Van egy dédelgetett projekted és most azon gondolkodsz, hogy közösségi finanszírozással szerzed meg hozzá a szükséged forrásokat? Tökély.
Viszont nem árt, ha tisztába kerülsz néhány dologgal, mert a crowdfunding nem ígér garantált sikert minden indulónak. A célösszeget elért (kiemelkedően sikeres) projektekben általában megvan ez a közös pont: létrehozóik tökéletesen át tudták adni, hogy miről szól az egész, és hogy miért éri meg támogatni őket.
Többségük irigylésre méltó contentekkel nyerte el az emberek bizalmát, ezért érdemes megvizsgálni, hogyan segíti a közösségi finanszírozást a tartalommarketing.
Miért sikeres finanszírozási forma a crowdfunding?
Azért, mert ingyenes, és azért, mert ezzel megkerülhetjük a hosszú hónapokig (néha évekig) tartó huzavonát a profi kockázati befektetőkkel. De vajon csak ennek köszönheti a sikerét a közösségi finanszírozás?
A crowdfunding előnye az, ami egyben a hátránya is lehet: egyetlen nagy beszálló helyett sok tucatnyi (de akár száz vagy ezer) apró közreműködőre alapozod a sikert.
Lelombozó statisztika arról, hogy ez mennyire nem egyszerű: 10-ből 9 Indiegogo-kampány elbukik, a Kickstarter esetében pedig minden sikeresre két sikertelen jut. Persze a projektfelelősök nagy része úgy érzi, jobb erre alapozni, mint kockázati tőke után loholni a különböző alapoknál. Ezzel nincs is semmi baj, de akkor illik jól csinálni.
A sikertelen kampányok többsége ugyanis ott bukik el, hogy annak tulajdonosai a nulláról akarnak elindulni, és azt hiszik, hogy elég csak kirakni az anyagokat valamelyik aggregátoroldalra, és majd a látogatók önteni kezdik a projektbe pénzt. A valóság ezzel szemben az, hogy a támogatók többsége nem a közösségi finanszírozást biztosító honlapon hall először a projektről, hanem máshol, más forrásokból.
Egy kampány Kickstarter- vagy Indiegogo-oldala valójában egy landing page. És itt lép a képbe a tartalommarketing, vagyis a kérdés, hogy miképp irányítod el a potenciális támogatókat erre a landoló oldalra.
Egy friss, ropogós Kickstarter-kampány oldala:
És egy sokunk szívét megdobbantó Indiegogo-kampány:
Miért fontos a tartalommarketing?
Tell your story – így indul az egyik projekt.
A bizalom kulcsfontosságú a közösségi finanszírozásban, és neked történeteket kell elmesélned (ki vagy te, mire kérsz pénzt, miért fontos neked ez az egész), majd ezeken a kristálytiszta történeteken keresztül embereket kell meggyőznöd arról, hogy:
- miért olyan jó ez a termék/szolgáltatás (milyen problémát old meg, milyen igényre adja a keresletet)
- és miért jó a támogatóknak, ha pénzt adnak neked
Direkt nem a legnépszerűbbet választottuk, hanem a fentebb is megmutatott The Whiskey Filmet, aminek így kezdődik a videója:
There is a need or passion to get art out. To me that's doing something artistic daily... As a photographer that means taking images... You're making a decision from your creative being.
I wanted to make Western whiskey. I wanted to put you back into that time...
Ez egy viszonylag kisebb projekt (első cél: 5000 USD), de parádés videó készült hozzá részletes leírással. És ne gondold, hogy itt megállt a dolog, hiszen a filmterv hírét eljuttatták a sajtóba, emellett van saját weblap, és a főszereplő szeszfőzdéket is bevonták a munkába. Plusz történeteket adnak neked, hogy megértsd, ki csinálja mindezt, miről és miért.
Megvalósított tartalomstratégia nélkül tehát nem érheted el a kívánt eredményeket. Tudom, most leginkább egy kérdés motoszkál benned:
Hogyan építesz bizalmat?
Nem önmagában azzal, hogy történeteket mesélsz, sokkal inkább azzal, hogy milyen történeteket mesélsz el. Hogy megbízhatónak és hozzáértőnek tűnsz-e, valamint átlátja-e a potenciális támogatód, hogy mi a termék/szolgáltatás maga, és az milyen előnyöket biztosít neki.
