Én nagyon is hiszek abban, hogy olcsóbb, sőt néha ingyenes eszközökkel is lehet jó eredményeket elérni. Amikor vállalkozást indítunk, ritkán adódik rá lehetőség, hogy azonnal a legdrágább szolgáltatásokat és ügynökségi díjakat tudjuk megfizetni. Ha pedig van jó alternatíva, akkor később is megoldhatunk nagyon sok mindent olcsóbban, mert néhány internetes kereséssel szinte mindenre lehet megoldást találni.
Ebben a cikkben összeszedtem azokat a szolgáltatásokat, melyeket ingyen vagy nagyon olcsón tudsz használni arra, hogy több pénzt keress a vállalkozásoddal.
A mi céges videónk is barkácseszközökkel készült. Nem akartam sokat elkölteni rá, ezért egy izraeli szabadúszó készítette el mindössze kétszáz dollárért. Nekem akkor ennyim volt erre, és bár talán én is összekattintgathattam volna egy animációkészítő programmal, az időm többet ér annál, mert amíg beletanulok, az szintén nincsen ingyen.
Nem azt mondom, hogy mindent magad csinálj: hiszek a delegálásban, a munkákat szakértőknek kell kiadni, mert csak egy csapat lehet jóval hatékonyabb egyetlen embernél. De nem kell ész nélkül szórni a pénzt, aki pedig szinte a semmiből kezdi, megtanulja, hogyan éri meg beosztani a büdzsét.
Nagyon sok jó eszköz van: amiket mutatok, azokat nem kell mindig neked használni. Tehetséges fiatalok, gyakornokok állnak készen arra, hogy a kijelölt eszközök használatát megtanulják, és elkészítsék neked, amit kérsz. Ez nem azt jelenti, hogy a szomszédban lakó pattanásos Ödönke pakolja össze a weboldalad, amelyből élni szeretnél, de amíg nincs pénzed saját fejlesztésre, tökéletesen megteszi egy vásárolt sablonon lévő oldal.
Nézd meg a céges lapunkat: mikor elkezdtem az egészet, nagyon nem volt pénz saját oldalra, és egy 18 dolláros sablonra építettem. Ez van. De működik, amikor pedig több pénzem lett, megvettem ezt a weboldalt, később pedig egyedi dizájnt is kapott. De először ez is template-en futott.
Ne csinálj gagyit: amit nem tudsz megoldani, arra keress mást. De használd bátran ezeket az eszközöket, és a versenytársaid azt fogják hinni, kész marketingügynökséggel dolgozol.
A lista összeállításában köszönöm Damjanovich Nebojsa és a Senpai Consulting segítségét!
Nyugodtan használj WP alapú oldalakat. Nem kell neked összerakni, erre vannak szolgáltatók is. Vegyél egy sablont, indítsd el az oldalt, és legfeljebb majd pluginokat fejlesztetsz hozzá a későbbiekben. Amíg az elején vagy, nem kell jobb, de sokan később is megmaradnak ennél. Ez az oldal is wordpresses, és jól keresek vele.
Landing page-ek összeállítására tökéletes alkalmazás: húzd a címet, a CTA-t, az űrlapot és bármit a megfelelő helyre, tegyél be képeket, aztán már készen is van a lap. Ingyenesen is tudod használni, de évi 65 ezer forinttól elérhető több funkcióval.
Vegyél egy pár tíz dollárba kerülő sablont a WordPress-oldaladra, amely kifejezetten leadgenerálásra készült. Alakítsd át megfelelően, használj jó képeket. Ingyenes stock photo adatbázisok is léteznek, de egy-egy kép megvétele sem kigazdálkodhatatlan.
Látod az oldal jobb alsó sarkában a chatablakot? Ha éppen van operátor fönt, akkor egy perc múlva úgyis fölugrik. Azonnal lehet kérdezni, és ezzel az e-mailnél is gyorsabb, személyes kapcsolattartás van az oldalon. Ha éppen nincsen online operátor, akkor üzenő űrlapként működik.
Ha úgyis gép előtt dolgozol, mindig nyitva lehet, de mobilon is használható. Ha nincs nagyon sok látogatód, de minden érdeklődő értékes, akkor akár magad is kezelheted. Ingyenesen kipróbálhatod, aztán havi 15 dollárból működik is.
