Hogyan podcastelj, ha bedől a SoundCloud?
A Kontent Pub kapcsán nekünk is fontos kérdés ez: az egyik legnagyobb zenei streamingszolgáltatóra mostanában igencsak rájár a rúd, és az sem biztos, hogy a platform egyáltalán kihúzza az idei évet.
Érdemes hát elgondolkodni azon, hogy – ha tényleg beüt a krach, akkor – hova érdemes átköltözni. A kérdés akkor is releváns, ha épp most kezdenél bele a netes rádiózásba, és a bizonytalan SoundCloud helyett egy megbízható platformot keresel.
Mi most 4 alternatívát mutatunk be, ezek objektíve is kiváló szolgáltatást nyújtanak, legfeljebb nem olyan jó a PR-juk, mint a SoundCloudé.
A SoundCloud mélyrepülése
Egyedül nem megy. Legalábbis erre gondol az ember, amikor a SoundCloud példáját elemzi, hiszen az audiofájlokat megosztó streamelő oldal évek óta szenved.
A 2007-ben alapított (de csak 2008-ban induló), berlini központtal működő platform a 107. helyen állt a júniusi Alexa-rangsorban, és mintegy 175 millió egyedi havi hallgatóval rendelkezik. Valljuk be őszintén, ez nem tűnik olyan rossznak, hogy az ember ilyen aggasztó híreket olvasson vele kapcsolatban.
Márpedig a helyzet nagyon nem rózsás. Számos korábbi próbálkozásuk kudarcba fulladt, gazdálkodásuk már-már az enroni magasságokban szárnyal (ez nem dicséret), ennek ellenére 2014-ben a Twitter 2 milliárd dollárért sem sajnált volna tőlük. Az alapítók azonban a függetlenség mellett döntöttek, és emellett kardoskodnak azóta is, még a Spotify sem tudta őket meghatni azokban a vészterhes időkben, amikor már igazán nagy volt a baj.
2016 elején ugyanis már látszott, hogy a mainstream streamingszolgáltató veszélybe került a nehéz pénzügyi helyzete (és felelőtlen költései?) miatt. Miközben a bevételek minimális nőttek, a kiadások drasztikusan emelkedtek, idén év elején pedig már fojtogató volt a válság (annak ellenére is, hogy tavaly sikerült 100 millió dollár értékben tőkét bevonni). Több vezető távozni kényszerült, a még maradók befektetők után kezdtek rohangálni, és a hírek arról szóltak, hogy a vállalatnak gyökeres változtatásokra van szüksége, és többek között be kellene látniuk, hogy közel sem érnek annyit, mint amennyit gondolnak magukról.
2017 júliusában pedig jött az ijesztő hír: a 190 országban 175 millió felhasználóval bíró SoundCloud 173 embert bocsátott el (erről mi is beszéltünk), plusz bezárták londoni és San Franciscó-i irodájukat, hogy kibírják az elkövetkező néhány hónapot.
Az elbocsátások és a bizonytalanság miatt a még állományban lévő munkatársakban igencsak leromlott a morál, sokan már állást keresnek, és azt mondják: a cég túl sokat költött felesleges dolgokra (például svédasztalos ingyenebédről és dolgozóknak adott ajándékkütyükről szól a fáma).
Ezek után kérdés: oké, ha nem a SoundCloud, akkor hova máshova töltheted fel a podcastedet?
Keressük a legjobb befogadót
Csúnya magyar fordítás, de mi azokat a zenei platformokat (vagy media hostokat) keressük, amelyek alkalmasak arra, hogy oda feltölthesd a podcasted adásait, és amin bátran megmutathatod hallgatóidnak a végeredményt.
4 olyan szolgáltatót mutatunk be, melyeket kipróbálás után bátran ajánlunk neked.
Hogy összehasonlíthatssuk a különböző szolgáltatásokat, elébb nézzük meg, hogy mit kínál a SoundCloud:
- Free csomag: az ingyenes rész havi 3 órányi hanganyagot enged feltölteni.
- SoundCloud Pro: 6 euró per hónap, ez 6 órányi hanganyagot enged, és a felhasználó bővített kezelőfelületet és lehetőségeket kap szerkesztéskor és feltöltéskor.
- SoundCloud Pro Unlimited: 9 euróért havonta korlátlan feltöltés még profibb kezelőfelülettel
Plusz van mobilapplikáció (Androidon ezt 2016 végéig 100 milliónál is többen töltötték le).
Mit kíván egy podcastelő?
