[Kötelező olvasmány] Minden, amit az üzletikönyv-kiadásról tudni akartál

Írnod kéne egy könyvet. Ha nyitott szemmel jársz a marketingtrendek korzóján, megfigyelhetted, hogy a könyvkiadási hajlandóság nemhogy nem csökken, hanem növekvő tendenciát mutat az elmúlt években – úgy szórakoztató, mint üzleti irodalom tekintetében. Te sem vonod tehát kétségbe, hogy könyvet kell írnod. De mégis hogyan? Milyen nehézségekkel kell számolnod? És egyáltalán: mi a marketinghaszna egy … Read more

Hogyan írj esettanulmányt?

Imádjuk az esettanulmányokat, de még a legjobb dolgokat is könnyű elrontani, ha nem figyelünk oda bizonyos szabályokra (és emiatt elkövetjük a gyakori hibákat). Egy kis kulisszatitok: az elmúlt másfél évben az esettanulmány címkével ellátott cikkeink mintegy 25 ezer olvasót értek el, pedig mi „csak” az Instagramról, a landingekről és a Facebook-hirdetésekről írtunk. Azt tudjuk, hogy egy … Read more

A tökéletes Facebook-poszt felépítése (csekklistával)

Mindenki a tökéletes Facebook-posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Sokszor úgy érezzük, hogy rengeteg a változó és túlságosan a szerencsétől függ az egész, pedig ez nem így van. Csak azok építenek a szerencsére, akik nem tudják, hogy mit csinálnak. Vagy akiknek nem áll rendelkezésére a lenti tudásanyag. Mostani cikkünkben végigvesszük az általános szabályokat, valamint bemutatjuk, hogyan írhatsz hosszabb (értékesítésre is alkalmas), mégis sikeres posztokat. Kezedben a kulcs!

Lehet, hogy rosszul csinálod?

Lehet! Gondolj vissza a legutolsó posztra, amit feltettél és összegezd, hogy mennyire volt sikeres. A realitás az, hogy a legtöbb Facebook-poszt nem éri el a kívánt eredményeket. Az egyik leggyakoribb ok az, hogy koncepció nélkül kerül fel. Általában azért, mert úgy posztolják (posztolod?), hogy „valamit ki kell rakni, ma még nem ment ki semmi”, aztán lesz, ami lesz. A jó Facebook-poszt nem így készül, ezért most megtanítunk arra, hogy mit kell csinálnod, ha hatékonyabban szeretnél megjelenni a követőid hírfolyamában (és ha felszínes lájkok helyett masszívabb bejegyzésaktivitásra vágysz). Az először részletezett ismérvek szinte minden posztnál alkalmazhatók, ezért azokat univerzálisan használhatod (akár a rövidebbekhez is), ezután pedig rátérünk azokra a szabályokra, amelyek a hosszabb (akár értékesítésre is alkalmas) tartalmakra vonatkoznak. A formulát egy példán keresztül mutatjuk be, ehhez pedig egy fiktív termékhez készült fiktív posztot írtunk és elemeztünk ki. Read More

Az esettanulmányod megírása (hogy érjen is valamit)

