„Muti, mit forgattál” [5 videó elemzése]

Ezen a héten előfizetőinek videóit elemezzük ki azért, hogy még jobb, még feszesebb és még izgalmasabb tartalmakat készíthessünk a jövőben. Az első rész 5 videót vetkőztet le meztelenre, köztünk az egyik saját anyagunkat.

Az elemzendő anyagokat belső csoportunkban kértük be, az elemzés az előfizetőinknek elérhető plusz szolgáltatás.

Röviden arról, hogy mi fog következni

A videók elemzését három részre osztottuk, és ezek elnevezése önmagukért beszél:
  • PRO
  • KONTRA
  • JAVASLAT
Az elsőben (Pro) elmondjuk, hogy mi az, amit nagyra tartunk az adott tartalomban (tehát amit a következő videóban is érdemes így vagy hasonlóképp csinálni), a másodikban (Kontra) objektíven felsoroljuk a nagyobb hibákat, a harmadikban (Javaslat) pedig ötleteket adunk, hogy mivel lehetne még jobb a javított vagy egy soron következő anyag. Csapjunk is a lecsóba, és ahogy ígértük, rögtön egy saját anyaggal kezdünk, mert jó muri akasztani a hóhért. Read More

Te ismered ezt a modellt? Bemutatkozik az „AFOREST”

Mit szólnál, ha azt mondanám, hogy van egy módszer, amelyről még szinte biztosan nem hallottál, ám garantáltan segít meggyőzőbb szövegeket írni? Az AFOREST-modell 7 fontos alkotóelemből áll és magyar nyelven máshol, más oldalon (főleg ilyen részletességgel) még nem olvashatsz róla. Mi az az AFOREST? Egy mozaikszó éppúgy, ahogy az AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) is. … Read more

Pinterest-tartalommarketing: a kezdőtől a haladó szintig (tippekkel, példákkal)

A Pinterest hatalmas közösségi média, amelyet valószínűleg még nem használsz te sem. Nyugaton óriásnak számít, itthon viszont réspiacokon hódít. Egyelőre. Az Instagramról szóló cikkünket követően tudtuk, hogy a Pinterestről is születnie kell egy összefoglaló anyagnak. Mit kell tudnod a Pinterestről? A Pinterestet úgy kell elképzelni, mint egy ötletekkel teleaggatott faliújságot. A kulcsszó amúgy az „ötlet” … Read more

[SoundCloud helyett] A legjobb helyek, ahová feltöltheted a podcastedet

Hogyan podcastelj, ha bedől a SoundCloud? A Kontent Pub kapcsán nekünk is fontos kérdés ez: az egyik legnagyobb zenei streamingszolgáltatóra mostanában igencsak rájár a rúd, és az sem biztos, hogy a platform egyáltalán kihúzza az idei évet. Érdemes hát elgondolkodni azon, hogy – ha tényleg beüt a krach, akkor – hova érdemes átköltözni. A kérdés akkor is releváns, … Read more

Hogyan adj el egy terméket a hibák hangsúlyozásával? [Hirdetéselemzés]

A marketingesek hazudnak, nem? A jó marketinges (és ha már itt tartunk: reklámszövegíró) nem hazudik – egyrészt etikátlan volna, másrészt törvényellenes, harmadrészt szeretünk jól aludni. A marketing az igazság – csak jól elmondva. (Ahogyan ha egy randira kiöltözöl és a legjobb arcod mutatod, attól még ugyanaz a személy maradsz.) És sokszor hatékonyabban értékesíthetsz azzal, hogy a termék hibáit (és a kapcsolódó kifogásokat) kiemeled – majd szép sorban megválaszolod őket. Nézzünk egy példát.

A termékek többségénél nem egyértelmű az érték

Ryan Deiss a nekünk adott interjújában elmondta, hogy a világ legjobb termékei sem beszélnek önmagukért: szükség van valakire, aki elmeséli a történetüket. A marketing láthatóvá tesz, kontextusba helyez és érdekesen magyaráz – hogy amikor neked fáj a fejed, akkor megtaláld a megfelelő fejfájás-csillapítót, majd megértsd, hogy a fejfájásodra éppen az a termék a gyógyír. Ha úgy tetszik, hidat építünk a vevők és az eladók között. Ezt már mind tudod. Mi van akkor, ha a termékednek van pár hibája? (Nem biztos, hogy ezek valódi hibák: lehet, hogy a kifogás csak a potenciális vevőd fejében létezik – ám ettől még kezelned kell.)

