Hogyan írj fél oldal vázlatból teljes értékű e-bookot?

Ma már mindenki lehet író és kiadó, sőt, akár úgy sikeres, hogy a könyveiből egyetlen darabot sem nyomtatnak ki. Az e-book megjelenése felforgatta a könyvpiacot és az elmúlt években az elektromos változatok népszerűsége ugrásszerűen megnőtt: egy 2015-ös statisztika szerint 221 millió példányt értékesítettek világszerte belőlük, a magánkiadott kötetek száma pedig majd' 150 ezer volt. Az e-könyveket ugyanúgy elfogadjuk olvasóként, mint a hagyományos könyveket, előnyei pedig sokrétűek: nincs nyomtatási, raktározási és szállítási költség, a terjesztés nagyságrendekkel egyszerűbb, ma már a fogyasztás sem jelent akadályt, hiszen kényelmesen olvashatunk e-könyv-olvasók, táblagépek vagy okostelefonok segítségével. Megírni azonban ugyanolyan nehéz őket, főleg, ha az alkotó ürespapír-szindrómával küzd, vagyis nem tudja, mit vagy hogyan írjon. Ez a cikk abban segít, hogy az üres papír többé ne okozzon fejtörést és hogy akár minimális vázlatból is eljuthass a befejezésig.  

Miért érdemes e-bookot írni?

Azért, mert...
  1. ...egy minőségi e-book kiváló lead magnet, könnyedén lehet vele feliratkozókat szerezni.
  2. ...hatékonyabban monetizálhatod a szakértelmedet.
  3. ...segít szakértőként pozicionálni téged a (saját) szakterületeden. Ez utóbbi kettő kéz a kézben jár: a szakértői státusz és az elismertség több megrendeléssel és felkéréssel jár.
A miértre így válaszoltunk, most jöjjön a hogyan.

Az e-könyved megírása lépésről lépésre

Az első tipikus hiba, amit a kezdő vagy még rutintalan írók elkövetnek: hagyják magukat megijeszteni az üres papír láttán. Éppen ezért mielőtt nekilátnál, számolj le a félelmeiddel. Az ürespapír-szindróma csak azért létezik, mert akkor még üres az a bizonyos papír, és nem azért, mert ne lenne benned annyi, hogy azt teleírd. A mottód ilyenkor ez legyen: kezdd el, hogy aztán legyen mit változtatni. Read More

Hogyan győzheted le a halogatást? Ezt a 10 lépést kövesd, ha nincs kedved írni

Új év, új fogadalmak. Emeld fel a kezed, ha te is megfogadtál valamit – most tegyük félre a fogyókúrát meg a cigi lerakását, inkább beszéljünk a szakmai fogadalmakról. Hatékonyabb leszel a munkaidődben, végre elkezded használni az Instagramot, videózol is majd…

…vagy épp befejezed végre azt a cikkedet, amit napok óta írsz, sőt minden héten posztolsz majd valami új tartalmat. Egy a probléma: nehéz ám ez a fogadalmat betartani. Mi már csak tudjuk: tavaly bő 3 millió karaktert kopogtam le mindenféle Word-dokumentumok létrehozásához. Ekkora mennyiség után természetes, ha az ember egy kicsit halogat (főleg akkor, ha neked nem az írás a kenyered). Ez nem csak szövegírók problémája: ugyanezt érzik az egyszeri és a rutinos regényírók, forgatókönyvírók, költők, bloggerek és bárki, akinek írnia kell. Jól írni nehéz, a nyüzsgő világ pedig tele van figyelemeltereléssel. Mit csinálj, ha nincs kedved írni?

Mi vezet a halogatáshoz?

Halogatásnak azt nevezzük, amikor az elvégzendő feladatokat félretolva más – általában kevésbé fontos – dolgokkal kezd el foglalkozni az ember. Nem segít a digitalizáció és a technológiai fejlődés, mert a Facebookra mindig rá lehet nézni, hátha történt valami érdekes az elmúlt 2 percben. Mielőtt szégyellni kezdenéd magad emiatt, azért szögezzük le: bár eltérő mértékben, de mindenki halogat. Lehet, hogy nem a munkáját, de valamit egészen biztosan (magánéleti teendők, egészséges életmód, csekkbefizetés stb.). Ismerjük meg az ellenséget:

9 ok, amiért nem írsz

  1. Olyan ez, mint a fogyókúra. Elkezdeni nehéz. Ha már benne vagy, akkor visz előre a lendület, de nekiállni piszkosul nagy munka. Az üres papírlap ugyanis demotiváló. Meg fogsz lepődni, ekkor ugyanazokat a lépéseket érdemes betartanod, mint amikor fogyókúrázol (például zárd el magadtól a kísértéseket, lásd később).
  2. A tökéletes írást tűzöd ki célként magad elé. Olvasóként én örülök a legjobban, ha nem szennyet raksz elém, de ez nem azt jelenti, hogy a tökéletes, hibátlan, soha-jobb-nem-készült anyagot kell megalkotnod legelsőre. Már csak azért sem, mert ha épp nincs kedved írni, akkor azonnal ráfogod, hogy most nem is tudnál örökkévalót alkotni. Meg aztán nincs is tökéletes. Tartsd észben: nem rakétakilövésre készülsz.
  3. Rosszul priorizálsz. Ha sok dolog gyűlik össze, akkor automatikusan az egyszerűbben megvalósítható (gyorsabban letudható) feladatokat veszed előre, mert ha befejezed ezeket a munkákat, sikerélményed lesz. Apró bökkenő, hogy ezzel csak eltolod egy későbbi időpontra a többit, és azt veszed észre, hogy feltornyosultak a nehezebb munkáid (és még kevésbé lesz kedved nekiállni).
  4. Nem elég szigorú a határidő. Mert például ki lehet magyarázni a csúszást. „Nem olyan szigorúak, meg aztán sok a munka (de a Simpsons-maratont azért elkezdem).
  5. Nem magadnak írsz. Apróságnak tűnik, de a hobbiprojektek szinte mindig vonzóbbak, mint a munkád, hiszen a hobbiprojekt (pl. egy regény) tisztán örömforrás és nincs kényszer. A világhírű filmzeneszerző, Alan Silvestri is elmondta a saját hivatásával kapcsolatban, hogy szívesen iszogat egy finom bort valahol munka helyett.
  6. Szorongás: félsz a visszajelzésektől és a kritikától, és túl nagy jelentőséget tulajdonítasz mások véleményének. Ha nincs kész valami, akkor azt nem lehet kritizálni, ugye? Ahogy Hofi mondta, amikor némán játszotta a harmónikán a Csasztuskát: „Ebből baj nem lehet.” Ide tartozik az önbizalomhiány és a hibázástól való félelem, hiszen nem érzed magad elég jónak.
  7. Azt gondolod, nincs elég információ az adott feladat elvégzéséhez (és még félsz is, hogy úgyis elrontod).
  8. Túlvállalás. Sok dolgot raksz be a naptáradba, így egy idő után nem tudod menedzselni a felmerülő problémákat.
  9. És persze a halogatáshoz vezet maga a halogatás is, hiszen minél több dolgot tolsz magad előtt, annál nehezebb új dolgokba kezdeni. Elég csak egyszer elkezdeni, máris görgeteg magad előtt a dolgokat, majd Damoklész kardjaként lebeg a fejed felett minden elvégzendő feladat. A halogatás tehát a produktivitás első számú ellensége.

Mikre kell figyelned?

Ahogy az életben, úgy a szövegírás esetében sem létezik tökéletes. Az írás minősége egy szint fölött szubjektív – többek közt ha nincs benne nyelvtani hiba, rendben van a kohézió, megfelel a briefnek és a formátum követelményeinek (pl. tartja a karakterlimitet stb.), akkor a minősége ízléskérdés. A halogatást csak úgy győzheted le, ha stratégiában gondolkodsz – mert egy-egy hiba kiküszöbölésével vagy rossz beidegződés megváltoztatásával még nem jutsz előre. A lent felsorolt lépésekkel nem is az a cél, hogy mikromenedzseljük az emberi tökéletlenséget, hanem hogy hozzásegítsünk a kész cikk megvalósulásához. Írd fel a mágnestábládra: csak a végeredmény számít. Nem a halogatás legyőzése a célod, hanem az, hogy befejezd a feladatodat (jelen esetben: megírd a cikkedet). Nézzük hát, hogy mikre érdemes figyelned. Read More

[Hiánypótló írás] Hogyan írj how-to-cikkeket?

Hogyan csinálhatsz Big Mac szendvicset otthon? Hogyan élj túl egy cápatámadást? Hogyan írj ütős headline-t? Nincs olyan téma, amelyről ne lehetne how-to cikket készíteni, és ha próbálkoztál már szövegírással, akkor szinte biztos vagyok benne, hogy te is írtál legalább egy ilyen anyagot. A net egyik legnépszerűbb tartalomtípusáról beszélünk, és eddig megszámlálhatatlanul sok poszt, podcast vagy videó született a témában, amiket faltak az olvasók, hallgatók vagy nézők (értelemszerűen azok az emberek, akik az adott dolgot meg szerették volna csinálni). Arról van szó bennük, hogyan tudsz megoldani egy adott problémát egy adott módon, általában szakmai előképzettség nélkül. Ezért is olyan közkedveltek ezek a tartalmak az olvasók körében: gyors és hasznosítható tudás szerezhető általuk. Mostani cikkünkben azt vesszük végig, hogy miképp írhatsz how-to cikkeket egyszerűen és hatékonyan. 10 pontba szedtük a legfontosabb infómorzsákat, amiket érdemes szem előtt tartanod (felcsipegetned), miközben ilyen tartalmat készítesz.

De mi az a how-to-tartalom?

