A #Godislove plakátkampány esettanulmánya

Számomra is izgalmas projekten vagyunk túl, október 31-ig volt néhány fővárosi helyen látható egy plakátkampányunk, ami online ügynökségként mindenképpen érdemel pár szót: mennyibe került a kampány, milyen koncepció mellett futott és miért volt szükség offline eszközre?

A kommunikációs környezet nagyon fontos minden marketingkampány esetén, nálunk pedig alapvetően érzékeny területről volt szó: a feladat összetett volt, mert egy pap vlogját kellett népszerűsíteni, ami az alapvetően vallástalan közönségben sok előítélettel járó feladat. A papokról alkotott ájtatos kép mellett általában képzelettársítás az is, hogy hozzájuk nincs közöm (megközelíthetetlenek, nem rám tartozik a munkájuk, én nem vagyok templomjáró stb.).

Ezeket a kifogásokat maga a személy is bontja, hiszen gyakorlatilag egy influenszerkampányt futtattunk, mert Hodász András atya népszerű a fiatalok körében, vlogja pedig korszerű. Bár ő önmaga megosztó lehet a konzervatív katolikusok közegében, a célcsoportunk éppenséggel nem ők.

Hodász hatásáról sokat elmond, hogy épp a kampányzárás másnapján egy barátom kocsmájában pár idegen fiatal szólított meg azzal, milyen volt a kampány, tehát nemcsak követték az eseményt, de még az is átment nekik, hogy ki áll mögötte. Ez fontos is, mert célunk volt az áprilisi keresztény vállalkozói konferenciánk bevésése.

Stratégia a kampány mögött

Tudtuk, hogy nem lesz büdzsé arra, hogy szétszórjuk az üzenetet boldog-boldogtalannak. Okosan kellett haladni, a hagyományos YouTube-hirdetések helyett ezért egy merész koncepcióval álltam elő. A társadalmi párbeszédet jócskán beindította a Coca-Cola országos plakátkampánya, mely #loveislove néven arról beszélt, hogy minden szerelem egyenlő, ezzel pedig politikai diskurzust indított a homoszexualitással kapcsolatban.

Régi közhely, hogy azok, akik utálják az egyházat, általában azt utálják valójában, amit gondolnak róla. A homoszexuálisokat a katekizmus szerint éppenséggel nagyobb szeretettel kell fogadni a hívőknek, de a célunk nem az volt, hogy vallási párbeszédet indítsunk.

Volt egy forró téma, rá tudtuk kapcsolni a terméket, ezért adta magát a lehetőség, hogy ezt a médiaérdeklődést használjuk ki. A newsjacking tipikus példáját mutattuk be. PR-szempontokat figyelembe véve már szerettük volna, ha leporlik az indulatosság a témáról, így két hónappal a kólakampány után elérkezettnek tűnt az idő.

Mivel októberben önkormányzati választásokat tartottak az országban, lehetetlen lett volna plakáthelyeket szerezni a hónap első felében, így október 16–31. között, a választás után jelentek meg a kreatívok. Ez az időszak volt a kampány látható része.

A témánk tehát egyáltalán nem a szerelem mibenléte vagy politikai-társadalmi kérdések megvitatása: azt akartuk, hogy a pap arcéle, a közösségimédia-felületei megjelenjenek minél több ember előtt a sajtóban. Ritka, hogy egy reverendás személy vlogját országos lapok és online magazinok mutassák be. Szerettük volna, ha az a képzet alakul ki az újságírókban, hogy ez egy nagy dolog: valóságossá tette, hogy valóban voltak plakátok, persze csak néhány darab.

Maguk a plakátok a rendelkezésre álló anyagi lehetőségek miatt nem jelentős helyeken és kis számban jelentek meg a fővárosában, szóval önmagukban nem volt reklámértékük. Úgy intéztük azonban, hogy sok megjelenést generáljanak az online térben: így vált ez az offline és hagyományos eszköz az internetes kampány alapelemévé. Hitelességet adott és a coca-colás párhuzam miatt hírértékűnek tűnt.

(Nekünk látszólag kapóra jöhetett, hogy éppen a kampány előtt két nappal, október 14-én lett sajtónyilvános, hogy a kólagyártó fogyasztóvédelmi bírságot kapott a #loveislove plakátjai miatt. Ez azonban veszélyes volt számunkra, mert mi szándékosan nem ellenhangulatot akartunk kelteni, hanem új nézőpontot behozni a társadalmi vitába.)

