Hogyan hozd ki a legtöbb értéket a céges blogodból? (1. rész)

Tegyük fel, hogy három éve rendszeresen blogolsz. Tegyük fel, hogy az első évben hetente egy, a második évtől már heti két bejegyzéssel frissült az oldalad. (Ez a nehezen megváltoztatható marketing-közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nem számít feszített publikációs menetrendnek. A marketingszöveg.com blogjára hetente átlagosan 3-4 új anyag kerül fel, az első bejegyzést pedig 2010-ben [!] publikáltuk.) Ez azt jelenti, hogy jelenleg egy 208 cikket tartalmazó tartalomkincstár kulcsait tartod a kezedben, ami megsüvegelendő teljesítmény. De vajon a legtöbb értéket hozod ki belőle? Vagy te is belesétálsz abba a csapdába, amelybe a legtöbb kkv-marketinges és -cégvezető, akik a cikkírásra és a terjesztésre egyszeri alkalomként tekintenek? Hogyan nemesítheted örökzöld tartalmakká a régi blogbejegyzéseidet és milyen technikákkal sokszorozhatod meg a tartalomfejlesztésre fordított erőforrásaid bevételtermelő képességét?

A régi tartalom is lehet jó tartalom

A marketingesek többsége dopaminfüggő. Imádjuk az újdonságokat, azonnal rávetjük magukat a legfrissebb trendekre, elsőként vagyunk jelen új social media platformokon (hogy aztán jól elronthassuk őket) és mindig keressük azokat az új eszközöket, amelyekkel még hatékonyabbá, még sikeresebbé tehetjük a bizniszünket vagy az ügyfeleink vállalkozását. Ám az újdonság varázsa iránti olthatatlan vágy miatt a trendérzékenyek többször „halnak szomjan a forrás vize mellett”, mint a tartalomtudatos marketingesek. A profi tartalommarketingesek ugyanis nem csupán legyártják és kitolják Facebookra (a „haladók” évente esetleg változatlan formában újra is osztják) a tartalmaikat, hanem arra is odafigyelnek, hogy karbantartsák az elkészült cikkeket. Mutatom, milyen módszerekkel porolhatod le vagy varázsolhatod újjá régi anyagaidat (és miért éri meg erre időt és energiát szánni).

Read More

Mikor ne blogoljon a céged?

Lehet, hogy neked nem érdemes blogolnod. De figyelmeztetlek: ha ezt a cikket csak a címig olvasod el, hogy magadban nyugtázd azt, hogy miért nem indítottál még céges blogot… akkor nagyon félrenyúlsz. Ebben a cikkben azt fogjuk megvizsgálni, hogy például tanácsadáson vagy stratégiai tervezéskor pontosan milyen kérdéseken megyünk végig, hogy eldöntsük, hogy egy cégnek érdemes-e blogolnia. … Read more

Hogyan írhatsz 2500+ szavas cikket bármilyen témáról? (A teljes munkafolyamat)

3 öles lépésben megmutatjuk, hogyan győzheted le az oldalfaló, bő 2000 szavas cikkek iránti félelmedet: végigvezetünk a legfontosabb tennivalókon, amelyek rád várnak, ha hosszabb tartalmakat szeretnél írni. Látni fogod, hogy neked már csak annyi a dolgod, hogy a saját tematikádat átülteted az itt kapott keretbe: mire hármat pislogsz, már élesítheted is a legújabb tartalmadat.

Van-e okod félni a hosszabb cikkektől?

Nincs. Ez persze így túl egyszerű lenne, szóval fejtsük egy kicsit jobban ki. Szinte mindenki fél attól, hogy hosszú cikket írjon, mert „mi van akkor, ha nem olvassák el” és az egész elsüllyed a világháló tengerében. Elvégre úton-útfélén ezt halljuk: „á, az emberek nem is olvasnak”, meg kinek van erre ideje. A szóbeszéddel szemben most foglalkozzunk inkább a tényekkel: 1. A hosszabb tartalmak jobban szerepelnek a Google rangsorában, az ahrefs pedig egy komolyabb (cirka 2 millió kulcsszavat magába foglaló) elemzés után el is készítette azt a grafikont, ami megmutatja, hogy a találati listán előrébb kerülnek a hosszabb cikkek. Persze ezek „csak 750-800” szavas anyagok (viszonyításképp a sokak által preferált 2000 karakteres cikkek általában 300 szó alatt maradnak). Nem véletlen, hogy a Backlinko kutatása is a fentebbi megállapítást támasztja alá.

