A jó tanácsot már ismered: készíts content marketing stratégiát!
De mennyibe kerülnek az egyes eszközök? Hiszen az üzleti terv készítésénél is az egyik legkomolyabb nehézség a pontos összeget meghatározása. Amikor marketingtervet készítünk, akkor is tisztában kell lennünk a szükséges összeg nagyságrendjével, hogy sikeresen meghatározzuk, melyik eszköznél várható megtérülés.
Mégis mennyibe kerülnek az egyes marketingelemek Magyarországon?
A Kreatív Kontroll nyitott cég, ezért elárulom, hogy az általunk használt eszközök pontosan mennyibe kerülnek nekünk, hogy magad is tudj kalkulálni. Amiket itt írok, mi azokat használjuk: szintén kkv-ként, szintén szűkös büdzséből, úgyhogy ha mi meg tudjuk csinálni, akkor Te is.
Íme 4 ritkán használt, a content marketing stratégiádban is fontos helyre pályázó marketingeszköz konkrét költségei!
1. Webinar és YouTube-videók
Egy webinárium kiváló tartalomforma arra, hogy szakértői státuszt építs, ráadásul közvetlen kapcsolattartást biztosít a követőiddel. Az előadás felvételét később megvágva fölhasználhatod, ami szerintem nagyon jó dolog: minden előállított tartalmad többször felhasználható. Ha nem is környezet-, de pénztárcavédő megoldás, ha kihasználod a tartalommutációban rejlő lehetőségeket.
Ha megvásárolod az alábbi eszközöket, akkor nem csupán kitűnő minőségben tudsz majd webináriumot rendezni, de ezekkel a felszerelésekkel egyszerűbb YouTube-ra szánt videókat is el tudsz majd készíteni. Lesz egy ministúdiód, ami felállítására bátorítalak is. Ez nem azt jelenti, hogy nem érdemes profi stábbal dolgozni, de lesz, amit egyedül is meg tudsz oldani, amíg nincs pénzed komolyabb videós munkákra.
Az alábbi képen láthatod, amit én vettem a webináriumunk előtt:
Mit látsz a képen?
Van két állandó fényű lámpánk, ezekkel világítjuk be a felvételt: így sokkal jobb minőségű felvételt kapunk. Mi egy olcsó szettet használunk, de ez is 43 900 forint. Érdemes egyszer rááldozni, ha több videót is készítenél.
Hiszen miért ne lenne minden termékedről rövid bemutatód? Kiveszed a dobozból, megfogod, kipróbálod. Tarthatsz online oktatásokat, készíthetsz a YouTube-ra is felvételeket. Valóban nem elsődleges fontosságú, de nekem fontos, hogy igényes legyen, amit kiadunk.
Látsz a kép közepén egy fotós állványt. Ez egy alsó kategóriás állvány, de azért lehet ennél olcsóbbat is találni. Én nem javaslom, mert csupa műanyagból készülnek, érdemes ennyit rászánni. Ha nem cipeled és tényleg főleg csak arra használod, hogy fix helyről vegyél föl vele valamit, akkor viszont ez megfelel. Ez 11 ezer forint.
Háromezret tudsz spórolni, ha kisebbet veszel, mert mondjuk egy asztalod lesz, amire ráállítod. Szerintem viszont jó, ha van ekkora. Láttam már nagyon jó videókat felső kategóriás okostelefonnal készítve. Ezekhez is szerezhető asztali állvány az eBayről tényleg pár ezer forintos költséggel (lásd a képen). Ilyenkor szükséged lesz legalább egy csiptetős mikrofonra a hang miatt!
A webkamera érdekes kérdés: ebből mi a Media Marktból a legdrágábbat választottuk. Ez a típus itt volt a legjobb áron, és ezen nem igazán éri meg spórolni. Látod a képen a tükörreflexes fényképezőgépet, amivel nagyon szép mozgókép rögzíthető, csakhogy nem alkalmas webkamerának. Kifejezetten videokamerára lenne szükséged, de árban egy webkamera jobban megéri, ha csak belső térben készítesz felvételeket. Az állványon látható apró Logitech kamera 24 ezer forint.