A „Hogyan...” típusú tartalmak informális, relatíve rövid terjedelmű anyagok, amelyek abban segítenek, hogy:
  • egy bizonyos célt könnyebben elérhess
  • egy problémát egyszerűen megoldhass
A hozzá nem értőknek segítenek úgy, hogy képesek csak a legfontosabb részeket kiemelni, kihagyva olyan elemeket, amelyek legfeljebb a szakértőknek fontosak. Az egyik legelső ilyen jellegű könyvet 1569-ben adták ki, a címe A booke of the arte and manner, how to plant and graffe all sortes of trees: With divers other new practise, by one of the Abbey of Saint Vincent in Fraunce volt. Bizony, a szerző Leonard Mascall nem szórakozott a címadáskor, és pontosan leírta, hogy mire számíthatsz a kötetben.
Helyesírási megjegyzés Zolitól: Az egyik visszatérő magyar ortográfiai rémálom, mikor idegen szavakhoz kapcsolódik magyar szó. Az egybeírás nem problémás a minőségjelzős szóösszetételeknél, ha minden tag magyar: kutyatenyésztés. Ha már német juhászokat tenyésztünk, akkor az alakulatot összerántja a szószörny (pontosabban a második mozgószabály): németjuhász-tenyésztés, sőt németjuhászkutya-tenyésztés. Még akkor sincsen nagy baj, ha az első tag idegen szó, ekkor is az egybeírást választjuk: country zene, countryzene-kedvelő (az Osiris Helyesírás ezt a példát hozza is). Előfordul azonban, hogy az alakulat előtagja két (vagy több) idegen szóból áll. Ekkor azonban már nem írjuk egybe a teljes szóalkotmányt (azaz gyakori kivételeink egyike bekövetkezik): németjuhász-tenyésztés, de bischon havanese tenyésztés (lásd: OH 137. o.). Ezért írjuk következetesen egybe a tartalommarketing-stratégia kifejezést, miközben a content marketing stratégia szétmállik a nyelvi szájpadlat alatt. A how-to-cikkek kapcsán a helyzet bonyolódik: tetszik tudni, bár nyelvtanilag az angol szövegben nem kerül kötőjel a  szókapcsolatba (látunk példákat is alább a cikkben), de maga a how-to kifejezés kötőjellel létezik, ez jelenti ezt a hogyan csináld jelenséget. A kötőjelezés azonban egybeírásnak minősül, így viszont a how-to egy szó, tehát nem írhatjuk az utótagot tőle külön. Ha egy közszói összetételben kettő vagy több diviz (kötőjel) szerepel, akkor az utótagokat is kötőjellel kapcsoljuk, így lesz a C-vitaminból C-vitamin-túladagolás-megelőzés, meg hasonló a nyelvi logika a Magyarország–Norvégia-labdarúgó-vb-selejtező-közvetítés szókígyó esetében is, csak ott még nagykötőjel is van. Mivel tehát a how-to kifejezést kötőjellel írjuk, a how-to-cikkbe két kötőjel kerül. Az e-mail-cím után már lassan rááll a szemünk erre is.
De ha már itt tartunk, akkor igazi how-to-kézikönyvnek minősül Platón Állam című munkája is, amelyben a filozófus az ideális állam modelljét próbálta megalkotni és bemutatni. Az egyik leghíresebb alkotásnak mégis az 1936-os, Dale Carnegie által írt How to win friends and influence people számít.

Miért olyan népszerűek a how-to-cikkek?

Azért, mert hozzásegítik az olvasót egy hiányos tudásanyag kibővítéséhez. Vagy legalábbis ezt ígérik, és ebben a „Hogyan [tudsz]...?” típusú cím is fontos szerepet kap, hiszen az olvasó azonnal tudja, hogy az adott problémá(já)ra az adott tartalom megoldást nyújt majd. A how-to-cikkek épp azért olyan népszerűek, mert ehhez a megoldáshoz bárki hozzáférhet, aki elolvassa a cikket, népszerűségüket pedig annak köszönhetik, hogy:
  • információval látják el az olvasót
  • egyszerűen megérthetők, és a bennük található tudásanyag is egyszerűen felhasználható
  • (általában) ingyenesek
  • vonzók és vonzzák a tekintetet (különösképp a címük miatt)
  • valamint az egyre népszerűbb „csináld magad” módszert propagálják
A how-to-tartalmak írásával számodra sem lehetetlen, hogy egy posztod vagy videód önálló életre kelljen, és hogy organikusan jó eredményeket érjen el. Nézzük hát, hogy miképp írhatsz ilyen cikkeket.