A fentebbi példánál maradva: készítenek egy filmet azokról, akik viszkit csinálnak: bemutatják őket és a filozófiájukat. Ez a dokumentumfilm beenged a kulisszák mögé, miközben szórakoztat is. Egy speckó iPhone-tok pedig megvédi a telefonodat, egy high-tech kutyajáték pedig pet sitterként működik.
Nem vicc, az utóbbiról ide kattintva szerezhetsz még több információt. Ez a Pebby, a világ legfejlettebb ilyen jellegű terméke:
Avagy egy robotizált játék, ami szórakoztatja a kutyádat (esetleg macskádat, ha épp őfelségének van kedve játszani). Biztos láttál már te is videót arról a kütyüről, ami – akár egy baseball-labda-dobó-gép – elhajítja a labdát a kutyusnak. Na, ez annak a továbbfejlesztett változata.
No matter where you are in the world, your phone will receive Bark and Nudge Alert notifications to let you know when your pet is itching to play with Pebby. Ready for fun before they are? The 2-way audio and mic system lets you send a “woof,” “meow,” or pre-recorded message of your voice through your phone and get a response in return. Who’s a good boy? Your pup knows!
Arról beszélünk első körben, hogy miképp kommunikálod a potenciális támogatód felé azt, hogy mi vagy, ki vagy.
A bizalom építése pedig egy türelmet igénylő folyamat, cserébe érdemessé tesz arra, hogy mások támogassanak. Ekkor kopogtat be az ajtón a storytelling és a tartalommarketing, vagyis hogy miképp azonosítják be az emberek a márkád történetét.
A Pebby hírét például eljuttatták a TechCrunch vagy a Cnet szerkesztőségébe, van Facebook-oldaluk, saját kis videójuk, és nézd csak meg, hogy milyen jól sikerült a Kickstarter-oldal. Terméktulajdonságok, termékelőnyök, testimonial/hitelesség.
Milyen elemeket használhatsz?
Csapjunk a lovak közé: hogyan érhetsz el sikert a crowdfundinggal? A fentiekből következik, hogy akkor, ha a kampány elindítása nem a közösségi finanszírozás élesítésével kezdődik. Lényegében egy brandépítési folyamatról beszélünk, és a potenciális támogatódnak össze kell kapcsolnia az értékeket a márkáddal.
Ebben segítenek az általad készített tartalmak, amikkel megadod a lehetőséget, hogy kialakuljon közted és a támogató között a támogatáshoz szükséges kötődés. Információt közölsz, és ezért cserébe elköteleződést vársz.
Arról beszélünk, hogy a projekted a megfelelő szöveggel, képekkel, videóval, sztorikkal kell optimalizálnod. Erre mondják azt, hogy a tartalommarketingtől lesz igazán közösségi ez a finanszírozási forma.
Az imFORZA 8 pontot ajánl a figyelmedbe, amikor sikeres crowdfunding kampányra gyúrsz:
- Építsd fel a hírnevedet
- Mutasd meg, hogy miért érdemes a terméked arra, hogy megosszák a közösségi médiában
- Add meg a kezdőlökést, hogy a kampány virálissá válhasson
- Kezdd el a marketingtevékenységet hónapokkal az élesítés előtt
- Promotálj, promotálj, promotálj
- Válaszd ki a megfelelő crowdfunding-platformot (nézd meg, hogy a tiédhez hasonló jellegű termékeket hol lehet leginkább sikerre vinni a statisztikák szerint)
- Kell egy tökéletes landing page
- És persze az elvárásaid ne szálljanak el nagyon
A Pebby esetében sokat dobott a támogatottságon az, hogy a sajtóban megjelenhetett a termék, de ezt valószínűleg a pet sitter egyediségének köszönhetik az alkotók. Értelemszerűen nem mindenkiről fognak spéci cikket írni a TechChrunch virtuális hasábjain.
A rossz hír: neked ezért keményen meg kell küzdened.
A jó hír: adunk néhány tippet.
1. Építs címlistát
Igen, a jó öreg e-mail marketing, amelyet a közösségi finanszírozáskor sem hagyhatsz ki. Egyrészt mert működik, másrészt mert a kampány élesítésekor a címlistádban szereplőknek fogsz azonnal levelet küldeni, hogy támogassanak.