A valóságban persze nem volt opponáció a kólás kampánnyal, a plakátokra választott bibliai üzenet („Atyám házában sok hely van”, Jn 14:2) persze értelmezhető válaszüzenetként is, de akkor is pozitív értéket képvisel.

Az influenszerként működő pap azért is volt célszerű választás egy efféle egyházi kampányhoz, mert éppen ő szerepelt a médiában néhányszor a kampány miatt az egyházi tanítást képviselni. Emiatt a sajtó számára sem ismeretlen szereplő. Épp a kampány idején pedig a #tetrischallenge kihíváshoz csatlakozva szintén nagy médiafigyelmet kapott.

https://www.facebook.com/andras.hodasz/posts/10157091328854652

A célunk tehát ingyen megjelenést szerezni az online sajtóban. Nézzük a lépéseket!

Így épült föl a kampány

Hodász atya a #papifranko nevű csatornáján még a Coca-Cola-kampány utáni aktív adok-kapok idején egy mérsékelt üzenetet tett közzé augusztus 21-én, amelyben arról beszél, hogy nem arról kellene beszélni, másoknak mit nem engednénk meg vagy mások életvitele miért helytelen, hanem gondolkozzunk el azon, az egyház üzenete miért nem vonzó.

Read More

Így értünk el 2,5 millió embert a legkomplexebb magyar tartalommarketing-kampánnyal

Zolival októberben ültem be a tárgyalóba, itt hallottam először a projektről, ami a következő fél évem túlzás nélkül minden ébren töltött óráját meghatározta. Már az első változatnál úgy éreztem, ennél komolyabbat még sohasem csináltunk. A legelső koncepció nagyjából úgy viszonyul a később ténylegesen megvalósult projekthez, mint tűzijáték-rakéta az űrsiklóhoz. A következő cikkben az első tárgyalásoktól … Read more

Hogyan írj esettanulmányt?

Imádjuk az esettanulmányokat, de még a legjobb dolgokat is könnyű elrontani, ha nem figyelünk oda bizonyos szabályokra (és emiatt elkövetjük a gyakori hibákat). Egy kis kulisszatitok: az elmúlt másfél évben az esettanulmány címkével ellátott cikkeink mintegy 25 ezer olvasót értek el, pedig mi „csak” az Instagramról, a landingekről és a Facebook-hirdetésekről írtunk. Azt tudjuk, hogy egy … Read more

Lehetetlen témából jól konvertáló landing page? A 4-szeres ROI története (esettanulmány)

Van olyan termék vagy szolgáltatás, amit nem kell magyarázni, mert az emberek 99 százaléka tudja, hogy az miképp könnyíti meg az életét. Amikor pedig nem kell magyarázni az alapokat, akkor jöhetnek a megkülönböztető tulajdonságok, például a te borotvád turbóvágó pengével rendelkezik, ami megkönnyíti a siklást a bőrön és csökkenti az irritációt, ráadásul 10 borotválkozásnál többet bír.

Aztán ott vannak azok a dolgok, amelyekről a felhasználók 95 százaléka még sose hallott. Első blikkre lehetetlennek tűnik röviden, tömören, mindenki számára érthetően megmagyarázni, hogy mi a használat előnye, pedig a dolog mindenkit érint.

Mostani cikkünkben azt mutatjuk be, hogy egy jól felépített landinggel és hatékony Facebook-hirdetéssel hogyan értünk el irigylésre méltó eredményeket. És hogy te miképp alkalmazhatod a leírt lépéseket a saját esetedben.

A kampányról röviden

Egy újonnan induló fogászat felfuttatása sose egyszerű feladat, leginkább azért, mert lassan minden utcasarkon van már rendelő. Néhány évvel ezelőtt kezdődött egy hullám, amikor – kis túlzással – minden fogorvos saját praxist akart; sokszor azért, mert azt látták, hogy az őket alkalmazó fogászatoknál nagyságrendekkel több pénz marad, mint amit nekik kifizetnek a páciensek költése után.

