A használt szavak többet számítanak, mint gondolnád.
Ebben a cikkben 7 esettanulmányban mutatom be, hogy néhány szó megváltoztatásával milyen eredményeket érhetsz el.
Ez pedig fontos. Egy szakmai fórumban vissza-visszatérő szemlélet, hogy például egy webáruháznál nem számít a gomb színe vagy szövegezése, mert aki vásárolni akar, az úgysem a gombszöveg miatt fog vásárolni.
Csak részben érthetek egyet: nem a CTA szövegezésével fogsz bíbelődni, ha a termékpalettád fejlesztésre szorul vagy a webshopod látogatottsága növelést kíván. Ha a házadon nincs még tető, akkor nem a fürdőszobai díszcsempe kiválasztása a prior.
De (és ez nagy de) ha egy gombszöveg 1 százalékpontnyival növeli az átkattintást vagy valamely KPI-odat, akkor az egy megfelelően nagy webáruháznál 6-7 számjegyű pluszbevételt érhet. Ha a célod az eladás, akkor ezt a pénzt nem hagyhatod az asztalon.
Magyarul: tesztelned és próbálgatnod kell.
Eleve arról a copywriting-szakmáról beszélünk, ahol egy lecserélt headline 18-szor több eladást hozhat (Ted Nicholas tudna erről mesélni).
Ez a cikk azt mutatja be, hogy egy jól szövegezett call to action milyen hatékonyan működik. Ha arra vagy kíváncsi, hogy hogyan néz ki egy jó CTA, milyen legyen a színe, hogyan szövegezed és így tovább, akkor olvasd el ezt a cikket: CTA-tól a leadig, avagy a jól működő gombok titkai. Van benne csekklista és prezentáció is, imádni fogod.
A konverzióoptimalizálás nem a vevőid érdeke
Emlékszel, hogy mi volt a legutóbb kattintott gombon a szöveg?
Én sem.
Nem azért böngészel egy webáruházat, hogy a konverzióoptimalizált oldal gördülékeny felhasználói élményében gyönyörködj – hanem azért, mert nézelődsz vagy épp vásárolni szeretnél.
A tesztelés neked fontos. A marketingben nincs fekete és fehér: a legtöbb vevőnek csak egy apró pici plusz kell (kis kockázatcsökkentés, még egy előny stb.), hogy picit tovább görgessen, még egy gombra rákattintson. Ezek a pici pluszok adják végül a 10%-kal megnövelt konverziókat.
Ha a weboldalad 1%-os alapkonverziója 1,1%-ra nő, az neked mennyi pluszbevételt jelent?
A szupermarketek is konverzióoptimalizálnak
A szupermarketeket hosszú évek (évtizedek?) óta tudatosan rendezik be, és minden elemnek az a célja, hogy minél több időt a boltban tölts, minél inkább impulzusból vásárolj.
És kutatás hátán kutatást rendelnek arról, hogy hogyan optimalizálhatnák még jobban a berendezéseket – a színek hatásától kezdve az elevator music zsongató hatásán át a polcok magasságáig és az árcédulák helyzetéig minden millimétert úgy akarnak elrendezni, hogy a hatékonyságot maximalizálják.
Ha egy változtatás egy szupermarketben „csak” 100 000 forinttal növeli meg a napi árbevételt, az 1000 áruházban már 100 millió.
Neked könnyebb dolgod van, mint egy szupermarketnek: egy kattintásra megnyílik a Google Analytics és nem drága felmérésekből tudod meg a változtatások hatását, hanem egy A/B tesztből. Felelőtlenség ezt nem kihasználni.
Nézzük, hogy milyen eredménye lehet pár szó megváltoztatásának.
A Stanley Back & Decker néhány változtatással 6 számjegyű pluszbevételt ér el
Az első tesztben a Dewalt.com termékoldalainak call to actionjét nézték át.
Az eredeti szövegezés „Buy Now”, a kipróbált pedig a „Shop Now”. A hipotézis szerint a „Shop Now” kevésbé kockázatos, kevésbé kommunikál elköteleződést (hiszen csak körbenézel), így több embert bír rá a kattintásra. Mások szerint ez hosszabb vásárlási folyamatot kommunikál (ezért kevésbé hívogató).
Ezek elgondolások, a teszt pedig feketén-fehéren bizonyít vagy cáfol.
Végül 17%-kal többen kattintottak az eredetire. Mondom, ez egy olyan szám, amit teszt nélkül nem ismerhetnének. Ha teszt nélkül változtattak volna a gombszövegen, akkor egy évre vetítve hatszámjegyű bevételtől estek volna el.
De sokkal izgalmasabb egy olyan teszt, ahol az eredeti verziót megverik, ugye?
A főoldal tetején levő boltkereső gombot is átnézték.
Az eredeti: „Find a Retailer”. Egyik verzió szerint „Where to Buy”, másik verzió szerint „Nearby Retailers”.
Szerinted melyik nyert?
A „Nearby Retailers”. Az elgondolás az, hogy ez a szövegezés egyértelművé tette, hogy közeli fizikai boltokat mutat a gomb, míg a másik kettő vonatkozhat csak online viszonteladókra is.