A képen látható tükörrefis fotoapparat egy Sony Alpha A58, mi két objektívvel 120 ezerért kaptuk meg. Tudom, nagyon jó a Canon és a Nikon is, de videózáshoz nekünk fontos volt a több fókuszpont és gyors fókuszmotor, ezen az áron pedig mi emellett döntöttünk. (Ezt csak azért írom, mert itthon ölre menő vitát okoz a fényképezőgép márkája.)
Fotózáshoz más gépet vennénk, de videózáshoz, ha fontos a viszonylag olcsó objektív és az, hogy ne használtat kelljen venned, akkor szerintem jó választás. Ez utóbbi nem a webináriumhoz, hanem minden egyéb videóhoz szükséges, például a karrieroldalunkon lévő videót is ezzel a géppel vettük föl. (Memóriakártyát is kell majd venned, egy 32 gigás 6500 forint körül van.)
Szükséged lesz még egy mikrofonra is, mert annál nincs szomorúbb, mint amikor valaki krumplival vesz föl egy videót és közben a hang is olyan, mintha egy dobozból beszélne. A következőkben elmondom, mi milyen mikrofont használunk.
Ha kizárólag a webinárium érdekel, akkor tehát bruttó 35 ezer forintos indulóköltséggel elkezdhetsz dolgozni (állvány és webkamera). Nem mondhatod, hogy erre nincs pénzed.
2. Podcast
Még nem hallhattad a podcastünket, mely a Content Pub névre hallgat, de ami késik, azzal majd lesz valami. Az egyik legegyszerűbb formátum az, amikor leülsz otthon a gép elé, és dumálsz. Hálás dolog, ha ezt többen teszitek, esetleg még műsorterv is van. De a felkészülés és a felvétel idején túl egy kis vágásra van csak szükség, és kész is.
A legnagyobb befektetést itt a mikrofon jelenti. Mivel mi a videóinkhoz is jó térmikrofont kerestünk, de természetesen a lehető legjobb áron, ezért egy drágának nevezhető példányt nyúzunk: a Røde Podcaster kifejezetten podcastek felvételére alkalmas, akár körbe is ülhetitek, és nagyon szépen kiszűri a távoli, nem odaillő zajokat.
Rezgésgátló mikrofonfogóval 80 ezer forint. Oké, felszisszentél, de nemcsak hanganyagokhoz, hanem videós anyagokhoz is tudod használni: a mi szövegírással foglalkozó webináriumunknál is ez biztosította a kristálytiszta hangot. Ja és 10 év garancia van rá.
3. Tréning és workshop
A leghatékonyabb leadgeneráló eszköz az in-person esemény, tehát a személyes találkozóval, akár networkinggel megbolondított rendezvények, különösen a tréningek, konferenciák és workshopok. Ezek rendezése kapcsán az alábbi költségekkel kell számolnod:
Helybérlés: fejenként érdemes 3 négyzetméterrel számolnod, mivel lesznek előadóid, kell közlekedő folyosó és nem akartok egymás nyakába lihegni órákon át. A költségek változók lehetnek, mi a marketingszovegiras.hu tréningjeit a saját irodánkban rendezzük, itt van egy 63 négyzetméteres szoba, a 20 fő éppen elfér.
Étel és ital: ezen ne spórolj, mert ha más nem is, az megmarad az emberek emlékezetében, ha jót ettek, kitűnő volt a vendéglátás. Mi erre költünk a legtöbbet, a kollégák szerint indokolatlanul sokat. Egy finger foodos menüsor állófogadás esetén fejenként legalább 3000 forintba kerül. Egész napos tréning esetén egy ember megiszik átlagosan 6 üdítőt (üveges kólatermékek esetén kb. 1000 forint) és 3 kávét (kb. 360 forint). Érdekesség: a nők jellemzően kevesebbet esznek férfiak társaságában, de ilyenkor több kávé fogy :)
Névjegykitűzők (22 Ft), szatyor (86 Ft), toll (105 Ft) és jegyzetfüzet (75 Ft) is szükséges. Ezeknél nettó összeget írtam zárójelben, mert az étellel szemben itt ezzel kell számolnod (bővebb információt a könyvelődnél). Szükséged lesz még eldobható poharakra is (a jobb minőségű, vastag, víztiszta műanyagból készült poharak 39 Ft+áfa áron elérhetők, ezekből átlagosan kettőt használ egy ember a tapasztalataink szerint).
