Tegyük fel, hogy házat építenél.
Talán már a gondolata is boldoggá tesz. Kiválasztod a telket, ahová felépül majd az otthon, elképzeled, hogy hány szoba lesz, hol lesz a terasz és a kert. Megálmodod.
Majd keresel egy építészt, aki elkészíti az alaprajzot.
Teljesen természetes, hogy nem állsz neki úgy az építkezésnek, hogy „majd menet közben kitalálod”, mert annak a végeredménye egy lakhatatlan káosz lesz, semmint ház. (Más kérdés, hogy alaprajz és engedélyek nélkül nem kezdhetsz legálisan építkezésbe.)
Mit gondolnál arról az emberről, aki alaprajz nélkül kezd építkezni? Valószínűleg őrültnek tartanád.
Most nézd meg a tartalommarketingszerű folyamataidat. Van stratégiád? Leírtad?
Ha nem, akkor te is az alaprajz nélküli házépítők közé tartozol.
Mi szerepel a tartalommarketing-stratégiában?
Ezt több külön cikkben átveszem majd, most csak vázlatosan nézzük át.
A stratégiaalkotást a célcsoportod meghatározásával kezded:
- egyáltalán ki a célcsoportod (azon belül milyen szegmenseid vannak)
- őket milyen csatornákon éred el (Facebookon? LinkedInen?)
- milyen tartalomfogyasztási szokásaik vannak (magyarul videókat adj nekik, white-papert, blogbejegyzéseket vagy mit?)
- mi a problématudatuk (és hogyan tudsz a termékeiddel ezen segíteni)
Majd nézd meg a saját cégedet.
- hogyan tudsz segíteni? (milyen információkat és értékeket tudsz adni a célpiacodnak?)
- mire van kapacitásod? (tudsz folyamatosan tartalmakat publikálni? Ha nem, akkor felveszel új embereket sok pénzért vagy kiszervezed hozzánk?)
- milyen gyakran publikálnál? Hol és mit?
- mennyi pénzed van a tartalommarketingre?
- mennyi időt szánnál a tartalommarketingre? (ha itt 6 hónapnál rövidebb időtávot adsz meg, akkor ne írj nekünk, ezt az oldalt pedig zárd be)
- milyen felületeid vannak jelenleg és hova fogsz még regisztrálni?
Mindezek után összeállíthatod...
- a buyer personákat (figyelj a többes számra: egy nagy cég adott esetben gyakran 8–12 különböző buyer personával dolgozik)
- az értékesítési ciklusaidat (tudod: érdeklődő, lead, egyszeri vásárló, evangelista)
- az erre épülő publikációs naptáradat (mikor milyen tartalmat hova teszel ki és az a ciklusban épp hol tartó buyer personának szól, a tartalommal pedig milyen célt szeretnél elérni)
Az ideális tartalommarketing-stratégiában mindenki épp azt a tartalmat kapja, amelyre kíváncsi. Akkor kapja, amikor kíváncsi rá. Ott kapja, ahol keresi. Olyan formában kapja, ahogyan szereti.
Mindez azt jelenti, hogy nem adhatod ugyanazt a tartalmat különböző ügyfélkaraktereknek, illetve a ciklus szerint is különböző tartalmakra van szükséged (az érdeklődőt más érdekli, mint azt, aki 3 éve hűséges vásárlód). Ezzel semmi meglepőt nem mondtam: a marketingkommunikációd is a vásárló-élettartam szerint változik (ugye?).
Az üzleti céljaidat úgy éred el, hogy a célcsoportodba tartozó embert tudatosan az értékesítési ciklus következő állomására emeled a megfelelő tartalommal.
Bonyolult?
Pedig még csak vázlatot írtam.
Mindezt tehát nem tudod fejben tartani, ha pedig nem készítesz tartalomstratégiát, akkor a tartalommarketinged nem lesz sikeres.