Aztán sok lelkes, de tapasztalatlan próbálkozó jött rá arra, hogy az engedélyezés és annak költsége, a gépek karbantartása (mert nemcsak beszerezni kell ám azokat), a járulékok és a járulékos költségek, meg úgy általában bármi, amit azért fizet egy rendelő, hogy állandóan elérhető legyen és a páciensek megtalálják őket, gyakran teljes mértékben elviszi azt a bizonyos különbözetet.

Másrészt pedig egy fogászatnál (is) rendkívül hangsúlyos a bizalom, hiszen az emberek csak úgy nem nyitják ki a szájukat az első útba eső rendelőnek. És most hagyjuk a kuponos oldalakon fillérekért kínált fogfehérítést. Arról van szó, hogy megélni leginkább azok tudnak ezen a piacon, akik összegyűjtöttek egy visszajáró pacientúrát, de ehhez precíz marketing kell a munka elején, mert egy páciens már azt is kétszer meggondolja, hogy egyáltalán fogorvoshoz menjen, azt meg még inkább, hogy melyikhez.

Amikor egy fogászat falán még meg sem száradt a festék és még nem szilárdak az alapok, akkor az első kampány olyan, mint a rulett.

  • Hogyan építs fel nulláról egy Facebook-oldalt?
  • Mivel próbálod meggyőzni az embereket?
  • Lehet, hogy mégis kuponozni kéne?
  • Hova csoportosítsuk az erőforrásokat?
  • Mindenre van elég pénz?
  • És ha nincs, akkor Facebook vagy e-mail?

Egy bizonytalan légkörben kell jó döntést hozni.

Az ajánlat maga

A szóban forgó fogászatnál a munkát egy másik kollégával fogtuk össze, és úgy döntöttünk, hogy az első kampány témája az úgynevezett góckutatás lesz. A góckutatás lényege, hogy a fogorvos egy röntgenkép és fizikális vizsgálat segítségével alaposan megnézi, hogy a páciensnek nincs-e valamilyen rejtett fogászati problémája.

A gócbetegség lényege ugyanis az, hogy egy fogászati góc (például szuvasodás vagy gyulladás) távoli pontokon kezdi el kifejteni a kellemetlen hatását. A fogas problémáért felelős kórokozók ugyanis bejutnak a véráramba, aztán a toxinok megbetegítenek egy távoli szervet. Tünetek? Hajhullás, vesegyulladás, bélgyulladás, vérszegénység, allergiák, alvászavar és idegesség, fáradékonyság és levertség. A sort folytathatnánk.

Hogy mi ezzel a probléma (marketinges szempontból)? Az, hogy nem konkrét problémáról beszélünk, lásd az általános példát: szuvas a fogad, kezeltesd, mert idővel fájni fog és kihullhat. A gócos dolognak ezzel szemben van egy kis prevenciós jellege, amit az embereknek szinte lehetetlen eladni (hozzáteszem: minden piacon nehéz eladni), másrészt túlságosan általános. „Lehet, hogy van valami fogas probléma, de lehet, hogy nincs. Ha vannak tüneteid, az lehet, hogy emiatt van, de nem biztos.

Hátrány még, hogy majd' 15 ezer forintba kerül ez a kis játék (akciósan). Ami önmagában nem baj, de ha vannak egyéb nehezített tényezők, akkor már az lehet.

Látod? Alap esetben nem látod, mégis gondot okoz.

Ettől függetlenül azt éreztük, hogy a góckutatásos kampánynak vannak előnyei:

  • a leglátványosabb 4-5 tünet az emberek többségénél előfordulhat
  • csúnyán hangzik, de lehet építeni a félelemre
  • viszont ez nem etikátlan a dolog ebben az esetben, hiszen az emberek többsége nemhogy évente nem jár fogorvoshoz, de még baj esetén is csak legvégső esetben ül be a fogorvosi székbe
  • tehát nem kicsi az esélye, hogy egy-egy problémát valóban egy góc okoz, főleg a fogorvosokat hosszú ideje elkerülők esetében

A rendelő szempontjából pedig előny volt, hogy nem máshol látott kezelésekkel reklámozunk (fogfehérítés, fogkőeltávolítás, fogászati implantátum, cirkonkorona), hanem egy újdonsággal, amin ráadásul nagyobb az árrés (nem kell fizetni fogtechnikusnak, nincs anyagbeszerzés).

