Nem tudom neked megmondani, hogy mi az a „minőségi tartalom”, amiről mindenki beszél. Én kétfajta tartalmat ismerek: amelyik pozitív ROI-t hoz és amelyik nem.
Mielőtt ezt kifejteném, tisztázzuk, hogy a tartalommarketingben nincs olyan, hogy azonnali siker. Itt nem kampányok vannak, hanem értékesítési csatornák és folyamatos kommunikáció, megtérülést pedig egy-egy tartalomra (pl. white paper), egy-egy csatornára (pl. e-mail) vagy egyes időszakokra (pl. előző 6 hónap) számolunk.
E cikk végére tudni fogod, hogy hogyan számold ki, hogy egy tartalommarketing-csatornád megtérül-e vagy sem.
Mi az a ROI és miért fontos?
A „return on investment” mutatja meg, hogy 1 elköltött forintodra visszakapsz mondjuk 1,2 forintot (ez 20%-os ROI). Általában százalékban adjuk meg.
A képlete így néz ki:
(bevétel – költségek) / költségek = ROI
Ha 120 forint bevételt értem el úgy, hogy 100 forint teljesítési költségem van, akkor a képlet így fest:
(120 – 100) / 100 = 0,2
Ha a szám negatív, akkor veszteséget termelsz. Ha 0, akkor nullszaldón vagy. Ha pozitív, akkor megtérülő.
A következőkben egy céges blog megtérülését fogjuk kiszámolni. Ehhez tudnunk kell a költségeket és a bevételeket. A blog fiktív.
A blogolás költségei
1) Tartalomkészítés. A cég havi 8 blogbejegyzést rendel tőlünk, amelynek ára 29 000 Ft (+áfa, de ezt a továbbiakban nem fogom jelezni a cikkben), ezért kapnak cikkenként egy képet ingyen (0 Ft).
2) Publikálás. A cég marketingese tölti fel az anyagokat, illetve kirakja őket Facebookra és Google+-ra. Ez cikkenként 15 percébe kerül, vagyis 120 percet (2 órát) tölt havonta a publikálással. A nettó fizetése 200 000 forint, ami a cégnek 390 000 forintba kerül. Egy héten 5 napon dolgozik 8 órát, ami egy hónapban 160 óra (tudom, hogy ritka az a hónap, ami pont 4 hét, de kegyelmezz nekem és a kettes matekomnak). A 390 000 forint 160 órával elosztva 2437,5 forintos bruttó órabért ad, tehát ez a 2 óra feltöltés havonta 4875 forint költség. (Mi a csomagban ingyen is föltöltenénk a cikket, de mint írtam, ez egy fiktív elképzelés.)
3) Terjesztés. A cég okos, ezért minden anyagot megtolnak Facebookon 5 dolláral. A dollár árfolyama e pillanatban 279 Ft, tehát a 8 poszt (40 dollár) hirdetési költsége havi 11 161 forint.
3) Dizájn. Lefejlesztettek 200 000 forintért egy dizájnt, ami reszponzív és modern, várhatóan 3 évig nem kell lecserélni. Ez 36 hónapra elosztva 5555 Ft. Wordpresst használnak (ingyenes).
4) Tárhely és domén. A Netmastersnél van minden, a Business Premium évi 14 990 Ft (benne van a tárhely és a domén is). Ez 1249 forint havonta.
Ha a fentieket összeadod, akkor havi 51 840 forintba kerül a céges blog mindennel együtt.
Még egyszer hangsúlyozom, ez egy fiktív cég fiktív blogja. Ha használsz fizetős marketingszoftvereket, akkor vedd bele azokat is, ám a céged működési költségeit ne számold bele a blog költségeibe.
A blogolás bevételei
A cikk folytatását a Kontent magazin friss számában olvashatod.
Ha még nem vagy előfizető, akkor írj az [email protected] címre és fizess elő – az előfizetés egy jelentéktelen 3000 Ft (ez már bruttó összeg és tartalmazza a postaköltséget is).
Az előfizetésed 4 lapszámra szól, tehát megkapod a most frissen megjelenőt, valamint még további hármat. (Ha szeretnéd a jövő héten megjelenő lapszámot is kényelmesen megkapni, akkor a napokban add le a megrendelésed.)
Ez a magazin az ország első (és ezidáig egyetlen) tartalommarketing-magazinja, ezért kötelező olvasmány, ha érdekelnek a szakmai hírek.
A mostani magazin tartalmából
- Interjú Rebecca Liebbel – A tartalommarketinghez csak pár kirúgott újságíró kell?
- Hinora Ferenc (Magyar Marketing Szövetség) a tartalommarketing magyarországi helyzetéről
- Esettanulmány a Férfiak Klubjáról
- Egy Google-frissítés, amelyről nem hallottál
- Videó a content marketingben
- Kizárás az AdWordsben (hogy a felesleges kattintásokat elkerüld)
- Interjú Szirmai Gergellyel
- Interjú a DIMSZ tartalommarketing-tagozatának friss elnökével, Juhász Györggyel
32 oldal kihagyhatatlan tartalommarketing. Ha nem én lennék a szám egyik írója, akkor azonnal előfizetnék.
Egy évre elosztva napi 8,2 forintodba kerül az, hogy a piacvezető szövegíró- és tartalommarketing-ügynökség (ezek volnánk mi) szakértőinek sehol-máshol-meg-nem-jelenő szakmai anyagait olvashasd.
Némiképp elkeseredve jegyzem meg, hogy a Kontent magazin egy-egy lapszámában több hasznos infót találsz, mint egynémely marketingrendezvényen (amely tizenhuszonezerekbe kerül).
Ha még mindig bizonytalan vagy, hogy előfizess-e, akkor ez a cikk segíteni fog a döntésben.
Ha pedig előfizetnél, akkor a napokban írj az [email protected] címre. Érezni fogod, hogy jó döntést hoztál, amikor majd a friss nyomdaillatú magazincsodát lapozgatod.
Show More