írta.
Másik példa legyen az, hogy szeretnél az álláshirdetéseidre több jelentkezőt. Készíts pár fotót az irodátokról, a mindennapi munkáról és arról, hogy munka helyett biliárdozgattok, és úgy általában csodálatos az élet a cégnél. Így a „fiatalos csapat” nem egy üres sablon lesz, mert a jelentkező látja, hogy tényleg fiatalos a csapat és jó a hangulat.
Van olyan közösségi média, ami a képek megosztására épül (Pinterest), tehát a képeidnek lesz helye.
közösségi médiás tartalom
Párbeszédtartalom, mellyel a célod elsősorban mindig a közönség- és közösségépítés legyen, és ne a konkrét eladások.
Sokszor látok olyat, amikor egy cég megingathatatlanul hisz a márkaépítésben, és elképesztő összegeket költ erre. Beregisztrálják a cég Facebook-oldalát, és hirtelen azt hiszik, hogy megtalálták a legjobb direkt marketinges platformot, és folyamatosan termékeket próbálnak eladni a lájkolóiknak.
Pedig a Facebook a márkaépítés egyik legjobb csatornája. Az emberek nem vásárolni járnak Facebookra, hanem azért, hogy közösségben érezzék magukat és párbeszédeket folytassanak.
kutatási eredmények
Két legyet ütsz egy csapásra: primer piaci ismereteket szerzel, és a publikálásukkal építed a szakértői státuszodat. Pontosan ezért készítettünk nemrég egy gyors tartalommarketinges felmérést, mert nemcsak a rálátásunk lesz nagyobb, de az ismertségünk is. Az adatok és statisztikák vonzzák a megosztásokat, emellett pedig sok hivatkozásra és elemzésre is számíthatsz, ahogy a szakmán belül többen hozzászólnak és véleményezik. Így nemcsak láthatóságot kapsz, de még keresőoptimalizálási előnyt is.
Nem feltétlenül kell milliós kutatást levezényelned, mely fél évig tart és több ezer ember bevonásával jár. Kezdésnek elég egy gyors kérdőív is.
A legnagyobb előny mégsem a láthatóság, hanem a hitelességépítés. Ha adott 10 cég, és csak egyikük publikál saját kutatási eredményeket, akkor egyértelmű, hogy ki a piac véleményvezére.
A kutatásaidat a marketingkommunikációd javítására is felhasználhatod: nagyobb rálátással a célzás is könnyebb.
kvíz
Minden ember nagyon kíváncsi (főleg, ha róla van szó), a kvízek pedig ezt a kíváncsiságot elégítik ki: megtudhatsz valamit magadról.
Egyik legjobb példa az a nyelvészettel foglalkozó kutatócsoport, amely nyelvi tesztekkel került be a köztudatba. A kitöltő megnézheti, hogy egy adott idegen nyelvből milyen a szókincse, illetve az angol nyelvhasználata milyen dialektusnak felel meg, mennyire „angolos” vagy „amerikais” vagy egyéb az angolja.
Ezek is megosztási csemegék.
mobilalkalmazás
Segítsd az ügyfeleid mindennapját egy hasznos alkalmazással. Ha a mobilalkalmazás jó, akkor használni fogják (mert tényleg segít), onnantól pedig ott csücsöl a célpiacod telefonján egy olyan eszköz, amellyel közvetlenül elérheted őket, illetve piaci ismereteket is szerezhetsz (rengeteg adatod lesz arról, hogy hogyan, mikor és mire használják).
Az alkalmazás a vásárlói hűséget is növeli, mert a felhasználók közvetlen visszajelzéseket és kérdéseket küldhetnek neked, ezeket pedig segítőkészen megválaszolhatod. Jutalmazhatod őket csak a letöltőknek szóló kedvezményekkel, illetve megkönnyítheted a vásárlást.
podcast
Könnyen fogyasztható és komoly szakértői státuszt építő tartalom. Elérheted, hogy a célpiacod a buszon ülve vagy autóvezetés közben is a te anyagaidat hallgassa.
A podcasttel jelen lehetsz azokon a csatornákon is, amelyeket podcastek terjesztésére szántak (azaz még nagyobb online jelenléted és elérésed lesz). Ideális, ha a podcastet egy blogbejegyzésben publikálod, és jegyzeteket adsz hozzá (linkek, könyvek, videók és cikkek, amiket a felvétel alatt említetek).
Hangot adsz a cégednek, és eközben még egy tartalomtípussal mutathatod meg, hogy valóban szakértő vagy.
prezentáció
A legjobb eszköz, hogy egy jó ötletet (vagy egy terméket, ami egy jó ötletre épül) látványosan és érdekesen bemutass. Még nem videó, már nem blogbejegyzés, de szerethető forma, gyorsan fogyasztható és könnyen követhető.
Mindennél fontosabb, hogy kiváló prezentációt készíts, azaz szép dizájn, kevés szöveg, jó tagolás és ütemezés, valamint egy követhető vezérfonal, ami ívet ad. A célpiacod szinte biztosan látott már csapnivaló prezentációkat (hiszen a prezentációk túlnyomó többsége valóban csapnivaló), ezért vagy kiváló prezentációt készíts, vagy inkább semmilyet.
Nekünk is van prezentációnk.
videó
Drága tartalomtípus (költség- és emberigényes), viszont könnyedén visszahozhatja az árát: ha fáradtak vagyunk, akkor olvasás helyett szívesebben nézzük meg a videót.
webes alkalmazás
Te is biztosan ismersz rengeteg hasznos kis eszközt, amik a mindennapi munkádat könnyebbé teszik.
Egy keresőoptimalizálással foglalkozó szakember imádja az olyan alkalmazásokat, amelyek egy-egy oldal linkhálózatát mérik fel, kulcsszósűrűséget néznek, az onsite szabályok teljesülését pontozzák, vagy csak valami manuálisan időigényes feladatot automatizálnak (pl. felfutó kulcsszavakat és keresési trendeket gyűjtenek).
Olyan alkalmazást készíts, ami a célpiacodnak tényleg segít, mert így használni is fogják.
webinárium
Képzeld el ezt a bejegyzést webináriumként: készítettem volna slide-okat és mikrofonon osztanám az észt, te pedig kérdezhetnél. Gazdagabb tartalom lenne, több információt adhatnék át, azt is interaktívan.
A webináriumot természetesen rögzítenénk, hogy később visszanézhető és -hallgatható legyen. Így a tartalom újrahasznosítható.
Ha szeretnéd, akkor tartunk majd ingyenes webináriumot. Írd meg a chatablakba (jobb alsó sarok), hogy milyen téma érdekel téged.
Show More