Minél több a blogposztod, annál több lead érkezik hozzád.
A blogposztok minősége határozza meg azt, hogy milyen leadeket hozol be: hogyan célközönséged tetszését elnyeri-e, és őket sikeresen magadnál tudod-e tartani.
Ha sok minőségi posztot halmozol fel, idővel egyre több leaded lesz, ehhez viszont nem szabad, hogy posztjaid elévüljenek. Legalább néhány nagyon erős örökzöld tartalomra szükséged lesz, amelyek a blog zászlóshajóiként akár éveken keresztül organikusan vonzzák a látogatókat.
Most tehát beszéljünk arról egy keveset, mi az evergreen, vagyis örökzöld kontent, hogyan állítsd elő és mit kell tenned, hogy rá is találjanak.
Mitől lesz egy tartalom örökzöld?
Örökzöld az, ami nem évül el, ami évek múlva is érdekes, releváns és értékes.
Vannak kivételes esetek, amikor newsjackinggel úgy tudsz egy adott pillanatban releváns témát megragadni, hogy az még hosszú idő után is hajt neked forgalmat (nálunk ilyenek például az élő közvetítések vagy a keresési találatokban rendszeresen megjelenő, civil szervezetek online tevékenységéről szóló írásunk).
Ez azonban véletlenszerű: nem alapozhatsz rá stratégiát.
Az örökzöld tartalom értelemszerűen nem olyasmi, ami egy hónap múlva már legfeljebb kuriózumként lehet érdekes: az adatalapú történetek a legtöbb esetben nagyon rövid szavatossági idővel bírnak, mert egy adott időszakra vonatkoznak.
Az örökzöld tartalom jellemzően általánosabb témákat jár körül, és edukációs, tájékoztató jellegű.
A történetmesélést persze alkalmazhatja, de a fontos elsősorban az, hogy olyan kérdéseket válaszoljon meg, amelyek az iparágadban rendszeresen felmerülnek, és nem kötődnek eseményhez, időszakhoz vagy aktuális trendhez.
Ahhoz, hogy korrekt örökzöld tartalmat gyárts, jól kell ismerned a célközönségedet. Készíts egy listát (egy jó hosszú listát) arról, hogy milyen kérdések foglalkoztatják őket, válogass össze egy halom összefüggőt, és egy alapos cikkben dolgozd fel ezeket.
Nem csak blogposzt lehet örökzöld. Szinte bármilyen tartalomfajtát választhatsz:
- blogposztot,
- videót,
- infografikát,
- podcastet,
- saját wikit
és így tovább. A kulcs a téma, nem a formátum.
Milyen eredményeket hozhat az örökzöld?
Körülbelül másfél évvel ezelőtt egy nagyszabású projektet indítottunk: egyik ügyfelünknek online magazint készítettünk, amely havi 150 cikkel frissült.
Egy nagyon kompetitív piacon dolgoztunk, ahol minden egyes kulcsszóért kemény harc folyik.
Akkor úgy döntöttünk, hogy elsősorban edukációs jellegű, tájékoztató tartalommal töltjük fel az oldalt: olyan kérdésekre adtunk választ, amelyeket a célközönség gyakran beír a Google-be, amelyek a mindennapokban is felmerülnek.
Végül mintegy 500 cikk került fel a magazinba, mielőtt a projektet lefújtuk, 2015 márciusa óta egyáltalán nem frissült.
Miután a frissítés leállt, az organikus forgalom nem hogy zuhant volna: tovább emelkedett lassan, de biztosan.
Ha a HubSpot felméréseit tekintjük, akkor is világos, hogy minél több a poszt a blogon, annál nagyobb a bejövő leadek száma: hiszen annál több tartalmat találnak meg a keresőkből közönségünk tagjai.
Az örökzöld tartalom hosszú távon szállítja neked a leadeket: lehet, hogy a cikket 2 éve tetted közzé, de ha jól optimalizáltad az oldaladat, ha folyamatosan érkeznek rá a látogatók és el is fogyasztják a tartalmadat, akkor hosszú távon is erős marad.
Milyen témákat dolgozz fel?
Mivel az örökzöld jellemzője, hogy nem veszíti el aktualitását, az edukációs jellegű tartalmakkal jársz a legjobban.
Mutatok egy példát.
Mi például évekkel ezelőtt elkezdtünk összeállítani egy marketingszótárat.
Ez egy olyan oldalunk, ahol a marketinghez, elsősorban online marketinghez köthető kifejezéseket, fogalmakat magyarázzuk meg röviden: aki első alkalommal találkozik a területtel, innen megtudhatja, mi az a lead, a B2B vagy a PageRank.
Ez a oldalunk a „marketingszótár” kifejezésre a Google legelső ajánlata, s ennek megfelelően a mai napig szorgosan hozza nekünk a forgalmat – csak az elmúlt egy hónapban több mint 450 egyedi látogató érkezett ide, pedig semmilyen módon nem hirdetjük, nem reklámozzuk, a forgalom tökéletesen organikus.
Az oldalon eltöltött időből is látszik, hogy mennyire érdekesnek találják a látogatók: az átlagos oldalon töltött idő itt 7 perc felett van (!), és az is jól látszik, hogy egy-egy kivételtől eltekintve szinte minden látogató egyből ide érkezik, nem átkattintással jutottak az oldalra.
Egy ilyen szótár a legegyszerűbb edukációs tartalomforma, és kiválóan működik. Jogos kérdésem, hogy te miért nem készítettél még szótárt az oldaladra.
