Nem volt még értékelhető kutatás a magyar tartalommarketinges helyzetről, ezért egy nem reprezentatív célú kérdőívet készítettünk, melyet fizetett hirdetésekben és szakmai fórumokban osztottunk meg. Megtudtunk arról valamit, hogyan vélekednek a hazai kis- és középvállalkozások a tartalommarketingről és a szövegírásról.
A célunk az volt, hogy 3 perc alatt is könnyen megválaszolható kérdéseket adjunk, mert a célközönség jelentős része a mélyebb vizsgálatnál lepattant volna az oldalról. Nem részletekbe menő szakmai kutatást, hanem olyan, a valóságot megvilágító anyagot szerettünk volna összeállítani, amelyből már levonhatók valós következtetések. Mindazonáltal nem titkolózunk a válaszokkal kapcsolatban, ezen a linken elérhető az összes válasz.
Nem jellemző a tudatos tartalommarketing
123 válasz érkezett. A kitöltők 48%-a (59 db) rendelkezik az elkövetkező hat hónapra kész tartalommarketing-stratégiával, de szövegírót csak 30%-uk (37 db) használ. Érdekes, hogy bár majdnem minden második válaszadó szerint van marketingstratégia a cégében, csak minden harmadik alkalmaz szövegíró szakembert.
A válaszadók 61,8%-a (76 ember) viszont többet költ webes tartalmakra, mint tavaly.
A szövegírás a legelterjedtebb
Nem meglepő módon a tartalommarketing-eszközök között a szövegírást alkalmazzák a legtöbben, méghozzá 86,2% (106 válaszadó). Jelen statisztika szerint kijelenthető, hogy a magyar vállalkozók több mint 86%-a alkalmazza a szövegírást mint marketingtevékenységet.
106 válaszoló a szövegírást megjelölte, de csak 37-en mondták azt, hogy szövegírót is alkalmaznak. Ebből az következik, hogy a cégek több mint 65%-ában a cégvezető vagy a marketinges, esetleg más munkatárs írja a szövegeket, nem pedig egy szakember. Vajon mennyit ér egy cégvezető egyórás munkája? És mennyire fontos a jó szöveg? A vásárlók csak annyit látnak a cégből, ami a szövegekből kiderül: a szöveg ad el, a szövegekkel kommunikál egy cég, a szövegek stílusa megadja a cég stílusát. A céges honlap szövegezéséből azonnal látszik a cég hozzáállása és profizmusa (avagy annak hiánya). A szöveg a legláthatóbb kommunikációs elemek egyike, a magyar cégvezetők mégis ezen próbálnak spórolni.
A hagyományosan legdrágábbnak (költség- és emberigényesnek) tartott audiovizuális tartalmakat (videók, podcastek stb.) 21,1% jelölte meg, tehát minden ötödik cégnél ilyesmikkel is próbálkoznak.
[facebook-page href="marketingszoveg" width="600" height="800" align="center" hide_cover="false" show_facepile="true" show_posts="false"]
A magyar cég a marketingen spórol
A szakkönyvek szerint a csökkenő bevételekre válaszul a legrosszabb krízismegoldás a marketingköltségek csökkentése, hiszen ez még jobban csökkenő eredményeket hoz, illetve konzerválja a krízishelyzetet. De nem akarunk szigorúak lenni: a felhígult hazai marketingszakma is lehet az oka annak, hogy a cégvezetők különösen bizalmatlanok még az online marketinggel szemben, ami az erre szánt büdzsék méretében is felfedezhető.
A válaszadók 42,3%-a (52 ember) tízezer forint alatti havi reklámköltést jelzett, ami praktikusan nulla forintot vagy ahhoz mérhető összeget jelent. Ezek a cégek igyekeznek házon belül megoldani mindent, de ennek is vannak költségei: minden munkatárs, aki foglalkozik a hagyományosan marketinges feladatokkal, időt veszít, az pedig nincsen ingyen. Ha egy munkatárs rezsiórabére mindössze 2000 forint, és a weboldal karbantartásával, szövegírással csak heti három órát foglalkozik, az is már havi 24 000 forint költséget jelent. Arról nem is beszélve, hogy mivel nem szakember, alkalmasint a munkát nem a szakmailag elvárható legjobb minőségben végzi el, így az eredmények rosszabbak lesznek, mintha a projektet szakember készítette volna. Ha eladásokat, feliratkozókat és bevételt veszítünk a rosszabb szöveg miatt, akkor a házon belüli megoldás nemhogy nincs ingyen, de kimondottan veszteséges.
Szintén érthetővé válik, hogy a marketingügynökségek miért a nagyvállalati ügyfélkörre céloznak: a válaszadók 75,6%-a (93-an) havi ötvenezer forint alatt költenek marketingre. Ez gyakorlatilag egy AdWords-kampánynál sem jelent többet, vélhetően ez az összeg az alapvető, megszokott hirdetési felületekre megy el.
