- Hogyan néz ki ma a hatékony SEO-stratégia?
- Mi számít és mi nem számít a rangsorolásban? És mi változott tavalyhoz képest?
- Az első 10 találati oldalon mit csinálnak máshogy (és jobban), mint a többiek?
Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Searchmetrics, és meg is találták őket. 10 000 kulcsszóra nézték meg a top 30 találatot, ami 300 000 oldal elemzését jelenti. 78 oldalas white paperben összegezték kutatási eredményeiket (itt töltheted le az anyagot).
A tartalomra vonatkozó tanulságokat olvashatod el ebben a cikkben. 6 olyan keresőoptimalizálási tippet kapsz, amely ma működik.
Ismétlem: ez itt nem ingyombingyom szerintemez szerintemaz üres okoskodás, hanem 300 000 weboldalra épülő kőkemény SEO-valóság.
(A cikk összes képe a fent linkelt white paperből van és a Searchmetrics munkája.)
Egyre hosszabb a tartalom, ami rangsorol
2014-ben a top 30 oldal átlagosan 902 szavas tartalommal kedveskedett neked. Ez az átlag 2015-ben immár 1140-re nőtt. (Az első 10 oldal 1285 szavas anyagokat publikál.)
Egyre több a tartalom a neten, ami zaj. Ebből a zajból csak úgy emelkedhetsz ki, ha a te anyagod a legrészletesebb és legrelevánsabb a témában. És egy 150 szavas cikkecske nem tud versenyezni egy 1500 szavas részletes, lehivatkozott, képekkel ellátott minőségi anyaggal (feltételezzük, hogy mindkét cikk tömör: a tömörség nem azt jelenti, hogy rövid, hanem azt, hogy nincs benne töltelékszöveg).
Nézd meg, hogy a most olvasott blogon milyen hosszú cikkeket posztolunk. Alig találsz 1000 szó alatti blogbejegyzést – mert minél részletesebb és értékesebb anyagokat szeretnék neked adni.
Bele se kezdj a „de ez Magyarországon úgyse működne”, mert de, itt is működik.
Nem kell kulcsszó a metádba
Minden oldaladon elvileg szerepel ez a metaadat:
<meta name="description" content="Ide írod az oldalad kiváló leírását." />
Ez írja le az oldalad tartalmát, és ha rangsorolsz, akkor ez a leírás jelenik meg a találati oldalon az oldalad leírásaként. 150-160 karakterbe férjen bele (levágja a Google, ha túl hosszú).
Közmegegyezés SEO-körökben, hogy ez hirdetésszöveg legyen, ne keresőoptimalizált szöveg. Ez annyit jelent, hogy felejtsd el a kulcsszavakat (a fenti képen is látod, hogy zuhan a hatékonyságuk), és koncentrálj arra, hogy a találati oldalon böngésző embernek „eladd” az oldaladat.
Ne feledd: a találati oldalon ott van még 9 másik oldal, amire rákattinthatnék. Győzz meg itt, hogy a te oldalad a legjobb.
Itt van 12 elem, amelyekkel felkeltheted a figyelmet.
Felejtsd el a kulcsszavakat úgy, ahogy eddig ismerted őket
Az első 5 oldal sokkal kevesebb kulcsszót tartalmaz, mint az utánuk következők. Lásd:
Ma a keresőalgoritmus okosabb a kulcsszavaidnál, és szemantikusan keres. Ez azt jelenti, hogy a szöveg relevanciája, a szinonimák és kapcsolódó kifejezések számítanak, nem a kulcsszóismételgetés.
Mondok egy példát: ha adott a „marketingszöveg” kulcsszóm, akkor a 10 évvel ezelőtt úgy keresőoptimalizáltam volna, hogy ezt a szót berakom minden mondatba, ahova csak be tudom rakni. Ha ezt ma túlzásba viszed és természetellenesen sokat ismételsz, akkor a Google „keyword stuffing” címszóval megbüntet (büntetés lehet az, hogy hátrébb rangsorolják az oldaladat, súlyosabb esetben pedig deindexelnek).
(Itt jegyezném meg, hogy a Google nem szeretné, hogy keresőoptimalizálj.)
Ma viszont írok egy cikket Ogilvy leghíresebb hirdetéséről (döbbenetesen jó lett), és azért fog előfordulni a marketingszöveg szó, mert a tématartás megköveteli. De ragozni is fogom, illetve kapcsolódó szavakat (reklám, marketingkommunikáció, hirdetések stb.) is használok.
Ahogy a Google fejlődik, úgy kell egyre kevésbé görcsölnöd a kulcsszavakon. Ha egy tanulságot „hazaviszel” a cikkből, akkor az legyen az, hogy embereknek írj, ne a keresőknek.
A belső linkek 56%-a tartalmazzon kulcsszót (tehát ne mindegyik)
Hiszen látod a képen is, hogy a top 10 is így csinálja.
Belső link az, ami egy másik aloldaladra mutat. Látod, hogy durván a linkszövegeid fele tartalmazza a kulcsszót – figyeld meg ebben a cikkben, hogy úgy linkelek, ahogy az természetesen kijön a szövegben (és nem erőltetem bele a kulcsszavakat, ha hülyén jönne ki a mondat). Ez a jó gyakorlat.