A régi, jól ismert PowerPoint, mely CTA készítésére tökéletes. Könnyedén összehúzhatod benne, hogy mit hová szeretnél, aztán elmented képként, és készen is van a gombod. Vannak online eszközök is ilyesmire, ingyenesen elérhetőek.
Nem bonyolult és szintén van ingyenes változata: a Buffer segítségével egy helyen kezelheted valamennyi közösségimédia-felületedet. Az oldalaidhoz ajánl releváns tartalmat, így keresned sem kell, de ha bármilyen érdekességet találsz, egyetlen beépülő gombot kell megnyomnod, és máris az általad kijelölt social media felületeiden lesz a poszt.
Időzített posztokat is jól kezel még az ingyenes változatban is.
Mailchimp vagy Protopmail
Az e-mail marketing az egyik legköltséghatékonyabb eszközöd. Hidd el nekem, még engem is meglep, mennyi új ügyfelet hoz, ha kiküldök egy levelet, hogy rendelj tőlünk blogszolgáltatást. Azért készítesz landinget, csalikat, hogy legyenek feliratkozóid, akkor ebből profitálj is.
Itt viszont nem engedheted meg, hogy ne legyenek statisztikáid vagy esetleg a leveleid spamnek tűnjenek. A Mailchimp remek eszköz, ingyenesen is működik néhány száz feliratkozóig. Mi is mostanság állunk át a hazai fejlesztésű Protopmailre, ott egy ötezres havi küldés már nettó 7500 forintért elérhető. Előnye, hogy itt van magyar nyelvű support is, ami megérhet neked ennyit, de ezt el kell döntened. Üdvözöllek a vállalkozók világában: itt naponta döntéseket kell hoznod.
Mivel olvasol engem, biztosan hiszel a tartalommarketingben is. De talán már egy ideje nemcsak olvasol, hanem még figyelsz is, így leesett, hogy a content marketing nem kizárólag blogolás, sőt nem kizárólag szöveg. Tarthatsz webináriumot is a jobb leadjeidnek, ami harminc napra ingyenes móka, utána meglátod, megéri-e.
YouTube-on vagy szintén a hazai fejlesztésű Ustreamen akár ingyen is tudsz streamelni.
Zoho CRM
Szükséged lesz vállalatirányítási rendszerre, s bár később ez nem lesz olcsó, az elején megfelel az is, ami ingyen van. Az Excel és a Google Docs csodákra képes, de a Zoho is díjmentes tíz felhasználóig.
Ha követed, hogy melyik ügyfeled éppen hol tart a salestölcsérben, és a neki megfelelő kommunikációt folytatod, akkor azzal már óriási előnyre teszel szert.
Mikor a konkurens vállalkozások az új ügyfelek megszerzéséért véres (és költséges) harcot folytatnak, a földön hagynak egy nagy rakás pénzt, melyet olyanok költenének el, akik már ismernek téged. De lehet, hogy elakadtak az értékesítési tölcséredben vagy éppen csak belépő szintű termékeket vásárolnak tőled, holott azonnal nyitottak lennének egy upsell ajánlatra.
Nem véletlenül kezd nálunk a napokban egy új értékesítési vezető.
Ha B2B szektorban nyomulsz, akkor a LinkedInen is célszerű jelen lenned. Üzleti felhasználóként több lehetőséged is van, és már telefonon is elérhető az alig egy éve megújult Sales Navigator, amely kitűnő leadgeneráló eszközként működik. A Salesforce-szal is összekapcsolható, és gyakorlatilag bizalmi alapon szerez nekünk érdeklődőt.
Nemcsak azt kereshetjük meg, hogy ki számára lehet érdekes, amit kínálunk, de közös ismerősön keresztül össze is köt minket. A közösségi értékesítés viszonylag új fogalom, érdemes megbarátkozni vele.
Nem lehet elégszer leírni, hogy ismerd a vásárlódat! A buyer persona papíron még csak egy vevőprofil, de ha olyan eszközt használsz, amellyel pontosan követheted az érdeklődők lépéseit, akkor azonnal hús-vér közelségbe kerül mindenki, aki pénzt adna neked. A közösségi CRM-ek tűnnek a jövő megoldásainak, így ha nem is ezt, de egy hasonlót használnod kellene.