(Az ahrefs adatit látod a képen)

2. A serpIQ 2012-es kutatásának eredményét már sokszor láthattátok nálunk is (ez már egyértelműen kimutatja, hogy a 2000+ szavas cikkek mekkora előnyt jelentenek):

3. A BuzzSumo szerint a hosszabb cikkeket többször osztják meg: Bármennyire is szeretnék sokan vagy bármennyire is él egy ilyen kép az emberek fejében, a rövidebb cikkek nem hatékonyabbak és egy néhány száz szavas cikk nem feltétlenül visz előre, hiába van belőle több. A hosszabb cikk előnye ugyanis épp az, hogy több értéket tudsz adni. A hosszabb cikkeket:
  • elolvassák és szeretik őket a felhasználók (az sem baj, ha egy megfelelően tördelt cikket csak átfutnak, hiszen az elejétől a végéig történő precíz olvasásnál is fontosabb az, hogy a célszemély megkapja az üzenetet, amit küldtél neki)
  • többen osztják meg
  • több ember iratkozik fel belőlük
  • többen fognak követni a közösségi médiában általuk
Kutatásokat és tapasztalatokat összegző ökölszabály: a 2500 szavas cikkek érik el a legtöbb organikus forgalmat és szerzik a legtöbb backlinket, emellett szakmailag hitelesebbek is. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a hosszabb az minden esetben jobb, hanem azt, hogy mivel a legtöbb (konkurensed által írt) blogbejegyzés a 200 szót lövi be, ezért könnyebb kiemelkedni a mélyebb, szakmaibb tartalmakkal. Saját példánk: egy tavaly nyáron készült szűk 2300 szavas cikkünk eredményei: Read More

7 alternatív terjesztési módszer, hogy a cikkeid még több olvasóhoz jussanak el

A helyzet általában a következő: megírod és élesíted a cikked, majd rutinszerűen bemásolod a linket a Facebook-oldaladra, aztán megosztod és várod a csodát. A legtöbben ezt így csinálják, és a helyzet most nem rózsás nekik, hiszen az új algoritmusfrissítés miatt várhatóan tovább esnek az amúgy sem magas organikus elérések. Te ilyenkor két dolgot tehetsz:
  • beállsz a károgók közé, akik szerint Zuckerberg szemét, neked pedig jár placc a hírfolyamokon
  • vagy alternatív módszereket kezdesz el keresni és helyzeti előnybe hozod magad a többiekkel szemben
Csak akkor olvasd tovább ezt a cikket, ha a második opció mellett döntesz.

Miért nem elég a Facebook?

Valószínűleg ismered ezt a létezésünk okát firtató kérdést:
Ha nem fotózom le magam edzés közben és nem töltöm fel a képet az Instára, akkor vajon edzettem-e?
Ami a testmozgással kapcsolatban viccesen hangzik, az kikerülhetetlen a blogposztok terjesztésekor. A facebookos megosztás nem csak azért kevés, mert megint megvágták az organikus eléréseket – hiszen ha nem így tettek volna a Menlo Parkban, neked akkor is azon kéne ügyködnöd, hogy minél több felületen próbáld meg elérni a potenciális olvasóidat. Mivel egyre többen használják a régi jól bevált módszereket, ezért egy szimpla Facebook-megosztás már nem feltétlenül üti meg az ingerküszöböt. Nem töröd meg a mintát, nem emelkedsz ki, vagyis nem fognak kattintani és egyre kevesebb embert érsz majd el. Éppen ezért neked új ötletekre és trükkökre van szükséged, hogy kiléphess a megszokott keretek közül. Hogy ezt megtehesd, összeszedtünk 7 opciót, amivel még több olvasódhoz juthatsz el (akár ingyen). Read More

Hogyan győzheted le a halogatást? Ezt a 10 lépést kövesd, ha nincs kedved írni

Új év, új fogadalmak. Emeld fel a kezed, ha te is megfogadtál valamit – most tegyük félre a fogyókúrát meg a cigi lerakását, inkább beszéljünk a szakmai fogadalmakról. Hatékonyabb leszel a munkaidődben, végre elkezded használni az Instagramot, videózol is majd…