Sőt még az is jó gyakorlat, ha olykor a linkszövegem az, hogy „olvasd el ezt a cikket” – hiszen ez így természetes.
Kétségtelenül számít a linkszöveg – de nem lehet minden linked kulcsszavazott, mert természetellenesnek hat (mert az is).
A külső link egyre kevésbé kulcsszavazott
Az alábbi kép tanulsága egy példán keresztül: ha a „szövegírás” kulcsszóra szeretnék rangsorolni, akkor a cikkemben felhasznált forrásokat nem ezzel a kulcsszóval linkelem (mert akkor a hivatkozott forrást relevánsabbnak tekinti a Google, mint a hivatkozó oldalt).
Írj egyszerű és olvasmányos szöveget
A Searchmetrics a Flesch-skálán nézte meg, hogy a rangsoroló oldalakat milyen könnyű vagy nehéz olvasni. Ez azt mutatja meg, hogy egy adott szöveget milyen könnyű megérteni.
A formula így néz ki:
206,835 – 1,015*(szavak száma / mondatok száma) – 84,6*(szótagok száma / szavak száma)
(A szótagszám a teljes szöveg szótagszámára vonatkozik, ahogy a mondatok száma is a szöveged minden mondatát jelenti.)
Kapsz egy számot 0 és 100 között.
A számok szerint a szöveged nehézsége:
- 0–29 – brutálisan nehéz
- 30–49 – nehéz
- 50–59 – viszonylag nehéz
- 60–69 – átlagos
- 70–79 – viszonylag könnyű
- 80–89 – könnyű
- 90–100 – nagyon könnyű
Ezt használná a Google? Ezt senki nem tudja, de valamilyen formulával mérik a szövegek nehézségét.
2014-hez képest a top 30 szövegei picit könnyebben olvashatók, a legolvashatóbb tartalmakat a top 10-ben találod. Számít a szöveged komplexitása.
Értelemszerűen egy egyetemi disszertáció nehezebben olvasható szöveg, mint Hemingway – pedig mindkettő nagyon értékes anyag. A szöveged nehézsége a célcsoportodhoz igazodjék, de a lehetőségeidhez képest törekedj a világos, érthető, tömör fogalmazásra.
Rövid bekezdések, egyszerűbb szavak, sok-sok alcím. Adok még pár tippet, hogy hogyan javítsd a szövegeidet.
Használd a kapcsolódó kifejezéseket és „proof term”-eket
A proof term igazán érdekes dolog: olyan kifejezések, melyekre a Google „számít”, ha egy adott témáról írsz.
Például ha elkezdek írni a féktárcsáról, akkor valószínű, hogy valamikor megemlítem az „autó” szót is. Ha viszont egy cikkemben féktárcsáról írok, de a cikket babatörlőkendőkkel folytatom, hogy aztán női parfümökkel zárjam, akkor a Google nem tudja hova tenni az anyagot, mert káoszt lát, nem proof termeket.
A releváns kifejezés finoman kapcsolódik a proof termekhez, de ezekre a Google nem számít annyira, mindössze a szövegkörnyezetben relevánsak. Ha a SEO-ról írok, akkor kapcsolódik a keresőalgoritmus, a Google, Bing, Yahoo és egyéb keresők, kapcsolódik például a Panda frissítés, de az online marketing is, vagy épp az organikus keresőforgalom.
Magyarul: ne egy kulcsszóban gondolkozz, hanem témában.
A top 30 oldal gazdagon használja a kapcsolódó kifejezéseket (a top 10 meg főleg), hiszen feltételezhető, hogy egy adott témát járnak körül részletesen (mint minden minőségi anyag).
A SEO-szövegírásról kicsit bővebben
15 azonnal elleshető és megvalósítható tippet olvashatsz ebben a cikkünkben.
Hogyan keress kulcsszavakat? Hogyan tagold az anyagod? Milyen releváns kifejezéseket vegyél az anyagodba? Hogyan kezdd el a cikkedet úgy, hogy megragadja az olvasókat? Mindezt egyetlen cikkben megkapod. Screenshotokon mutatjuk be, hogy mit hogyan csinálj, olvasd el!
Konklúzió
Írj hosszabb anyagokat. Olyat nem ismerünk, hogy „túl hosszú”, csak olyat, hogy túl unalmas.
Ne törődj annyit a kulcsszavaiddal. A tématartás miatt úgyis szerepelni fog a szövegben (nem tudok a marketingszövegírásról írni anélkül, hogy a szót említeném), és fontosabb, hogy a kapcsolódó kifejezéseket szerepeltesd (amit szintén organikusan megteszel, ha az anyagod részletgazdag).
Úgy linkelj, ahogy kijön. A természetesség üti az erőltetett kulcsszavazást.
Egy darab kulcsszóval (vagy kulcsszólistával) semmire nem mész. Ma nem 10 db „head” kulcsszóra van szükséged, hanem 10 kiváló témára.
Embereknek írj és a szöveged legyen minél egyszerűbb és barátságosabb. Az olvasmányosság lényegében udvariasság: nem várod el az olvasódtól azt, hogy a barokkos körmondataidból kimazsolázza azt, amit mondani akarsz – hanem elmondod érthetően.
A cikk másnak is hasznos lehet? Oszd meg Facebookon vagy LinkedInen!
Show More