A mi ajánlatunk speciális volt még abból a szempontból is, hogy nem panorámaröntgent használtunk, hanem 3D fogászati CT-t, ami az egyik legkorszerűbb diagnosztikai eszköz, mert pontos és precíz. A kétdimenziós kép helyett 3 dimenzióban mutatja meg az állcsontot, vagyis nincs olyan probléma, ami el tud bújni. Erre pedig lehetett építeni, hiszen ilyen eszköz nincs minden sarkon.

Miért erről a landingről és kampányról beszélünk most?

Három oka van.

  1. A kampány február és március hónapokban futott, szép eredményt ért el (lásd később). Tehát lehetett volna mutogatni a választási időszakra és a Facebooknál életbe lépő változásokra, de nem kellett ezt megtenni, mert túlcsordult a konverzió.
  2. Én a landing szövegéért feleltem, de egészen 1,5 évvel ezelőttig nem foglalkoztam értékesítési szövegírással. A klasszikus blogposztok és weblapszövegek volt az én területem, amit vegyítettem forgatókönyvekkel és egyéb fikciós írásokkal. Minden, amit most látni fogsz, és minden, ami bevált, az a Marketingszöveg.comon elérhető tudás alapján készült.
  3. Vagyis nincs kifogás, te is meg tudod csinálni.

A két legfontosabb segítség linkjét ezért hangsúlyosan betettem:

Lássuk a landinget és a munkafolyamatokat.

Read More

Az esettanulmányod megírása (hogy érjen is valamit)

Úgy érzem, a marketingesek, online szakemberek nem egészen értik, mi az az esettanulmány.

Az elmúlt fél évben tűnt fel, hogy a konferenciákon hiába harangozzák be, hogy egy-egy előadás esettanulmányokat fog bemutatni, végül legtöbbször nem kapunk mást, mint egy vagy két diát néhány számmal.

Ez különösen akkor frusztrál, amikor közvetíteni vagy okulni ülök be egy előadásra, mert az ilyen kontextusából kiragadott információkkal nehéz bármit kezdeni – csak annyit látsz, hogy valami valakinek működött.

Hogy pontosan mi és hogyan?

És ez hogyan ültethető át a te marketingedbe? Mindez a legritkább esetben derül ki. (Még rosszabb, ha mindez egyszerű önpromóként működik: az előadó hoz néhány számot arról, hogy milyen eredmények érhetők el mondjuk egy bizonyos keresőoptimalizálási szolgáltatással, amelyet persze ő biztosít.)

Ezért most megmutatom, hogyan készíts esettanulmányt.

Mi is leírunk olyanokat, hogy 17 565%-kal magasabb konverziót érhetsz el X idő alatt, ha előfizetsz a Marketingszoveg.com blogjára – de ez egy olyan megállapítás, amelyet le tudunk hivatkozni, konkrét esettanulmánnyal, statisztikákkal tudjuk bemutatni, hogy nem csak a macska sétált végig a billentyűzeten.

A mi példánknál maradva: nem is volna értelme ilyen számokkal véletlenszerűen dobálóznunk, hiszen alig van két ugyanolyan ügyelünk. Egyikük béltisztítással foglalkozik, másikuk szervereket ad bérbe. Van, aki ruhamárkát épít, más duguláselhárítással tölti a mindennapjait. Ha nem tudnánk bemutatni azt, hogy az egyes technikák hogyan működhetnek más iparágakban, ha ezeket a számokat nem helyeznénk kontextusba és adnánk alternatívákat, tényleg dolgozhatnánk véletlenszám-generátorral.

Nézzük, egyáltalán miért éri meg ezt a cikket végigolvasnod.

Miért kell neked esettanulmány?

Egy esettanulmány két téren hajt neked kiemelkedő hasznot.

  1. Erősíti a szakmai hiteledet.

Megmutathatod, hogy egy témához valóban kiválóan értesz, hogy nem csak bullshiteket tudsz hangoztatni, de konkrét számokkal, eredményekkel vagy képes konkrét módszerek eredményeiről beszámolni. Értelemszerűen a saját szolgáltatásod hitelét is erősítheted ezzel.

