A leiratkozásoktól nem kell félned. Jót tesznek a listádnak.
Ha persze túl sokan iratkoznak le tőled, az baj, de most egy másik problémával foglalkozunk:
Mihez kezdj azokkal, akik ott akarnak hagyni téged?
A leiratkozókból lehet hasznod, ha okosan építed fel a kampányaidat. Ironikus, de az épp távozók jobbá tehetik a marketingedet.
Mikor fáj a leiratkozás?
A benchmarkadatok szerint kampányonként 0,3–0,5% között még teljesen normális a leiratkozási arány. Mi kiküldésenként 0,1-0,2%-ot tapasztalunk, a 0,3%-os számot mondja a HubSpot és a MailChimp is.
Nem kell szörnyülködnöd a számokat látva, ez a természetes lemorzsolódás. Ha aktívan építesz releváns listát, akkor még 1-2% sem a világ vége. (Hanem az eleje.)
Ettől a listád csak tisztul: kevesebb embernek kell levelet küldened, ami mindjárt pénzügyileg is jó. Ezek olyan leiratkozók, akiknek egyszerűen nem jön be a stílusod, a kommunikációd, az ajánlatod – ha emellett a kampány jól teljesít, akkor ezzel semmi gond.
A leiratkozásnak számos oka lehet:
- Nem jön be a stílusod. Már nem nekem, hanem a leiratkozódnak. Túlságosan közvetlen vagy éppen túl hivatalos, esetleg nem tetszik nekik, hogy milyen szavakat használsz és milyen témákról írsz..
- Irreleváns tartalmakat küldesz. A legjellemzőbb akkor lehet ez, ha balga módon nem saját listát építesz, hanem vásárolsz egyet. Ilyenkor a levelet megkapók valami olyannal szembesülnek az inboxban, amit sohasem kértek, amire nem vágytak, ami jó eséllyel egyáltalán nem rezonál az ő igényeikkel, vágyaikkal, problémáikkal.
- Nem azt kapják, amire számítottak. A marketingben a message match kulcsfontosságú: a leadet egy olyan úton kell végigvezetned a konverzióig, ahol minden lépés logikusan következik az azt megelőzőből. Ha mi azokat, akik itt a blogon feliratkoznak a hírlevelünkre, tartalommarketing helyett kisállattartási tippekkel zaklatnánk, nem sok maradna a listából az első 2 kampányt követően.
- Lehet, hogy csak magadról beszélsz. A leggyakoribb hiba, hogy mindenképpen magadat akarod eladni – és nem a célpiacod problémáit akarod megoldani. Nem arról beszélsz, hogy a célközönséged milyen problémákkal küzd, hanem a legújabb termékekkel, leárazásokkal, árakciókkal bombázod.
- Túl gyakran, vagy túl ritkán küldesz levelet. Ha túlságosan ritkán küldesz ki kampányt, elfelejthetnek, és amikor levelet kapnak tőled, spamnek látják majd. Ha túl gyakran, akár naponta többször, akkor pedig idegesíteni fogod őket.
A problémák egy részét orvosolnod kell – mert ha csak a gyakorisággal van a gond, akkor könnyen veszíthetsz olyan leadeket is, akik egyébként tényleg értékesek lennének neked.
Aki eleve nem célközönséged, el kell engedned, de azt meg kell akadályoznod, hogy az értékes embereket is elveszítsd.
Ehhez pedig adatokra van szükséged.
Kérj tőlük információt
Ez a legfontosabb. A legtöbben egyszerűen adnak egy leiratkozó linket, amire rákattinthat a címzett, és ezzel automatikusan eltávolítják a listából. Ez hiba.
Mindenképpen meg kell tudnod, hogy miért nem akarnak többé levelet kapni tőled.
Ha tehát valaki a levélben a leiratkozásra kattint, vidd egy erre készített landing oldalra. Itt mondd el neki, hogy sajnálod, hogy távozni akar – ne marasztald túlságosan, de légy udvarias. (Ha túl durva vagy, ha személyeskedsz, az visszatetszést kelthet, rombolhatja a brandedet.)
Ezzel a lendülettel viszont kérdezz is.
Mivel a leiratkozó el akar hagyni, mivel nem elkötelezett az irányodba, nincs lehetőséged arra, hogy kérdőívet töltess ki vele – nem reális, hogy ennyi munkát fektessen ebbe.
Kérdezz csak annyit: miért iratkozott le? A válaszadást pedig könnyítsd meg, amennyire csak lehet.
A legjobb megoldás talán az, ha rögtön a kérdés alatt elhelyezel egy egyszerű szövegmezőt, alatta pedig egy gombot, amellyel elküldheti az üzenetet.
