Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 10 perc

[Kutatás] Ezt a zenét hallgatják a szövegírók (és ti magatok)

  • Szerző: Benyó Dániel
  • Kategóriák: Gondolkodj rendszerben, Ingyenes
  • Címkék: szovegiras, tippek, zene

„A valósággal az a gáz, hogy nincsen hozzá háttérzene”, szól a népi bölcsesség, na meg Akkezdet Phiai.

Nietzsche inkább úgy fogalmazott: „Zene nélkül az élet tévedés volna.”

Miért írok zenéről egy szövegírásról szóló blogon?

Egyszerű a válasz: képzelj el egy szerkesztőséget, egy nyílt irodát vagy egy home office-ban serényen dolgozó szövegírót.

A legtöbb esetben ott a füles, ott a fejhallgató, a laptopból vagy a rádióból szól a háttérzene – nem sokan tudunk csendben dolgozni.

De az sem mindegy, milyen zenét hallgatsz, mert nagyon komoly hatással van a produktivitásodra.

E cikkben megismerheted, hogyan hat pontosan a zene az agyra, de azt is pontosan elmondom, hogy a mi szövegíróink mit hallgatnak, mit ajánlunk mi munkához.

A csodatévő „közepes zajszint”

Hogy pontosan milyen óriási hatással van a zene az agyunkra, a '90-es évekig csak sejtettük. Akkoriban váltak elérhetővé a fejlett képalkotási módszerek, és azóta tudjuk, hogy eleve a zene feldolgozásában legalább tíz különféle agyterületünk vesz részt – ezek dolgozzák fel a hangot, raktározzák el a memóriában, ezek váltják ki belőlünk az érzelmeket és így tovább. De ez természetes és jelen esetben nem érdekel minket.

Minket az érdekel, hogyan hat a zene a kreativitásra, hogyan segíti a munkát, hogyan segít fókuszálni és hogyan motivál, hogy ne állj fel mosogatni, rágyújtani vagy sorozatot nézni, hanem tartsd magad a szövegszerkesztő előtt és írj.

A kutatások egyértelműen azt mutatják, hogy a közepes zajszint az, amely általánosságban a legjobb hatással van a kreativitásra.

Hogy milyen „zaj” a hatékony, az persze mindenkinél más. Én magam újságíróként egy nyüzsgő szerkesztőségben istenien érzem magam, mások megőrülnek attól, ha emberek beszélgetnek körülöttük.

Sok szövegírót ismerek, aki nyilvános helyeken, elsősorban kávézókban tud a legjobban dolgozni. Tudjuk, hogy leghíresebb költeményeink, regényeink, eposzaink nagy része is kávéházakban született meg, félhomályos sarkokban, dohányfüstben és pezsgő közösségi élet közepette. Ez a mai napig hatékonynak tűnik.

A zaj, amire vágysz

Korábban javasoltam is egy szolgáltatást, ami akkor segít, ha nem jutsz el éppen egy ilyen helyre: nyisd meg a Coffitivity oldalát, és máris megkapod a zajt, amire vágysz.

A közepesen erős zaj (amit mondjunk ambientnek) érdekesen hat az agyra: egy kicsit megnehezíti a gondolkodást és a beérkező információk feldolgozását, ezzel az absztrakt gondolkodásért felelős agyterületeket aktiválja, így serkentve a kreativitást.

Ha viszont a zaj túl hangossá válik, egyszerűen már nem tudunk vele megbirkózni. Hasonló a hatás egyébként ahhoz, hogy milyen környezetben dolgozunk hatékonyan: egy kicsit kevesebb fény, több ember, és a legtöbben máris sokkal jobban írunk.

Légy szárnya bent, / Se künn, nem hallatik

zenehallgatas_4Vannak olyanok is, akiknél a teljes csend válik be. Meglehetősen sokan: ők azok, akiket a zene és az általános zaj egyaránt zavar.

A nagy koncentrációt igénylő feladatokat a legtöbben csak teljes csendben vagyunk képesek végrehajtani, én sem vagyok ez alól kivétel. Az, hogy sok sebész műtét közben zenét hallgat, természetes és nem mond ennek ellent: őket a rutin viszi, erről bővebben később.

Viszont: a zene akkor is segíthet, ha valamire nagyon figyelned kell.

A kutatások szerint ilyenkor munka előtt kell zenét hallgatnod – olyasmit, ami felspannol, ami fokozza a figyelmed, a szívverésed, egyszerűen fogalmazva: izgalmi állapotba hoz. Ilyenkor jöhet az epic zene (az eposziból képezzük), a metál vagy bármi, ami felpörget, majd a csend.