Az esettanulmány alapja lehet akár user-generated content is. Ha azt látod, hogy egyes vásárlók, ügyfelek visszaírnak neked, leírják, hogy a terméked milyen eredményeket hozott nekik, hogyan működött, készíts velük interjút, kérj be több adatot, és ezekből építsd fel. Ha valódi arcot tudsz a tanulmány mögé rakni, sokkal hatékonyabbá teszed is egyben.

  1. Megoldasz egy problémát

Hiperreleváns tartalmat készíthetsz azzal, hogy egy olyan probléma megoldását mutatod be részletesen, amely a célközönséged nagy részénél valószínűleg megvan. A megoldást át tudják ültetni, fel tudják használni.

Ahhoz, hogy ez segítse az elköteleződésüket, még csak az sem kell, hogy tényleg ki is próbálják a megoldást saját maguk – elég ha tudják, hogy tényleg működne náluk. Érezni fogják nem csak azt, hogy meg tudod oldani a problémáikat – hanem azt is, hogy jól ismered az ő helyzetüket. Ez pedig a hitelesség alapja.

Hogyan írd meg az esettanulmányt?

Read More

Hogyan keltsd életre a halott listád? (Példa)

Van egy komoly e-mail-marketinges kihívásod – és talán nem is tudsz róla.

A listaépítés elején boldog vagy: valamilyen lead magnettel feliratkoztatod a potenciális ügyfeleid, majd hírlevelezel és szépen megtöltöd az értékesítési tölcséred.

Generálod az eladásokat és minden jónak tűnik.

Aztán észreveszed, hogy a feliratkozók egy része hónapok óta inaktív. Most azt nézheted meg egy konkrét példalevélen keresztül, hogy hogyan tudod őket újra aktívvá tenni (agresszív marketing nélkül).

Azzal nincs gond, ha leiratkoznak tőled azok, akik nem akarnak tőled levelet kapni. Sőt a leiratkozás lehet jó dolog. Ám aki a listádon marad inaktívként, azzal több gond lehet.

  1. Lehet, hogy feliratkozószám után fizetsz az e-mail-marketing-szoftveredben (és így a több ezer inaktív feliratkozó megdobhatják a költségeid).
  2. Nehezíti a számolást. Értelemszerűen ront a megnyitási és átkattintási arányaidon, ám itt nem az egódról van szó – ha ugyanaz a 2500 ember nyitja meg a leveleid, akkor akár mindegy is lehetne, hogy ez 22 vagy 30%-os megnyitási arány-e. Ám amikor egy levél hatékonyságát próbálod megítélni, akkor az az érdeked, hogy minél több aktív embernek menjen ki. Magyarán: a megnyitási arány (és a többi metrika) azt tükrözze, hogy az e-mailed különböző elemei mennyire erősek vagy gyengék – ne pedig azt, hogy több ezer inaktív hírlevélfeliratkozó csücsül a listádon.
  3. Áll benne a pénzed. Az ő elérésükért és feliratkozásukért valószínűleg fizettél már például Facebook-hirdetésekkel. Ha inaktívan vannak a listádon, azt tekintheted úgy, mintha lenne egy raktárkészleted tele olyan termékekkel, amelyeket nem tudsz eladni.

Hogyan ne reaktivizáljunk?

Read More

Így kösd össze az ár szerint szegmentált piacaidat 100%-os konverziónövekedéssel

Ha nemcsak a listafeliratkozóidat, de a lehetséges vevőidet is a legmagasabb szinten szegmentálod, azaz nem csak önálló ajánlatokat, de rögtön különálló weboldalakat hozol létre a számukra, akkor fennáll az örök dilemma: vajon jó helyre irányítottad őket? A vendégcikket Horváth Krisztián, a Nietsch Kft. head of marketingje jegyzi. A marketingszoveg.com legénységéből két ember (Zoli és Balázs) … Read more

Hogyan írtunk olyan cikket, amely egy éve hódít töretlenül a neten? (7 lépés)

Egy pillanat erejéig személyes hangvételre váltanék: 2016 tavaszán olyan telefonhívást kaptam, amire minden szövegíró vágyik. Operatív vezetőnk arról tájékoztatott, hogy nagy megrendelő van a láthatáron, és csupán egyetlen tender választ el minket attól, hogy egy országosan ismert biztosítónak dolgozzunk. Természetesen a Vienna Life-ról van szó, amelynek az osztrák VIG (Kelet-Közép-Európa egyik legnagyobb biztosítója) a tulajdonosa, és … Read more