A CMI 2015-ös kutatása szerint tartalomstratégia nélkül nem leszel hatékony
A Content Marketing Institute minden évben készít több átfogó felmérést. B2B, B2C és nonprofit cégek tartalommarketingjére kíváncsiak, és a teljes angolszász digitális világra kiterjed a kíváncsiságuk (természetesen a különböző felméréseket különböző kiadványokban publikálják). A tartalommarketinges világban ezek a felmérések mértékadónak és alapvetőnek számítanak.
Mondhatod, hogy „de ezek külföldi adatok”, csak teljesen értelmetlen lenne ezt mondanod.
Hazánkban a tartalommarketing épp csak bontogatja szárnyait, Nyugaton már egy évtizede pörög ez a szemlélet – tehát azért érdemes odafigyelned, mert így láthatod azokat a hibákat, amelyeket nálad nagyobb büdzsével rendelkező és tartalommarketingben jártasabb cégek is elkövetnek. De felőlem hagyd figyelmen kívül a felmérést és kövesd el nyugodtan ugyanazokat a hibákat, hát nem muszáj sikeresnek lenni.
Lényeg a lényeg, a B2B cégek 35%-a rendelkezik írott tartalomstratégiával, 48%-uk íratlan stratégiával bír, 14%-uknak nincs tartalomstratégiája, 3% pedig nem tudja.
(A felmérést korábban már kiveséztük ebben a cikkben.)
A legfontosabb adatok most jönnek. Az írott tartalomstratégiával rendelkező cégek...
- 60%-a sikeres tartalommarketinget folytat (míg az íratlan stratégiával bíró cégek 32%-a mondhatja el ugyanezt, a stratégia nélküli cégeknek pedig mindössze 7%-a)
- Sikeresebben mérik a tartalommarketing megtérülését (ROI).
- Több eszközt használnak.
- Több platformon vannak jelen.
- Több anyagot publikálnak.
- Könnyebben hangolják össze a tartalommarketinget az üzleti céljaikkal (és a célokat sikeresebben érik el).
- Többet költenek tartalommarketingre (átlagosan a marketingbüdzsé 36%-át).
A tanulság tehát világos: készíts tartalommarketing-stratégiát, mert megkönnyíti a tartalommarketinges tevékenységeidet és sikeresebb leszel.
Hamarosan felvesszük szolgáltatáspalettánkra a tartalomstratégia-készítést. Ez prémium termék, személyes kapcsolattartás szükséges hozzá, és több hónapos együttműködés. Nem mindenkinek adjuk, mert ez partneri viszony, nem egyszerű ügyfél–kiszolgáló kapcsolat.
Pár szó arról, hogy nincs ingyen ebéd
Biztosan észrevetted már, hogy milyen kiváló minőségű, érdekes, szakmai és olvasmányos cikkeket publikálunk.
A recept nem bonyolult (ültesd át a saját céges blogodra):
- Kiváló szövegíróink vannak. (A szövegírást kiszervezheted hozzánk, a többi lépést megcsinálhatod te is.)
- Megnéztük, hogy a hazai piacon milyen hosszúságú és milyen szakmai mélységű anyagokat publikálnak.
- Ezeknél hosszabb anyagokat készítünk...
- Melyekbe több kutatási anyagot...
- És több eredeti gondolatot...
- És több grafikont, screenshotot, számot, tippet, érdekességet rakunk.
Minden cikkben több óra munka van, de ez szerintem látszik. És ezekkel az anyagokkal mindenki jól jár.
Jól jár a szakma, mert kiváló anyagokat olvashatnak.
Jól jársz te, mert élvezetes cikkekből tudhatod meg, hogy a tartalommarketing és a szövegírás épp merre tart.
Jól jár a piac, mert ahogy egyre népszerűbb lesz ez a blog, úgy kerül egyre feljebb a minőségi minimum (értsd: egyre cikibb és átlátszóbb lesz silány cikkekkel előadni a nagy szakértőt)
És jól járunk mi is, mert a cikkek rengeteg forgalmat hoznak és sok leadet generálnak.
Ezeket a cikkeket teljesen ingyenesen elolvashatod, az átadott tudásanyag pedig több tucat szakmai konferenciát megtöltene. Csak annyit várok cserébe, hogy ha tetszik egy cikk, akkor oszd meg.
Show More