A nagy Blizzard-botrány, avagy a „melyik karomat vágjam le” tipikus dilemmája

Az elején leszögezem: imádom a videojátékokat. (A Blizzard játékaira pedig kvázi első szerelemként gondolok, hogy ez miért fontos, hamarosan kifejtem.) Gyerekkorom óta napi rendszerességgel játszom valamit. Én vagyok az a srác, akinek PC-je, valamint PlayStation és Nintendo Switch konzolja is van, nehogy lemaradjon egy fontos címről. És bár megvan a véleményem a „videojátékok erőszakossá teszik … Read more

Kielemeztem több tízezer dollár értékű szóróanyagot, hogy jobbat tudj írni (ContentTECH)

Szokásom, hogy az összes szórólapot elveszem és alaposan átolvasom, mielőtt kidobnám. Nem azért, mert az adott termék érdekel (a kezembe kerülő legtöbb szóróanyag olyat reklámoz, amelynek nem vagyok célcsoportja). Azért csinálom, mert:
  • Ismernem kell a piacokon uralkodó reklámozási stílusokat (szakmai)
  • Folyamatosan keresem az erős mondatokat, jó bevezetéseket és használható elemeket (kíváncsiság)
  • Nem vagyok normális (ez van)
A ContentTECH kiállítói több ezer (vagy inkább tízezer) dollárt fizettek azért, hogy a rendezvényen megjelenhessenek, így tanulságos és gyümölcsöző megnézni, hogy milyen reklámanyagokkal próbálták megszerezni a figyelmem.
A pontos összeget nem tudhatom, mert egyik kiállító sem fogja az orrom elé rakni a szponzorációs megállapodást – a Traffic & Conversion Summitre 30-40 ezer dollár körül van egy alapcsomag, a konferenciajegyek pedig 1000–1500 dollár közöttiek úgy a ContentTECH-re, mint a T&C-re.

Nem vagy érdekes

Ezt nem sértésnek mondom: én sem vagyok az. Szinte mindig olyan környezetben dolgozik az üzenetünk, amikor az ügyfél figyelméért tucatnyi más dolog versenyez – melyek mindegyike érdekesebb, mint a reklámunk. (Vannak kivételek: ha valaki egy rendezvényértesítő hírlevélre feliratkozott, akkor nyitott a rendezvényeid reklámjára. Alapvető, hogy közösséget építs, tartalommarketinget használj és engedély alapú reklámozási modellben helyezd el a marketinged.) Egy rendezvény esetén versenyzel az előadásokkal, a kiállítókkal, a résztvevőkkel, az ebéddel és a helyszínnel – ha pedig mégis belenéz a fogadócsomagba az ügyfél, akkor jön a második forduló: a szóróanyagodnak le kell győznie a többi anyagot. A versenyt így nyerheted meg: Formailag elüt a szóróanyagod – Nincs értelme a 8. A5-ös szórólapnak lenni, ellenben figyelemfelkeltő egy hosszú papírcsík, ami még a csomagból is kilóg. Műfajban lépsz váratlant – Mindenki reklámanyagokra számít, te viszont csomagolsz egy magazint. (Tapasztalatból mondom: értékes és elrakják.) Nem szóróanyagot használsz, hanem valami repicuccot, ami minőségi ésvagy praktikus – Hangsúlyozom, hogy legyen minőségi: egy gagyi tollal nem fogsz marketingforradalmat indítani, ellenben a pendrive hasznos, az étel megehető, a helyszín térképe segít, a kávé üzemanyag, a mobilnetet tartalmazó kártyáért meg imába foglalják a neved (általában van WiFi a rendezvényeken, viszont a T&C-n 6000 ember volt, az meg a legerősebb sávszélt is leterheli). Mindenkinél jobb szöveget írsz – És azért írom ezt a cikket, hogy ezt megtehesd.
Nem a szórólapokért mentünk. A ContentTECH Summitről írt exkluzív anyagainkat érdemes elolvasnod, mert a tartalommarketingben meghatározó konferenciát élhettünk át San Diegóban. Megtanítalak anyanyelvi szinten az analitika nyelvén – akkor is, ha kezdő vagy (I. rész) [ContentTECH] Ez a cikk alapjaiban újraértelmezi azt, amit a tartalomról gondoltál [ContentTECH] „Abból élek, hogy emberek hallgatnak engem” – a ContentTECH Summit 2. napja Egy, csak egy legény van talpon a vidéken (ContentTECH Summit 1. nap)

