Amikor tartalommarketingről beszélünk, akkor sokszor csak a szövegírásra gondolunk, ami egy leszűkített kategorizálás. Igaz, hogy a szövegekkel (készítsünk bár szakmai blogot, magazint, közösségi médiába szánt szövegeket vagy natív hirdetésnek PR-anyagokat) is content marketinget végzünk, de vannak más utak is. Olyan ez, mintha azt mondanánk, hogy a csirkehús baromfihús: igazunk van, de azért létezik pulyka is, kacsa is, megvan a maguk zamata, nem szabad megfeledkezni róluk.
A szövegírás a legkézenfekvőbb, alapvetően fontos és a legolcsóbb tartalommarketing-eszköz. Ha a tartalommarketinget úgy határozzuk meg, hogy olyan reklám célú szolgáltatás (termék, anyag stb.), amelyet a felhasználó maga keres, mert szórakoztatja, akkor látjuk is, hogy a podcastek (online hallgatható hanganyagok), infotermékek, videók is kitűnően alkalmazható felületek.
A tartalommarketing új útjai
A Tesco mindig keresi az új utakat a marketingben. Korábban egy nyereményjátékukhoz mi is készítettünk kvízkérdéseket, ekkor vált nyilvánvalóvá számomra, hogy mind több figyelmet szánnak ők is a tartalommarketingre. Pár napja azonban egy teljesen új és meglepő megoldást mutattak be: okostelefonokon játszható egyszerű stratégiai játékot, amelyben egy Tescót irányíthatunk és fejleszthetünk képességeink szerint.
Az én kicsi Tescóm Androidra és iOS-re is elérhető, a felhasználók pedig négy csillagra értékelték, tehát látható, hogy élvezhető, jól sikerült játék. Magam szigorúan szakmai tájékozottságból töltöttem le tegnap este tizenegykor, és hajnali fél egy után sikerült letennem... Ma reggel pedig azonnal hozzáfogtam a pultok föltöltéséhez és a kasszasor fejlesztéséhez, de a tojások megfelelő számú beszerzésével igen komoly problémáim vannak. Mint látható, a játék addiktív.
Két-három óra játék után a Tescóm folyamatosan fejlődik, de mindig küzdeni kell a vásárlói igények kielégítéséért
A cél, hogy szórakoztassunk
A hagyományos reklámok eladni akarnak, szinte erőszakosan próbálnak kihasítani néhány percet a vásárlók figyelméből. A legkevésbé fájdalmas módszer a humor, mikor a hirdetés megpróbál vicces lenni. Láttunk már néhány igen kellemetlenül félresikerült megoldást.
A Kreatív Kontroll szerint a tartalommarketing az érdeklődő figyelmét kiérdemli, nem pedig kierőszakolja.
Az említett applikációt azért mutatom be pozitív példaként, mert három nap alatt úgy elterjedt, hogy én is az ismerősi körömből hallottam vissza, hogy többen órákon keresztül elszórakoznak vele. Eközben pedig azt üzeni, hogy milyen professzionális csapat áll egy-egy áruházuk mögött, a pozitív oldalát mutatja a céghálózatnak, ezért komoly PR-értékkel bír. Az app felületén pedig könnyedén hirdethet a cég, például az aktuális akciók megjelennek a játék felületén is. Valamit valamiért: ők szórakoztatnak, mi pedig fogyasztjuk a marketingkommunikációjukat.
Néhány hónapja megállapodást kötöttem két videós céggel, mert úgy láttam, hogy hamarosan a vizuális tartalomgyártás felé kell lépnünk. Az előző hónapban pedig két mobilapplikációkat gyártó csapattal egyeztettem. Eddig csak egy ügyfelünket (egy teherautó-bérléssel foglalkozó vállalkozást) érdekelt applikáció, de ők is inkább hasznos, semmint játékos megoldásban gondolkodtak. Való igaz, hogy egy, a Tescóéhoz hasonló megoldás már középvállalati szinttől lehet jó befektetés, érdemes ezen példát is a fejünkben tartani. Biztos, hogy minden vállalkozás nyújthat értéket a potenciális ügyfeleinek.
Hogy a tartalommarketing csak egy marketinges varázsszó-e, amelyet most egyre többen használnak majd, sőt guruként határozzák meg majd magukat, azt nem tudom. Én a tartalommarketingre úgy gondolok, mint egy megújult vállalkozói gondolkodásmódra: létezett ez száz esztendeje is, de a modern reklámzajban épp csak a vásárlókról feledkeztünk meg. Akárhogy is hívjuk, tagadhatatlanul ez az új gondolkodásmód jelenleg a legéletképesebb és leghatékonyabb. Számoljunk vele!
Show More