Az ingyenes változatában is követhetjük az egyes vásárlók viselkedését, például azt, ha már egy ideje nem kért tőlünk semmit, ami már önmagában fontos információ, és indíthatjuk is ez alapján a reaktivációs kampányunkat. Ennél persze többről van szó: képzeld el, hogy minden ügyfeled akkor kap levelet, mikor általában a gép előtt ül, és a viselkedése alapján elkészült üzenetet küld neki a rendszer automatikusan. Sok lehetőség van egy ilyen szoftverben, érdemes próbálgatni.
Mailchimpből könnyedén bevihetők az ügyfelek, de más integrációs lehetőségek is vannak.
Talán magyarázni sem kell: ha reklámozol, akkor PPC hirdetéseket használj az első időkben, tehát csak valós érdeklődő után fizess, az oldaladon pedig mérd, hogy az egyes csatornákról érkező látogatók mennyit vásárolnak. Kiszámolhatod, hogy mennyit ér egy onnan érkező vevő, és akár kulcsszavakra lebontva is tudni fogod, ki költ nálad a legtöbbet.
Ne csak azt figyeld, vásárol-e, de az élettartamát (meddig vásárol nálad) és az átlagos kosárértéket is kövesd, így kiderül, hogy egyes kulcsszavakra talán nem is kell elsőnek lenned.
Szintén ingyenes eszköz, és annyi minden van benne, hogy elmondani is nehéz. Nemcsak a tartalmaid minőségéről árulkodik, de professzionális beállítások esetén a Universal Analytics azt is képes megmondani, egyes kampányok mennyire térültek meg. Amit tehát az előző pontban a mérésről írtam, azt ezzel az eszközzel tudod elérni.
Használd a Tag Managert, hogy az egyre növekvő kis kódrészleteket egyetlen aszikron kódra válthasd, és akkor a forráskódod is rövidebb lesz, a különböző kódrészleteket pedig egy helyen kezelheted majd.
Szintén egy landing page készítő, amely erőssége az A/B tesztelés. Ne kérdezd meg a férjed, feleséged, hogy neki tetszik-e a gomb színe a weblapodon, mert nem neki készül. Ha az ízlésednek túl hosszú a címsor, az teljesen érdektelen információ, mert nem magadnak készíted a weblapot.
Teszteld le a különböző színeket, igéket, képeket. Lehet, hogy a piros háttérre többen kattintanak, előfordulhat, hogy a körtés kép jobban szerepel, mint az almás. Ne szavazást indíts a barátaid körében, hanem pár látogatóval teszteld le, és a számok alapján dolgozz.
Ha remarketingről van szó, akkor természetesen az AdWords jut az eszedbe, de talán már azt is tudod, hogy a Facebook is ácsingózik a területre, és elég hozzá csak az egypixeles webpoloskáját az oldaladba illeszteni. Itt is van, téged nem zavar, de tudok neked hirdetni, ha akarod. Ha már megszereztél egyszer egy látogatót, de ő elment tőled vásárlás nélkül, nyúlj utána azokon az oldalakon, ahol jár-kel.
Telerakta a kosarat a webshopodban, aztán lelépett? Ajánlj neki ingyenes kiszállítást. Az AdRoll egy olyan retargeting eszköz, amely ezeket a lehetőségeket egy platformon hozza össze.
A különböző applikációidban tárolt adatoknak együtt van a helyük, integráld az itt-ott szórványosan fellelhető infókat. Nyilván használsz Dropboxot, hogy felhőben legyenek a fontos fájlok, melyeket másutt is el kell érned, de van Gmail-fiókod és talán twitterezel is. Mindegy, hogy Evernote-ba jegyzetelsz, Zendeskben vannak az ügyféladatok vagy éppen a Salesforce-ban, bármit is használsz, a Zapierrel összekapcsolhatod ezeket az alkalmazásokat.
Ha már nem csupán egyetlen ügyfél egyetlen feladatán dolgozol (és remélhetőleg ezt a határt igen hamar átléped), akkor már szükséged lesz feladatkezelőre. Nem tudsz örökké csak a memóriádra támaszkodni, a pontosság pedig nagyon fontos erény a piacon.