A Canto szomjúságot csillapít és GoPro DAM-et kínál

Nézzük az első szóróanyagot:

Ami tetszik:

Egyszerű játékosítás. A leadek kvalifikálása unalmas, ha azzá teszed (pl. egy végeláthatatlan űrlapon kérsz be rengeteg adatot). A Canto bingóra hajazó játékszerűséggel segít neked (meg maguknak) felmérni azt, hogy milyen tartalmakat és hol tárolsz. Több indokot is ad, hogy miért menj a standjukhoz. Kapsz egy üveget és egy sörnyitót, illetve részt vehetsz a szerencsejátékban. Mindkettő jobb indok, mint a „gyere oda és beszélgessünk” üzenet, amit sokan használnak.

Ami lehetne jobb:

Túl sokat akar. Van szerencsejáték is (GoPro), kapsz pár cuccot, töltögesd ki a játékot, illetve az adataidat is – ez rögtön 4 dolog, amit vagy meg kell érteni, vagy meg kell csinálni. Nem koherens az üzenet. Rákérdez, hogy szomjas vagyok-e, majd a GoPro DAM-re utaló szójátékkal folytatja – érthető cél, hogy az üveget és a nyereményjátékot is kommunikálni kell, de a kettő nem kapcsolódik (analóg példa: képzeld el, hogy megkérdezem tőled, hogy éhes vagy-e, majd azt mondom, hogy válassz egy ajándékpólót). Feleslegesen nagy a cégnév a bingós oldalon. Ha van rá hely, áldásunk rá. Itt azonban fontos copy elől veszi el a helyet: a játék instrukciói a lap legaljára szorultak. Az egód ne legyen nagyobb, mint a konverziós céljaid.

Így csinálj jobb szóróanyagot:

Legyen kristálytiszta az üzeneted. Minél kevesebb teendőt és egymástól különálló (azaz itt: GoPro, üveg, bingó) információt adj az olvasódnak, mert az a célod, hogy a lehető leggyorsabban megértse, hogy mit kínálsz, mit csináljon, hova vigye és miért jó ez neki. Vegyél még helyet. Ha több különböző dologgal készülsz egy konferenciára, mint a Canto, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy több kommunikációs felületet vásárolj. Beszélj a szervezőkkel, hogy mi lenne, ha 2 külön szóróanyagot tennél a fogadócsomagba, esetleg a másik anyagodad chair dropként tegyék ki és így tovább. Igen, ez plusz költség (úgy nyomdai, mint szponzorációs), ugyanakkor ha két szóróanyagod van, akkor duplázod a potenciális elérésed.

A trükkös lapocska, amely akár a szervezőké is lehetne

Read More

Alulárazott a Super Bowl? Méregdrága reklámszpotok és hatásaik

Nem követed a sportokat? Teljesen hidegen hagy, melyik csapat nyert a hétvégén? Azt sem tudtad, hogy léteznek sportcsatornák? Elhiszem. Azt azonban kizártnak tartom, hogy nem hallottad még a nevet: Super Bowl. Ne ijedj meg, ez nem egy virtuális, cikknek álcázott testnevelési átnevelőtábor: az anyag megértéséhez nem érdekes, hogy szereted-e a különböző csapatsportokat. (Persze, ha szereted, … Read more

Megölik a pénzed! (Egy klasszikus Gary Halbert-hirdetés elemzése mondatról mondatra)

Szép lassan feldolgozzuk Gary Halbert hatalmas életművét. Tesszük mindezt azért, mert a modern szövegírásra talán Halbert gyakorolta a legnagyobb hatást. Ám ezek a hirdetéselemzések nem múzeumi ínyencségek (bár annak sem utolsók): a hirdetéseiben található copywriting-technikák a te reklámszövegeidben is sikerrel használhatók mind a mai napig. Platformok jönnek és mennek, de a meggyőzés örök. Vágjunk is bele:

A hirdetés, amiről senki nem tud semmit

Általában ezekhez a hirdetéselemzésekhez a hátteret is csatolom neked, mert fontos a kontextus is. Mi volt a termék? Milyen felületeken futott? Meddig futott? És milyen sikerrel? Ennél a hirdetésnél nehéz dolgom van, mert alig tudunk róla valamit. (A swiped.co relatíve kevés hirdetést tartalmaz, de amit megjelenítenek, ott általában van pár bekezdésnyi tömör és pontos háttértörténet. E hirdetésnél csak a reklámot látod. Érdemes egyébként ezzel kezdened a cikket, hiszen itt eredeti pompájában látod a copyt.) Amit biztosan tudunk:
  • 1974-es reklám, mely újsághirdetésként futott
  • A „How to Rob a Bank Without a Gun” c. könyvet reklámozta
  • Halbert saját terméke (a Good News Publishing adta ki, amely Gary saját könyveit is gondozta – hasonló a vállalkozás, mint a Kreatív Kontroll Könyvtár)
  • Nagy siker volt, rengetegszer hivatkozzák
Nézzük magát a hirdetést.

Read More

Hogyan írj esettanulmányt?

Imádjuk az esettanulmányokat, de még a legjobb dolgokat is könnyű elrontani, ha nem figyelünk oda bizonyos szabályokra (és emiatt elkövetjük a gyakori hibákat). Egy kis kulisszatitok: az elmúlt másfél évben az esettanulmány címkével ellátott cikkeink mintegy 25 ezer olvasót értek el, pedig mi „csak” az Instagramról, a landingekről és a Facebook-hirdetésekről írtunk. Azt tudjuk, hogy egy … Read more

Így növeld meg az oldalad konverzióját (13 pontos csekklista, amit mi is használunk)

Szeretnéd ránézésre megtalálni azokat a pontokat az oldaladon, amelyeken változtatva növelheted a hatékonyságát? Ez a cikk azt mutatja be, hogy milyen szemmel nézd az oldalad (ami lehet egy landing page, egy szolgáltatásbemutató aloldal vagy bármi, amit a webre álmodtál) és pontosan milyen elemekre figyelj. Pragmatikusak leszünk. Egy ideális világban ugyanis nem találgatsz, hanem mindent pontosan … Read more

Ez az egy hirdetés 42 könyvet adott el. De miért? [Elemzés]

Akarsz-e játszani? Játékunk a Nagy Hadronütköztetőből indul és a marketingben ér véget, közben pedig gazdaggá tesz téged. Amikor két részecskecsomagot ütköztetnek, akkor az ütközést nem tudják közvetlenül megvizsgálni – ellenben tömve van detektorokkal a berendezés, a különböző részecskék (mind típus, mind energia szerint) más „nyomot” hagynak az érzékelőkben. A kutatók ezekből a nyomokból fejtik vissza, hogy mi történt az ütközés során. A játékunk hasonló: megmutatom egy sikeres hirdetés kreatívját, majd közösen megfejtjük, hogy miért lehetett sikeres. Ezután megkapod a kreatív analitikáját is (mi volt a költés, a célzás stb.). A játék értelme az, hogy megértsd azt a gondolatmenetet, ahogy egy hirdetést elemzünk: az analitikát itt láthatod, ám ha szembejön veled egy hirdetés, akkor ilyen adatokhoz nem férsz hozzá (hiszen semelyik konkurensed nem fog meginvitálni a hirdetési fiókjába). Kezdhetjük?

A kreatív maga

Tehát szembejön veled ez a hirdetés: Read More

Hogyan használhatod a videót termékbemutatóként? [előfizetői anyagok elemzése]

A 2018-as „Muti, mit forgattál” második részében három, előfizetőink által beküldött tartalmat szedünk szét és látunk el javaslatokkal, hogy gyakorlati példát kapj arra, miképp használhatod a videót termékbemutatóként. Az első részt kihagyóknak érdemes átfutni a korábbi tippeket, mert rengeteg kiváló ötletet csempésztünk abba az anyagba is. Read More

Így növeld a cikkmegosztásod eléréseit Facebookon (3 videó elemzése)

Amíg te a videomarketingen gondolkozol, addig a piacod többi szereplője már forgat, a videókat hirdetik, a közösségi médiát pedig magasabb eléréssel uralják. Most nem csak 3 videó részletes elemzését kapod meg, hanem egy zseniális ötletet arra, hogyan oszd meg Facebookon a cikkeidet úgy, hogy az elérésed jóval magasabb legyen, mintha linkposztként raknád ki. Read More