A Content Marketing Institute és a MarketingProfs idén is kiadta az immár szokásos felmérést. Ebben 1820 észak-amerikai B2B cég válaszait összegezték, magát az összefoglalót itt éred el. (A prezentációhoz angol nyelvtudás kell.)
Ebben a cikkben a kutatás főbb eredményeit lefordítjuk olyan lépésekre, amelyekkel a tartalommarketinges tevékenységeidet hatékonyabban végezheted.
Tisztában vagyunk azzal, hogy ez a kutatás a tengerentúlon készült, és az teljesen más piacnak számít. Mégse söpörd le annyival, hogy „az én cégem más”, „az én piacom más”, „Magyarország más” és így tovább. A tartalommarketing egy univerzális kommunikációs szemlélet, és saját példáinkon is tapasztaljuk, hogy mennyire hatékony. A marketingszakemberek állítják, hogy a jelen és a jövő a tartalommarketingé, mert a jövő az, hogy ne újabb reklámzajt hozz létre, hanem értéket.
Tekinthető hátránynak is, hogy itthon nem olyan fejlett a tartalommarketing, mint mondjuk az Egyesült Államokban. Szerintem viszont egy óriási luxus, hogy mi ilyen kutatásokon megfigyelhetjük, hogy mik működnek, és mik nem. Megismerhetjük a legjobb gyakorlatokat, illetve gyorsan reagálhatunk azokra a kihívásokra, amik ott felmerültek (és valószínűleg itt is fel fognak).
Röviden: ha szeretnéd tudni, hogy épp hol tart a tartalommarketing, akkor olvasd végig ezt a cikket, majd nézd meg a kutatást is, ha tudsz angolul.
Miket alkalmazz?
1. Legyen tartalommarketing-stratégiád (írd is le!)
A cégek 83%-ának van valamilyen stratégiája, de csak 35%-uk foglalta ezt írásba.
Úgy tűnik, nem érdemes megspórolni ezt a lépést: a dokumentált stratégiával rendelkező cégek közül 60%-a tartja kifejezetten sikeresnek a cég tartalommarketingjét, míg a csak szóban létező stratégiák mindössze a cégek 32%-ának adják azokat az eredményeket, amiket elvárnak.
2. Használj valódi tartalommarketinget
A tavalyi kutatásban a cégek 93%-a állította azt, hogy használnak tartalommarketinget. Ekkor a kérdőíven szereplő tartalommarketing-meghatározás többnyire tartalomlétrehozást és annak terjesztését jelentette.
Idén pontosabban definiálták, és már „csak” a cégek 86%-a állíthatja magáról, hogy tartalommarketinges tevékenységeket folytat. A definíciót elolvashatod ebben a cikkünkben (3. definíció).
Mindez egyébként alátámasztja a kedvenc állításunkat: a tartalommarketing nem pusztán arról szól, hogy írsz egy blogot. Ennél jóval összetettebb folyamat, hiszen a célpiacod szegmenseiből buyer personakat készítesz (kb. ez a megszemélyesített szegmens), és az ő kérdéseiket válaszolod meg különböző tartalmakkal, melyeket terjesztesz is (hiszen fontos a megtalálhatóság).
Gyakorlatilag a tartalmaidat úgy hozod létre és úgy terjeszted, mint egy terméket.
Várhatóan a tartalommarketing egyre nagyobb és nagyobb lesz, és egyre több cég kezdi el használni. Te az a cég legyél, aki érti, hogy mi az a tartalommarketing, és ne muszájból csináld, hanem meggyőződésből – és jól.
3. A leírt stratégiádat kövesd
A válaszadók 42%-a szorosan követi a saját tartalommarketing-stratégiáját, míg 51% „valamennyire” betartja az eltervezett lépéseket. A kutatásban kiemelik, hogy a sikeres marketingesek 62%-a stratégiakövető.
A stratégia nem egy évente elkészítendő nyűg, hanem a sikeres online jelenléted tervrajza.
4. A tartalommarketingednek legyen célja
Ha felteszik neked a kérdést, hogy miért folytatsz tartalommarketinget, akkor ne azt válaszold, hogy „mert muszáj”. Nem tudod elérni azt a célt, amit ki sem tűztél.
A legnépszerűbb tartalommarketinges cél a márka láthatóságának növelése, leadgenerálás és interakció. További népszerű célokat láthatsz az alábbi képen.
Leggyakoribb célok a tartalommarketingben. Kép: CMI
5. Készíts még több tartalmat
A cégek 70%-a több tartalmat készít, mint egy évvel ezelőtt (és tavaly is többet, mint tavalyelőtt).
Nincs ezen mit ragozni: több tartalomra van szükséged.
6. Célozz több célpiacra
Sokszor kapjuk vissza úgy a briefet, hogy a célpiachoz „mindenkit” írnak. Ilyen sajnos nincs, mert a céges kommunikációdnak minimum egy célcsoportra szükséged van. Mégis hogyan kommunikálsz úgy, ha nem tudod, hogy kihez szólj?