Projektmenedzsmentre való eszközről van szó, amelyben úgy tudsz csapatban dolgozni, hogy nem mindent e-mailben kell megbeszélni. Hamar rá fogsz jönni ilyen nélkül, hogy a gmailes levelezés gyakorlatilag chatbeszélgetéssé alakul, amely száz válasz után követhetetlenné züllik.
Online munkamenedzsmentre mi használjuk a Basecampet is, de csak egy kis üzletágunknál, nem az egész cégre.
Ugye, nem gondoltad, hogy kimarad? Ha ingyenes, közösen használható és megbízható online eszközről van szó, akkor a Google termékeit meg kell említeni. A Google Docs és akár csak a Gmail céges felhasználása magától értetődő és biztonságos. Mikor a marketingszoveg.comos címemről írok neked, akkor is gmailes címről van szó.
Ha webáruházad van, akkor nyilván örülnél a Gravitynek, amely gyakorlatilag mindig az adott vásárló érdeklődése szerint alakítja a kínálatod, de nem fogod tudni megfizetni. Van azonban alternatív lehetőséged a Scarabbal: személyre szabott, viselkedés alapú vásárlói élmény, amely jó a Bookline-nak vagy az Extreme Digitalnak is. Nálad is működni fog.
Okostelefon
Igen, ezt se felejtsük ki: a mai vállalkozónak föl kell ismernie a web lehetőségeit, ha pedig megtette, állandóan online kell lennie. Nem azt mondom, hogy függj mindig az e-mailjeiden (bár a gyors válaszidő üzletet menthet), de bármit távolról, akár egy telefonnal is be tudsz már állítani. A föntiek jellemzően mobilos applikációként is elérhetők, úgyhogy kérj a szolgáltatódtól legalább egy közép kategóriás smart phone-t.
A hazai NAV-szerű szabályozások miatt a legtöbb CRM-be épített számlázót nem tudod használni, ezért kell egy hazai megoldás. Ingyenes és online, felhő alapú, tehát bárhonnan elérhető. Csak akkor kell fizetni érte, ha e-számlát szeretnél kiadni, amivel viszont megspórolod a nyomtatás és postázás költségét, szóval végül is még keresel is vele.
Alacsony éves díjuk van, egy elektronikus számla 6 forint. Ha csak papírszámlát állítanál ki, akkor ingyen is használható.
Mi idén januárban álltunk át erre a ClearAdminról, ami szintén ingyenesen is használható asztali szoftver. Szintén szuper, mert ha pdf-be mented a fájlt, és azt a vásárlód kinyomtatja, ugyanúgy érvényes számlája lesz, és megspórolod a postázást. Ez még nem elektronikus, csak elektronikusan továbbított számlázás. Ha viszont igazi e-számlát akarsz bárhonnan, akár telefonról is kiállítani, akkor az online megoldás kell neked.
+1. A marketingszoveg.com
Bizony, kövess minket is, mert a blogom mögött egy elég komoly csapat dolgozik azon, hogy ingyenesen adhassunk ilyen minőségű tartalmat. Ha kicsit többre vágysz, akkor fizess elő a Kontent tartalommarketing-magazinra is, ott vannak olyan anyagok, melyek itt nem olvashatók. Ha még egy szintet lépnél, indíts a vállalkozásodnak céges blogot. Számtalan indokunk van, hogy miért jó ez, és a Miniblog csomagunk csak havi 19 000 Ft+áfa.
Itt töltsd le a 40 oldalas e-könyvünket a céges blogolásról:
[urlap]
A könyv megrendelésével egyben elfogadod, hogy a továbbiakban e-maileket fogadj tőlem: általában havonta foglalom össze a cikkeimet bennük. A további e-mailekről való leiratkozás bármikor lehetséges. Adataidat harmadik félnek nem adjuk ki. Adatvédelmi számunk: NAIH-61059/2012.
Szükséged van önmagad folyamatos továbbképzésére, a konferenciák és a tréningek viszont nem olcsók, ráadásul sok a semmitmondó cikk is. Megpróbálunk neked mindig valami igazán tartalmasat adni, hetente többször is.
Ez a cikk is több mint 2000 szavas, talán el sem olvastad az egészet. Ha viszont találtál benne valami hasznosat, akkor a köszöneted fejezd ki egy lájkkal itt, alul!
Show More