Csilivili landing page, piszkosul jónak érzett hírlevél, de a CTA-ra mégsem kattintanak. Esetleg nem annyian, mint kellene.
Jogos, hogy tudni szeretnéd, hogy mi a kudarc oka, hiszen felépítettél egy kampányt, és most ott állsz egy kicsit csalódottan, leforrázva, mert a konverzió – a karmához hasonlóan – csalfa némberként viselkedik veled.
Éppen ezért felsorolunk 17 gyakori hibát, amelyeket elkerülve meggyógyíthatod a konverziód.
Nézzük!
1. Itt a CTA, hol a CTA?
A kattintáshiány egyik leggyakoribb oka az, hogy az olvasód nem találja a CTA-t. Nézzünk erre egy példát, mert ehhez van egy kifejezetten jó fotónk (via socialbleblog.com):
Vajon hányan jöttek volna rá arra, hogy itt mire is kéne kattintani, ha nincs ott egy piros nyíl?
Sajnos legalább ilyen gyakori az, hogy az olvasó nem érti, milyen előnye származhat, ha rákattint a gombra. Ugye a klasszikus „OLVASD EL AZ E-KÖNYVET!" már lerágott csont és unalmas, de ha azt rakod oda, hogy „NÖVELJ BEVÉTELT MÁR MA!", akkor nagy eséllyel (sokkal) többen fognak kattintani, és többen lesznek kíváncsiak az írásodra, hiszen bevételt azért jó dolog növelni (lehetőleg már ma).
Tartsd észben: a CTA nem azért van, hogy rejtegesd, az ugyanis akkor éri el a kívánt hatást, ha jól látható.
2. Nem CTA, ami annak tűnik
Képzeld magad elé az őrjöngést: az olvasód kattint valamire, majd rádöbben, hogy az nem az volt, amire gondolt. Az nem a CTA és nem oda vitte, ahova szerette volna.
Miért van ott az az ikon, mi az egyáltalán, és különben is, miért nem lehet egyértelműbb az egész oldal felépítése?
Könnyen lehet, hogy az olvasód téved, és ha egy kicsit figyelmesebb lett volna, ő maga is észrevette volna, hova való a kurzor, de neked az a feladatod, hogy a lehető legjobban leegyszerűsítsd a dolgát.
3. Az olvasód nem bízik a CTA-ban
Nem bízik, mert nem tudja, hogy mit fog kapni: ingyenes PDF várja, vagy fel fog iratkozni egy címlistára, ahonnan megint e-mailek tucatja érkeznek majd.
Bizalmat ébresztő landing page-t készíteni legalább annyira fontos, mint jó helyre biggyeszteni a CTA-t, és ha ezt elmulasztod, nem számíthatsz jó konverzióra.
Alaposan gondold végig, hogy tisztán és érthetően kommunikálod, mit kap az olvasód a kattintásért cserébe.
4. Nem elég akciódús a nyelvezeted
„KATTINTS IDE!"
„TÖLTSD LE!"
Jó, de miért? Jobb, ha helyette azt írod, hogy „HASZNÁLD KI A 10 NAPOS PRÓBÁT”. Az sem hátrány, ha belefűzöd az ingyenességet.
5. Lehet, hogy rosszul használtad a színeket
Te olvastad már a Kissmetrics cikkét arról, hogyan használhatod a színeket a még jobb konverzió elérése érdekében? Ha még nem, pótold be gyorsan.
A megfelelő színt a megfelelő módon használni ugyanis kattintásra sarkallhatja az olvasódat. Könnyen lehet ugyanis, hogy eddig nem volt elég figyelemfelhívó a gombod, és nem tűnt ki annyira (nem hatott úgy az olvasódra), hogy az elérje a kívánt hatást.
Csak néhány példa:
- A hölgyek nem szeretik a szürke, a narancssárga és a barna színeket.
- Ellenben szeretik a kék, a lila és a zöld színeket.
- Az urak nem szívelik a lila, a narancssárga és a barna színeket.
- Ellenben komázzák a kék, a zöld és a fekete színeket.
Jól látod, a barna és a narancssárga (általában) annyira nem jó ötlet.
A kék viszont univerzálisan működik.
Viszont a legfontosabb az, hogy az oldalad alapszínével kontrasztot alkosson (magyarul: kitűnjék).
6. Kusza buyer personák
Kihez szólsz, és kit akarsz megszólítani? Tudod egyáltalán erre a kérdésre a választ?
Ha nem, akkor azt sem tudod, hogy a terméked kinek és milyen problémát old meg, márpedig enélkül sötétben lövöldözöl.
Ugyanilyen problémás az is, ha túl sok különböző buyer personád van, és nekik ugyanazon a landing page-en vagy ugyanabban a hírlevélben akarsz értékesíteni, szegmentálás nélkül.