A fent említett magazinban más jellegű tartalmakat közöltünk – hasonló módon, mint ebben a cikkben, amelyben a marketing mix elemeiről értekezett Balázs, és amelyet még másfél évvel később is államvizsgára készülők bújnak, hogy innen tanuljanak minderről.
Minden célpiacon vannak ilyen kérdések: mi a marketing mix? Mi az a fűnyíró traktor? Hogyan működik a paleodiéta? Hogyan készül a sajttorta? Hogyan készítsek üzleti tervet?
Hopp, a traktoros kérdést emeljük is ki gyorsan.
Termékbemutatóból is készíthetsz örökzöld tartalmat: ha egy tágabb kategóriát választasz ki, és bemutatod, miben különbözik más típusoktól, hogyan működik, miért jó általánosságban, az évek múlva is releváns lesz.
Ha nem egy konkrét típusra, hanem egy termékkategóriára fókuszálva válaszolsz meg kérdéseket, nem kell attól tartanod, hogy fél év múlva nem leszel releváns.
Ha valaki munkaeszközként javasol nekem egy convertible notebookot, nem a HP Spectre x360 13–4109na QHD specifikációira leszek kíváncsi.
Hanem?
Hanem rá fogok keresni, és megnyitom mondjuk a ProHardver cikkét, ahonnan máris megtudom, hogy a convertible lényege, hogy összevissza forgatható a laptop képernyője.
Ez természetesen videós formában is működik: ha felülsz egy fűnyíró traktorra, mellé állítasz egy hagyományos fűnyírót, és készítesz egy videót arról, melyik hogyan nyír, milyen élmény használni őket, és közben elmondod, miért jó nagy vonalakban egy ilyet használni, én két év után is örömmel megnézem majd.
Mert nem a legújabb modell fordulatszáma érdekel, hanem hogy egy ilyen traktor tényleg olyan kényelmes-e.
Infografikánál nehezebb dolgod van, hiszen ez jellemzően adatvezérelt tartalomformátum, következésképpen szavatossági idővel bír.
De itt is választhatsz általánosabb kérdéseket. Nézd meg például az Oxygain infografikáját, mely a hagyományos és az elektromos cigaretta közötti különbségeket veszi sorra.
Ez nem évül el, bár frissíthető: a számok évek, évtizedek kutatásaiból állnak össze, a megállapítások általános kérdésekre adnak olyan választ, amelyek évek óta széles körben elfogadottak. Hacsak nem következik be valamilyen nagyobb áttörés a módszertanban, ez az infografika évek múlva is releváns és informatív marad.
Rendben, megbeszéltük, hogyan válassz témát, és hogy a formátumnál is maradhatsz kreatív. Nézzük akkor a keresőoptimalizálást.
Evergreen SEO
Az örökzöld kontent erőssége, hogy hosszú távon organikus forgalmat hoz, ehhez viszont az kell, hogy jól optimalizáld.
Ha egy kicsit is tudatosan írsz a témáról, ezzel nem kell komolyabban foglalkoznod, de érdemes lehet odafigyelned a long tail keresőkifejezésekre: figyeld, hogy milyen kérdéseket írnak be a Google-be a felhasználók, és ezeket szerepeltesd a cikkben, a videó leírásában, az infografika kísérőszövegében is.
Ha például beírom a keresőbe, hogy „hogyan adatvezérelt tartalom”, azonnal megkapom találtként a saját cikkemet, mert eleve a címét is így fogalmaztam meg: Hogyan írj adatvezérelt történeteket (az 5 legjobb „adatos” sztorifajta).
(Hupsz, most látom, hogy ennél a cikknél nem optimalizáltuk a metát.)
Figyelj tehát arra, hogy az ilyen kérdések, mondatok helyet kapjanak, de arra is, hogy kimerítően megválaszold őket, és lehetőleg olyan módon tedd ezt, hogy nem kérészéletű trendekre vagy az adott percben érvényes statisztikákra hivatkozol. Ha adatokkal kell dolgoznod, örökzöld tartalom esetén évek vagy akár évtizedek trendjei a barátaid, nem a negyedéves adatok.
Hogyan terjeszd – kell-e terjesztened?
A szépsége az, hogy ha jól készíted el, az örökzöld tartalom terjesztésére nem igazán kell figyelned: magától hozza majd a látogatók hadát.
Mégis ajánlott időről időre népszerűsítened, mert ezzel tovább erősítheted pozícióját a találati oldalon.
- Figyeld a szakmai csoportokat, és ha belépő szintű kérdéssel találkozol, melyet tartalmad megválaszol, ajánld azt.
- Céges oldaladon időről időre megoszthatod (mondjuk néhány havonta), kifejezetten megcélozva új követőidet.
- Újabb tartalmaidban is hivatkozhatod, felhívva rá azok figyelmét, akik most először találkoznak veled.
Mennyire örök? Hány kell belőle?
Rendben, olyan tartalom, ami valóban örökké releváns és értékes, aligha akad, legfeljebb az irodalomban. De neked elegendő néhány évre előre gondolkodni.
A legjobb, ha rendszeresen készítesz hasonlót tartalmakat: mondjuk havonta egyszer az aktuális témák mellé egy ilyen edukációs jellegű cikket is beveszel. Így ha egy-két korábbi tartalom ki is hullik, mert a piaci változások olyan radikálisak, hogy az idő meghaladja, bőségesen marad utánpótlásod.
Ha tehát van tartalomstratégiád, szentelj figyelmet ennek a típusnak is: készíts tudatosan olyan tartalmat, ami nem csak tüskéket szúr a látogatásba, de hosszú távon is partot (és analitikát) mos.
Ez a cikk megérdemli a lájkodat, nyomj rá egyet.
Show More