Információbőség. Információs túltelítődés. Tartalomsokk.
Sok kifejezést tudunk a problémára, de a lényeg minden esetben ugyanaz: egyre több információval találkozunk a mindennapokban és mind több tartalom közül választhatunk, ez pedig feszültséget okoz és összezavar.
Sőt még figyelemhiányhoz is vezethet.
Mindez pedig a hatékony marketingkommunikáció ellensége, ezért nézzük meg, hogyan győzheted le.
Képzeld csak el a következőt:
- Ébredéskor bekapcsolod a tévét, hogy megnézd a kedvenc reggeli tévéműsorodat. Rápillantasz a telefonodra: van-e valami új a Facebookon, Instagramon, YouTube-on?
- A munkába menet plakátok és poszterek tucatjai próbálnak hatni rád. A háttérben szól a rádió vagy a Spotify.
- A munkahelyen megnyitod néha a hírportálokat és a közösségimédia-felületeket, ahol mindig van valami új. Plusz egész nap emberek duruzsolnak a füled mellett.
- Hazafelé ugyanaz, mint munkába menet, sőt, ahogy betérsz a közértbe, még azt is fel kell dolgoznod, ami egy-egy termék címkéjére van írva.
- Este híradó, egy film, egy sorozat vagy valamilyen tévéműsor.
Most add össze ezeket, és nézd meg, hogy hol fér el a te szöveged a felhasználó fejében.
A szövegírók legnagyobb ellensége
A naponta ránk zúduló információbőséget nehéz feldolgozni, az ember azoban adaptálódó teremtmény, hiszen ahogy túlterheltté válik, úgy kezd el professzionális szűrőként funkcionálni.
Elkezdjük kerülni az olvasást, egyre durvábban szelektálunk és preferálni kezdjük azokat az információkat, amelyeket könnyebben megértünk vagy amelyekről gyorsabban kiderül, hogy az releváns-e nekünk. Az is lehet, hogy félreértünk valamit, rosszabb esetben pedig teljesen ignoráljuk a ránk zúduló tartalmakat.
Amikor valaki így reagál, az nem jelent túl sok jót a szövegedre nézve, hiszen az információ áramlását és mennyiségét nem változtathatod meg. Van viszont 9 olyan fogás, amelyekkel segíthetünk elkerülni az információbőség csapdáját.
Az alapbetegséget és a tüneteket nem kezelhetjük (magát a világot), de a körítéssel megfelelő terápiát adhatunk az olvasónak – vagyis elérhetjük, hogy a te anyagod legyen a könnyen befogadható információcsomag, amit preferálni fog.
Amikor elkezdtem összegyűjteni a tippeket, akkor arra jöttem rá, hogy ezek nagyon hasonlítanak azokra a megoldásokra, amelyeket a forgatókönyvírók alkalmaznak, hogy felkeltsék és fenntartsák a nézők figyelmét. A kísértésnek pedig nem tudtam ellenállni, így összekötöttem a szövegíráshoz használható trükköket a forgatókönyvírói megoldásokkal, hiszen ezek a fogások évtizedek óta működnek a vásznon is.
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.