Úgy érzem, a marketingesek, online szakemberek nem egészen értik, mi az az esettanulmány. Az elmúlt fél évben tűnt fel, hogy a konferenciákon hiába harangozzák be, hogy egy-egy előadás esettanulmányokat fog bemutatni, végül legtöbbször nem kapunk mást, mint egy vagy két diát néhány számmal. Ez különösen akkor frusztrál, amikor közvetíteni vagy okulni ülök be egy előadásra, mert az ilyen kontextusából kiragadott információkkal nehéz bármit kezdeni – csak annyit látsz, hogy valami valakinek működött. Hogy pontosan mi és hogyan? És ez hogyan ültethető át a te marketingedbe? Mindez a legritkább esetben derül ki. (Még rosszabb, ha mindez egyszerű önpromóként működik: az előadó hoz néhány számot arról, hogy milyen eredmények érhetők el mondjuk egy bizonyos keresőoptimalizálási szolgáltatással, amelyet persze ő biztosít.) Ezért most megmutatom, hogyan készíts esettanulmányt. Mi is leírunk olyanokat, hogy 17 565%-kal magasabb konverziót érhetsz el X idő alatt, ha előfizetsz a Marketingszoveg.com blogjára – de ez egy olyan megállapítás, amelyet le tudunk hivatkozni, konkrét esettanulmánnyal, statisztikákkal tudjuk bemutatni, hogy nem csak a macska sétált végig a billentyűzeten. A mi példánknál maradva: nem is volna értelme ilyen számokkal véletlenszerűen dobálóznunk, hiszen alig van két ugyanolyan ügyelünk. Egyikük béltisztítással foglalkozik, másikuk szervereket ad bérbe. Van, aki ruhamárkát épít, más duguláselhárítással tölti a mindennapjait. Ha nem tudnánk bemutatni azt, hogy az egyes technikák hogyan működhetnek más iparágakban, ha ezeket a számokat nem helyeznénk kontextusba és adnánk alternatívákat, tényleg dolgozhatnánk véletlenszám-generátorral. Nézzük, egyáltalán miért éri meg ezt a cikket végigolvasnod.

Miért kell neked esettanulmány?

Egy esettanulmány két téren hajt neked kiemelkedő hasznot.
  1. Erősíti a szakmai hiteledet.

Megmutathatod, hogy egy témához valóban kiválóan értesz, hogy nem csak bullshiteket tudsz hangoztatni, de konkrét számokkal, eredményekkel vagy képes konkrét módszerek eredményeiről beszámolni. Értelemszerűen a saját szolgáltatásod hitelét is erősítheted ezzel. Az esettanulmány alapja lehet akár user-generated content is. Ha azt látod, hogy egyes vásárlók, ügyfelek visszaírnak neked, leírják, hogy a terméked milyen eredményeket hozott nekik, hogyan működött, készíts velük interjút, kérj be több adatot, és ezekből építsd fel. Ha valódi arcot tudsz a tanulmány mögé rakni, sokkal hatékonyabbá teszed is egyben.
  1. Megoldasz egy problémát

Hiperreleváns tartalmat készíthetsz azzal, hogy egy olyan probléma megoldását mutatod be részletesen, amely a célközönséged nagy részénél valószínűleg megvan. A megoldást át tudják ültetni, fel tudják használni. Ahhoz, hogy ez segítse az elköteleződésüket, még csak az sem kell, hogy tényleg ki is próbálják a megoldást saját maguk – elég ha tudják, hogy tényleg működne náluk. Érezni fogják nem csak azt, hogy meg tudod oldani a problémáikat – hanem azt is, hogy jól ismered az ő helyzetüket. Ez pedig a hitelesség alapja.

Hogyan írd meg az esettanulmányt?

Read More

Hogyan győzheted le a halogatást? Ezt a 10 lépést kövesd, ha nincs kedved írni

Új év, új fogadalmak. Emeld fel a kezed, ha te is megfogadtál valamit – most tegyük félre a fogyókúrát meg a cigi lerakását, inkább beszéljünk a szakmai fogadalmakról. Hatékonyabb leszel a munkaidődben, végre elkezded használni az Instagramot, videózol is majd…

…vagy épp befejezed végre azt a cikkedet, amit napok óta írsz, sőt minden héten posztolsz majd valami új tartalmat. Egy a probléma: nehéz ám ez a fogadalmat betartani. Mi már csak tudjuk: tavaly bő 3 millió karaktert kopogtam le mindenféle Word-dokumentumok létrehozásához. Ekkora mennyiség után természetes, ha az ember egy kicsit halogat (főleg akkor, ha neked nem az írás a kenyered). Ez nem csak szövegírók problémája: ugyanezt érzik az egyszeri és a rutinos regényírók, forgatókönyvírók, költők, bloggerek és bárki, akinek írnia kell. Jól írni nehéz, a nyüzsgő világ pedig tele van figyelemeltereléssel. Mit csinálj, ha nincs kedved írni?

Mi vezet a halogatáshoz?