Tanuláshoz egyébként szintén ideális a csend. A tudomány szerint míg a kreatív munkát segíti a zene, amikor az agyunk információkat rögzít, memorizál, akkor ezt teljes csendben képes a leghatékonyabban végezni. Viszont a tanulás előtt szintén javasolt felpörgetni magad.

És amikor a ritmusra gépelsz

Bármilyen furcsa, nagyon sokan vannak, akik nagyszerűen képesek zenére írni – akár még úgy is, hogy éneket is tartalmazó számokat hallgatnak.

A kutatók szerint szerint egyébként a kreativitás azokra jellemző leginkább, akik bluest, jazzt, klasszikus zenét, operát, reggae-t, soult, indie-t, rockot vagy metált hallgatnak.

De ebbe inkább a következő bekezdésben megyek bele részletesebben, ugyanis…

Kutattam nektek, titeket

Soha nem szeretünk úgy „megmondani dolgokat”, hogy nem tudunk mögé számot, adatot és kutatást rakni. Természetes, hogy a cikkhez végeztem egy saját kutatást is.

A kérdés, melyet feltettem, egyszerű volt:

Milyen zenét hallgatsz írás, kreatív munka közben?

Elképesztően sok remek választ kaptam külföldi szövegírói csoportokban, a céges körkérdésre és a Marketingszöveg.com zárt előfizetői Facebook-csoportjában is. Mindenkinek köszönöm, íme az eredmények.

Öt kategóriát határoztam meg, hogy ne bonyolítsuk túl a dolgokat. Az elsőbe került mindaz, amit a rádiót bekapcsolva hallhatsz – pop, rock és a többi rövid, éneklős szám. Bob Dylantól Simon & Garfunkelen át a Metallicáig minden ide csúszott be, mert a kutatás szempontjából így volt értelme.

Ezen kívül figyeltem, hányan hallgatnak klasszikus zenét, hosszú, ének nélküli mixeket (dubstep, trip hop, hiphop, future trance stb.). Vannak még azok, akik az alapzajra buknak (természet, kávézó, irodai tevés-vevés), és azok, akik csak teljes csendben képesek dolgozni.

76 választ összesíthettem a végén, ezek pedig így oszlottak meg:

  • Pop, rock stb.: 29%
  • Klasszikus zene: 14,5%
  • Hosszú, ének nélküli zenék: 22,4%
  • Zaj, természet, kávézó stb.: 11,8%
  • Csend: 22,4%

zenehallgatas_graf

Ami érdekes:

Figyelve a válaszokat kirajzolódott egy minta: a (sokszor évtizedek óta) szövegíróként dolgozó kollégák közül sokkal többen hallgatnak „hétköznapi” zenét, mint a nem hivatásszerűen írók vagy más kreatív munkát végzők között. Utóbbiaknál ellenben sokkal többen vannak, akik csakis csendben tudnak az írásra koncentrálni.

Ezt rátermettebb kutatók jobban megmagyaráznák, az én elméletem egyszerűen ennyi: minél nagyobb rutinnal ír valaki, annál könnyebben zárja ki a külső ingereket, hogy akár már az éneklés sem zavarja. Sokan hallgatják gyerekkoruk kedvenceit, van, aki írás közben együtt énekel a Beatlesszel vagy Freddy Mercuryvel (vagy én mondjuk a Tankcsapdával), van, aki néha azt veszi észre, hogy ritmusra gépel.

Van olyan is, aki simán néz közben sorozatot, de kizárólag olyat, amit már kívülről tud.

Népszerűek azok a zenék is e kategóriában, amelyek nyelvét nem érti a hallgató – nálam ilyen a Movits! swing-hip-hop-rocky-rap-istentudjamilyen keverékét játszó bandája, egy szavukat se értem, de a zenéjükre nagyszerűen tudok írni.

zenehallgatas_3

A hosszú, ének nélküli mixeket is leginkább a nem hivatásszerű írók szeretik – persze kivételek is vannak, Balázs például instrumentális trip-hop és hip-hop mixekre esküszik. Persze az ő munkája értékesítési szövegíróként a legtöbb kollégáénál feszítettebb koncentrációt kíván.

Ha már szóba kerültem, akkor mutatom, hogy e cikk lektorálása közben mi fut, mondjuk ez épp tele van vokállal, de úgyis az életérzés számít (Balázs):

lektoralas zenere

És amit többen is említettek a belső csoportban: epic music mixek.

Érdekes tény: a klasszikus zene stimulálja a vizuális információk feldolgozásáért felelős agyterületeket, ami abban is segít, hogy könnyebben képzeljünk magunk elé dolgokat. Egy előfizetőnk például az epic music hallgatásáról ezt írta:

Nekem mindenféle sci-fi-forgatókönyvek jelennek meg olyankor a fejemben hatalmas csillaghajókról, pedig csak a gerincsérvről írok éppen.