A fenti 2 képet az Optimizely-ről vettük át. Az esettanulmány eredetijét itt találod.
„Az enyim, a tied mennyi lármát szűle” és 90%-kal megnövelt átkattintás
Mit szólnál, ha azt mondanám, hogy talán csak egyetlen szót kell megváltoztatnod, és 90%-kal magasabb click-through-t érhetsz el?
Az Unbounce.com egy saját landing page-én megváltoztatott egy névmást a gombszövegben.
A „Start your free 30 day trial” szövegezést a „Start my free 30 day trial” változat alaposan megverte a kampány 3 hetes időszaka alatt, és 90%-kal több átkattintást hozott.
Marketingszövegben minden az olvasóról szól. Nem a „mi cégünk” a lényeges, hanem a „te megoldásod” – a potenciális ügyfeleidet nem az érdekli, hogy ki vagy, hanem az, hogy mit tehetsz meg nekik, hogyan teheted jobbá az életüket.
Az Unbounce egy másik gombszövegen is kipróbálta a megközelítést: a „Create My Account” gombszöveget „Create Your Account” szövegezésre cserélték, ami 99%-os statisztikai bizonyosság mellett 24,91%-kal csökkentette a konverziót.
Fogalmazd bele az értéket és növeld a konverziód 14,79%-kal
Sok szövegírási könyvben olvashatod azt a szerkesztési módszert, amikor a szövegíró elképzeli, hogy egy szkeptikus vásárló minden mondat után megkérdezi, hogy „na és akkor mi van?”
Az van, hogy a leghatékonyabb gombszöveg egyértelműen kommunikálja, hogy milyen értéket kapsz, ha rákattintasz.
Ezt a MatchOffice.com egy tesztben is látta bizonyítva. Az oldal „termékoldalán” egy adott irodáról kérhetsz további információkat (amelyet emailben kapsz meg).
A fenti képen azt látod, hogy az eredeti gombszöveggel elkéred az információkat, a verzióban viszont megkapod az információkat (amelyek amúgy érdekelnek). Ugyanaz történik, mégis másnak érzed, a szavak ereje ugyanis nagy – itt durván 15%-kal emelte a konverziót.
A Contentverve szerzői ismernek téged, és tudják, hogy azt fogod gondolni, hogy „áh, biztos csak épp így jött össze” és „csak angolul működik”.
Ím a fenti oldal dán verzióján elvégzett teszt, ahol ugyanígy az „elkérem”-„megkapom” vonalon mozgott a teszt, csak épp dánul. Még mesésebb konverziónövekedést értek el.
Kérlek, ne hozz fel kényelmes kifogásokat arról, hogy ez magyarul miért nem működik, a te céged miért más, a magyar piac miért más. Inkább próbáld ki, mert a te bevételed múlik ezen, nem az enyém.
Azt mondd, amit hallani akarok – és megduplázom a konverziód
Ez az A/B teszt a Fitness World landing page-éről került az asztalunkra. Az oldalra jő a PPC-forgalom, és ha az alábbi gombra kattint az illető, akkor kiválaszthatja a hozzá legközelebb eső edzőtermet és regisztrálhatja a bérletét (a Fitness World egy edzőteremhálózat).
Az eredeti gombszöveg figyelmen kívül hagyta azt, hogy edzőteremnél számít a lokáció, mert heti sokszor lejársz. Ha valamit nem kommunikálsz, akkor a vásárlóid többsége nem fogja kitalálni.
Az új verzió viszont a „kezed alá dolgozik”: úgyis az az első lépés, hogy kiválasztod az edzőtermet és utána bérletet veszel. Látod, hogy 213,16%-kal nőtt a konverzió (vagyis több mint megduplázódott).
Tanulság: ismerd meg a vásárlóidat és a konverziós útvonalakat (mikor ki mit csinál, milyen információk kellenek egy látogatónak ahhoz, hogy konvertálódjon), majd a gombszöveged legyen konkrét. Legyen egyértelmű, hogy mi történik, ha rákattintok.
Rakj előnyt a CTA-szövegbe
A WriteWork.com tesztjével bizonyítjuk azt a marketingszöveg-írói alaptételt, hogy minden hatékonyabb lesz előnyökkel.
A képen látsz egy fizetési oldalt, mely a konverziós út legvége: minden gombra kattintás közvetlen bevétel az oldalnak.
A változtatás itt is aprócska, ám 31,03%-kal növelte a konverziót.
A Contentverve szakemberei vásárlói felmérésekből tudják, hogy az oldal célcsoportja a regisztrációt minél hamarább le akarja tudni, és égnek a vágytól, hogy használni kezdhessék az oldalt. Tehát a gombszöveg elevenbe talál, amikor az azonnali kezdést üzeni.
Másrészt az account egy feature (az oldal része), az elkezdés pedig előny. Nem azért regisztrálsz egy oldalra, hogy regisztrációd legyen (bah!), hanem azért, hogy használhasd magát az oldalt.
A fenti képek (az első 2 kivételével) a Contentverve.com tulajdonát képezik, és az esettanulmányokat is ők írták, mi csupán csemegézünk. Guys, you're awesome!
Ha ez a cikk tetszett neked, akkor köszönd meg azzal, hogy megosztod!
Show More