Halogatásnak azt nevezzük, amikor az elvégzendő feladatokat félretolva más – általában kevésbé fontos – dolgokkal kezd el foglalkozni az ember. Nem segít a digitalizáció és a technológiai fejlődés, mert a Facebookra mindig rá lehet nézni, hátha történt valami érdekes az elmúlt 2 percben. Mielőtt szégyellni kezdenéd magad emiatt, azért szögezzük le: bár eltérő mértékben, de mindenki halogat. Lehet, hogy nem a munkáját, de valamit egészen biztosan (magánéleti teendők, egészséges életmód, csekkbefizetés stb.). Ismerjük meg az ellenséget:

9 ok, amiért nem írsz

  1. Olyan ez, mint a fogyókúra. Elkezdeni nehéz. Ha már benne vagy, akkor visz előre a lendület, de nekiállni piszkosul nagy munka. Az üres papírlap ugyanis demotiváló. Meg fogsz lepődni, ekkor ugyanazokat a lépéseket érdemes betartanod, mint amikor fogyókúrázol (például zárd el magadtól a kísértéseket, lásd később).
  2. A tökéletes írást tűzöd ki célként magad elé. Olvasóként én örülök a legjobban, ha nem szennyet raksz elém, de ez nem azt jelenti, hogy a tökéletes, hibátlan, soha-jobb-nem-készült anyagot kell megalkotnod legelsőre. Már csak azért sem, mert ha épp nincs kedved írni, akkor azonnal ráfogod, hogy most nem is tudnál örökkévalót alkotni. Meg aztán nincs is tökéletes. Tartsd észben: nem rakétakilövésre készülsz.
  3. Rosszul priorizálsz. Ha sok dolog gyűlik össze, akkor automatikusan az egyszerűbben megvalósítható (gyorsabban letudható) feladatokat veszed előre, mert ha befejezed ezeket a munkákat, sikerélményed lesz. Apró bökkenő, hogy ezzel csak eltolod egy későbbi időpontra a többit, és azt veszed észre, hogy feltornyosultak a nehezebb munkáid (és még kevésbé lesz kedved nekiállni).
  4. Nem elég szigorú a határidő. Mert például ki lehet magyarázni a csúszást. „Nem olyan szigorúak, meg aztán sok a munka (de a Simpsons-maratont azért elkezdem).
  5. Nem magadnak írsz. Apróságnak tűnik, de a hobbiprojektek szinte mindig vonzóbbak, mint a munkád, hiszen a hobbiprojekt (pl. egy regény) tisztán örömforrás és nincs kényszer. A világhírű filmzeneszerző, Alan Silvestri is elmondta a saját hivatásával kapcsolatban, hogy szívesen iszogat egy finom bort valahol munka helyett.
  6. Szorongás: félsz a visszajelzésektől és a kritikától, és túl nagy jelentőséget tulajdonítasz mások véleményének. Ha nincs kész valami, akkor azt nem lehet kritizálni, ugye? Ahogy Hofi mondta, amikor némán játszotta a harmónikán a Csasztuskát: „Ebből baj nem lehet.” Ide tartozik az önbizalomhiány és a hibázástól való félelem, hiszen nem érzed magad elég jónak.
  7. Azt gondolod, nincs elég információ az adott feladat elvégzéséhez (és még félsz is, hogy úgyis elrontod).
  8. Túlvállalás. Sok dolgot raksz be a naptáradba, így egy idő után nem tudod menedzselni a felmerülő problémákat.
  9. És persze a halogatáshoz vezet maga a halogatás is, hiszen minél több dolgot tolsz magad előtt, annál nehezebb új dolgokba kezdeni. Elég csak egyszer elkezdeni, máris görgeteg magad előtt a dolgokat, majd Damoklész kardjaként lebeg a fejed felett minden elvégzendő feladat. A halogatás tehát a produktivitás első számú ellensége.

Mikre kell figyelned?

