A te blogod is kezd úgy kinézni, mint egy 5-ös szintű kóros gyűjtögető szobája?
Tudod, azé, aki begyűjt mindent, mert értékesnek gondolja, aztán idővel egy halom aljára suvasztja mindet, hogy legközelebb csak az épületet bontó munkások találkozzanak vele.
Ideális esetben az elkészített tartalomra büszke vagy, akár egy gyűjtő, aki vitrinben mutogatja értékeit a látogatóknak.
Bevallom, nem is régen még egyértelműen az első kategóriába tartoztunk. Lassan az 550 éles anyagot közelítjük, mégsem hoztunk létre olyan szekciót, ahol tematikusan szerkesztve gyűjtöttünk össze ebből néhány tucatot.
Elmondom, miért probléma ez.
Nekem remekül hangzik, hogy közel 550 cikkünk van, itt a képernyő túloldalán egy emberként imádjuk ezt a hatalmas számot. Meg kellett viszont tapasztaljuk, hogy a közönség sokszor máshogyan vélekedik.
Az elmúlt másfél évben rengeteg olyan emberrel beszéltem személyesen, akik imádják a munkásságunkat, mégsem előfizetői a blognak – vagy már nem azok. Mindannyian ugyanazt az okot hozták fel: nem képesek az anyagokkal lépést tartani. Túlságosan sokat kellene feldolgozniuk. Egyszerűen ijesztő ez a mennyiség.
Mihez kezdjünk ezzel a kifogással?
A megoldás adja magát, különösen, hogy mi sem szeretnénk árva tartalmakat gyártani, amelyeket nagy munkával megírunk, majd soha többé nem használunk fel, legfeljebb évente egy-kétszer újraposztoljuk. Ehhez túl értékes mindez.
Elő guide-unkat szeptember 19-én tettük közzé, azóta még kettő született. Sajnos nem egyszerű egy ilyet összehozni, de ezt látni fogod, amikor leírom a folyamatot.
Rögtön láttuk, hogy érdemes volt belevágni.
A törzsközönségünk imádta, a belső csoportban mindenki azonnal jelezte: ez pont egy olyan új feature, amire nagyon régen vágytak és vártak már.
Az ismeretlen közönségünk szintén imádta, az egyik marketinges csoportban a hét egyik stabilan legnépszerűbb posztja lett első guide-unk.
De vegyük sorra, miért is jó neked, hogy új tartalmak gyártása helyett rendszerezgetéssel töltöd az idődet.
Mire jó ez az egész?
Először is: bár új tartalomra mindig szükséged lesz, beszéltünk már arról sokat, hogy nem mindig a tartalomgyártásra kell helyezned a hangsúlyt, különösen akkor, ha már eleve egy kisebb könyvtárat megtölthetnél vele.
- Ne nekem hidd el, hanem a DigitalMarketernek.
- Leírtuk azt is, miért nettó pénzkidobás, ha csak gyártod és gyártod a tartalmat, aztán hagyod szépen elenyészni az értékét.
- Sőt, részletesen leírtam már neked, hogyan készíts örökzöld tartalmakat, és adtam rá 5 gyakorlati tippet, hogyan újítsd fel a régieket.
Ezt tehát nem rágjuk tovább. Inkább azt részletezem kicsit az elmélet helyett, mihez kezdhetsz majd a gyakorlatban egy ilyen guide-dal, ha elkészülsz.
A tartalomjegyzék előnyei
Ide irányíthatod az erősen szegmentált forgalmat. Ha előadsz egy konferencián, ha közzéteszel egy videót vagy megjelentetsz egy cikket egy külső platformon, nem kell a főoldaladat vagy egyetlen cikked linkelned: azonnal egy teljes, de könnyen fogyasztható tudástárat mutathatsz a hozzád érkezőnek.
Remekül hirdetheted a közösségi médiában. Nagyobb elköteleződést válthatsz ki, mint egyetlen anyaggal, ha ügyesen varázsolsz a message match-csel.
A tartalommutáció királya lehetsz. Egy ilyen guide alapja lehet egy könyvnek, egy videosorozatnak, akár egy online képzésnek vagy offline tréningnek is.
Látni fogod, hol vannak még lyukak a tartalmadban. Én például a landing page guide-unk összeállítása közben jöttem rá, hogy esettanulmányunk, szavakat boncolgató elemzésünk, profi útmutatónk tucatnyi van, de alapozó szintű anyagunk egész egyszerűen egy darab sem. Most már van, mert a tartalomaudit segített ezt a hiányt betölteni.
És persze a keresőoptimalizálásban is elképesztően hasznos – a gyakorlati lépéseknél kifejtem, hogyan optimalizálj, hogy stabil első oldali helyezést szerezz vele.
Ha már ezt ilyen szépen leírtam, lássuk, mit tapasztaltunk mi, amióta elkezdtünk content guide-okat publikálni.
A ridegen is szép számok
A cikk írásának pillanatában négy ilyen oldalunk aktív:
- Minden a mikromomentumokról
- Tartalommarketing 101 – Minden az inbound marketingről
- E-mail marketing 101 – Minden a hatékony hírlevelekről
- Landing page 101 – Minden hatékony landolóoldalakról
Ezek átlagosan
- 11,57%-kal kisebb visszafordulási aránnyal,
- 2,09%-kal nagyobb oldal/munkamenet aránnyal,
- 17,8%-kal hosszabb munkamenetekkel
működnek, miközben a legelső ilyen oldalunk publikálása (szeptember 19.) óta a teljes forgalmunk 10,31%-át hozták.
A metrikák, amiket figyelni érdemes.
Az oldalon eltöltött idő szintén észrevehetően magasabb, bár ez különösebben nem lényeges, hiszen eleve irányítani akarjuk a látogatókat.