A különböző buyer personáknak különböző célzás és CTA kell. Ne keverd a dolgokat, és semmi esetre se sűrítsd be az értékesítést egy landing page-be vagy egy hírlevélbe. Az, hogy több CTA-t helyezel el ilyenkor, nem segít.
Alapszabály tehát, és ne keress kibúvókat: csak egy CTA.
(Persze ha hosszú az oldalad, nyugodtan szórj el olyan gombokat, amik levisznek az űrlapig és a fő gombodig.)
7. Rossz helyen van a CTA-d
Például a hajtás felett, mert azt hiszed, hogy az jó lesz, hiszen minél hamarabb látják majd a csábító kis gombot, annál nagyobb lesz az esélye, hogy kattintanak majd arra.
Az Intapage cikke szerint nem kell görcsösen ragaszkodni a hajtás feletti CTA-hoz, sőt, a hajtás alá kerülő gomb eredményes lehet, főleg, ha olyan termékről beszélünk, amelynél sok meggyőzésre és magyarázatra van szükség.
Ha ugyanis az olvasód nem érti meg, mit szeretnél neki értékesíteni, akkor nem fog kattintani, hiába van a CTA a hajtás felett.
(via www.siteforbiz.com)
8. Nem elég érdekes a szöveged
Van okod félni attól, hogy ha a CTA-d a hajtás alá kerül, és a szöveged nem elég érdekes, akkor az olvasód az életben nem jut el oda, hogy kattinthasson.
Lehet bármilyen látványos és ötletes ugyanis egy gomb, ha képtelen vagy megszólítani az embereket, akkor az olvasóid olyan gyorsan lepattannak, hogy észre sem veszed.
Légy körültekintő ezen a téren, és tedd fel a kérdést: nem az unalmas szöveg miatt rossz a konverzióm?
Kapcsold össze a dolgokat, és az összképet nézd, ne külön az elemeket:
- Érdekes és informatív szöveg,
- jól elhelyezett és feltűnő CTA,
- megfelelő megszólítással.
9. Rossz személyes névmást használsz
Vagy egyáltalán nem használsz, és rossz módon fogalmazod meg a mondanivalódat. Szólítsd meg az olvasódat, mert nem általánosságban és csak úgy valakiknek, hanem konkrétan hozzá beszélsz.
Ahogy én most hozzád:
- Kezdd el az ingyenes kurzusodat!
10. Nem optimalizáltál mobilra
És emiatt a végeredmény silány. Láttunk már ilyet, nem is kell hosszan ecsetelni, hogy ez miért rossz (via sumome.com):
11. Nem használod (próbálod ki) a jól bevált formulákat
Például a HubSpotét, pedig ők aztán tudják, hogy miről beszélnek, és több tucatnyi bizonyított panelt kínálnak fel neked, amikkel te is bátran próbálkozhatsz:
- Próbáld ki ingyen ___ napig!
- Rendeld meg a [terméked] már ma!
- Már csak ___ érhető el!
A Wishpond például 25 angol szót gyűjtött össze, amiknek segítségével kiváló CTA-kat lehet készíteni. A felhozott példák nagy része természetesen átültethető magyar nyelvre is.
12. Lassan tölt be az oldalad
Érdemes a Google Developers PageSpeed Insight alkalmazásával megnézni, hogy a honlapod miképp teljesít desktopon és mobilon. A lassan betöltő oldalakat ugyanis egyik felhasználó sem szereti.
Érdemes szem előtt tartani, hogy átlagosan 4 másodperc az a betöltési időt, amit a felhasználók még elviselnek, de az Instapage.com szerint már 1 másodperc késlekedés 11 százalékkal kevesebb látogatót és 16 százalékkal rosszabb felhasználói élményt eredményez.
13. A halálba kívánt popover
Mi van akkor, ha az oldalad viszonylag gyorsan betölt, és az olvasó már neki is esne a szövegnek, de ahogy a mondat közepéhez ér, felugrik a popover feliratkozó dobozka.
Lesz, aki ettől a falra mászik, és inkább lepattan. Nem lehet, hogy a te esetedben is ez a probléma?
14. Nem tetszik az olvasódnak a grafika
Az esztétikum fontos, és ha az olvasódat masszív undor fogja el a honlapod grafikájától, akkor valószínűleg tartalomra és a CTA-ra sem fog már figyelni.
Ügyelj arra, hogy a végeredmény fogyasztható legyen, és hogy a CTA jól és jó helyre kerüljön, ezért minden esetben tesztelj.
Nem csak arról van szó, hogy hajtás alá vagy fölé rakd a CTA-t, hanem arról is, hogy ne sűrítsd be sehova. Adj neki egy kis teret, hogy szabadon lélegezhessen, és ne ölje meg a dizájn. Szimbiózisban kell élniük.
