Hogyan csinálhatsz Big Mac szendvicset otthon?
Hogyan élj túl egy cápatámadást?
Hogyan írj ütős headline-t?
Nincs olyan téma, amelyről ne lehetne how-to cikket készíteni, és ha próbálkoztál már szövegírással, akkor szinte biztos vagyok benne, hogy te is írtál legalább egy ilyen anyagot. A net egyik legnépszerűbb tartalomtípusáról beszélünk, és eddig megszámlálhatatlanul sok poszt, podcast vagy videó született a témában, amiket faltak az olvasók, hallgatók vagy nézők (értelemszerűen azok az emberek, akik az adott dolgot meg szerették volna csinálni).
Arról van szó bennük, hogyan tudsz megoldani egy adott problémát egy adott módon, általában szakmai előképzettség nélkül. Ezért is olyan közkedveltek ezek a tartalmak az olvasók körében: gyors és hasznosítható tudás szerezhető általuk.
Mostani cikkünkben azt vesszük végig, hogy miképp írhatsz how-to cikkeket egyszerűen és hatékonyan. 10 pontba szedtük a legfontosabb infómorzsákat, amiket érdemes szem előtt tartanod (felcsipegetned), miközben ilyen tartalmat készítesz.
De mi az a how-to-tartalom?
A „Hogyan…” típusú tartalmak informális, relatíve rövid terjedelmű anyagok, amelyek abban segítenek, hogy:
- egy bizonyos célt könnyebben elérhess
- egy problémát egyszerűen megoldhass
A hozzá nem értőknek segítenek úgy, hogy képesek csak a legfontosabb részeket kiemelni, kihagyva olyan elemeket, amelyek legfeljebb a szakértőknek fontosak.
Az egyik legelső ilyen jellegű könyvet 1569-ben adták ki, a címe A booke of the arte and manner, how to plant and graffe all sortes of trees: With divers other new practise, by one of the Abbey of Saint Vincent in Fraunce volt. Bizony, a szerző Leonard Mascall nem szórakozott a címadáskor, és pontosan leírta, hogy mire számíthatsz a kötetben.
Helyesírási megjegyzés Zolitól:
Az egyik visszatérő magyar ortográfiai rémálom, mikor idegen szavakhoz kapcsolódik magyar szó. Az egybeírás nem problémás a minőségjelzős szóösszetételeknél, ha minden tag magyar: kutyatenyésztés. Ha már német juhászokat tenyésztünk, akkor az alakulatot összerántja a szószörny (pontosabban a második mozgószabály): németjuhász-tenyésztés, sőt németjuhászkutya-tenyésztés. Még akkor sincsen nagy baj, ha az első tag idegen szó, ekkor is az egybeírást választjuk: country zene, countryzene-kedvelő (az Osiris Helyesírás ezt a példát hozza is).Előfordul azonban, hogy az alakulat előtagja két (vagy több) idegen szóból áll. Ekkor azonban már nem írjuk egybe a teljes szóalkotmányt (azaz gyakori kivételeink egyike bekövetkezik): németjuhász-tenyésztés, de bischon havanese tenyésztés (lásd: OH 137. o.). Ezért írjuk következetesen egybe a tartalommarketing-stratégia kifejezést, miközben a content marketing stratégia szétmállik a nyelvi szájpadlat alatt.
A how-to-cikkek kapcsán a helyzet bonyolódik: tetszik tudni, bár nyelvtanilag az angol szövegben nem kerül kötőjel a szókapcsolatba (látunk példákat is alább a cikkben), de maga a how-to kifejezés kötőjellel létezik, ez jelenti ezt a hogyan csináld jelenséget. A kötőjelezés azonban egybeírásnak minősül, így viszont a how-to egy szó, tehát nem írhatjuk az utótagot tőle külön. Ha egy közszói összetételben kettő vagy több diviz (kötőjel) szerepel, akkor az utótagokat is kötőjellel kapcsoljuk, így lesz a C-vitaminból C-vitamin-túladagolás-megelőzés, meg hasonló a nyelvi logika a Magyarország–Norvégia-labdarúgó-vb-selejtező-közvetítés szókígyó esetében is, csak ott még nagykötőjel is van.
Mivel tehát a how-to kifejezést kötőjellel írjuk, a how-to-cikkbe két kötőjel kerül. Az e-mail-cím után már lassan rááll a szemünk erre is.
