„A tartalommarketing a legköltséghatékonyabb marketingkommunikációs szemléletté nőtte ki magát.”
„A tartalommarketinggel te uralhatod a saját sajtódat, tehát nem a szerkesztőktől függ majd, hogy mi jelenik meg a cégedről.”
„A tartalommarketing tökéletesen illeszkedik abba a folyamatba, ahogyan az ügyfeled vásárol, és a folyamat minden állomásán a megfelelő információkat adhatod.”
„A tartalommarketinggel sokkal több és értékesebb figyelmet kapsz, mint amit a hagyományos reklámokkal megszerezhetsz. Mert nem kiharcolod, hanem kiérdemled.”
„Senki nem fog reklámot olvasni vagy megosztani. Tartalmat viszont igen.”
És így tovább. Mondják, hogy úriember nem idéz magától, és a fenti mondatok gyakran kiröppenek a szánkból. Azért idéztük mégis magunkat, mert ezek lennének azok az állítások, amelyeket alá fogunk most támasztani.
Alá is kell támasztanunk. Nagyon szép szavakat tudunk mondani (és írni is!), de ügyfeleinket is mindig arra biztatjuk, hogy a növekedő látogatottsági adatoknak, a megosztások megugró számának és a megemelt konverziónak higgyen.
Következzenek tehát feketén-fehéren a számszerű, kézzelfogható adatok és statisztikák a tartalommarketingről. Minden érvünk a tartalommarketing mellet tulajdonképpen egy-egy ilyen adat becsomagolva egy „fogyasztható” mondatba.
Fontos megjegyzés: az adatokat, statisztikákat és felméréseket többnyire az Egyesült Államokból, Angliából, Ausztráliából szerezték, illetve végezték el. Egy kedves ügyfelünk kiváló észrevétele volt (itt is köszönjük, Tamás!), hogy néha túl sokat beszélünk a tengerentúlról, és ez a magyar vállalkozókat nem érdekli. Ez valóban így van. Azért használunk ilyen adatokat, mert egyrészt ezek állnak a rendelkezésünkre, másrészt a tartalommarketing ott már fut annyi ideje, hogy következtetéseket vonjunk le. Magyarán próbaterepként figyeljük a többi országot, és csak a bevált megoldásokat fogjuk hazahozni.
Azon dolgozunk, hogy a magyar piacnak nyújtsunk megfelelő tartalommarketinges szolgáltatást, az első csomagokat épp most állítjuk össze, illetve indítjuk el. Ez már nem pusztán szövegírás, mert a tartalommarketing sem kizárólag szövegírást jelent: a szövegírás csak egy rész az egészből. Ezek a csomagok több csatornás tartalompublikálást adnak ügyfeleinknek, ezt stratégia mentén végezzük és folyamatosan mérjük az eredményeket – és féléves, éves célokat tűzünk ki.
Témákra osztottuk, számoztuk és (zárójelben jeleztük a forrást). Többször előfordulnak olyan szakkifejezések, amelyek magyarázásával nem mindig raboljuk a helyet a már így is hosszú cikk elől. Ha valamelyiket nem értenéd, akkor nézd meg a marketingszótárunkat, de ha ott sincs, akkor írj nyugodtan egy emailt és segítünk.
Ha csak egyetlen egy cikket akarsz elolvasni a tartalommarketingről, amelyből érveket és statisztikákat és előnyöket gyűjtenél, akkor ez legyen az.
(Ha kíváncsi vagy, hogy a tartalommarketing micsoda, akkor olvasd el 44 definíciónkat.)
Mennyit ér a tartalommarketing? Mi a szerepe?