Általános példa, hogy a több néha miért kevesebb. Képzeld el, ha a CTA-dat valahova ide rejtenéd el. Ki csodálkozna azon, ha ezek után rossz a konverzió? (via maxtraffic.com)
Emellett kerüld a Flash és a komplikált animációk használatát is. Vagyis bármit, ami elterelheti az olvasó figyelmét a lényegről.
15. A stockfotó varázsa
Tegye fel a kezét, aki hallott már az üzleti reggelikről. Csodás világ, legutóbb voltam egy ilyenen, mégpedig az egyik legpatinásabb hárombetűs szervezkedés valahányadik csoportjában.
Pár nappal később találkoztam az egyik magyar szórólapjukkal. Nagyszabású hívószavak, sok milliárd forint lebonyolított forgalom ecsetelése, elismert nemzetközi networkingcsoport, és persze egy stock photo az első oldalon.
Valami ilyesmi (via 123rf.com):
Lelombozó volt látni, hogy egy ekkora szervezet, amelyiknél hangzatos szavakat alkalmaztak, nem volt képes egy teljesen saját fotót összerántani az egyik legfontosabb nyomtatott anyagára.
Tanulság? Te ne kövesd el ezt a hibát. A minimum az, hogy készítesz magadról vagy a termékedről néhány jó minőségű fényképet, és a megjelenéseid során azokat használod. Ez nem azt jelenti, hogy nem használhatsz stockfotókat. Ez azt jelenti, hogy nem szabad bizonyos esetekben használnod. Amikor bizalmat kell építened, akkor maradj amellett, ami rólad szól, téged ábrázol.
És akkor térjünk is át a következő problémára:
16. Nem sikerült bizalmat építened
Ha nem nyered meg magadnak az olvasódat, akkor nem fog kattintani, és hiába használsz kiváló CTA-t, a probléma valahol egészen máshol van.
A kérdés persze az, hogy milyen eszközök segítségével építhetsz bizalmat magad iránt:
- Testminonialokkal (felhasználói véleményekkel).
- (Iparági) statisztikákkal és adatokkal.
- Konzekvens nyelvezettel.
- Élettel teli (saját) fotókkal, lásd 16. pont.
17. Az olvasó nem tudja megkülönböztetni a cégedet a riválisaidtól
Ez ugye elég nagy probléma, kiváltképp, ha a konkurenseid ugyanazt jobban csinálják, mint te.
Amúgy tanultál tőlük? Tudod, hogy ők ugyanezt a dolgot hogyan csinálják? Eredményesebbek vagy botladoznak? Mi az, amit átvennél tőlük, és mi az, ami szerinted hiba, és te jobban tudnád csinálni?
+1 Unalmas a terméked
Sajnos nem felejthetjük el azt sem, hogy a CTA kudarcát gyakran maga a termék okozza, amely ugyanaz a sokszor látott dolog, és amely egyáltalán nem mozgatja meg az olvasót.
Ilyenkor egy kicsit mélyebbre kell ásni (messzebb kell visszasorolni), mert nemcsak a csomagolással van baj, hanem azzal is, ami alatta van.
Hasznos tanácsok
Egy CTA nem a szerencsének, hanem az alapos tervezésnek, az ötletes megvalósításnak és a folyamatos tesztelésnek köszönhetően működik. Meg persze az őt megelőző értékesítési szövegtől.
Nem elég csak kigondolnod és megvalósítanod a dolgokat, helyezz nagy hangsúly a tesztelésre is (A/B-tesztelésre), és próbálj rájönni arra, hogy az olvasóid megtalálták-e a CTA-dat, és hogy elég hatékony-e az. Kérdezz rá, hogy látják-e, és ha nem, mi vonzotta el a figyelmüket.
Ne élesben jöjj rá, hogy baj van, hanem korábban, így egy kellemetlen hibát kockázatok nélkül kijavíthatsz. A legfontosabb pillanatban pedig számíthatsz a megfelelő eredményekre.
Fontos a folyamatosság is, hiszen nem szabad évekig használnod valamit csak azért, mert az valamikor jó eredményeket hozott, vagy akkoriban épp elnyerte a tetszésedet. Nincs olyan, hogy életre szóló CTA, amit egyszer kitalálsz, majd utána nem is kell már szöszölnöd vele.
És persze tanulj a nagyoktól. Ha jó példákat szeretnél látni, kattints ide, és nézd meg, hogy mit csinál az Evernote, a Dropbox, a Netflix vagy épp a Prezi.
Amikor már elég sok jó CTA-t és megoldást láttál, és landing page-ekkel és hírlevelekkel álmodsz, neked is be fog indulni a fantáziád. Pörgesd végig a fejedben a fenti 17 dolgot, és gondold végig, hogy te vajon nem rontottál-e el valamit a CTA-ddal kapcsolatban.
Show More