- A lehető legnagyobb tárhelyet biztosítsa (legjobb esetben korlátlan tárat, de az is jó, ha megfelelő ár/értékkel bővíthető)
- A szolgáltató ne szóljon bele abba, hogy mit töltök fel, és ne szerkessze át azt (az menjen ki, amit feltöltök)
- A szolgáltató ne korlátozza a hallgatóság mértékét (unlimited bandwidth, írják az angolok, vagyis ne legyen korlát a felhasználható sávszélességen)
- Megfelelő ügyfélszolgálat
- Megfelelő analitika, hogy lássuk a közönség bővülését
3 szolgáltató ezeknek (és sok más szempontnak) nem felelt meg, ezért nem is vizsgáljuk őket:
- Buzzsprout
- Podomatic
- Spreaker
1. Audioboom
Kezdjük vele, mert a legjobbak csak ezután következnek.
Hogy mi fogad minket első látogatáskor? Pofás és megnyugtató főoldal stockfotós hangulatú képekkel (hé, az egyiket én is ismerem). Az Audioboomot leginkább azoknak ajánljuk, akik kisebb követői és hallgatói létszámmal rendelkeznek, és akik a forgalmazás során reklámmentes élményt szeretnének nyújtani a hallgatóknak.
A legfontosabb tulajdonságok:
- Analitika: 7, 30 és 90 napos, valamint tavaly évi és all-time; emellett területi, készülék alapú, kor és nem szerinti szűrési lehetőségek. Nem a legjobb, amit elvárunk, de alapnak megteszi (avagy: szódával elmegy).
- Függetlenül a feltöltött fájltól az Audioboom mindig 128 kbps-os mp3 fájlokkal dolgozik (azaz erre konvertál mindent)
- Lehetőség van alcsoportok létrehozására
- Van Audioboom mobilapplikáció (Androidra és iOS-re egyaránt)
Hallgatóként a Listen menüre kell kattintani, és csak ezután jönnek ki a különböző kategóriák: ez a felület jól néz ki, és egyszerűen rászűrhetünk a legnépszerűbb tartalmakra.
Árazás:
- 9,99 dollár per hónap (New podcasters csomag). A legnagyobb hátránya az oldalnak az, hogy ezért az összegért maximum havi 5 előadást lehet feltölteni, és az előadások egyenként legfeljebb 200 percesek lehetnek, plusz korlátozott a sávszélesség (ez amúgy fekete pont lenne, de a bővebb csomagoknál a szolgáltató feloldja a korlátot). Ár/értékben tehát nem valami jó csomag.
- Abban az esetben, ha nagyobb mennyiséget szeretnél feltölteni, és havi 10 ezer letöltésnél többre számítasz, akkor a Podcast pros az egyik csomag, ami érdekes lehet a számodra. Itt nincs feltüntetett ár, innentől kezdve ugyanis kapcsolatba kell lépni az Audioboom munkatársaival, és valószínűleg egyedi egyezségek születnek majd a megbeszéléseket követően. A hallgatóknak ebben az esetben le kell mondaniuk a reklámmentességről, cserébe nő a lehetőségek száma is: fejlettebb analitikai megoldások, fejlettebb szponzorációs lehetőségek, valamint branded content partneri opciók.
- A Podcast networks & radio groups csomag már konkrétan az internetes rádióknak szól, és itt aztán van minden, ami szemnek és szájnak ingere. Forgalmazás az iTunes, az IHeartRadio, a Spotify, a GooglePlay vagy a Stitcher felé, még fejlettebb reklámozási lehetőségek, hozzáférés az Audioboom hálózatához és a salesszolgáltatáshoz, korlátlan mennyiségű adás stb.
Az Audioboom alapszolgáltatása tehát azoknak ideális, akik egy megbízható felületet keresnek, és legfeljebb heti 1 adással kalkulálnak, amelyet aztán várhatóan kevesen hallgatnak. Aki ennél komolyabbat szeretne, annak fel kell vennie a kapcsolatot a céggel az egyedi megállapodásért, és az igazán jó megoldásokat itt kapja majd meg.
Ahogy írtuk fentebb, az igazán jó szolgáltatók most jönnek, és ezek már a belépőszintű csomagokban sem korlátozzák a hallgatók számát.
2. PodBean
A PodBean egyszerre lehet jó választás magánembereknek és cégeknek, mert a platform mindkettőnek kínál megoldást egy-egy jól kialakított csomag segítségével.
A magánzóknak az Advanced csomag áll rendelkezésükre, itt viszont a havi 100 megabájt nem mindenkinek tudja kielégíteni az igényeit, miközben a Business által már valóban megalkotható egy teljesen testreszabott felület a komolyabb munkához, és itt hanganyagok esetében korlátokba sem ütközünk majd.