De ha már itt tartunk, akkor igazi how-to-kézikönyvnek minősül Platón Állam című munkája is, amelyben a filozófus az ideális állam modelljét próbálta megalkotni és bemutatni.
Az egyik leghíresebb alkotásnak mégis az 1936-os, Dale Carnegie által írt How to win friends and influence people számít.
Miért olyan népszerűek a how-to-cikkek?
Azért, mert hozzásegítik az olvasót egy hiányos tudásanyag kibővítéséhez. Vagy legalábbis ezt ígérik, és ebben a „Hogyan [tudsz]…?” típusú cím is fontos szerepet kap, hiszen az olvasó azonnal tudja, hogy az adott problémá(já)ra az adott tartalom megoldást nyújt majd.
A how-to-cikkek épp azért olyan népszerűek, mert ehhez a megoldáshoz bárki hozzáférhet, aki elolvassa a cikket, népszerűségüket pedig annak köszönhetik, hogy:
- információval látják el az olvasót
- egyszerűen megérthetők, és a bennük található tudásanyag is egyszerűen felhasználható
- (általában) ingyenesek
- vonzók és vonzzák a tekintetet (különösképp a címük miatt)
- valamint az egyre népszerűbb „csináld magad” módszert propagálják
A how-to-tartalmak írásával számodra sem lehetetlen, hogy egy posztod vagy videód önálló életre kelljen, és hogy organikusan jó eredményeket érjen el. Nézzük hát, hogy miképp írhatsz ilyen cikkeket.
#1: A cím nem dísz
A how-to-cikkek egyik legfontosabb kelléke a cím: jelzi, hogy milyen probléma megoldásában segít (ez azért különösen fontos, mert az ilyen anyagot kereső ember a problémára van kihegyezve).
A legfontosabb tanács: ne bonyolítsd túl a dolgot! A cím érthető és egyszerű legyen, valamint kristálytisztán írd körbe, hogy miben akarsz segíteni.
A kezedet megkötjük egy kicsit, de ez nem kell, hogy visszafogja a kreativitásodat. Mire figyelj tehát?
- Legyen benne a „Hogyan…”
- Legyen benne az, hogy miben segít a cikk (…írj főcímet)
- Plusz opcionális, de erősen ajánlott: fókuszáld a problémamegoldást (…10 perc alatt)
Úgy is mondhatjuk, hogy ezek az előny #1, előny #2, előny #3. Az első kettőt mindenképp alkalmaznod kell (hogyan = megmutatom, és aztán ott van az, hogy mit mutatok meg), de nem árt, ha valahogy a harmadikat is belesűríted a címbe.
Nézzük a példákat:
- Hogyan írj how-to-cikkeket? Alternatíva: Hogyan írj how-to-cikkeket 5 egyszerű lépésben? Esetleg: Hogyan írj tökéletes how-to-cikkeket 5 egyszerű lépésben?
- Hogyan készíts Big Mac szendvicset? Alternatíva: Hogyan készíts Big Mac szendvicset otthon?
- Hogyan élj túl egy cápatámadást? Alternatíva: Hogyan élj túl egy cápatámadást az óceán kellős közepén?
Nézd meg ezt a videót, mert kifejezetten vicces, de a lényeg úgyis a címben van: Matt Damon tells you how to win a bar fight.
Az ideális cikkcím ez alapján:
- Hogyan nyerhetsz meg egy kocsmai verekedést? Alternatíva: Hogyan nyerhetsz meg egy kocsmai verekedést Matt Damon szerint?
Erre már kattintatnál te is, igaz?
+1 tanács
A címet tovább fókuszálhatod azzal, ha hozzáteszed, hogy mit érhet el az olvasód a tudásbázis megszerzésével. Ehhez rendszerint a következő formulát használjuk:
- Hogyan
- + adott problémára vonatkozó megoldás
- + amivel
- + tényleges előny
Tehát:
- Hogyan írj jó főcímet, mellyel megduplázhatod a megnyitási arányt?
- Hogyan főzz isteni vacsorát, amellyel örök emlék marad a karácsony?
- Hogyan készíthetsz stresszlabdát befőttes gumikból, amivel elűzheted az állandó szorongást?
Figyelem! Ez a módszer csak akkor alkalmazható, ha az adott problémára vonatkozó megoldás nem tartalmazza egyúttal az előnyt is, lásd a cápatámadás esete. Elvégre ilyenkor az a legfontosabb, hogy a leírt módszerrel túlélhetsz egy ilyen kellemetlenséget.
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.