Ahogy az életben, úgy a szövegírás esetében sem létezik tökéletes. Az írás minősége egy szint fölött szubjektív – többek közt ha nincs benne nyelvtani hiba, rendben van a kohézió, megfelel a briefnek és a formátum követelményeinek (pl. tartja a karakterlimitet stb.), akkor a minősége ízléskérdés. A halogatást csak úgy győzheted le, ha stratégiában gondolkodsz – mert egy-egy hiba kiküszöbölésével vagy rossz beidegződés megváltoztatásával még nem jutsz előre. A lent felsorolt lépésekkel nem is az a cél, hogy mikromenedzseljük az emberi tökéletlenséget, hanem hogy hozzásegítsünk a kész cikk megvalósulásához. Írd fel a mágnestábládra: csak a végeredmény számít. Nem a halogatás legyőzése a célod, hanem az, hogy befejezd a feladatodat (jelen esetben: megírd a cikkedet). Nézzük hát, hogy mikre érdemes figyelned. Read More

A UX a szövegírásban [11 tipp a jobb olvasói élményért]

Talán te is találkoztál már azzal az érdekességgel, hogy külföldi nagy cégek úgynevezett User Experience (UX) Writereket keresnek. Így tett korábban az Amazon, a Dropbox, a Google vagy épp a PayPal is, és persze adódik a kérdés: Ki az a UX Writer és mit csinál? Arról volna szó, hogy a cégek valódi olvasói élményt szeretnének … Read more

9 szövegírói technika, amiket már ma kipróbálhatsz

E szakmai blog rendszeres olvasójaként rengeteget tudsz már a marketingszöveg-írásról. Sosem tagadtuk, hogy ez a műfaj tanulásigényes. Ám ma olyan tudást kapsz, amit gyorsan a gyakorlatba ültethetsz: 9 olyan szövegírói technikát veszünk át, amelyek segítenek meggyőzöbb szövegeket írni. Akár már ma.

1. Határozd meg a tökéletes vásárlót

…és írd a tartalmad ennek az egy tökéletes vásárlónak. Létezik a mondás, hogy aki sokat markol, az keveset fog. Ez sajnos igaz a tartalomgyártásra is: ha úgy írsz szöveget, hogy az mindenkinek szóljon, akkor valójában senkinek sem fog. Másik példa: ha mindent kapitálissal írsz, akkor valójában semmit sem emeltél ki. Hogy mire kell figyelned? Ülj le, helyezd magad kényelembe, legyen előtted a laptopod (meg egy kávé), és gondold végig, hogy milyen a tökéletes vásárló. Ki az, akit el akarsz érni. Mi a fájdalompontja? Milyen megoldást keres? Nő vagy férfi? Fiatal vagy idős? Nyugodtan adhatsz ennek a személynek nevet, elképzelheted a munkáját, a lakását, vagyis ne félj attól, ha vizualizálnod kell őt. Készíts belőle buyer personát. És ha már itt vagy, ne sajnáld az időt attól se, hogy összegyűjtöd, milyen negatív érzések kerítik a hatalmába nap mint nap, avagy mit érez, ha a problémája előjön:
  • szkeptikus
  • dühös
  • türelmetlen
  • csalódott
  • zavart
  • irigy
Ne feledd, az emberek megoldásokat vásárolnak, szóval ennek megfelelően alakítsd ki a tartalmadat. Ha már látod, hogy ki az ideális vásárlód és milyen érzések kavarognak benne (a problémája kapcsán), akkor tudod, hogy milyen igazi előnyöket kell kihangsúlyoznod. Azért írjuk, hogy igazi előnyöket, mert a hamisakat kerülnöd kell, és előbbiek általában a pénzspóroláshoz, a pénzcsináláshoz, a boldogság eléréshez, a valamihez való tartozáshoz vagy a valamitől való függetlenség megszerzéséhez kapcsolódnak.