#1: A cím nem dísz

A how-to-cikkek egyik legfontosabb kelléke a cím: jelzi, hogy milyen probléma megoldásában segít (ez azért különösen fontos, mert az ilyen anyagot kereső ember a problémára van kihegyezve). A legfontosabb tanács: ne bonyolítsd túl a dolgot! A cím érthető és egyszerű legyen, valamint kristálytisztán írd körbe, hogy miben akarsz segíteni. A kezedet megkötjük egy kicsit, de ez nem kell, hogy visszafogja a kreativitásodat. Mire figyelj tehát?
  • Legyen benne a „Hogyan...”
  • Legyen benne az, hogy miben segít a cikk (...írj főcímet)
  • Plusz opcionális, de erősen ajánlott: fókuszáld a problémamegoldást (...10 perc alatt)
Úgy is mondhatjuk, hogy ezek az előny #1, előny #2, előny #3. Az első kettőt mindenképp alkalmaznod kell (hogyan = megmutatom, és aztán ott van az, hogy mit mutatok meg), de nem árt, ha valahogy a harmadikat is belesűríted a címbe. Nézzük a példákat:
  • Hogyan írj how-to-cikkeket? Alternatíva: Hogyan írj how-to-cikkeket 5 egyszerű lépésben? Esetleg: Hogyan írj tökéletes how-to-cikkeket 5 egyszerű lépésben?
  • Hogyan készíts Big Mac szendvicset? Alternatíva: Hogyan készíts Big Mac szendvicset otthon?
  • Hogyan élj túl egy cápatámadást? Alternatíva: Hogyan élj túl egy cápatámadást az óceán kellős közepén?
Nézd meg ezt a videót, mert kifejezetten vicces, de a lényeg úgyis a címben van: Matt Damon tells you how to win a bar fight. Az ideális cikkcím ez alapján:
  • Hogyan nyerhetsz meg egy kocsmai verekedést? Alternatíva: Hogyan nyerhetsz meg egy kocsmai verekedést Matt Damon szerint?
Erre már kattintatnál te is, igaz?

+1 tanács

A címet tovább fókuszálhatod azzal, ha hozzáteszed, hogy mit érhet el az olvasód a tudásbázis megszerzésével. Ehhez rendszerint a következő formulát használjuk:
  • Hogyan
  • + adott problémára vonatkozó megoldás
  • + amivel
  • + tényleges előny
Tehát:
  • Hogyan írj jó főcímet, mellyel megduplázhatod a megnyitási arányt?
  • Hogyan főzz isteni vacsorát, amellyel örök emlék marad a karácsony?
  • Hogyan készíthetsz stresszlabdát befőttes gumikból, amivel elűzheted az állandó szorongást?
Figyelem! Ez a módszer csak akkor alkalmazható, ha az adott problémára vonatkozó megoldás nem tartalmazza egyúttal az előnyt is, lásd a cápatámadás esete. Elvégre ilyenkor az a legfontosabb, hogy a leírt módszerrel túlélhetsz egy ilyen kellemetlenséget. Read More

Hogyan dolgozz több forrásból, amikor blogposztot írsz?

Hogyan csinálják a profik: miképp gyűjtenek ki több tucatnyi releváns forrásanyagot, dolgozzák fel a bennük található információkat, majd építik be azokat saját blogposztjukba? Legutóbbi podcastünkben Dani épp azt mesélte, hogy egy szakmai cikk megírásához legalább 50 anyagot elolvasott már (és akkor még nem is végzett a források felkutatásával). Aki használt akár feleekkora merítést, az pontosan … Read more

Így készítsd el első infografikád (40 lépéses checklist)

Az infografika az egyik legnépszerűbb tartalomtípus. Érthető: vizuálisan megkapó, úgy szemléltet érdekes információkat, hogy minimális energiabefektetést kíván meg a közönségedtől, miközben kiszolgálja esztétikai igényeiket. Infografikát készíteni még úgy sem egyszerű, hogy ma már különféle online szolgáltatásokkal akár a böngészőben is nekiállhatsz összekattintgatni. Ezért összeírtuk neked a tapasztalataink és a best practice-ek alapján egy teljes checklistet, hogy az első ötletkezdeménytől a terjesztési végigvezessünk az infografika elkészítésén. Nyomtasd ki, fűzd le, vedd magad elé munka közben, és nem hibázol majd.

Előkészületek

  1. Mérd fel, milyen infografikákat szeret a célközönséged. Milyen témára kíváncsiak? Hosszabb vagy rövidebb infografikákat osztanak meg inkább? Milyen felületeken teszik ezt?
  2. Válassz egy jó témát. Legyen elég tág témakör, hogy később az adatgyűjtés s a tényleges munka során leszűkíthesd, ha kell.
  3. Gondolj mögé érdekes történetet. Legyen az infografikának íve, ne csak egybehalmozd az adatokat: a storytelling eszközeivel vizuálisan és a szöveggel egy olyan történetet mesélj el, aminek van íve.

Tervezés (szöveg és dizájn)

Read More

Így írd meg a webszöveged (26 konkrét lépésben)

Hatékony webszöveget írni külön mesterség. Látszólag ennek csak az elmúlt években nőtt meg a jelentősége, valójában egyszerűen csak volt idő, amikor a keresőalgoritmusok átverésére kitalált módszerek elhomályosították a jó web copy fontosságát. Mindannyiunk megelégedésére szolgálhat, hogy ezeknek az időknek (és módszereknek) már leáldozott. Most megmutatom, hogyan írunk mi webszöveget, és milyen lépésekben készül el a jól konvertáló szöveged. Egy szájt megszövegezése nem kis munka, de ha rendszerben csinálod, ha követed az alábbi checklistet, akkor nem hagysz majd ki semmi fontosat.