Mindezt úgy, hogy különösebben még meg sem hirdettük őket. Csak belső előfizetői csoportunkban és hivatalos Facebook-oldalunkon osztottuk meg, a Google-ben pedig még nem volt idejük arra, hogy olyan előkelő helyet szerezzenek, mint a sokkal régebben aktív mikromomentumos oldalunk.
A számokra le nem fordítható hatást is érzékeljük: az előfizetői szám növekszik, jelenlegi előfizetőink pedig nagyon hálásak ezekért a jegyzékekért.
Lássuk, hogyan készítsd el a sajátodat.
A folyamat
1. Először is határozd meg a fő témákat.
Nekünk a tartalommarketing természetesként adódott, ahogyan a tréningjeink témái is, hiszen ezekről mind temérdek anyagunk áll rendelkezésre. Felkerült tehát a témák közé a landing page, az e-mail-marketing, az e-kereskedelem és a meggyőzési eszközök is.
A gond az, hogy a rendszerezésben eleve nem voltunk profik. Nyilván nálunk is vannak kategóriák és címkék, de ezek legfeljebb az egymáshoz lazán kapcsolódó cikkeket gyűjtik össze, ráadásul időrendben.
Ha tíz kategóriát használnánk is, akkor is 50+ cikk jutna egyre, ami így halmozva megint csak nem teszi feldolgozhatóbbá a tartalomhalmot.
Elkerülhetetlen tehát egy alapos tartalomaudit. Szerencsére erről már írtunk egy anyagot, itt olvashatod el, hogyan csinálhatod lépésről lépésre.
Én az itt leírtnál alaposabb kutatást is végeztem, többek között a Google és a site: paraméter segítségével a releváns kulcsszavakra, nehogy kimaradjon valami. Így egy-egy content guide-unk mögött eleve 1-2 óra kutatómunka van, pedig csak a saját cikkeinkből szemezgetem a relevánsakat.
2. A következő lépés az anyagok rendszerezése.
Ezen a ponton ugyanis még mindig egy halom cikk, lista, letölthető anyag, infografika, videó és más tartalom lehet előtted.
Ha ezt rendszerezetlenül gyűjtöd össze, még mindig nem sok hozzáadott értéket teremtettél.
Azt javaslom, tekints úgy a giude-odra, mintha könyvet szerkesztenél. A főtémádat bontsd főfejezetekre, a cikkek pedig lehetnek a fejezetek.
Csendben jegyzem meg, hogy ez a későbbi komolyabb tartalommutációban is segít téged: nemsokára megjelenik egy könyvünk, amelynek a gerincét éppen egy ilyen guide-unk adja.
3. A guide legyen külön oldalon, amelyen kiemelten figyelsz a keresőoptimalizálásra.
Feltételezhetően WordPress duruzsol az oldalad mögött, így könnyedén létrehozol egy aloldalt, a dizájnt pedig (például) Divivel kialakítod.
Sarokkőtartalmat gyártasz, olyat, ami könnyen első lehet egy adott kifejezésre a piacodon. A mikromomentumos oldallal éppen ezt teszteltük annak idején: semmi más funkciója nem volt, mint hogy a témában, amelyet mi hoztunk be először az országba, biztosan stabilan megszerezzük az első helyet. A kívánt eredményt 100%-os sikerrel elértük:
Megnéztem a kulcsszavak és a doménünk viszonyát azért a SEMrushban is:
4. Használj valamilyen SEO-plugint az optimalizáláshoz.
Figyelj rá, hogy a kulcsszó, amit megcélzol, szerepeljen:
- az oldal címében
- a keresők és közösségi oldalak által beolvasott címben
- a snippetben
- néhány subheadline-ban (alcímben)
- és lehetőleg párszor a szövegben is
Mivel sarokkőtartalomról beszélünk, mindez természetes lesz, nem kapsz büntetést a kemény optimalizálásért, hacsak nem esel a kulcsszóhalmozás hibájába.
A főfejezetek legyenek a H2 címeid, a cikkeket felsorolásszerűen hivatkozd. Nem árt, ha néhány kifelé mutató hivatkozást is teszel az oldalra, a mikromomentum-guide-unk alján például számos remek külföldi forrást linkelünk, ez szépíti a linkprofilod.
5. Használj képeket.
A kutatások szerint a legjobban a 10-20 elem közötti listákat szeretjük. Ha a tied 30-40 bejegyzést fog össze, ami egyáltalán nem lehetetlen, akkor nemcsak tovább kell tagolnod a fejezetcímekkel, hanem képekkel is könnyebben fogyaszthatóvá kell tenned.
Én a cikkekből vett illusztrációkat, néha egyenesen a cikkekről lőtt screenshotokat használtam – ezzel segítem az olvasót, hiszen apró betekintést adok abba, mi várja a kattintás után. (És nem utolsó szempont, hogy remélhetőleg a kíváncsiságát is felkeltem.)
6. Használj oldalon belüli linkeket is.
Én az elején tartalomjegyzék-szerűen listázom a fejezeteket, de később szeretnék egy nem zavaró lebegő menüt is az oldalakhoz adni.
7. Minden anyaghoz írj egy egyedi ajánlót
Ha úgy tetszik, használd az APP-formulát.
És ha elkészültél, ne feledd folyamatosan irányítani rá a forgalmat – különben nem csináltál mást, mint hogy a sok poros kacatot nagyobb ládákba pakoltad, amik ugyanúgy érdektelenül állnak majd a sarokban.
A te blogodon hány cikk van? Hogyan rendszereznéd? Kommentelj, segítünk összerendezni az első saját guide-odat!
Show More