Nagyban függ a cégmérettől (azon belül is a termék- és szolgáltatáspaletta nagyságától), hogy hány célcsoportnak érdemes kommunikálni. A cégek átlagosan 4 különböző célpiacot próbálnak megszólítani, ez a kis cégeknél (1–9 fő) 3, a nagyvállalatoknál 6 célcsoportot jelent.
7. Használj több eszközt
Mi egyetlen bloggal közel meghétszereztük a látogatottságunkat, és ez egyetlen tartalommarketinges eszköz volt a több tucat közül.
Átlagosan 13 különböző eszközt használnak egyszerre, ezek közül a legnépszerűbb a közösségi médiás tartalom, a hírlevél és a céges magazin.
A tartalomtípusok népszerűsége. Kép: contentmarketinginstitute.com
8. Terjeszd a tartalmaidat minél több közösségi médiás platformon
Egy átlagos cég 6 platformon van jelen, és mivel B2B cégekről beszélünk, így nem meglepő, hogy a LinkedIn vezet, amit a Twitter és a Facebook követ.
És YouTube-on posztolod a céges videókat? Google+-ra is beküldöd a tartalmaidat? (A Google+ népszerűsége tavalyhoz képest 9%-ot javult.)
Ha a cikk elolvasása után csak egyetlen dolgot csinálsz, akkor ez legyen az: regisztráld a céged a képen szereplő oldalakra (értelemszerűen csak azokra, ahova még nem regisztráltál), és mindegyik oldalnál kezdj el azon gondolkodni, hogy milyen gyakran, milyen célcsoportnak milyen anyagot készítesz.
A legnépszerűbb platformok, amelyekről te sem maradhatsz le. Kép: CMI
9. Naponta jelentess meg egy anyagot
A cégek 42%-a naponta (vagy legalább hetente többször) posztol. Jellemzően minél több tartalmat készít egy cég, annál sikeresebb a stratégiája.
10. Költs keresőmarketingre és Facebook-hirdetésre (jellemzően promoted postra)
Átlagosan 3 fizetős csatornán is hirdetik a tartalmaikat. Legtöbben valamilyen keresőmarketinges megoldással terjesztenek (58%), illetve printhirdetésekkel és offline promóciókkal (52%).
Számomra teljesen érthetetlen okból az online bannereket és displayeket a cégek 49%-a használja, miközben csak 26%-uk tartja hatékonynak.
Hatékonyságban dobogós a keresőmarketing, a promótált poszt és a LinkedIn-hirdetések.
AdWords, AdSense és Facebook-hirdetések mindenek felett. Kép: CMI
11. A marketingbüdzséd nagy részét szánd tartalommarketingre
A költségvetések 28%-a tartalommarketingre megy, de a legsikeresebb cégek a büdzsé 37%-át költik erre.
A válaszoló cégek 2%-a tisztán tartalommarketingre költ, további 4%-uk pedig a büdzsé 75-99%-át szánja tartalomkészítésre és –terjesztésre.
12. Növeld a tartalommarketing-költésedet
„Lépést fogunk tartani”, hangozhat el oly sokszor a céges megbeszéléseken. A felmérésben szereplő cégek 55%-a ezt komolyan gondolja, és a következő 12 hónapban növelni szeretné a tartalommarketinges költéseit. 32%-uk nem tervezi a büdzsénövelést (ám nem is csökkentik), és csak 2% válaszolta azt, hogy kevesebbet fognak tartalommarketingre költeni. (11% nem tudja még.)
13. Kérj fel minket a tartalomkészítésre
Továbbra is a legégetőbb probléma az, hogy elég érdekes tartalmat készítsenek (54%), illetve azt is a megfelelő rendszerességgel (50%). Ezeken mi tudunk segíteni.
Probléma még, hogy nem tudják megfelelően mérni a hatékonyságot (49%), nem tudnak elég változatos tartalmakat készíteni (42%) vagy épp nincs elég pénz (41%).
Tartalommarketinges kihívások, melyekkel valószínűleg te is szembesülni fogsz. Kép: CMI
14. Keress egy szakembert minél hamarabb
Jóval több a cég, mint a szakember.
Egy évvel ezelőtt a cégek 10%-ának okozott gondot megtalálni a megfelelő tartalommarketinges szakembert, idén már 32%-uk küzd ezzel a problémával.
Egyre több és több cég keres olyan szakembereket, akik megtervezik a stratégiát, majd végre is hajtják azt. A konkurensed is fel fog venni valakit (vagy kiszervezik). Ne várd meg, amíg a legjobb szakemberek naptárja betelik.
Összefoglaló
Az alábbi táblázattal megnézheted, hogy mi a különbség a leghatékonyabb és a legkevésbé hatékony cégek között, illetve a nagy átlaghoz képest miben térnek el. Kattintásra nagyobb lesz.
A kutatás angol összefoglalóját ide kattintva olvashatod el. Készülj 2015-re, mert a tartalommarketing dübörög tovább. Az elnevezése ennek persze lehet bármi, de úgy tűnik, hogy ez a tartalomközpontú szemlélet épp kezdi átalakítani azt, ahogyan a marketingkommunikációról eddig gondolkodhattunk.
Show More