A szövegíró, aki (túl) sokat tudott – legenda vagy ma is valóság?

Ismernie kell a szövegírónak a terméket, amelyről ír? És ha igen, akkor milyen mélységben? Ebben a cikkben arra keressük a választ, jogos követelmény-e a szövegírókkal szemben az, hogy szinte mindent tudjanak a termékről. Ahhoz, hogy hitelesen írj egy adott témáról, jól kell azt ismerned – ezt aligha lehet megkérdőjelezni. A krimirajongók például jól tudják, hogy … Read more

Mi az a „hook” (és miért hagytad ki a legutóbbi főcímedből)?

A copywriterek egymás közötti beszélgetései kb. hasonlóan érthetetlenek, mintha orvosok latin szavakkal fűszerezett beszélgetéseit hallgatnád. Kávésbögrével a kezükben gratulálnak egymásnak azért, mert az év eddigi legerősebb hookját megtalálta a kolléga. Elsőre fölmerül benned, hogy vajon normálisak-e. („Hook? Vagyis horog? Miről beszélnek ezek?”) Második gondolatra eszedbe jut, hogy elvileg a te reklámszövegeidnek is tartalmaznia kéne ilyen… izét. De úgy érzed, hogy bár nem egyértelmű ez a „hook-dolog”, de fölismernéd, ha látnád (és a legutóbb kampányod megírásakor nem rémlik, hogy találtál volna hookot). Harmadik gondolatod pedig az, hogy elolvasod ezt a cikket és minden világossá válik. Read More

A „túl erős” levél a szexről, amit nem akartak kiküldeni (de aztán best sellerré tett egy könyvet)

Képzeld magad ezen szövegíró helyébe. Gary Halberttel közösen dolgozol, az évek során a legjobb szövegírók közé emelkedsz. Megkeres egy konzervatív könyvkiadó, hogy az új szexkönyvükhöz írj egy DM-levelet. Nem akarod elvállalni, mert a nagy cégekkel mindig nehéz, ám a postán érkező csekk és a bőséges jutalék felajánlása megváltoztatja az elképzelésed. Elkezdődik tehát a projekt, amely üvöltözésekkel tarkított meetingeken át elvezet egy klasszikus megszületéséig. A szövegíró John Carlton, a most bemutatott levél pedig 5 éven keresztül futott változatlanul (ez százmilliós postázást és milliós könyveladást hozott). A levél (és a projekt) érdekessége, hogy a kiadó épp azért kereste fel John Carltont, hogy friss és profi hangot vigyenek a DM-leveleikbe. Ez megtörtént, ám a levelet a konzervatív vezetőség túl erősnek ítélte, így nem akarták kiküldeni. 1 hónapos huzavona kezdődött a cég vezetőségével és a jogászokkal, a kiadó egyik kompromisszumot próbálta kötni a másik után (így vagy úgy megváltoztatják a levelet, kicsit átírják, megfelezik, színesítik stb.), ezeket Carlton természetesen elutasította. A hónap végére odáig fajult a nézeteltérés, hogy Carlton a teljes board előtt üvöltözött, hogy a levelet nem kiküldeni a legnagyobb üzleti baklövés, amit eddig látott. (Erről állítólag felvétel is készült.) Mindez azért is pikáns, mert Carlton kifejezetten visszahúzódó és nyugodt figura. Végeredményben Carltont feketelistára tették a cégnél... ...ám végül a levelet kipróbálták. A levél soha nem látott sikereket hozott a kiadónak.

A DM-levél teljes elemzése

Read More

John Carlton legendás „One-Legged Golfer” levele [elemzés]

John Carltont nem kell különösebben bemutatni: A-list copywriter, anno Gary Halbert mellett tanult és dolgozott, hirdetései pedig elképesztően sikeresek. Annyira sikeresek, hogy becslések szerint ő a legtöbbet másolt szövegíró, és a „the most ripped-off copywriter” titulust büszkén viseli. Nézzük hát a „One-Legged Golfer” elemzését! A hirdetésről 3 dolgot állíthatunk biztosan:
  • a megjelenésekor fölforgatta a golfmagazinokat (látni fogod, hogy nem egy szokványos stílusú hirdetés)
  • éveken keresztül futott és rengeteg terméket adott el (John Carlton írja, hogy „sold a ton of product”, és ez a legpontosabb, amit találtunk)
  • rengeteg szövegíró másolta le a felépítést
Illetve maga a hirdetés már legendás, és egy szövegíróaspiránsnak kötelező olvasmány. John Carlton

John Carlton (via)

Így dolgozd fel a hirdetést: olvasd el magát a szöveget (akár itt), majd töltsd le az előfizetői rész mögötti részletes elemzésünket. (Ilyen részletes elemzést nem találtam, egyedül John Carlton szemináriumain dolgozzák fel mondatról mondatra. A választott képzéstől függően pár száz dollártól 5000 dollárig terjed a beugró. Hogy ezt előfizetőnkként olvashatod, az igen nagy pénztárcakímélés.) elemzés Read More