Foglaljuk össze a lépéseid:

  1. Vizualizáld az ideális vásárlódat
  2. Összegezd a fájdalompontokat és a fájdalompontokhoz tartozó érzéseket
  3. Figyelj a megoldásközpontú gondolkodásra
  4. Helyezd előtérbe az igazi előnyöket

2. Használj speciális üzenetet

A kedvenc. Ami rám és rád is biztosan hat. Amire millió példát tudunk hozni, lásd ezt a magazinborítót (és tényleg nem kellett több, mint 10 másodperc, amíg beírtam a Google-be, hogy „magazine cover”, és rákattintottam az első találatra a képek között):

A magazinedesigning.com képe

„186 more must-have songs” Miért 186? Miért „19 napos izomerősítő gyakorlat”? Miért „200+ csodás nyári sminktipp”? Miért „41 módszer, amivel meggyőzőbb lehet a szöveged”? Azért, mert az ilyen speciális üzenetre jobban felkapják a fejüket az olvasók. Egyrészt a 10 tipp már túlságosan gyakori, másrészt néha úgy érzi az ember, hogy minél többet kap, annál jobban jár. Ki tudja, lehet, hogy ezt 1848-ban is megértették, és ezért lett 12 pont a 12 pont? Lehet, de nem véletlen, hogy a különböző kiáltványok előszeretettel élnek ezzel a módszerrel. Ez már csak azért sem mellékes, mert jobb konkretizálni a dolgokat, és ezt számokkal teheted csak igazán meg. Nézd csak: „Tessék! Egy raklapnyi megoldás, amivel nyereséges lehet a webáruházad” Vesd össze ezzel: „99 tipp, amivel nyereséges lesz a webáruházad” Melyikre figyelnél fel jobban, ha látnád valahol? Használd bátran a számokat, mert kutatások támasztják alá, hogy működik ez a módszer. Nagyrészt azért, mert az emberek szeretik a kiszámíthatóságot; ha látják, hogy mi kapnak, amikor kattintanak: pl. 99 tippet. Nem valamennyit, ami a készítő szerint „raklapnyi”, hanem 99-et, 19-et, 186-ot stb. Ráadásul ezzel a fokozást is kiválthatod (leg-leg-leg): nem azt írod, hogy valami a leggyorsabb vagy a legjobb, hiszen ez gyakran kétszínűnek és hiteltelennek tűnik, hanem konkrét számokkal támasztod alá az előnyöket (mennyivel gyorsabb, jobb, használhatóbb). Nem a leggyorsabb nyomda vagy, mert ezt nem lehet mihez kötni, és nem látható a kézzel fogható előnye. Helyette ezt mondod: „Bízd ránk a névjegykártyád, és azt 24 órán belül elkészítjük!”

3. Fókuszálj

Read More

Ismerkedj meg a Steemittel, ahol kriptopénzt kereshetsz a blogolással (10+1 tipp)

„Are there any Hungarians on Steemit?” – hangzik el a kérdés, és a kérdés bizony releváns. A Steemit a Magyarországon kevésbé ismert eszközök közé tartozik, és bár a blogszolgáltató közösségi médiás lábnyoma nem valami nagy (csupán 11 ezer lájk a Facebookon), a felületet nagyjából 170 ezren használják világszerte. Magyar nyelvű részletes ismertetője nincs is: a … Read more

Így csinálhatsz 2 óra alatt videót, avagy kipróbáltuk a Lumen5-ot

Írtunk mi már arról, hogyan csinálhatsz 5500 forintból videókat, és a sok kedves szó mellett kaptunk azért kritikát is, mondván lehetetlen ilyen költségkerettel dolgozni. Akkor még csak nem is sejtettük, hogy 2017 nyarán jön egy applikáció, ami szintén a mi oldalunkat igazolja. Ez az app valójában egy könnyen kezelhető tartalommarketinges eszköz, amellyel 0 forintból lehet … Read more

[Hiánypótló írás] Hogyan írj how-to-cikkeket?

Hogyan csinálhatsz Big Mac szendvicset otthon? Hogyan élj túl egy cápatámadást? Hogyan írj ütős headline-t? Nincs olyan téma, amelyről ne lehetne how-to cikket készíteni, és ha próbálkoztál már szövegírással, akkor szinte biztos vagyok benne, hogy te is írtál legalább egy ilyen anyagot. A net egyik legnépszerűbb tartalomtípusáról beszélünk, és eddig megszámlálhatatlanul sok poszt, podcast vagy videó született a témában, amiket faltak az olvasók, hallgatók vagy nézők (értelemszerűen azok az emberek, akik az adott dolgot meg szerették volna csinálni). Arról van szó bennük, hogyan tudsz megoldani egy adott problémát egy adott módon, általában szakmai előképzettség nélkül. Ezért is olyan közkedveltek ezek a tartalmak az olvasók körében: gyors és hasznosítható tudás szerezhető általuk. Mostani cikkünkben azt vesszük végig, hogy miképp írhatsz how-to cikkeket egyszerűen és hatékonyan. 10 pontba szedtük a legfontosabb infómorzsákat, amiket érdemes szem előtt tartanod (felcsipegetned), miközben ilyen tartalmat készítesz.