…vagy épp befejezed végre azt a cikkedet, amit napok óta írsz, sőt minden héten posztolsz majd valami új tartalmat. Egy a probléma: nehéz ám ez a fogadalmat betartani. Mi már csak tudjuk: tavaly bő 3 millió karaktert kopogtam le mindenféle Word-dokumentumok létrehozásához. Ekkora mennyiség után természetes, ha az ember egy kicsit halogat (főleg akkor, ha neked nem az írás a kenyered). Ez nem csak szövegírók problémája: ugyanezt érzik az egyszeri és a rutinos regényírók, forgatókönyvírók, költők, bloggerek és bárki, akinek írnia kell. Jól írni nehéz, a nyüzsgő világ pedig tele van figyelemeltereléssel. Mit csinálj, ha nincs kedved írni?

Mi vezet a halogatáshoz?

Halogatásnak azt nevezzük, amikor az elvégzendő feladatokat félretolva más – általában kevésbé fontos – dolgokkal kezd el foglalkozni az ember. Nem segít a digitalizáció és a technológiai fejlődés, mert a Facebookra mindig rá lehet nézni, hátha történt valami érdekes az elmúlt 2 percben. Mielőtt szégyellni kezdenéd magad emiatt, azért szögezzük le: bár eltérő mértékben, de mindenki halogat. Lehet, hogy nem a munkáját, de valamit egészen biztosan (magánéleti teendők, egészséges életmód, csekkbefizetés stb.). Ismerjük meg az ellenséget:

9 ok, amiért nem írsz

  1. Olyan ez, mint a fogyókúra. Elkezdeni nehéz. Ha már benne vagy, akkor visz előre a lendület, de nekiállni piszkosul nagy munka. Az üres papírlap ugyanis demotiváló. Meg fogsz lepődni, ekkor ugyanazokat a lépéseket érdemes betartanod, mint amikor fogyókúrázol (például zárd el magadtól a kísértéseket, lásd később).
  2. A tökéletes írást tűzöd ki célként magad elé. Olvasóként én örülök a legjobban, ha nem szennyet raksz elém, de ez nem azt jelenti, hogy a tökéletes, hibátlan, soha-jobb-nem-készült anyagot kell megalkotnod legelsőre. Már csak azért sem, mert ha épp nincs kedved írni, akkor azonnal ráfogod, hogy most nem is tudnál örökkévalót alkotni. Meg aztán nincs is tökéletes. Tartsd észben: nem rakétakilövésre készülsz.
  3. Rosszul priorizálsz. Ha sok dolog gyűlik össze, akkor automatikusan az egyszerűbben megvalósítható (gyorsabban letudható) feladatokat veszed előre, mert ha befejezed ezeket a munkákat, sikerélményed lesz. Apró bökkenő, hogy ezzel csak eltolod egy későbbi időpontra a többit, és azt veszed észre, hogy feltornyosultak a nehezebb munkáid (és még kevésbé lesz kedved nekiállni).
  4. Nem elég szigorú a határidő. Mert például ki lehet magyarázni a csúszást. „Nem olyan szigorúak, meg aztán sok a munka (de a Simpsons-maratont azért elkezdem).
  5. Nem magadnak írsz. Apróságnak tűnik, de a hobbiprojektek szinte mindig vonzóbbak, mint a munkád, hiszen a hobbiprojekt (pl. egy regény) tisztán örömforrás és nincs kényszer. A világhírű filmzeneszerző, Alan Silvestri is elmondta a saját hivatásával kapcsolatban, hogy szívesen iszogat egy finom bort valahol munka helyett.
  6. Szorongás: félsz a visszajelzésektől és a kritikától, és túl nagy jelentőséget tulajdonítasz mások véleményének. Ha nincs kész valami, akkor azt nem lehet kritizálni, ugye? Ahogy Hofi mondta, amikor némán játszotta a harmónikán a Csasztuskát: „Ebből baj nem lehet.” Ide tartozik az önbizalomhiány és a hibázástól való félelem, hiszen nem érzed magad elég jónak.
  7. Azt gondolod, nincs elég információ az adott feladat elvégzéséhez (és még félsz is, hogy úgyis elrontod).
  8. Túlvállalás. Sok dolgot raksz be a naptáradba, így egy idő után nem tudod menedzselni a felmerülő problémákat.
  9. És persze a halogatáshoz vezet maga a halogatás is, hiszen minél több dolgot tolsz magad előtt, annál nehezebb új dolgokba kezdeni. Elég csak egyszer elkezdeni, máris görgeteg magad előtt a dolgokat, majd Damoklész kardjaként lebeg a fejed felett minden elvégzendő feladat. A halogatás tehát a produktivitás első számú ellensége.