A PodBean all-in-one megoldást kínál a csatorna létrehozásához és menedzseléséhez. A SoundCloudhoz képest előny, hogy valóban jó sablonok közül választhat a fizetős ügyfél, amivel aztán egyszerűen testreszabhatja csatornáját. Lehetőség van a fülek kezelésére (és a CSS-t is átszerkesztheted).
A PodBean saleses kollégája ráadásul az üzleti ügyfelek rendelkezésére áll, és segít a tervezésben is, hogy a kész csatorna valóban jó és monetizálható legyen.
A legfontosabb tulajdonságok:
- A felhasználói oldal ingyenesen és egyszerűen (akár egy Facebook-profil által) létrehozható. 50 MB tölthető fel az ingyenes fiókkal (ez értelemszerűen a kipróbálásra jó csak).
- Fizetős változat esetében fejlett analitika.
- Van mobilapplikáció (Androidra és iOS-re egyaránt).
Hallgatóként előny, hogy már a főodalon kiválaszthatjuk a leginkább szimpatikus kategóriát, ahol aztán az újak mellett a legnépszerűbb anyagokat is elénk tolják, hogy könnyebb legyen választani.
A hirdetőknek a sponsorship.podbean.com oldal válhat hasznára, ahol mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb csatornát, amin aztán kedvére hirdethet, bármilyen hallgatóságról vagy összegről is legyen szó.
Árazás:
- Advanced: 3 dollár per hónap (egy összegben kifizetve egy naptári évre; havi lebontásban fizetve: 5 USD). 100 megabájt tárhely és 100 gigabájt sávszélesség egy hónapban, alap analitikai eszközök, a testreszabhatóság pedig korlátozva.
- Unlimited audio: 9 dollár per hónap (egy összegben kifizetve egy naptári évre; havi lebontásban fizetve: 14 USD). Korlátlan feltöltési és testreszabási lehetőség, prémium megoldások.
- Unlimited video: 29 dollár per hónap (egy összegben kifizetve egy naptári évre; havi lebontásban fizetve: 39 USD). Korlátlan feltöltési és testreszabási lehetőség, lényegében az előző csomag alternatívája, csak videós tartalmakat is fel lehet pakolni.
- Business: 99 dollár per hónap (egy összegben kifizetve egy naptári évre; havi lebontásban fizetve: 129 USD). Korlátlan feltöltési és testreszabási lehetőség, több admint is hozzáadhatunk a fiókhoz, és ez esetben a Podbean branding megjelenítése is eltüntethető a csatornákról. Plusz elsőbbségi ügyfélszolgálat.
A PodBean tetszetős megoldásokat kínál, és már egy Unlimited audio csomaggal jól járunk (csak halkan: már ez tökéletes alternatívája a SoundCloudnak).
3. Blubrry
Egyszerűség, nagyszerűség. A Blubrry a podcastszolgáltatások egyik nagy veteránja, amely kiváló szolgáltatást nyújt felhasználóinak, és ami pontosan érti, hogy mire van szüksége a podcastelő közösség tagjainak.
A legfontosabb funkciók:
- Optimalizálva iTunes-ra és Google Play-re
- Ingyenes e-mailes ügyfélszolgálat
- ID3 tagging
- Világszínvonalú elosztóhálózat a gyors és megbízható szolgáltatás érdekében
- Fejlett analtika (ebben a legjobbak a piacon saját elmondásuk szerint)
- A long-tail podcasting lehetősége (vagyis átszerkesztheted a meglévő tartalmadat, és ez nem befolyásolja negatívan a statokat és a kvótádat)
- No-Fault Podcast Hosting (ha marad még egy kis tárhely a csomagodból hónap végén, akkor egy podcasttel 25 százalékban átléphető az adott kvóta
- Szabad költözés lehetősége más platformokról (tökéletes és egyszerű megoldás, ha szeretnél átköltözni a SoundCloudról)
- Jól használható kezelőfelület, a csatornák szépen testreszabhatók, a lejátszó pedig felhasználóbarát és fejlett (közösségi médiás funkciók vannak benne, az egész 2015-ben frissült)
- Nincs saját mobilalkalmazás
- Van viszont lehetőség arra, hogy sajátdomain.blubrry.com oldalon futtasd a podcastedet
- A Blubrry lehetőséget biztosít a fizetős szolgáltatásra is (vagyis prémium feliratkozók szerzésére és menedzselésére)
Árazás:
- Small: 12 dollár per hónap. 100 megabájt tárhely. Kevéske.
- Medium: 20 dollár per hónap. 250 megabájt tárhely. Alap, ennél kevesebb csak akkor, ha nagyon fukar vagy a tartalmaiddal.
- Large: 40 dollár per hónap. 500 megabájt tárhely. Alakul. Ebből heti 2-3 hosszabb anyag is kijöhet.
- Extra Large: 80 dollár per hónap. 1 gigabájt tárhely.