Előkészületek, mielőtt írni kezdenél

  1. Határozd meg a célközönséged. Állítsd fel a szegmenseket, amelyeket a terméked érdekelhet, és ennek alapján készítsd el a buyer personákat. Ez önmagában sem kis munka, de nem csak a webszövegedhez lesz rá szükséged, mindenképpen el kell végezned – ehhez itt találsz segítséget.
  1. Vizsgáld meg a közönséged kommunikációját. Figyeld meg, milyen szavakat használnak, hogyan beszélgetnek, érvelnek, hogyan kérdeznek. A linken megkapod a módszereket is.
  1. Végezz kulcsszókutatást. Meg kell találnod azokat a kulcsszavakat (lehetőleg long tail, vagyis három vagy annál több szóból álló kifejezéseket), amelyekkel a célközönséged a termékeidre vagy szolgáltatásaidra keres, vagy amelyekre releváns tartalommal tudsz szolgálni. Ehhez rengeteg eszközt találsz, sok ingyeneset is, a Wordstream például itt 8 darabot gyűjtött egybe.
  1. Ha még nem tetted, dolgozd ki az oldaltérképet. A legjobb, ha a legfontosabb keresőkifejezésekre mind külön dedikált aloldalt készítesz az optimalizáció miatt. Egy egyszerű, átlátható oldaltérkép terve nagyjából így néz ki:
webszoveg_checklist_1
  1. Határozz meg egy-egy kérdést, amelyre a különféle aloldalaknak választ kell adniuk. A buyer personára figyelve ilyen egyszerű kérdések lehetnek ezek: „Miért érdemes megvennem ezt a terméket?”, „Milyen problémámat oldja meg ez a termék?”.
  2. Ülj le egyeztetni a dizájnerrel. A legfontosabb, amit szem előtt kell tartanod, hogy a dizájn mindig a szöveget kell, hogy szolgálja. Gondolj arra, hogy egy dizájn nélküli, de kiváló szöveggel feltöltött weboldal képes eladni – de egy olyan, amin csak képek vannak szöveg nélkül, na az biztosan nem hoz eladást. A dizájn célja az, hogy segítse a szöveg érvényesülését.
  3. Döntsétek el, hogy milyen tartalomformátumokat használtok majd. A sima szöveggel nem lesznek problémák, az infografikák, videók, animációk tálalása már trükkös lehet.

Szövegírás (az egyes aloldalakra)

  1. Írd meg a törzsszöveget. Nem kell görcsösen a kulcsszavakra figyelned, de ha használsz valamilyen beépített keresőoptimalizáló megoldást, úgyis tudni fogod majd, hol kell finomítanod a szövegen. Részletes útmutatót itt találsz.
  1. Írj figyelemfelkeltő alcímeket. A subheadline-ok több funkcióval is bírnak. Az olvasót ráveszi a továbbolvasásra, aki csak átfutja (skimmeli) a szöveget, annak összegzi az oldal tartalmát és megmutatja, hol érdemes megállnia olvasni. A keresőrobotoknak pedig segít megérteni, hogy miről szól az oldal – de itt sem kell görcsösen ragaszkodnod ahhoz, hogy kulcsszavakat zsúfolj az alcímbe.
  2. Írd meg az oldal headline-ját. A címet, mint minden szövegtípusnál, a webszövegnél is utoljára kell megalkotnod. Mindig visszafelé gondolkodj: határozd meg, milyen célt akarsz elérni az oldalon, és alkosd meg visszafelé haladva azokat a lépéseket, amelyek ide vezetik a látogatót. Ennek utolsó lépése a headline, amely felkelti a figyelmet, amely rábír, hogy a második mondatot is elolvassam.
  3. Figyelj a szöveg hosszára. Nincsen szükséged minden aloldaladon több ezer szóra. A szakmai anyagoknál vagy éppen komplexebb ajánlatok landing oldalainál hasznos a hosszú szöveg, más esetben viszont, így egy kapcsolati oldalon vagy egy egyszerű feliratkozási oldalon néhány jól megválasztott mondatnál több nem kell.

Ellenőrzés (mit ne hagyj ki, mire figyelj írás közben)

Read More

Így készíts überjó videót, amitől lehidalnak a nézőid (30 elemes checklist)

A videó a tartalommarketing jövője. Emlékszel, hogy mit írtunk róla korábban? Azt, hogy enélkül a marketinged csak halovány árnyéka lesz önmagának, mert a videó:
  • nagyobb elérést generál;
  • erősebb (érzelmi) kapcsolatot hoz létre a céged és a nézők, vevők, felhasználók között;
  • hatékonyabban adja át az információ;
  • eredményesebben terjeszthető a közösségi médiában.
Plusz a forgatási költségek is drasztikusan csökkentek, így ma már nincs szükség milliós tételre, hogy ütős kisfilmet gyárts. Ha kedvet kaptál egy videó készítéséhez, de még nincs elég tapasztalatod, akkor fusd végig egy 30 elemes csekklistát. Ha pedig szakszerű segítséget szeretnél, vagy csak kérdésed van, fordulj hozzánk bizalommal.