Amit Eminem taníthat neked a retorikáról

A terméked, ideád vagy épp saját magad hibáinak fölhozása erős retorikai fogás:
  • A vitapartnered ésvagy hallgatóságod nem számít rá
  • Lehetőséget adsz a szimpátiára (az ember, aki vállalja a hibáit)
  • Az ellenfeled kezéből kiveszel minden eszközt, amivel támadhatna téged, az ajánlatod vagy az ideád (elvégre előtte pár perccel vállaltad fel minden hibád)
Az Eminem által alakított B-Rabbit karaktere ugyanezzel a stratégiával nyeri meg a freestyle csatát: mindent fölsorol, amivel ellenfele támadhatná (és csak ezután támad). A műfaj egymás verbális „megverésére” épül – ha az ellenfeled mindent elmondott magáról, akkor nem maradt lépésed. Jogos kérdésed, hogy mi köze ennek a marketinghez és egy termék értékesítéséhez. Egyszerű: a potenciális vásárlód végigpörget a fejében minden lehetséges érvet, hogy miért ne vegye meg a terméked. (Ennek több oka van: nem akarunk rossz döntést hozni, nem akarunk értelmetlen kockázatokat vállalni, nem akarunk fölösleges terméket vásárolni stb.) Ha elrejted a nyilvánvaló kifogásokat, attól azok nem szűnnek meg. Inkább hozd föl őket, majd kezeld. Így a kifogáskezelés a hirdetésben történik (a te kontextusodban), nem pedig a vásárlód fejében (ahol nem tudsz neki válaszolni).

Amikor a hirdetésben szidod a terméket

Read More

A Netflix és a tartalommarketing

Obama és a tartalommarketing, valamint Trump és a tartalommarketing után következzék a Netflix és a tartalommarketing viszonya. Hogy miért? Azért, mert bár az amerikai streamingszolgáltató óriásnak számít a piacon, mégis rengeteget tanulhatsz tőlük, és az általuk alkalmazott megoldásokat te is kipróbálhatod. Ezek ugyanis univerzálisan használható fogások. 170 szó a Netflixről A Netflix 1997-ben jött létre; egy … Read more

John Carlton legendás „One-Legged Golfer” levele [elemzés]

John Carltont nem kell különösebben bemutatni: A-list copywriter, anno Gary Halbert mellett tanult és dolgozott, hirdetései pedig elképesztően sikeresek. Annyira sikeresek, hogy becslések szerint ő a legtöbbet másolt szövegíró, és a „the most ripped-off copywriter” titulust büszkén viseli. Nézzük hát a „One-Legged Golfer” elemzését! A hirdetésről 3 dolgot állíthatunk biztosan:
  • a megjelenésekor fölforgatta a golfmagazinokat (látni fogod, hogy nem egy szokványos stílusú hirdetés)
  • éveken keresztül futott és rengeteg terméket adott el (John Carlton írja, hogy „sold a ton of product”, és ez a legpontosabb, amit találtunk)
  • rengeteg szövegíró másolta le a felépítést
Illetve maga a hirdetés már legendás, és egy szövegíróaspiránsnak kötelező olvasmány. John Carlton

John Carlton (via)

Így dolgozd fel a hirdetést: olvasd el magát a szöveget (akár itt), majd töltsd le az előfizetői rész mögötti részletes elemzésünket. (Ilyen részletes elemzést nem találtam, egyedül John Carlton szemináriumain dolgozzák fel mondatról mondatra. A választott képzéstől függően pár száz dollártól 5000 dollárig terjed a beugró. Hogy ezt előfizetőnkként olvashatod, az igen nagy pénztárcakímélés.) elemzés Read More

Így javíthat az OTP a leadgeneráló landing page-én (elemzés)

Szívemnek igen kedves, amikor a PayPass találkozik a landing page-dzsel – mert mindkettőt szeretem. Az OTP nyereményjátékot hirdetett, hogy a PayPasst és az egyérintéses fizetést népszerűsítse az ügyfelei körében, a clickthrough landing page-ükön pedig van még tesztelhető elem és kiaknázatlan best practice. Azt nézzük meg most, hogy hogyan javíthatnának még az oldalon, és mit érdemes tesztelni. Remélem, hogy a marketingosztálytól olvassák és hasznosnak találják majd.

