A varázslat nem az írással kezdődik, hanem a szerkesztéssel.
Nekem néha vannak olyan első szövegeim, hogy ha megmutatnám őket, akkor nem hinnéd el, hogy azt egy profi szövegíró írta.
De nagyon jól tudunk szerkeszteni, mert tudjuk, hogy mire kell figyelni. És úgyis a végeredményt publikáljuk, tehát annak a minősége számít.
Ebben a cikkben adunk 14 tanácsot, hogy hogyan szerkesztheted te is a saját szövegeidet.
1.) Aludj rá egyet
Mindig olvasd át friss fejjel. Ha más szemmel nézed, akkor több hibát észreveszel.
2.) Töröld az első pár bekezdésed
Ha nem vagy profi (értsd: nem a szövegírásból élsz), akkor nagyon valószínű, hogy a szövegeid elején „bemelegítesz”, mielőtt rátérnél a lényegre.
Ezzel semmi baj nincs. Azért van a szerkesztési fázis, hogy ezeket törölhesd. A szöveg az első fontos kijelentésnél kezdődjön, a lényegnél, amiért a szöveget megírtad.
Nézd meg ennek a cikknek az elejét. Írhattam volna olyasmit, hogy „sokan azt hiszik, hogy az írás és a szerkesztés...” vagy „van egy igazán fontos dolog...”.
De mindez lényegtelen, mert az első mondatom egy állítás. Ez érdekel téged is, nem a bemelegítés.
3.) Olvasd fel hangosan
Ha egy mondatot nem tudsz egy levegővel végigmondani, akkor túl hosszú. Ha a saját szövegedben összeakad a nyelved, akkor a kifejezés túl kacifántos. Ha elkezded unni a felolvasást, akkor az a rész unalmas.
Mindez jelzi neked, hogy hol és hogyan kell még javítanod.
4.) Átolvasásnál változtasd meg a formázást
Növeld meg a betűméretet, válts betűtípust, színezd át pirosra vagy nyomtasd ki, és úgy olvasd át.
Máshogy olvasatja magát a szöveged, és olyanokat is észrevehetsz, amiket a „megszokott” eredeti formában nem vennél észre, mert az eredetihez hozzászokott a szemed. Azt már írás közben annyiszor olvastad el, hogy az agyad átsiklik mindenen, még a hibákon is.
5.) Felejtsd el a magyartanárodat
Hát teljes lelki nyugalommal kezdhetsz mondatokat háttal.
És kötőszóval is kezdheted a mondatot.
Azt hiszed, hogy egyszavas mondatot nem lehet írni? De. Látod?
Azt meg főleg felejtsd el, hogy „ez a szó nem létezik”, mert ez egy ártalmas mítosz. Ha leírtad a szót, akkor létezik (a nyelvészetben az ilyen kifejezéseket hapax legomenonnak nevezik). Ha más is érti, az még jobb.
A kommunikáció célja a kommunikáció. Írj fesztelenül és világosan, közben gondolj arra, hogy épp egy étteremben beszélgetsz az ideális ügyfeleddel. Beszélgetés közben sem aggódsz azon, hogy vajon a volt magyartanárod mit szólna, ezért írás közben se tedd.
(Magam egy ideig alkalmazott nyelvésznek készültem. Olyan igényes próbálok lenni a szövegeimben, hogy még nagykötőjeleket is használok a helyesírás szabályai szerint. A leadott szövegeinket természetesen lektoráljuk is, tehát nem azt mondom, hogy pongyolán írj, hanem csak azt, hogy legyen fontosabb a közérthetőség a szabályfetisizmusnál. Gondoltad volna, hogy mást jelent a magyar nyelv és irodalom tanár, a magyarnyelv- és irodalomtanár vagy a magyarnyelv- és -irodalom-tanár? Tudtad, hogy a Dél-Korea–Amerikai Egyesült Államok-vb-mérkőzés-közvetítés a helyes forma az akadémiai helyesírás szerint?)
6.) Nyomj sok entert
Ha az internetre írsz, akkor meg kell szeretned a rövid bekezdéseket.
Olyanokat, amiket most írok.
Könnyebb a rövid bekezdéseket elolvasni, az olvasás sebessége megnő (érzed, hogy haladsz), és ha az olvasód ránéz a szövegre, akkor barátságos, tagolt szöveget lát.
Ezzel szemben a 15 soros bekezdésekre ránézel, és elszörnyedsz. Munkának tűnik mindazt elolvasni, és nagyon könnyű sort téveszteni. A hosszú bekezdéses rideg szöveghez inkább hozzá se kezdünk, ez pedig magas lepattanást és alacsony olvasottságot jelent.