1.) A tradicionális marketingnél 62%-kal olcsóbb, viszont 3-szor több leadet (megkeresést) hoz. (Demand Metric)
2.) Az ügyfél a vásárlási folyamat 57%-át letudja még azelőtt, hogy a cég eladóival vagy értékesítőivel bármilyen kapcsolatba lépne. Tehát információt keres, ezt pedig a tartalommarketing adhatja meg neki. (Executive Board)
3.) Az inbound taktikák használata átlagosan 13%-kal csökkenti az ügyfél megszerzésének marketingköltségeit. (Stateofinboundmarketing.com)
4.) A marketingesek 72%-a szerint a céges tartalom hatékonyabb, mint az újsághirdetés. 69%-uk szerint a tartalom toronymagasan veri a direct mailt és a PR-t. (Customcontentcouncil.com)
5.) 41%-uk szerint a tartalommarketing ROI-ja (return on investment, megtérülés) egyértelműen pozitív. (Stateofinboundmarketing.com)
6.) Az inbound marketing 54%-kal több potenciális ügyfelet terel a cég marketinges csatornáiba, mint a hagyományos outbound marketing. (Stateofinboundmarketing.com)
7.) A kiemelkedően „táplált” potenciális ügyfelek (lead nurturing) 50%-kal több eladást hoznak, azt is 33%-kal olcsóbban. (Hubspot) (Magunk közt szólva ez egy nevetséges terminus.)
8.) Ugyanők 47%-kal több pénzt költenek, mint az „elhanyagolt” ügyfelek, akikkel a cég nem kommunikál rendszeresen. (Hubspot)
9.) Az inbound stratégiák alkalmazása átlagosan megduplázza a weboldalak konverzióját. (Stateofinboundmarketing.com)
10.) Az organikus találattal hozzánk érkező érdeklődőket 14,6%-ban konvertálhatjuk vásárlóvá (vagy zárhatjuk le őket telefonon). Az outbound marketing csak 1,7%-os lezárási arányt ér el átlagosan. (Hubspot)
Megtérülés (ROI)
11.) A tartalommarketing éllovasai 7,8-szor több látogatót szereznek egy év alatt, mint azok, akik csak ímmel-ámmal osztanak meg tartalmat (19,7% a vezetőknek, 2,5% a többieknek). (Kapost)
12.) Ugyanígy 6-szor gyorsabban bővül a megtérülés évente a vezetőknél (10,2% az 1,6% ellenében). (Kapost)
13.) A tartalommarketing használói majdnem 6-szor nagyobb konverziót érnek el, mint azok, akik nem használják (átlagosan 2,9% a 0,5% ellen). (Kapost)
14.) A cégek, amelyek az ügyfélszerzési büdzséjük több mint 50%-át inbound marketingre költik, sokkal alacsonyabb összegért szereznek meg egy-egy ügyfelet. (Hubsport)
A B2B és a B2C sokszor fog előfordulni még. B2B (business to business) cég vagy, ha a célpiacodat cégek alkotják, a szolgáltatásodat és termékeidet cégek veszik, a marketingkommunikációdat a cégvezetőknek, marketingeseknek vagy a beszerzéssel foglalkozó beosztottnak szánod. Mi is B2B cég vagyunk, tipikus példa mondjuk a HR, kontrolling, nagyker.
B2C (business to consumer) cég vagy, ha végfelhasználóknak és magánszemélyeknek értékesítesz, tehát szoláriumban barnítod a nőket, kisboltod van, könyvet árulsz a neten.
Létezik több felosztás is, többek közt a C2C (consumer to consumer), a B2G (business to government, tehát amikor az ügyfeled az állam, mármint nem az én állam, hanem a magyar: mert közbeszerzésen indulsz), és a G2C (amikor az állam magánszemélyeknek értékesít, ilyen például a babakötvény vagy az állami szolgáltatások piaca és azok kommunikációja).