Egy 1 hónapig tartó időszakban többször is figyelmeztetheted a feliratkozókat. Angol nyelvű projektek esetében az 1 dollárnyi támogatás per e-mail-címet mondják amúgy nyerő aránynak, itthon a 2 piac közötti eltéréseket figyelembe véve ennek a fele is jó lehet. (Az USA-ban jóval drágábbak a kattintások, tehát a megtérüléshez nagyobb összeg kell e-mailenként.)
2. Építs közösséget
Hol? Hát a közösségi médiában.
Legyen Facebook-oldalad, Twitter-oldalad, légy aktív az Instán, és mindezt kezdd el hónapokkal hamarabb. Gyűjtsd a lájkokat és mesélj magadról. Ez azért is jó, mert nem rögtön pénzt kérsz, hanem csak bemutatkozol. A szimpatikus srác leszel a sarokban, aki nem nyomul, hanem keresi a kapcsolatot veled egy jó beszélgetéshez.
A kampány indulásakor pedig egyszerűbb dolgod lesz:
- szponzorált bejegyzéssel megszólíthatod a téged lájkolókat,
- párhuzamosan ezzel pedig hirdetést futtatsz (mindezt lájkokkal hitelesített háttérrel megtámogatva)
Ne feledd, ez is olyan, mint az a bizonyos bandwagon (zenekari kocsinak fordíthatjuk, de a sikeres vagy népszerű dologra hasonlat), amire az angol mondás szerint szeretnek az emberek felpattanni: szívesebben támogatunk ugyanis egy olyan projektet, aminek már fut a szekere. Ezt egy megfelelő címlistával és Facebook-jelenléttel (és - hirdetéssel) elérheted.
3. Blogolj
Továbbra is az egyik leghatékonyabb módszer a bizalom felépítésére, nem mellékesen ezeket a posztokat fogod kitenni a Facebook-oldaladra, és ezeket a posztokat fogják reményeid szerint megosztani.
4. Készíts videókat
Mutasd meg, hogy mi a termék, és hogy milyen előnyöket biztosít az a hétköznapokban. Egy erős vizuális prezentáció (kiváltképp, ha periodikusan frissülő) tökéletes segítség lehet a bizalomépítésben.
A blogposztokban, a videókban és a közösségi médiában nemcsak a projektedről beszélhetsz, hanem magadról is. Hogy miért csinálod mindezt, mi motivál, és nyugodtan lehet a sztorid személyes, ami meghatja az embereket. A támogatókat sokszor nemcsak az érdekli, milyen előnyöket és terméket adsz neki, hanem motiválja őket az is, hogy részesei lehetnek a te sztoridnak.
Ne felejtsd el bemutatni a csapatod, amelyik segíti a projekt létrejöttét, és bátran beszélj arról, honnan jöttél vagy hová tartasz. Utoljára írom le: sztori, sztori, sztori.
5. FAQ
A potenciális támogatóknak bizony rengeteg kérdésük lesz, ezért érdemes létrehoznod egy Gyakran Ismételt Kérdések szekciót, amit akár a landingre, akár a saját honlapodra felrakhatsz.
A lényeg: erre bátran hivatkozhatsz, és egy sor kérdésre választ adhatsz – kezelve az esetleges kifogásokat, és persze növelve a megbízhatóságot.
6. Sajtóközlemény
Avagy a PR. A Pebby példája is bizonyítja, hogy milyen sokat számít, ha valaki bekerül a klasszikus sajtóba, ezért érdemes elkezdeni a nehézbombázást. Nem kell megijedni a munkától, hiszen a sajtó is keresi az érdekességeket. Neked annyi a dolgot, hogy felhívd rá a figyelmüket.
Ha esetleg nem tudtad volna, erről a témáról épp most jelentettünk meg egy könyvet. By the way, itt meg is tudod rendelni.
+1: Lelkesítsd be a családod, barátaid, ismerőseid
Crowdfunding-kampányod akkor lehet sikeres, ha úgy kezeled, mint egy hagyományos értékesítési folyamatot. El kell juttatnod az üzenetedet a potenciális támogatókhoz, és meg kell őket győznöd a terméked/szolgáltatásod értékéről. Ne elégedj meg azzal, hogy kész az aloldalad a Kickstarteren vagy az Indiegogón: aki támogatni fog, az nem ott vár.
Aki támogatni fog, azt ugyanúgy éred el, mint bármelyik fogyasztót.
Show More