Maga a kampány

  Így néz ki a hírfolyamuk posztja, ezt (és hasonló képeket) hirdetésként is fölhasználják: otp online marketing Ez erre az oldalra vezet (minden URL-t paramétereztek, én a sima oldalt adom meg, hogy ne szemeteljük az analitikájukat). Ennek a click-through landing page-nek a céloldala ez a regisztrációs oldal. Várható, hogy a kampány lefutásával az oldalakat leszedik, ezért a 2 oldal mentését megtalálod itt és itt. (Nagy képfájl.) Olvasd át a kampányelemeket, majd közösen folytatjuk itt.  

Mi lehet a kampánycél?

  Nem látok bele az OTP online stratégiájába, hiszen nem ügyfelünk a bank. Ha ügyfelünk lenne, akkor meg nem fedném fel. Az viszont látszik a szakavatott szemnek, hogy a nyereményjátéknak 2 fő célja lehet: egyik a szolgáltatás használatának népszerűsítése, a másik a listaépítés. A játékra regisztrálók szinte biztosan olyan ügyfelek, akik:
  • rendelkeznek egyérintéses fizetésre képes kártyával (kivéve, ha valamiért az ügyfél úgy regisztrál, hogy valójában nincs ilyen kártyája, de az emberi hibát nem tudod teljesen kiszűrni)
  • és reagálnak a marketingüzenetekre (itt épp először egy Facebook-hirdetésre, majd az oldalon is elvégezték a regisztrációt)
E második pont a legfontosabb. Az első egy adatbázisból leszűrhető (ismerik a saját ügyfeleiket), és ha nincs valamilyen adatvédelmi megkötés, akkor fölhasználhatják. A másodikat (hogy reagálnak a marketingüzenetekre) csak kampányokkal tudhatod meg – és azért értékes infó, mert ha őket célzod mondjuk eDM-kampánnyal vagy bármivel, akkor magasabb lesz a megnyitás, megnő a konverziód és általában is sikeresebb lesz a kampányod. Annak adj el hambit, aki éhes.  

Hajtás felett

  Egyértelmű hiba, hogy sötét háttéren világos betűkkel írták ki a szöveget – nincs igazán szépérzékem a dizájnban, így megkockáztatom, hogy ez még szép is így, viszont nehezebben olvasható. Különösen úgy, hogy a „Nyerő az egyérintéses fizetés” headline még főcímet megillető betűméretben szerepel, de a lényeg (mit nyerhetek és hogyan) betűje már apró. Az információsorrend változtatásával is javíthatnak: az eredeti főcímet megtartjuk, majd magyarázó alcímként (és nagyobb betűmérettel) kiírhatjuk, hogy „fizess egy érintéssel, és óránként megnyerheted a 7000 Ft jóváírás egyikét”. Ezt tovább magyarázzuk: minden órában az első 10 fizetés nyer. Call to action a hajtás fölé. Az ajánlat egyértelmű és kis elköteleződést kérnek, így hamar lezárhatjuk azt, aki „kész van”. Minél egyszerűbb és könnyebben érthető az ajánlat, annál hamarabb jeleníthetsz meg egy CTA-t, míg az összetett (értsd: magyarázatot igénylő) és nagy elköteleződést bekérő ajánlat (drága, bonyolult a regisztráció stb.) CTA-ja alább kerül. Lásd ezt a képet (ContentVerve.com): cta helye az oldalon

Minél egyszerűbb az ajánlatod, annál följebb kerülhet az oldaladon a call to action.

Hajtás alatt

Az alcím nem elég konkrét. Az alcímben itt említhető, hogy az értékesebb nyeremény egy 500 000 Ft értékű utazási utalvány – erősebbé teszi a szöveget. Az ajánlat nincs fokozva. Emlékszel azokra a bizonyos hosszú tévéreklámokra, ahol „but wait, there’s more” felkiáltással az amúgy is jónak tűnő ajánlathoz kipakoltak még 1 tucat bónuszt, és szóltak, hogy ez még mindig ugyanannyiba kerül? Ilyenkor a jó ajánlatot ellenállhatatlanná teszik (mert értéket növelnek). Itt alapból jó ajánlat az, hogy (ha jól értem) regisztráció nélkül is megkaphatom a jóváírást, ennek fokozása volna az utazási utalvány. A gond csak az, hogy ennek megértéséhez kétszer kellett elolvasnom az oldalt. Megoldás az, ha a hajtás feletti szövegben „fizess egy érintéssel, mert jóváírást nyerhetsz” megközelítéssel a fizetést adják el, a hajtás alatti szövegben viszont „regisztrálj, mert a jóváírás mellett nyerhetsz egy utazási utalványt is” fókusszal már magát a regisztrációt „adják el”.  