Hogyan szereztünk 5 920 000 Ft értékű leadet egy landinggel? [Esettanulmány]

Szép összeg, ugye? Ha jól rakod össze a terméked és jól írod meg a landing page-t, akkor annyi leadet szerezhetsz, amennyit már alig tudsz kiszolgálni. Sokkal édesebb probléma a kapacitásbővítés, mint a (kkv-knál gyakrabban előforduló) rossz kampány miatti kevés lead (következésképp kevés deal, azaz megállapodás). A cikkben egy 2,4%-on konvertáló landinget veszünk át, amellyel 185 … Read more

Így írj 40% fölött konvertáló feliratkozási oldalt (Út az 1000 feliratkozóhoz, 3. rész)

Folytatjuk mostanában kedvenc cikksorozatomat, melyben a szemed előtt építünk fel egy kampányt. Most a feliratkozási oldalt fogjuk megírni.

Az anyagból van egy vázlatom, a megírást viszont valóban a cikk írása közben csinálom.

Az első részben terméket fejlesztettünk.

A második részben belőttünk néhány buyer personát (és közben végigvettük, hogy hogyan célozzunk Facebookon).

Szükséged lesz Instapage-re és Salesautopilotra. Ezeket bátran helyettesítsd a saját eszközeiddel (ha Leadpagest vagy WordPresst használsz a landingekhez, Mailchimpet vagy bármi mást a hírlevélküldéshez).

 

A termék (feature-ök és benefitek)

 

Kezdjük azzal a lépéssel, amellyel mindegyik marketingszöveged megírását kezdened kell: a termék tulajdonságainak összeszedésével.

A termékünk egy (majdan) 200 hírlevélből álló hírlevélsorozat, mindegyikben egy marketingtipp a szokásos Kreatív Kontroll-stílusban.

A tulajdonságok:

  • 200 e-mail
  • Az inboxodba megy
  • Mindegyikben van egy marketingtipp
  • KK-stílus
  • Ingyenes
  • Egy feliratkozásba kerül
  • 2 perc elolvasni
  • Még nem publikáltuk őket
  • Máshol nem elérhető
  • A piacvezető ügynökség küldi
  • 3 naponta egy e-mail

 

Faragjunk előnyöket

 

Nem a fönti tulajdonságok fogják „eladni” a hírlevélfeliratkozást, hanem a termékelőnyök.

Bontsuk hát ki a tulajdonságokból az előnyöket.

  • 200 e-mail, tehát egy teljes marketinges minikurzus
  • Az inboxodba megy, tehát könnyen elérheted, bárhol is vagy
  • Mindegyikben van egy marketingtipp, tehát a kampányaidat és a cégedet folyamatosan fejlesztheted
  • KK-stílus, tehát öröm lesz olvasni, mert könnyed és közérthető
  • Ingyenes, tehát kockázatmentesen kipróbálhatod (max. leiratkozol, ha nem tetszik)
  • Egy feliratkozásba kerül, tehát bűn kihagyni
  • 2 perc elolvasni, tehát valóban hasznosul (ennyi ideje a legelfoglaltabb embernek is van)
  • Még nem publikáltuk őket, tehát exkluzív cucc, elsők között juthatsz hozzá
  • Máshol nem elérhető, tehát piaci előnyt szerezhetsz a feliratkozással (jó eséllyel a konkurensed nem ismeri ezeket)
  • A piacvezető ügynökség küldi, tehát kiváló minőséget kapsz
  • 3 naponta egy e-mail, tehát mindig van időd elolvasni az e-maileket, nem fog agyonnyomni a mennyiség, nem szpemelünk szét téged

És így tovább.

A tréningeken is elmondjuk, hogy itt még nem végleges szöveget írsz, hanem összegereblyézed a használható elemeket.

Nem kell mindent felhasználnod.

Nem kell szó szerint így felhasználnod az elemeket (bármit átírhatsz).

Az is lehet, hogy írás közben eszedbe jut egy új megközelítés, és a föntiekből semmit nem használsz – ez is rendben van. A végeredmény számít.

Az előnyökről egy részletes cikket olvashatsz itt. A cikk olyan sűrű, hogy tréningnappá alakíthatnánk.

 

Hogyan épül fel egy hatékony feliratkozási oldal?

Read More