Kivitelezés
15.) Csak a cégek 32%-a mondja, hogy elég tartalmat tudnak létrehozni (tehát tartalomhiány van). (Kapost)
16.) A B2B marketingesek 27%-a mondja, hogy hatékonyan mérik a tartalommarketingjük sikerét (Kapost)
17.) A B2B cégek átlagosan 44%-a egy dokumentált, jól meghatározott tartalomstratégia mentén dolgozik. (Content Marketing Institute)
18.) Viszont a tartalommarketingben sikeres B2B cégek 66%-a dolgozik kottából (van stratégiája). (Content Marketing Institute)
19.) 73%-uk alkalmaz egy olyan embert, akinek a tartalommarketing-stratégia felügyelete és a kivitelezés ellenőrzése az egyedüli feladata. (Content Marketing Institute)
20.) A B2B marketingesek 42%-a eredményesnek tartja a saját tartalommarketinges tevékenységeit. (Content Marketing Institute)
Kivitelezési nehézségek
21.) Amik leggyakrabban gondot okoznak a tartalommarketing gyakorlatba ültetése során (gyakorisági sorrendben):
Időhiány
A megfelelő mennyiségű tartalom előállítása
A megfelelő minőségű tartalom előállítása
Pénzhiány
Változatos tartalomkészítés
Mérési problémák
Integrálási problémák (a tartalommarketinget nem tudják összekötni a marketinggel, sales-szel stb.)
Nem érik el a téma szakértőit (ergo meghiúsul a véleményvezéri szerep), nem tudnak elég szakmai információt szerezni
Szakmai hiányosságok (nem értenek hozzá, nem látják át, stratégia nélkül csinálják)
A megfelelő tartalommarketinges szakemberek megtalálása (ez ritkán gond, hiszen épp ezt a blogot olvasod, tehát megtaláltál minket)
22.) A B2B cégek 60%-ának a legnagyobb marketinges kihívást az érdeklődők megszerzése (lead generation) jelenti. (Emarketer)
A tartalommarketing célja
23.) Mi a B2B cégek célja a tartalommarketinggel? (A megkérdezettek több célt is megjelölhettek.)
A megkérdezettek 82%-a a cég és a márka felismerését és láthatóságát növelné („brand awareness”)
74%-uk az érdeklődők elérését célozta meg („lead generation”)
71% ügyfélszerzést szeretne
68% véleményvezér akar lenni a piacon
64% kétoldalú marketingkommunikációt és párbeszédeket indítana el
57% márkahűséget és vásárlói hűséget kíván
57% a webolal forgalmát növelné
45% pedig eladásokat szerezne
24.) És mi szeretnének a B2C vállalatok?
79% célja a brand awareness
71% ügyfeleket szerezne
65% a visszatérő vásárlókat és vásárlói hűséget célozza meg
62% a weboldal látogatottságát emelné
51% eladásokat növelne
50% célja a lead generation
33% tör véleményvezéri szerepre
(A Content Marketing Institute 2014-es adatait használtuk fel.)
Hogyan mérik a tartalommarketing sikerét?
25.) A B2B tartalommarketingesek ezen szempontok szerint mérik a sikerességet.
63% a weboldal forgalmának növekedésén
54% az érdeklődők „minőségén” (sikerült-e az ideális vásárlót megszólítani)
50% a közösségi médiás megosztások számán
48% a megkeresések, érdeklődők mennyiségén
44% a keresőpozíción
40% a weboldalon töltött időn
39% az eladásokon
39% a vásárlói visszajelzéseken
34% a kapott linkeken
32% a feliratkozók számának növekedésén
29% a brand awareness emelkedésén
24% a termék vagy a szolgáltatás népszerűségén
21% a megnövekedett vásárlói hűségen
14% a keresztértékesítés sikerén
6% azon, hogy mennyi költséget spórolt meg a tartalommarketinggel
26.) A B2C cégeknek mi jelenti a sikert?
66%-nak a weboldal látogatottsága
52% a közösségi médiás megosztások
46% a weboldalon töltött időt nézi
44% az eladásokat méri
43% épít a vásárlók visszajelzéseire
41%-nak a keresői rangsorolás számít
40% a vásárlói hűség növekedését várja
35% elsősorban a feliratkozások számára figyel
29% jut a brand awarenessnek
27% a termék vagy szolgáltatás elterjedtségének
27% a linkek mennyiségének
27% az érdeklődők („leadek”) minőségét figyeli
23% a leadek mennyiségét
14% a keresztértékesítés növekedését nézi
11% pedig azt, hogy mennyi költséget spórolt
(Content Marketing Institute, 2014. jan.)