A csend pedig épp ellenkezőleg hat.

A zajt illetően: elvétve akadt, aki a természet hangjaira esküszik, de azért van stabil egytized, aki kifejezetten a kávéházakat, illetve (esetemben például) az irodákat részesíti előnyben.

Néhány a legjobb válaszok közül:

„Techno, electro-swing, acid jazz, hörgős metál (minél pörgősebb, az a gonosz kecskebelezős fajta), filmzene és klasszikus zene.” (Senior szövegírótól)

„Néha azon kapom magam, hogy ritmusra gépelek, ami elektronikusnál olyan, mintha a potmétert tekergetném, metálnál őrült tempóban lábdobolok, klasszikusnál zongorázok. Egyikhez sem értek persze, de nyilván leszarom. :)” (Ugyanő)

„Ha olyan témát kapok, amiről gőzöm sincs (mint pl. most a világítástechnika), akkor muszáj egy kis Metallicát beizzítanom [...] Mindenevő vagyok, igazán az az egy célom a zenével, hogy elnyomjam a nappaliból még a kulcslyukon is benyomuló Michael Jackson-Gumimaci párost, amit a fiaim hallgatnak szakadatlan.” (Szövegírónk)

„Eminem, Linkin Park, Balázs Pali, Bunyós Pityu.” (Szövegírónk)

„Max. nyitott ablak a természet »zajaival« (faluszél, nem város). Minden másból csak karaoke és táncos révület lesz.” (Előfizetőnk)

„britney spears – work bitch” (Előfizetőnk, szövegíró)

„Reggeltől jutyubozok a kommentek hatására, Domingo helyett is kerestem egy »bitch«-esebbet, és miközben ügyfélre várok a Skype előtt, egyfolytában Lopez kisasszonyt dúdolgatok, hogy aszondja: »I ain't gon' be cooking all day, I ain't your mama ... «” (Előfizetőnk, miután egy napja gyűjtjük a válaszokat a csoportban)

„Jelenleg egy 21 éves és egy 25 éves lány természetes zsivaját hallgatjuk Benyóval az irodában, több háttérzajt nem tudok megemészteni.” (Balázs)

„simán végigénekeltem már a komplett Bánk Bánt nemezelés közben” (Előfizetőnk)

Hogy mit hallgass?

Ugyan honnan tudnám?

Láthatod: még a profi szövegírók is mind a saját orvosságukkal gyógyítják a figyelemzavart.

Ha a csend nem jó, akkor próbáld ki a klasszikusokat. Olyan számokat, amiket gyerekkorod óta szeretsz, amiket ronggyá hallgattál, de nem kezdesz el azonnal táncolni rájuk.

Ha ez nem jó, akkor javaslom a filmzenéket és a videojátékok zenéit. Ezeket kifejezetten úgy alkotják meg, hogy ne tereljék el a figyelmedet (hiszen akkor nem a filmet néznéd vagy a játékot játszanád), hanem hogy segítsenek koncentrálni és stimulálják az agyadat a megfelelő módon.

Én és Viktor például imádjuk Hans Zimmer, Steve Jablonsky vagy Bear McCreary munkáit, kezdd velük.

Alig akarom lezárni ezt a cikket, olyan fantasztikus közösségi munka volt összehozni, ezért átadom inkább a szót kedvenc szövegíró-kollégánknak, Kádár Timinek, akinél tökéletesebben még mindig nem tudunk fogalmazni:

„Nekem a szövegírás a zene, ami magával ragad, és visz előre.”

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Februárban jön az első Kontent Évkönyv.

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)

Ismerd meg a tartalommarketing alapjait ebből az e-bookból. 122 oldal könnyen fogyasztható tudás, ingyen.
Kérem az e-bookot

Új ablakban nyílik meg.

ElőzőElőző cikkÍgy adj el pénzzel (egy levél, amit azonnal át akarsz ültetni a saját kampányodba)
Következő cikk10 másodperced van! Hogyan kerülheted el a gyors lepattanást a honlapodról?Következő

Ezeket olvastad már?

Ezt tanultam 424 blogbejegyzés megírása után

Több mint négy éven át vezettem egy nyelviskola blogját, mielőtt a Kreatív Kontroll leigazolt. Erre

Elolvasom »

A marketingszakma legnagyobb rejtélye

Belegondoltál már abba, hogy valójában mennyire egyszerű ma sikeres vállalkozást építeni? A siker „titka” annyira

Elolvasom »

Ezeket a tartalommarketing-eszközöket használják az európai és tengerentúli topmarketingesek

Még szinte meg sem száradt a tinta a CMI legújabb nagy mintás tartalommarketing-kutatásán, máris itt

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
Menü
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek

© 2020 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.