A cél, hogy a végeredmény egy ilyen ütős anyag (jelen esetben termékbemutató) legyen:

Mi így kezdünk neki: alapos tervezés

0. Lépj egyet hátra. Ne rohanj a falnak, hanem tervezz. Megfelelő alapok nélkül, bizonyos lépések kihagyásával nem tudsz majd jó videót gyártani, hiszen nagy eséllyel valahol majd hiba csúszik a számításba. Tiszteld a filmgyártást és általában a saját tartalmaidat. Egy forgatás, annak előkészítése és a kész anyag megvágása mindig stresszes, ráadásul tele van olyan pillanatokkal, amikor minden szétcsúszhat és irányíthatatlanná válhat. Ezt a rizikót csak profi tervezéssel tudod minimálisra csökkenteni. 1. Határozd meg az üzleti célodat és a célközönségedet. Milyen videót szeretnél készíteni, és hol szeretnéd terjeszteni? Bemutatkozó filmet, imázsfilmet, reklámfilmet akarsz? B2B vagy B2C a terület? Ki nézi majd a végeredményt? 2. Döntsd el, hogy hol fogod terjeszteni a kész anyagot. YouTube, Vimeo, Facebook? DVD-n osztogatod majd, vagy ezt viszed magaddal a konferenciára? Egy kiváló nagyjátékfilm is elbukhat azon, hogy az alkotók nem figyelnek arra, miképp érik el majd el a közönséget. 3. Milyen üzenetet közvetítsen a videó? Mit akarsz elmondani az anyaggal? Hogy olcsóbb, jobb, tapasztaltabb vagy, mint a konkurenseid? Nincs jó és rossz válasz, de az üzenetet valószínűleg nagyban meghatározza a marketingstratégiád. Olyan videót készíts, ami harmóniában van a többi marketingtevékenységeddel. 4. Határozd meg, hogy milyen hosszú videót akarsz. Egy reklámfilm általában 30–60 másodperces, míg egy bemutatkozó film lehet ennél hosszabb. A hossz és a tartalom határozza meg a forgatási időt. Például egy 15 perces, több helyszínen játszódó bonyolult videót szinte biztos, hogy nem tudsz felvenni egy forgatási nap alatt.

E-mail marketing tréning: dugig a villa!

Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által közzétett fénykép,

5. Írd össze, hogy milyen az erőforrásaid vannak. Hol tudsz forgatni (ingyen, engedéllyel), kik segíthetnek cégen vagy ismerősi körön belül (de pénzért, mert ami ingyenes, az olyan is). Ki fogja megvágni kész nyersanyagot? Legyen meg az a halmaz, amely a lehetőségeidet tartalmazza. A Morrison's és iDrinks.hu számára készített videoblogunknál a helyszín és az ital biztosított volt, csak stábot kellett fizetni:

6. Döntsd el, hogy mekkora a költségvetéssel szeretnél dolgozni. Tudod már, mennyit szánsz a videóra, és hogy mennyit az esetleges terjesztésre? Ha nem akarod széles körben mutogatni a kész anyagot, akkor nem érdemes sok pénzt áldozni rá. Amennyiben a várótermedben fog futni, és ott naponta majd' százan megfordulnak, akkor nem árt, ha a kész anyag kristálytiszta üzenettel rendelkezik, és élvezet nézni. Akár hang nélkül is. forg1

Egy reklámfilm kéthasábos forgatókönyve (via maxshores.com). Vigyázat, a filmeknél más formátumot használnak.

7. Készíts forgatókönyvet, mert építkezni sem kezdesz tervrajz nélkül. A forgatókönyv minden pontja támogassa az üzleti célodat, és legyen benne világos az üzeneted. A leghatékonyabb az, ha tiszta és tömör nyelvezetet használsz. Legyünk következetesek, és egy videó egy üzenetet közvetítsen. 8. Kérj meg profikat (filmes forgatókönyvírókat, szövegírókat, reklámfilmrendezőket), hogy ellenőrizzék a kész forgatókönyvet, és beszéljék át azt veled. Így megtudhatod, hogy az mennyire tükrözi az üzleti célodat, és hogy kell-e még változtatnod. Több szem többet lát, ráadásul a profi olyat is észrevesz, amit te nem. 9. Ha kész a forgatókönyv, készíts storyboardot. Nem, nem kell olyannak lennie, mintha egy MOME-s rajzolta volna. A lényeg az, hogy valamelyest vizualizáld a kész reklámfilmet: milyen képeket kell felvenni filmhez, milyen hosszú lesz az, és kik hogyan szerepelnek benne? Lehet, hogy kiderül, az egyik beszélő csak derékmagasságig látszódik, így neki már csak egy zakó kell, és nem öltöny. storyboard

Storyboard (via eslstudentpublications.com). A képkivágatokba jöhetnek a (kezdetleges) rajzok, a rácsozást pedig feltöltheted az adott felvétel pontos ismertetésével (például premier lesz vagy totál?).

10. Szedd össze azokat a felvételeket, amik már elérhetők. Milyen stock photót vagy stock videót akarsz használni? Milyen korábbi felvételt szeretnél bevágni? Ezt is vidd bele a storyboardra, és jelöld meg, hogy az a kép már kész van, vagy hogy meg kell majd venned.