27.) Másik kutatás szerint a leggyakoribb mérési szempontok: 88%-nál az egyedi látogatók, 76%-nál a látogatónkénti oldalletöltések száma, 71%-nál a teljes oldalletöltés. (Econsultancy, Outbrain)
Közösségi média
28.) A B2B cégek 87%-a főleg a közösségi médiában terjeszti az anyagait. (Content Marketing Institute)
29.) A nagy márkák és nagy cégek 97%-a használta a Twittert 2013-ban, ez 2012-ben 90% volt. (Brandwatch)
30.) A nagy cégek 60%-a már szerzett vásárlókat a Twitternek köszönhetően. (Hubspot)
31.) A Twittert használók 67%-a szívesebben és gyakrabban vásárol attól a cégtől, amelyet követ Twitteren. (Contentplus)
32.) Egy nagy cégnek átlagosan 39,2 Twitter-fiókja van. (Jeremiah Owyan, Slideshare-prezentáció)
33.) Az érdekes tartalom egyike annak a 3 fő oknak, amiért az emberek követni kezdenek egy céget a közösségi médiában. (Contentplus)
34.) A B2B cégek átlagosan 6 különböző közösségi médián vannak jelen, a tartalommarketingben legsikeresebb cégek 7-en. (Content Marketing Institute)
35.) A vásárlók 55%-a már a közösségi médián is információkat keres a cégről és a termékről, mielőtt vásárolna. (Social Media B2B)
36.) A vásárlók 75%-a fel szokta használni a közösségi médián talált információkat a vásárlási döntés meghozatalában. (Social Media B2B)
Milyen közösségi média?
37.) A B2B cégeknél vezet a LinkedIn, utána a Twitter, a Facebook, a YouTube, a Google+, a Slideshare, a Pinterest, az Instagram, a Vimeo, a Flickr, a StumbleUpon, a Foursquare, a Tumblr és a Vine jön népszerűség szerinti sorrendben.
38.) A B2C cégek első helyen a Facebookot használják, ezüstérmes a Twitter, bronz jut a Youtube-nak, negyediknek felfér a LinkedIn.
(Content Marketing Institute)
Blogok
39.) A marketingesek 37%-a szerint a legértékesebb, leghatékonyabb és legmegtérülőbb tartalommarketinges eszköz a blogolás. (Contentplus)
40.) A B2B cégek 79%-a szerint a leghatékonyabb tartalommarketinges eszköz a blogolás. (Content Marketing Institute)
41.) A havi 15 blogbejegyzést (vagy ennél többet) író cégek átlagosan havi 1200 megkeresést kapnak potenciális ügyfelektől. (Stateofinboundmarketing.com)
42.) A rendszeresen frissített blog 434%-kal több indexelt aloldalt és 97%-kal több indexelt linket jelent (ez óriási keresőoptimalizálási előny). (Inboundwriter)
43.) A blog a B2B cégeknek 67%-kal több potenciális ügyfelet jelent azokkal szemben, akik nem blogolnak. (Social Media B2B)
44.) A marketingesek 82%-a a céges blogon közvetlenül tapasztalja a megtérülést. (Stateofinboundmarketing.com)
A céges blog előnyeit 10 pontban összefoglaltuk.
Tartalommarketinges eszközök, stratégiák, témák
45.) A B2B és B2C piacon is a legnépszerűbb stratégia a közösségi médiás jelenlét (87% és 88% használja), második helyezett pedig a saját weboldalon publikált cikkek és blogbejegyzések (81% és 78%).
46.) A B2B cégek több mint fele (51%) már rendszeresen használ infografikákat, ez a B2C cégek esetében „csak” 40%. Viszont ez a leggyorsabban terjedő eszköz.
47.) Szinte mindenki szegmentálja a tartalmait a piacán belüli célcsoportok szerint (B2B cégek 95%-a, B2C cégek 91%-a). A tartalom célzásánál a következőket veszik figyelembe: szakmai trendek és újdonságok, a vásárlói ciklus, a célpiac döntéshozójának profilja, egyéni tartalompreferenciák (ki mit hogyan és hol szeret olvasni), saját cég stílusa és arculata (CI), konkurencia tartalmai.