Mikre kell figyelned?

Ahogy az életben, úgy a szövegírás esetében sem létezik tökéletes. Az írás minősége egy szint fölött szubjektív – többek közt ha nincs benne nyelvtani hiba, rendben van a kohézió, megfelel a briefnek és a formátum követelményeinek (pl. tartja a karakterlimitet stb.), akkor a minősége ízléskérdés. A halogatást csak úgy győzheted le, ha stratégiában gondolkodsz – mert egy-egy hiba kiküszöbölésével vagy rossz beidegződés megváltoztatásával még nem jutsz előre. A lent felsorolt lépésekkel nem is az a cél, hogy mikromenedzseljük az emberi tökéletlenséget, hanem hogy hozzásegítsünk a kész cikk megvalósulásához. Írd fel a mágnestábládra: csak a végeredmény számít. Nem a halogatás legyőzése a célod, hanem az, hogy befejezd a feladatodat (jelen esetben: megírd a cikkedet). Nézzük hát, hogy mikre érdemes figyelned. Read More

Útmutató a tökéletes alcímhez [4 módszer az olvasók megtartásához]

Ha őszinte vagy magaddal, akkor te is belátod: a legtöbben egy szövegen belül először (csak) az alcímeket olvassák el. Mintha csak tapogatnának a szemeikkel, úgy szkennelik végig a megnyitott posztokat. Néha én is ezen kapom magam, és fogadok, te sem csinálod másképp. Az alcímek alapján döntjük el, hogy elolvassuk-e az adott szövegrészt vagy sem. Nézzük … Read more

Így írj cikket a Google-nek! [20 pontos SEO szövegírás csekklista]

SEO szövegírás. SEO szövegírás Budapest. SEO szövegírás olcsón. Jó, abbahagyjuk, ez most nem a vicc helye. Inkább elmondjuk, hogy a Google maga a megtestesült online rejtély, hiszen bár rengeteg szempontot használ rangsoroláskor (úgy tudjuk, 200-nál is több jelet vesz figyelembe), de ezeket tételesen, listába szedve nem teszi elérhetővé, így egy picit mindig a sötétben bóklászunk. … Read more

A Netflix és a tartalommarketing

Obama és a tartalommarketing, valamint Trump és a tartalommarketing után következzék a Netflix és a tartalommarketing viszonya. Hogy miért? Azért, mert bár az amerikai streamingszolgáltató óriásnak számít a piacon, mégis rengeteget tanulhatsz tőlük, és az általuk alkalmazott megoldásokat te is kipróbálhatod. Ezek ugyanis univerzálisan használható fogások. 170 szó a Netflixről A Netflix 1997-ben jött létre; egy … Read more

Hogyan írtunk olyan cikket, amely egy éve hódít töretlenül a neten? (7 lépés)

Egy pillanat erejéig személyes hangvételre váltanék: 2016 tavaszán olyan telefonhívást kaptam, amire minden szövegíró vágyik. Operatív vezetőnk arról tájékoztatott, hogy nagy megrendelő van a láthatáron, és csupán egyetlen tender választ el minket attól, hogy egy országosan ismert biztosítónak dolgozzunk. Természetesen a Vienna Life-ról van szó, amelynek az osztrák VIG (Kelet-Közép-Európa egyik legnagyobb biztosítója) a tulajdonosa, és … Read more

Hogyan dolgozz több forrásból, amikor blogposztot írsz?

Hogyan csinálják a profik: miképp gyűjtenek ki több tucatnyi releváns forrásanyagot, dolgozzák fel a bennük található információkat, majd építik be azokat saját blogposztjukba? Legutóbbi podcastünkben Dani épp azt mesélte, hogy egy szakmai cikk megírásához legalább 50 anyagot elolvasott már (és akkor még nem is végzett a források felkutatásával). Aki használt akár feleekkora merítést, az pontosan … Read more