Előkészítés / pre-production

Read More

Így építsd fel profi tartalomnaptárad (29 elemes csekklistával)

A cégben én vagyok a táblázatfetisiszta. Nyilvánvaló, hogy imádom a tartalomnaptárakat is – hatalmas segítséget nyújtanak a szervezésben, tartalomnaptár nélkül nem létezhet hosszú távú tartalomstratégia. A tartalomnaptár az, amely egyszerre könnyíti meg számodra a hosszú távú tervezést és a napi munkát. Átláthatóvá teszi a tartalomkészítési és -terjesztési folyamatot is. Tartalomnaptárnak nevezhetsz egy olyan listát is, amin egyszerűen címek (vagy éppen munkacímek) és dátumok vannak. Ez a legegyszerűbb forma, és valamit segíteni fog ugyan, de annyit messze nem, mintha a stratégiakészítés során rászánod az időt, és kidolgozol egy komplex, mégis átlátható táblát. Ebben fogok most neked segíteni: ha tartalomnaptárat készítesz, vedd elő ezt a listát, és fuss végig rajta, nézd meg, hogyan teheted még jobbá és informatívabbá.

Amit még a naptárkészítés előtt gondolj át

  1. Megvannak a megfelelő buyer personáid, akiknek a tartalmakat gyártod majd? (Ezt akár jelölheted is a naptárban – a tervezett munkák esetén sokkal könnyebb dolga lesz a szövegírónak, ha előre tudja, hogy melyik personát célozza meg a szöveggel.)
  2. Tudod, mi a pontos célod a tartalommal? (Forgalmat akarsz generálni, vagy éppen leadeket? Mi a célkonverziód? Eladni szeretnél, csaliterméket akarsz letöltetni vagy egyszerűen csak feliratkoztatni a hírlevéllistádra?)
  3. Milyen kampányhoz készül a naptárad? (Alapesetben minden egyes kampányhoz saját tartalomnaptár tartozik – ha egyszerre több aktív kampányod is van, akkor persze ezeket rendszeresen egyeztetned kell, hogy ha átfedés van a felületeken, ne gyengítsék egymást.)
  4. Milyen emberekre, skillekre lesz szükséged a tartalmak megvalósításához? (Kiket kell bevonnod a projektbe? Szükség lesz külső emberekre, vagy meg tudod oldani a saját csapatoddal?)
  5. Milyen hosszú távra tervezel? (Meddig fut majd a kampány? Egy hónapra vagy fél-egy évre kell megtervezned a tartalmakat? Mennyire reális, hogy tényleg előre tudsz tervezni, mennyire kell alkalmazkodnod az aktualitásokhoz?)

Hogyan kell nekiállnod?

  1. Kiválasztottad a megfelelő platformot. (Ez lehet egy komolyabb kollaborációs eszköz, akár az Evernote vagy az Asana, de ha nem egy nagyobb csapatot koordinálsz, akkor egy Excel-táblázat is tökéletesen megfelel. Mi egy Google Sheets táblát szerkesztünk közösen – egyszerű, könnyen kezelhető és gyors megoldás.)
  2. Hozzáférést adtál minden közreműködőnek.
  3. Kiküldted a körlevelet arról, hogyan használják a táblázatot. (Komolyan. Ha ezen a listán végigmész, egy elég komplex táblád lesz, nálam ennél sokkal, sokkal egyszerűbb táblázatok esetén is rákérdeztek már kollégák, hogy akkor most mi micsoda.)
  4. Beállítottad a megfelelő szűrőket és szabályokat. (Például az automatikus színkódolást bizonyos kifejezések szerepeltetésekor, mint „elkészült”, „folyamatban” és így tovább.)

Mi szerepeljen benne?

Read More

Így írj hatékony feliratkozási oldalt (43 elemes csekklista)

Hogyan írj hatékony feliratkozási oldalakat? Meg se tudom számolni, hogy hány opt-in oldalt írtunk, hány tréningen vagy kihelyezett workshopon oktattuk már le, és megint hány esettanulmányban láttuk a felépítést. Ezt a tudást most csekklistaként „dolgozni tudok belőle” formátumban adjuk át neked. A cikket tedd a könyvjelzők közé, és amikor leadgeneráló oldalt írsz, akkor a lépéseken munka közben szaladj végig. A bejegyzésben az Unbounce egy már nem használt opt-in oldaláról készült screenshotot használjuk. Ez az oldal mintaszerűen mutatja be egy feliratkozási oldal tipikus részeit és a jó elrendezést.

Headline

landing_page_ultimate_headline
  • Leírja az anyag legnagyobb előnyét? (Segítség.)
  • Van benne szám, név, időtartam vagy egyéb konkrétum.
  • Érthető az anyagod értéke már abból is, hogy a címet elolvassák?
  • Összevetettem hatékony headline formulákkal. (Olyan hirdetések főcímeivel, mely hirdetésekről tudod, hogy üzletileg sikeresek voltak.)
  • Releváns a látogatódnak, és figyeltél a message matchre? (A kampányaid alapján milyen előzetes várakozást építettél fel, és erre rímel-e, tehát ha egy Facebook-bejegyzésben csekklistát ígérsz, akkor az oldalon is csekklistát ígérsz-e.)
  • Csak az oldalon tartást „adom el”.
  • Teszek ígéretet.
  • Unalmas… vagy belevitted a személyiséged?