48.) A B2C cégek átlagosan 12 taktikát használnak egy időben. A leghatékonyabb cégek átlagosan 14-et.
(Content Marketing Institute)
Egyéb tartalmak
49.) A cégek 62%-a használ saját készítésű videót. (Custom Content Council)
50.) Másik adat szerint 70% feletti a videóhasználat. (Content Marketing Institute)
51.) Az email marketinggel elért vásárlók 83%-a több pénzt hagy a cégnél a vásárlás alatt. (Icontact)
52.) A cégek 60%-a hatékonyan és jó megtérülési aránnyal használja az email marketinget. (Meclabs)
53.) Az email marketing átlagos megtérülése: minden 221 forint elköltésével 9796 forint bevétel jön (az eredeti statisztika 1 dollár befektetésre 44,25 dollár bevételt írt, ezt az íráskor aktuális árfolyam szerint forintosítottam). (Icontact)
54.) Az infografikákat használó cégek átlagosan 12%-kal több forgalmat szereznek, mint azok a cégek, akik nem publikálnak ilyen tartalmat. (Neomam)
Átállás tartalommarketingre
55.) A B2B cégek 93%-a használ tartalommarketinget. (Content Marketing Institute)
56.) A B2C cégek 86%-a használ tartalommarketinget. (Content Marketing Institute)
57.) A B2B óriáscégek 95%-a használ tartalommarketinget. (Content Marketing Institute)
58.) A marketingesek 79%-a állítja, hogy cégük a tartalom felé mozdul el a marketingkommunikációban. (Forrester)
59.) 10-ből 9 cég tartalommal „reklámoz”. (Content Marketing Institute)
60.) A 10 000 fős és nagyobb nagyvállalatok 18 különböző tartalommarketinges stratégiát használnak egyszerre. (Content Marketing Institute)
61.) A marketingvezetők 78%-a szerint a jövő marketingjét az egyedi, értékes és hasznos céges tartalom fogja hajtani. (Demand Metric)
62.) A cégek 36%-a és az ügynökségek 35%-a szerint 2014 legfontosabb marketinges feladata: a tartalommarketing elkezdése, illetve folytatása. (Adobe, Econsultancy)
63.) A cégek 60%-a heti rendszerességel tervez, készít és publikál tartalmat. (Emarketer)
Házon belül vagy kiszervezve?
64.) A nagy B2B cégek (1000 munkatárs felett) 72%-a házon belüli és kiszervezett tartalomkészítést is igénybe vesz, míg a kis cégeknek (10-99 munkatárs) csak a 33%-a használ egyszerre belsős és külsős tartalommarketing-csapatot. Mindkettőnél 1% dolgoztat csak külsősökkel.
65.) A B2C nagy cégek 61%-a bevon külsősöket is, míg a kis cégek 44%-a csinálja ezt ugyanígy. A nagy B2C cégek 4%-a csak külsősökkel dolgozik.