- Professional: nincs ár, ehhez már kontaktolni kell velük. Cserébe a tárhely korlátlan.
Mindegyik esetben biztosított a korlátlan hallgatói szám és a prémium analitika, ez nagyon pozitív, hiszen nem kell előfizetésenként sakkozni a várható hallgatószámmal. A Mediumtól kezdve videós tartalom feltöltésére is van lehetőség. Pénzt igazán a Professional által remélhetünk, itt a webes feltöltés mellett lehetőség van FTP-alapú feltöltésre is. Külön ki kell emelni, hogy az ügyfélszolgálatra nagy hangsúlyt fektetnek a Blubrrynél, és még videókonferenciára is lehetőség van, ha előre időpontot egyeztetünk velük.
Ahogy írják, szolgáltatásuk egyszerű, mint az 1x1. Ez jól látszik a leírtakból is, nincs túlbonyolítva az egész, mégis nagyon frankó dolgokat kínálnak.
4. Libsyn
Egy másik nagy öreg, ahol viszont egy picit bonyolultabb a helyzet, lévén a felület maga kettéválik:
- Van a Libsyn.com, ami leginkább az indie podcastelőknek, a kisebb vállalkozásoknak és a nonprofit intézményeknek nyújt kiváló platformot.
- Mellette pedig még választható a LibsynPRO szolgáltatása, viszont ez a felület a profi csatornákra szakosodott, és egyedi ajánlatokat kínál.
Előbbi esetében az árazás 5–75 dollár. Utóbbi esetben a havidíjat egyedi megegyezés és a feltöltött anyagok mennyisége határozza meg.
A LibsynPRO és a sima Libsyn honlapja amúgy egyaránt egyszerű, első blikkre hiányzik belőlük az a frissesség (és korszerűség), amit az ember elvár ilyenkor, főleg egy közel 15 éve működő és tavaly majd' 5 milliárd letöltést generáló felülettől.
Megvizsgálni a Libsynt tudtuk, így véleményünk is erre a szolgáltatási részre korlátozódik. A legfontosabb tulajdonságok ezzel kapcsolatban:
- Kiváló analitika (de jobban kötődik a csomaghoz, mint a Blubrry esetében, itt a legkisebb csomaghoz például csak alap analitikai szolgáltatás jár).
- A Libsyn fontos szerept szán a testreszabható felületeknek (nagy energiát fektetnek a template-ekbe, így rengeteg opció közül választhatunk).
- Megteheted, hogy saját domainen, de a Libsyn rendszerén keresztül futtatod a podcasted (megszabadulva a felesleges stressztől), és ezt az opciót itt jobban promótálják, mint a Blubrrynél.
- Fejlett és felhasználóbarát lejátszó (viszonylag új, szintén 2015 körüli).
- Van mobilalkalmazás.
Árazás:
- Classic csomag 5 vagy 15 dolláért (50 vagy 250 megabájt tárhely per hónap)
- Advanced csomag 20, 40 vagy 75 dolláért (400, 800 vagy 1500 megabájt tárhely per hónap)
Advanced esetében plusz 10 dollárért személyre szabható mobilos applikációt kapunk. Classicnál alap analitika, Advanced-nél fejlett.
Előny, hogy itt a legnagyobb tárhelyért (az 1500 megbájtos Advanced csomagért) csak 75 dollárt kell fizetni, a Blubrry-nél az 1 gigabájtos ugyebár 80 dollárba kerül, tehát ott többet fizetsz kevesebbért. Plusz 10 dollárért a 20 és a 40 dolláros csomag további 200 megabájttal bővíthető.
A Libsyn valamelyest olcsóbb, mint a Blubrry, és a többfajta csomag miatt könnyebb megtalálni a neked leginkább megfelelő verziót. Az ár persze önmagában nem elég, ha összehasonlítunk, nekünk érzetre és a paraméterek alapján például a Blubrry jobban tetszett, ezért fontos ilyenkor látni, hogy mire elég 1000 vagy 1500 megabájt. Könnyebb így dönteni, ha látjuk a határokat, és nem félünk attól, hogy azt megközelítjük/átlépjük.
Nos, nagy általánosságban elmondható, hogy 1 perc egy jó minőségű mp3 fájl esetében egy megabájt alatt van, a mi példánknál maradva: a 17. Kontent Pub 72 perce:
- 128 kpbs esetében 66 MB
- 258 kbps High Quality esetében 133 MB
Ezt vedd figyelembe, amikor kalkulálsz.
Reméljük, segítettünk kiválasztani (vagy legalább megismertetni) a legjobb alternatívákat. Ha még nem podcastelsz, akkor ez a cikk segít elindulni.
Show More