Magyarázó alcím

Read More

59 lépéses checklist a tökéletes (és hatékony) hírleveledhez

Szeretnél hatékony hírleveleket küldeni, ezért egy checklistbe összegyűjtöttem a jelenlegi best practice-t. Ezt nyomtasd ki és hírlevélíráskor vedd magad elé, és a pontokon menj végig. A lista kiemelten értékes – ezeken a pontokon szoktam végigmenni én is (csak nekem már a fejemben van az 1356-odik hírlevél megírása után). Ha követsz minket, akkor pontosan tudod, hogy minden saját hírlevelünk 200 000 Ft felett hoz eladásokat (legutóbb egy hírlevelünk fél óra alatt behozott 550 000 Ft megrendelést). Természetesen a best practice folyamatosan változik, ezért lehetőleg sűrűn A/B tesztelj. Nem az számít, hogy elvileg és más piacon mi működik, hanem az, hogy a te listádon a te hírleveidben mi adja el a te termékeidet. Viszont az alábbi lista azonnal megnöveli a hatékonyságodat. Csapjunk is bele.

Előkészületek

1. Összeírtam az ajánlat összes előnyét (legalább 20 db-ot) 2. Kiválasztottam a legnagyobb előnyöket és alapérzelmekhez (félelem, öröm, meglepetés, düh, szomorúság, irigység stb.) kapcsoltam őket. 3. Kiválasztottam 1-2 érzelmet, melyek dominálni fognak. Szóhasználatom ehhez igazodik. 4. Összeírtam minden kifogást (túl drága, már van ilyenem, nem kell, most nem kell stb.) és megválaszoltam őket. 5. A célcsoportról minden infót begyűjtök, amit csak elérhetek. Ha van szövegminta (ügyfélszolgálat, e-mailek stb.), akkor a jellemző szavaikat belefogalmazom a szövegbe. 6. Meghatározom, hogy a címzett mit tud az ajánlatomról. Nem untatom olyanokkal, amiket már ismer, de nem ugrok túl nagyot. 7. Megnézem, hogy van-e olyan elem az ajánlatban, amit díjmentesként/ingyenesként kommunikálhatok (pl. ha az éves előfizetésem 12 000 Ft, de az akció keretében 2000 forintot elengedek, akkor „2 hónap ingyen”). Ezt csak akkor használom, ha nem megy az ajánlatom rovására (tehát ha prémium terméket adok el, akkor nem). 8. Van elem, amit garanciaként kommunikálhatok? Ha van, használom. 9. Ügyfélvéleményeket gyűjtök (megkérdezem, hogy használhatom-e). Ha a levél típusa engedi, akkor minél többet felhasználok, mert hatékonyabb, ha a vásárlóim dicsérik a szolgáltatásomat.

Megnyitás és tárgymező

10. A levél küldője az, akit a feliratkozóim felismernek. Ha személyhez iratkoztak fel, akkor névvel küldöm. Ha a céget jobban ismerik, akkor cégnévvel. (Itt figyelj a törvényi előírásokra!) De ezt gyakran letesztelem. 11. Írtam legalább 10 tárgymezőt az alapján, ami már bevált. Például a Digitalmarketer vagy a Hubspot gyűjtése jó. 12. A nagy médiumok legjobb címeinek mintájára írom meg a tárgymezőt. 13. A legjobb tárgymezőket kisebb listán A/B tesztelem. A legjobban teljesítőt küldöm ki a teljes listára. 14. A tárgymezőmmel csak megnyitást akarok elérni (nem eladást) – és leírom, hogy mi van a levélben. A tárgymező megválaszolja azt, hogy miért fontos a hírlevél (milyen értéket kap, ha megnyitja) és miért kell ott és akkor megnyitnia (mert lejár az akció, elfogynak a helyek, holnap már nem elérhető, elavul a hír stb.).

Átkattintás

15. A CTA-m lehetőleg egy gomb és egy van belőle. Pozíciót és színt tesztelem (vagy korábbi levelekből megnézem, hogy melyik a leghatékonyabb.) Narancssárga, sárga általában jó (kivéve, ha az egész dizájn narancssárga). 16. A CTA-nál fontosabb az olvashatóság és a megtalálhatóság, mint az esztétikum. Nincs narancssárga gombon fehér szöveg, mert kifolyik a szem. 17. VAN CTA a levélben. (Mi az a CTA?) 18. A gombszöveg konkrét és értéket kommunikál (az olvasó tudni fogja, hogy hova kerül, ha rákattint, és tudni fogja azt is, hogy miért érdemes rákattintania). Példákat itt találok. 19. A CTA-t írom meg először, utána a tárgymezőt. Ezután jön a levél többi része.

Szöveg

Read More