Szövegezés

Read More

Hogyan tanulhatsz a nagyoktól? Így működik a Whole Foods tartalommarketingje (elemzés)

Avagy milyen tudást vehetsz át kkv-ként egy folyamatosan bővülő amerikai kiskereskedéstől, és mivel inspirálhat a sikerük? A Whole Foods tartalomgyára azért kiváló tananyag, mert a cégnél felismerték, hogy mennyire fontos odafigyelni a fogyasztók igényeire, és hogy miképp húzhat hasznot valaki abból, ha nemcsak meghallgatja a vásárlóit, de még inspirációt is merít a mondanivalójukból. A végeredményben … Read more

[Elemzés] Így ronthatsz el egy landing page-et, ha nem tervezel

Nemrég videón elemeztem egy rosszul sikerült landing oldalt. Ezt most részletes elemzésben, kibővítve is elolvashatod, mert olyan csodálatos állatorvosi ló, hogy bűn lenne nem belemenni a részletekbe. És stílszerű, hogy a landing page tréningünk napján ilyen kontenttel jelentkezzek. Elég régóta foglalkozunk landing page-ekkel ahhoz, hogy tudjuk: nincs fix megoldás, csak best practice. Javaslatgyűjtemények, amelyeket saját magadnak kell tesztelned és finomítanod. Nem mondhatom meg neked látatlanban, milyen landinget építs, hogy hová rakd a CTA-t vagy mit írj rá. Ezzel együtt vannak olyan szabályok, amelyeket áthágni ha lehet is, nem érdemes. Az előfizetői részben egy olyan oldalt találsz, amely számos ponton hibádzik, és a cikk elolvasása után azt is tudni fogod, hogy te hogyan kerülheted el ezeket a hibákat.

Kezdjük a levéllel

A kérdéses oldal, illetve a hírlevél, melyből az oldalra jutottam, a Cofidisé. Már maga a hírlevél sem szerencsés, ugyanis ezzel a tárgysorral érkezett meg (a spam mappába):
x| Váltsa kedvezőbb kamatozásúra hiteleit!
Nem látom okát, hogy külön meg is jelöljék spamként a levelet, ezzel csak csökkentik az esélyét annak, hogy megnyitom. A tárgysorból is nyilvánvaló, hogy el akarnak nekem adni valamit, de legalább arra koncentrálnak, hogy nekem miért lesz ez jó. Nem tökéletes a megfogalmazás, de bólintsunk rá. Így néz ki a levél megnyitva: cofidis_hirlevel Az első hiba: a kép. A dizájn mindig a szöveget kell, hogy szolgálja, ebben az esetben viszont megnehezíti a legfontosabb üzenet elolvasását. „Egyszerűsítse [SAKKBÁBU] adósságait” – megszakít az olvasásban egy tökéletesen indokolatlan illusztráció.
A dizájn és a szöveg kapcsolatáról érdemes ezt a cikket elolvasnod.
A „kisakkozás” erőltetett szóvicce meg is jelenik pár sorral lejjebb, később a landing oldalon azonban már nyoma sincs, vagyis rontja az üzenetegyezést (message match) is. Az is gond, hogy a megszólítás a levél közepére került, de még nagyobb, hogy a features & benefits rész, vagyis a jellemzők és előnyök a CTA utánra kerültek. Az egyetlen, amivel itt nincsen problémám, az maga a CTA. A gomb jól sikerült, csak éppen kétséges, hányan kattintanak rá a szerencsétlen felépítés miatt. Ha hírlevélből irányítod landing oldalra a közönségedet, légy nagyon konkrét. Az üzenet egyezzen, és ne csak a szavak: a képek és a dizájn is.
  • Ne mutass nekem egy sakkbábut, ha az oldalon nyoma sincs.
  • Ha kiskutyát mutatsz a levélben, ne macska bámuljon rám az érkeztető oldalon.
  • Ha a levélben rajzfilmes a stílus, ne fotókat lássak kattintás után.
Emellett kövess egy logikus felépítést. Mintha személyesen beszélnél valakivel: szólítsd meg, keltsd fel a figyelmét, mondd el, miért jó neki, amit kínálsz, majd tégy konkrét ajánlatot. A minimum az, hogy követed az AIDA-modellt. Na de térjünk át a landingre.

Elhibázott első benyomás

Read More