66.) A leggyakrabban kiszervezett feladatok:
63%-osan a szövegírás
41%-ban a dizájn
27%-ban az anyag terjesztése
24%-ban a szerkesztői feladatok
16%-ban a tartalomtervezést, stratégiaalkotást
15%-ban az analitika
(Content Marketing Institute és MarketingProfs)
Amit az ügyfél szeret (vagy nem)
67.) A látogatók 73%-át zavarja, ha a cég weboldalán olyan tartalom szerepel, aminek semmi köze ahhoz, ami őt érdekli. (Hubspot)
68.) Az emberek a neten töltött idejük több mint felét tartalomfogyasztással töltik. (Nielsen)
69.) A vásárlók 58%-a megbízik a szerkesztői tartalomban (a blogbejegyzés is annak számít). (Nielsen)
70.) Naponta 27 000 000 (huszonhétmillió) új, egyedi tartalmat osztanak meg világszerte a neten (2013-as adat, azóta valószínűleg még ennél is többet). (Nielsen)
71.) Az emberek 90%-a hasznosnak tartja az egyedi tartalmat, 78%-uk pedig azt gondolja, hogy a jó tartalmakat publikáló cég szeretne velük jó kapcsolatot kiépíteni. (McMurry & TMG)
72.) 70%-uk vallja, hogy a céges tartalom közelebb hozza őket a céghez, mint bármilyen reklám. (Content Marketing Institute)
73.) 68%-uk elolvassa azt, amit az őt érdeklő cég publikál. (Content Marketing Association)
74.) 60%-uk az egyedi tartalom elolvasása után pozitívabban gondol a cégre (feltételezzük, hogy a tartalom minőségi). (Contentplus)
75.) A vásárlók 70% a reklámok helyett inkább cikkeken keresztül ismerné meg a céget. (Contentplus)
76.) A B2B döntéshozók 80%-a is cikksorozatból ismerné meg a céget a reklámok helyett. (Content Marketing Institute)
77.) Az emberek 82%-a szerint a réspiacuknak szánt erősen szakmai cikkek nagyon értékesek. (Marketo)
78.) A B2B vásárlók 78%-a online kezdi meg a vásárlási folyamathoz szükséges információgyűjtést. (Demand Gen)
79.) A vásárlók 55%-a bevallja, hogy idén több időt tölt a vásárlás előtti információkereséssel, mint tavaly. A 2011-es felmérésben még csak 47%-uk állította ugyanezt. (Annuitas)
80.) Miután olvastak egy termékről, a vásárlók 60%-a meg is venné azt. (Demand Metric)
81.) Az emberek 37%-a havonta legalább egyszer felkeres egy tartalommarketinget használó oldalt – még ha nem is tud róla. (Content Marketing Association)
Amennyit a cég költ (büdzsé)
82.) A cégek a marketing- és kommunikációs költségvetésük 39%-át fogják (saját bevallásuk szerint) tartalommarketingre költeni. (Customcontentcouncil)
83.) 2013-ban a büdzsé 30%-át már tartalommarketingre költötték. (Content Marketing Institute)
84.) A cégvezetők és a marketingesek 53%-a még a jelenleginél is többet fog költeni inbound marketingre. (Stateofinboundmarketing.com)
85.) A B2B cégek 58%-a többet fog tartalommarketingre költeni idén, mint tavaly. (Content Marketing Institute)
86.) A B2C cégek 60%-a fogja idén növelni a tartalommarketinges költségvetését. (Content Marketing Institute)
87.) A kis B2B cégek 57%-a tavaly növelte a tartalommarketinges büdzséjét. (2013-as adat, Content Marketing Institute)
88.) A cégek 28%-a már átcsoportosította a forrásait: elvontak a print hirdetésektől, hogy többet tudjanak a digitális marketingre költeni. (Gartner)
89.) A digitális marketingbüdzsék 11,6%-át költik tartalomkészítésre és terjesztésre. Ezzel a tartalom a második helyre került, csak az általános hirdetési költségek (bannerek, PPC stb.) múlják ezt felül a maguk 12,5%-ával. (Gartner)
90.) A szándék megvan, a tartalommarketing adaptálását leginkább a szakemberhiány (42%) és a pénzhiány (35%) akadályozhatja meg. (Econsultancy)
Konkrétan hogyan néz ki a tartalommarketing?
Küldtem nemrég egy hírlevelet, ami színtiszta tartalommarketing.
De ebben a cikkben láthatod, hogy milyen a tartalommarketing működés közben. Egyetlen szóval sem értékesítek, mégis ha szükséged van tartalommarketingre, akkor lehet, hogy pont emiatt a bejegyzés miatt fogsz írni nekünk. A Kreatív Kontroll szerint a tartalommarketing a figyelmedet nem kierőszakolja, hanem kiérdemli.
És pont ez a lényeg: minőségi cikkeket és anyagokat írj, amelyek önmagukban is megállják a helyüket. Olyanokat, amiket te is elolvasnál.
Kattints ide, ha ezt a cikket megosztanád Twitteren!
Ha tudsz egy jó statisztikát, akkor írd meg nekünk, és bővítjük a cikket.
És gyere vissza legközelebb is. Egy egész sorozatot fogunk írni a tartalommarketingről.
Show More