De mi az a how-to-tartalom?

A „Hogyan...” típusú tartalmak informális, relatíve rövid terjedelmű anyagok, amelyek abban segítenek, hogy:
  • egy bizonyos célt könnyebben elérhess
  • egy problémát egyszerűen megoldhass
A hozzá nem értőknek segítenek úgy, hogy képesek csak a legfontosabb részeket kiemelni, kihagyva olyan elemeket, amelyek legfeljebb a szakértőknek fontosak. Az egyik legelső ilyen jellegű könyvet 1569-ben adták ki, a címe A booke of the arte and manner, how to plant and graffe all sortes of trees: With divers other new practise, by one of the Abbey of Saint Vincent in Fraunce volt. Bizony, a szerző Leonard Mascall nem szórakozott a címadáskor, és pontosan leírta, hogy mire számíthatsz a kötetben.
Helyesírási megjegyzés Zolitól: Az egyik visszatérő magyar ortográfiai rémálom, mikor idegen szavakhoz kapcsolódik magyar szó. Az egybeírás nem problémás a minőségjelzős szóösszetételeknél, ha minden tag magyar: kutyatenyésztés. Ha már német juhászokat tenyésztünk, akkor az alakulatot összerántja a szószörny (pontosabban a második mozgószabály): németjuhász-tenyésztés, sőt németjuhászkutya-tenyésztés. Még akkor sincsen nagy baj, ha az első tag idegen szó, ekkor is az egybeírást választjuk: country zene, countryzene-kedvelő (az Osiris Helyesírás ezt a példát hozza is). Előfordul azonban, hogy az alakulat előtagja két (vagy több) idegen szóból áll. Ekkor azonban már nem írjuk egybe a teljes szóalkotmányt (azaz gyakori kivételeink egyike bekövetkezik): németjuhász-tenyésztés, de bischon havanese tenyésztés (lásd: OH 137. o.). Ezért írjuk következetesen egybe a tartalommarketing-stratégia kifejezést, miközben a content marketing stratégia szétmállik a nyelvi szájpadlat alatt. A how-to-cikkek kapcsán a helyzet bonyolódik: tetszik tudni, bár nyelvtanilag az angol szövegben nem kerül kötőjel a  szókapcsolatba (látunk példákat is alább a cikkben), de maga a how-to kifejezés kötőjellel létezik, ez jelenti ezt a hogyan csináld jelenséget. A kötőjelezés azonban egybeírásnak minősül, így viszont a how-to egy szó, tehát nem írhatjuk az utótagot tőle külön. Ha egy közszói összetételben kettő vagy több diviz (kötőjel) szerepel, akkor az utótagokat is kötőjellel kapcsoljuk, így lesz a C-vitaminból C-vitamin-túladagolás-megelőzés, meg hasonló a nyelvi logika a Magyarország–Norvégia-labdarúgó-vb-selejtező-közvetítés szókígyó esetében is, csak ott még nagykötőjel is van. Mivel tehát a how-to kifejezést kötőjellel írjuk, a how-to-cikkbe két kötőjel kerül. Az e-mail-cím után már lassan rááll a szemünk erre is.
De ha már itt tartunk, akkor igazi how-to-kézikönyvnek minősül Platón Állam című munkája is, amelyben a filozófus az ideális állam modelljét próbálta megalkotni és bemutatni. Az egyik leghíresebb alkotásnak mégis az 1936-os, Dale Carnegie által írt How to win friends and influence people számít.

Miért olyan népszerűek a how-to-cikkek?