Csupán a válaszadók 14,6%-a (18 cég) költ havi százezer forint fölött. A kérdőív publikálásakor sok kritikát kaptunk a kérdésekre, pedig szándékosan voltak ilyen összeghatárra megállapítva a válaszlehetőségek. A célközönség ismeretében nem voltak meglepők ezek az adatok. Célzottan azokban a facebookos csoportokban és fórumokban hirdettük meg a piackutatást, amelyekben azokhoz a kkv-s cégvezetőkhöz és marketingesekhez juthatunk el, akikre kíváncsiak voltunk.
Mennyit ér egy blogbejegyzés?
Kíváncsiak voltunk arra, hogy ez a közönség mennyire értékel egyetlen blogbejegyzést.
Természetesen más értéke van egy életmódblog egyflekkes írásának, és egy ötoldalas szakmai publikációnak, de azt szerettük volna látni, hogy nagyjából milyen összegre saccolnak egy átlagos írást az ügyfelek. Céges blogot ugyanis mindenkinek ajánlunk, 10 okunk is van rá, ezért vélhetően a válaszadók többsége ír vagy szívesen írna ilyesmit. Sőt, egy rendszeresen blogoló cég 67%-kal több megkeresést kap, mint a blogot nem vezető cég.
Jellemzően egyenes választ azok adtak, akik költenek is valamennyit havonta marketingre. 77 értékelhető, számszerű válasz érkezett, melyek alapján az átlagos blogbejegyzés értéke (a célközönség becslése szerint) 6880 forint. Érdekesség, hogy csak azok becslését számolva, akik megjelölték, hogy van saját szövegírójuk, azonos értéket kaptunk. Eszerint nem áll távol azok elképzelése, akik nem alkalmaznak szövegírót azokétól, akik jelenleg is együtt dolgoznak ilyen vállalkozóval.
A szórás azonban nagy volt a becsült értékek között, volt, aki ezer forintra sem taksált egy írást, más ötvenezret is fizetne darabjáért. Természetesen itt más-más gondolat húzódik meg a szám mögött: aki ezer forint alá lőtt, nyilván egy gyakorlatilag csak a Google számára készült kamublogban gondolkodik, aki pedig több tízezret adna egy bejegyzésért, az komoly szakmai publikációt várna, vagy más olyan anyagot, amely széles kört érhet el és potenciálisan komoly vírushatása lehetne.
A havonta 100 000 forintos marketingbüdzsénél többet költők az átlagos bejegyzésértéket 5200 forintban állapították meg.
Mivel a szövegírókkal dolgozók is 6880 forintos darabárat állapítottak meg, beigazolódott, amelyet a konkurenciamonitoring alapján eddig is tudtunk: a Kreatív Kontroll Kft. a piaci ár feléért-harmadáért dolgozik, hiszen nálunk egy blogbejegyzés már 1500 Ft+áfa ártól elérhető. Mi azonban sosem az alacsony árral vagy piacelsőségi pozícióval, hanem a munka minőségével szeretünk kitűnni. Egy későbbi kutatásban várhatóan sikerül majd ezt is lemérni.
A magyar szövegírók piaci ismertsége
A kitöltők által ismert szövegírók felsorolása néhol meglepő eredményt hozott.
Voltak, akik marketingügynökségeket jelöltek meg, pedig azok nem szövegírók. Természetesen a munkájuk részeként szövegeket is készítenek, de ezeket jellemzően alvállalkozókra bízzák (például ránk: a mi megrendeléseink több mint felét marketinges cégek továbbértékesítik ügyfeleiknek). Volt, aki a Marketing Commandót is mint szövegíró céget jelölte meg, pedig éppen vezetőjük, Wolf Gábor nyilatkozta néhány hete a HVG.hu-nak, hogy a hazai kkv-s marketing legnagyobb hiányossága, hogy nincsenek jó szövegírók (azóta tőlünk kért már referencialistát).
A nevem, a cégnevünket vagy ezt a weboldalt a válaszadók 14,63%-a jelölte meg, Langmár Zsuzsáékat 5,69%, Némethi Erikát és Nagy Tímeát 4,06% (5 személy). Minden egyes említésért nagyon hálásak vagyunk. A többiek gyakorlatilag vagy magukat jelölték meg, vagy elhanyagolható említést (egy-kettőt) kaptak. A kitöltők 62,6%-a nem nevezett meg szövegírót.
Ez a gyors felmérés alátámasztja azt, amit napi munkánk során tapasztalunk, illetve ügyfeleinktől is hallunk: a szövegírási piac fejlődik, a tartalommarketing egyre jobban a marketinges köztudat része lesz.
Hisszük, hogy idővel megkerülhetetlen lesz a profi online kommunikáció és a tervezett tartalommarketing. Minél több cég használ szövegírókat és tartalomkészítőket a kommunikációjához, annál nagyobb szükséged van a szövegírókra, ha lépést akarsz tartani a konkurenseiddel.
Tapasztaljuk, hogy a leggyorsabb alkalmazkodók azonnali versenyelőnyt élvezhetnek, hiszen a piacukon csak az ő szövegeiket készítik profi szövegírók, ezért toronymagasan kiemelkednek a konkurensek közül.
Te mikor szállsz be?
(A jelen felmérés eredménye szabadon felhasználható és terjeszthető a forrás,
tehát a marketingszoveg.com/blog oldal feltüntetésével.)
Show More