Egyszeri költségek a székek (ha nem bérelt helyről van szó, hanem az irodában akarod a rendezvényt). Olcsó, de nem a legolcsóbb megoldás az írótáblás konferenciaszék, melynek darabja nettó 13 500 forint körül van. Egy jó prezenter 9300 forint áfa nélkül. A flipchart táblánál érdemes olyat venni, amelyiknél van letörölhető és papíros rész is, valamint kerekei vannak, hogy könnyen hozd-vidd. Mi ilyet tollszettel nettó 40 ezerért kaptunk.
A saját tréningünk először 750 ezer forint befektetésével tudott elindulni. Jelenleg az étellel-itallal 6000 forint/fő a költségem, erre jön rá az előadók díjazása és minden kisebb költség, főleg a hirdetésre szánt összeg. Ez kiemelkedőnek számít, nagy konferenciákon is kevesebbet szánnak a vendéglátásra, de szerintem megtérül az elégedettség miatt.
4. Saját magazin
Számomra ez a szakmai csúcstermék, de úgyis tudod, hogy szerelmes vagyok a Kontent magazinba.
A tördelés költsége jellemzően nettó 3500–5000 Ft/oldal áron oldható meg (azért a szórás, mert egészen más egy hirdetési oldal és egy csak szöveget tartalmazó lap, valamint a legtöbb tördelő óradíjban dolgozik). 32 oldalas számmal kalkulálva kb. 130-140 ezer forintból ez megoldható.
A nyomtatás a másik komolyabb költség. Itt óriási a szórás (árban és minőségben is) nyomda és nyomda között, valamint fontos a példányszám is. A Kontentnél használt 1000–2000 példány esetében az említett oldalszámú magazin 200–250 Ft+áfa/db árra jön ki. A beloldalak 135 grammos fényes műnyomó papírra, a borító fóliázott 200 grammos papírra készül, igényes, szép megjelenésű.
Tehát mondjuk a következő havi magazinunk (melynek címlapján a content marketing keresztapja, Joe Pulizzi szerepel) tördelési és nyomtatási költsége kb. 600 000 Ft+áfa lesz (várhatóan 36 oldalas különszám lesz hirdetések nélkül az Internet Hungary résztvevői számára).
A magazin beltartalma az, ami valóban eladja, úgyhogy ezzel is érdemes számolnod. Mivel nálam szövegírók és újságírók dolgoznak, ezért csak megsaccolni tudom, mennyiért tudod előállítani a kellő minőségű tartalmat, de szerintem oldalanként nettó 5000 forinttal kell számolnod. Így a 28+4 oldalas magazin (a +4 oldal a borító) még kb. +140 ezer forint nettóban.
Nagyon számít az oldalszám és a példányszám, de szerintem számonként félmilliós költség alatt nem nagyon tudsz kiadni jó magazint. Viszont egy magazinban vannak hirdetők és vannak előfizetői is, így fordulhat elő az, hogy a szórólapodat pénzért veszik meg, hirdetnek benne és végül pluszban zárod, még pénzt is keresel vele.
Ha nem haladja meg az 50%-ot a benne lévő hirdetés, akkor megúszod a reklámhordozókra kivetett 85 Ft+áfa/kg díjat, de nem is ez az igazi spórolás, hanem akkor kérhetsz ISBN számot az Országos Széchényi Könyvtártól, és akkor 27%-os általános forgalmi adó helyett csak 5% terheli a terméked. Ha már több mint 500 előfizetőd van, akkor a postai terjesztés is olcsóbb lesz, mivel DM-ként küldheted. Enélkül 205 forint a díja egy ilyen magazin postázásának a boríték költsége nélkül.
A Kontent összeállításáról részletesebben a tréningjeinken beszélünk.
Hasznos volt ez az összeállítás? Ha igen, kérlek, nyomj egy lájkot!
Show More