7.) A hosszú mondatokat törd szét
Az ideális írásban egy mondat egy gondolatot jelent. Három-négy tagmondat felé ne menj, inkább kezdj új mondatot.
Nyelvtanilag helyes a hosszú mondat, viszont követhetetlenné válhat a gondolatmenet.
8.) Írd újra a címet
Jó címet írni nehéz (mi is sok időt töltünk a címmel). A szöveged sikere vagy bukása legfőképp a címeden múlik, hiszen a cím alapján dönti el az olvasód, hogy a szövegedet elolvassa-e vagy sem.
A címnek nem kell eladnia. Nem kell összefoglalnia. Egyetlen feladata van: „adja el” a cikket, és kattintsanak rá.
Két jó megközelítést tudok a címíráshoz. Egyik az, hogy amennyire csak tudsz, távolodj el a saját szövegedtől és nézd a célpiacod szemével. Nézz úgy a címedre, hogy te vajon rákattintanál-e, ha szembejönne veled az interneten. Ha igen, akkor a címed jó. Ha nem, akkor rossz.
Másik megoldás: egyszerűen lopj egy jó címet. Tele van az internet zseniális címekkel, és még a műfajok közötti átjárás is lehetséges. Ha látsz egy jó cikkcímet, akkor kis átalakítással használd fel a brosúrádhoz.
Egyvalamit azonban felejts el: a címben soha ne csapd be az olvasót, mert az olvasód vissza fog harapni. Ha a címed hatásvadász és hazug, akkor lehet, hogy meg fogják nyitni, de azonnal be is zárják, mert látják, hogy gyorsan kipukkanó lufi volt az egész.
És legközelebb már rá se kattintanak, hiszen tudják, hogy múltkor is becsaptad őket.
Bizonyára ismered azt a megoldást, hogy „SZEX! Most, hogy megkaptam a figyelmedet, beszéljünk arról, hogy...”. Ez maximum viccnek jó, de normális cég nem égeti magát ilyesmivel. Más kérdés, hogy nem is működik.
Találkozhattál olyasmivel is, amikor a hírlevelek tárgymezőjében küldenek ilyet: „Zoltán, ki vagy rúgva!”. Ezután a levél reklámoz valamit, amivel mondjuk a munkaidőmet tudom jobban szervezni.
Soha ne nézd hülyének az ügyfeleidet.
9.) Írj alcímeket
A szövegedet jó alcímekkel vagy pontokkal tagold több részre (pl. nézd meg, hogy ezt a cikket hogy osztottam 14 pontra).
Segíted az olvasódat, ha a fontos információkat így emeled ki.
10.) Töröld a szavak 10%-át
A jó szöveg olyan tömör, hogy már nem tudsz kihúzni semmit.
11.) Cseréld le a szakzsargont
A szöveggel kommunikálni akarsz, ehhez pedig az kell, hogy a másik ember értse, hogy miről írsz. Csak akkor használj szakszavakat, ha biztos vagy abban, hogy az olvasód ismeri a jelentését.
Ha nem tudod kikerülni a terminust (szakszót), akkor pl. zárójelben magyarázd meg.
12.) Egy embernek írj
Képzeld magad elé az ideális olvasódat, és írj neki úgy, mintha csak neki írnál.
Lehet, hogy ötezer ember fogja olvasni. De ez a sok ember mind egyedül olvas, tehát a „mit gondoltok?” helyett kérdezd meg tőle, hogy „mit gondolsz?”.
13.) Javítsd a helyesírási hibákat
Hitelességet veszítesz, ha sok és durva hibával kiteszel egy szöveget. Főleg akkor, ha szövegírást ajánlasz (rendszeresen látunk ilyet).
A szövegszerkesztőd helyesírás-ellenőrzőjére nem mindig támaszkodhatsz, mert például nem fogja aláhúzni neked azt, ha mindent különírsz. És hiába nincs aláhúzva, attól még nem lesz helyes az, hogy „tartalom marketing” és „honlap szöveg író”.
14.) Publikáld
Bár banális, de a legtöbb szöveg mégis ott vérzik el, hogy nem publikálják soha. A szerző fél, hogy nem elég jó.
Elárulhatok egy titkot? Soha nem lesz elég jó. Ahogy egyre több gyakorlatot szerzel a szövegírásban, úgy teszed egyre magasabbra a mércét. És mindig van egy mondat, amit még ki akarsz javítani, végül pedig nem tudod elengedni a szöveget.
A szövegírás legnehezebb része az, hogy rákattints a „publish” gombra. De tedd meg, dőlj hátra, nézd meg az eredményeket, és a következő szövegedet írd meg még jobban.
Show More