A feleletválasztás is jó lehet, az Amazon így csinálja.
Az így beérkező feedback rendkívül értékes a számodra, mivel tesztelés és találgatás nélkül, első kézből tudod meg, hogy miért nem tetszik egyeseknek a kommunikációd, mi az pontosan, amin javíthatsz.
Irányítsd őket más csatornára
Finoman érzékeltetheted azt is, hogy bár az e-mail nem jött be nekik, de azért más csatornán még követhetnek – hátha az ottani kommunikációdat jobban szeretik majd.
Ugyanezen az oldalon tehát szerepeltess lehetőségeket, hogy követhessenek a közösségi oldalakon, mutasd meg nekik, ha más oldalakon is fogyaszthatnak tartalmakat hasonló témákról és így tovább.
Ne unszold őket, de a lehetőséget add meg: aki hajlandó arra, hogy egy másik csatornáddal próbát tegyen, valószínűleg értékes lead lehet, mivel érdekli, amit kínálsz, csak éppen nem tetszik neki, ahogyan teszed.
Így később elérheted őket, és ha ügyesen építesz adatbázist, azt is pontosan tudni fogod, kik ők, így perszonalizált üzenetekkel keresheted meg őket.
Érdemes-e utánuk nyúlni?
Én azt tanácsolom, hogy ne próbáld visszatartani a leiratkozót: jó okkal kattintott a hivatkozásra, ha ezek után még hatalmas akciót, minden földi jót ígérsz, csak hogy veled maradjon, elkeseredettnek tűnsz. Még ha az is vagy, nem ezt akarod kommunikálni.
Egyes esetekben egy búcsúlevelet küldenek leiratkozáskor – megerősítést, hogy levettek a listáról. Ebben is elrejthető valamilyen értékesítési ajánlat, akár egy személyre szabott is, de ez sem kevésbé sugallja azt, hogy bármit megtennél, csak hogy eggyel több feliratkozód maradjon.
(Eleve: ha valaki most iratkozott le tőled, nem szerencsés rögtön még egy levelet küldeni neki.)
Vannak azonban esetek, amikor érdemes marasztalnod. Hogyan teheted ezt meg?
Tarts szünetet
A Bonobo meglehetősen egyedi megközelítést alkalmaz, amit másnál még nem láttam: leiratkozáskor felajánlja, hogy tartsatok szünetet ebben a megromlott kapcsolatban 30 napra.
Aki ezt az opciót választja, az szintén értékes lehet – tulajdonképpen a felhasználó szempontjából nem sok értelme van, nem olyan ez, mint amikor egy párkapcsolatban megbeszélitek a gondokat: egyként a több ezer feliratkozó közül nincs komolyabb oka arra, hogy higgyen bennem, 30 nap alatt változik majd valami.
Ha tehát inkább 30 napra iktat csak ki az életéből, az arra utal, hogy mégsem akar olyan nagyon leiratkozni, menthető.
Mutasd meg, mit veszíthet
Ha valakinek nem releváns tartalmakat küldesz, ok lehet a leiratkozásra, de ettől függetlenül lehet, hogy hasznos lennél a számára.
Ha tehát arra gyanakszol a válaszokból, hogy rossz a szegmentálásod, rossz tartalmakat küldesz, készíts egy content guide-ot a leiratkozó oldaladra.
Mutasd meg minden téren a legjobbat, ami nálad elérhető: minden szegmensnek a legjobb tartalmakat, a legnépszerűbb anyagokat tedd ide, mert így könnyen rájöhet a leiratkozó, hogy érdemes veled maradnia – esetleg egy egészen másik listádra feliratkoznia.
Ha már leiratkozásról ennyit beszélünk, akkor miért nem iratkozol fel? Jár hozzá egy könyv is.
[urlap]
A könyv megrendelésével egyben elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket fogadj a marketingszoveg.com-tól. A további e-mailekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adjuk ki. Annyira utálom a spameket, hogy még aktivistaként is küzdöttem ellenük, tőlem tehát soha sem fogsz kapni! Adatkezelőként a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH-61059/2012. számon tart nyilván minket.
Tégy a leiratkozókért, de csak okosan
Nem kell mindenkit megtartanod, de a fenti módszerekkel elérheted azt, hogy aki még értékes volna neked, az ne iratkozzon le tőled – vagy legalábbis valamilyen formában veled maradjon.
Emellett pedig rengeteg értékes információval gazdagodsz, amelyekkel nem csak az online marketingedet finomhangolhatod, de nagyszerű tartalomötleteket is meríthetsz belőlük.
Show More