Azért, mert hozzásegítik az olvasót egy hiányos tudásanyag kibővítéséhez. Vagy legalábbis ezt ígérik, és ebben a „Hogyan [tudsz]...?” típusú cím is fontos szerepet kap, hiszen az olvasó azonnal tudja, hogy az adott problémá(já)ra az adott tartalom megoldást nyújt majd. A how-to-cikkek épp azért olyan népszerűek, mert ehhez a megoldáshoz bárki hozzáférhet, aki elolvassa a cikket, népszerűségüket pedig annak köszönhetik, hogy:
  • információval látják el az olvasót
  • egyszerűen megérthetők, és a bennük található tudásanyag is egyszerűen felhasználható
  • (általában) ingyenesek
  • vonzók és vonzzák a tekintetet (különösképp a címük miatt)
  • valamint az egyre népszerűbb „csináld magad” módszert propagálják
A how-to-tartalmak írásával számodra sem lehetetlen, hogy egy posztod vagy videód önálló életre kelljen, és hogy organikusan jó eredményeket érjen el. Nézzük hát, hogy miképp írhatsz ilyen cikkeket.

#1: A cím nem dísz

A how-to-cikkek egyik legfontosabb kelléke a cím: jelzi, hogy milyen probléma megoldásában segít (ez azért különösen fontos, mert az ilyen anyagot kereső ember a problémára van kihegyezve). A legfontosabb tanács: ne bonyolítsd túl a dolgot! A cím érthető és egyszerű legyen, valamint kristálytisztán írd körbe, hogy miben akarsz segíteni. A kezedet megkötjük egy kicsit, de ez nem kell, hogy visszafogja a kreativitásodat. Mire figyelj tehát?
  • Legyen benne a „Hogyan...”
  • Legyen benne az, hogy miben segít a cikk (...írj főcímet)
  • Plusz opcionális, de erősen ajánlott: fókuszáld a problémamegoldást (...10 perc alatt)
Úgy is mondhatjuk, hogy ezek az előny #1, előny #2, előny #3. Az első kettőt mindenképp alkalmaznod kell (hogyan = megmutatom, és aztán ott van az, hogy mit mutatok meg), de nem árt, ha valahogy a harmadikat is belesűríted a címbe. Nézzük a példákat:
  • Hogyan írj how-to-cikkeket? Alternatíva: Hogyan írj how-to-cikkeket 5 egyszerű lépésben? Esetleg: Hogyan írj tökéletes how-to-cikkeket 5 egyszerű lépésben?
  • Hogyan készíts Big Mac szendvicset? Alternatíva: Hogyan készíts Big Mac szendvicset otthon?
  • Hogyan élj túl egy cápatámadást? Alternatíva: Hogyan élj túl egy cápatámadást az óceán kellős közepén?
Nézd meg ezt a videót, mert kifejezetten vicces, de a lényeg úgyis a címben van: Matt Damon tells you how to win a bar fight. Az ideális cikkcím ez alapján:
  • Hogyan nyerhetsz meg egy kocsmai verekedést? Alternatíva: Hogyan nyerhetsz meg egy kocsmai verekedést Matt Damon szerint?
Erre már kattintatnál te is, igaz?

+1 tanács

A címet tovább fókuszálhatod azzal, ha hozzáteszed, hogy mit érhet el az olvasód a tudásbázis megszerzésével. Ehhez rendszerint a következő formulát használjuk:
  • Hogyan
  • + adott problémára vonatkozó megoldás
  • + amivel
  • + tényleges előny
Tehát:
  • Hogyan írj jó főcímet, mellyel megduplázhatod a megnyitási arányt?
  • Hogyan főzz isteni vacsorát, amellyel örök emlék marad a karácsony?
  • Hogyan készíthetsz stresszlabdát befőttes gumikból, amivel elűzheted az állandó szorongást?
Figyelem! Ez a módszer csak akkor alkalmazható, ha az adott problémára vonatkozó megoldás nem tartalmazza egyúttal az előnyt is, lásd a cápatámadás esete. Elvégre ilyenkor az a legfontosabb, hogy a leírt módszerrel túlélhetsz egy ilyen kellemetlenséget. Read More