Már maga a szakma is misztikusan cseng: „szövegíró”.
Néha még ma is meglepődnek cégvezetők azon, hogy ilyet lehet. Végre nem az egyre túlterheltebb marketingesüknek (rosszabb esetben a cégvezetőnek magának) kell kiizzadnia a következő piece-t, és végre a cég marketingkommunikációja jó kezekbe kerülhet. Igen, a miénkbe.
A szakma sem nem új, sem nem misztikus (ez a 2 könyv sem ma jelent meg), a reklámszövegek évszázadok óta borzolják az idegeinket. Itthon mégis relatíve új szakmának számít, így sok a félreértés, még több a mítosz, amiket most eloszlatunk.
1. „Egész nap van ihlet?”
Ihletre nincs szükség, a Kreatív Kontroll csapata álmából felverve is tud szöveget írni.
Az értékesítési szövegnél tudom jól megfogni, ez a szakember olyan szövegíró, aki tanult és gyakorolt értékesítést (magyarul: egy szöveggel el tudja adni a termékeidet). Kérdezd meg az értékesítődtől, hogy ő csak akkor tud-e értékesíteni, ha homlokon csókolja a múzsa (ha igenlő választ ad, én a helyedben elbocsátanám).
Az írás nekünk rutin. Ha szövegíró szeretnél lenni, akkor itt a nagy „titok”: írjál sokat, írjál minél többet és ha Malcolm Gladwell 10 000 órájában hiszel, akkor szedj össze 10 000 órányi szövegírási gyakorlatot. Ha ennyi írás után is ihletre van szükséged, akkor valamit elrontottál.
Ha cégvezető vagy, akkor ezt nem fogod megtenni, mert ésszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb, ha kiszervezed a feladatot hozzánk.
2. „A legjobb szöveg el tudja adni a rossz terméket is.”
A jó szöveg nagyon hatékony, és a sikeres és sikertelen kampány között legtöbbször a szöveg (és egyéb kreatívok) jelentik a különbséget.
(Azt amúgy említettem, hogy a feliratkozási oldalunk 40% körül konvertál, és még csak most kezdjük el A/B tesztelni? Most nézd meg, hogy a te feliratkozási oldalaid hogyan teljesítenek, és megérted, hogy mennyit jelent a jó szöveg.)
De az eladhatatlan termékedet a világ legjobb szövegírója sem tudja eladni. És nem a szövegíró hibája lesz. Ehhez kapcsolódik a következő pont.
3. „Csak szövegre van szükségem”
Feltételezzük, hogy jó a terméked, ismered a célpiacodat, ügyfélkaraktereket építesz és marketingtudatos vagy. Rendelsz tőlünk egy landing page-t, amit elkészítünk, örülsz neki, felrakod az oldaladra és várod a csodát.
Az oldalt sehol nem hirdeted, még a Facebookra sem rakod ki, így nem érkezik rá forgalom. Forgalom nélkül még én sem tudok konverziót szerezni neked.
Most lehet, hogy azt kérdezed magadtól, hogy ilyen létezik-e. Megdöbbennél.
Kérlek, a szövegeidet használd, szeresd és terjeszd, mert azért készítjük neked, hogy sikered legyen és legközelebb is minket kérj fel szövegírásra.
4. „A copywriting meghalt”
Angolszász területeken ismertebb ez a szakma, és a mítosz is inkább ottani (azért is szerepel angolul a szövegírás).
Már nem is számolod, hogy hány képernyőt nézünk minden nap, ezeken egyre több képet és videós tartalmat találsz. Másodpercenként jönnek az új alkalmazások (akár a tartalomstratégia részeként), így többen feltételezik, hogy a vizualitás korában szövegírókra nem lesz szükség.
Dehogynem lesz.
A videód szkriptjét továbbra is én fogom megírni.
Az elképesztően látványos parallax weboldalcsodádhoz én találom ki azt a 6 szavas headline-t, amitől az oldal konvertálni fog.
Az eszközök és a tálalás megváltozik, de a marketingkommunikációd szíve mindig az lesz, hogy mit mondasz a termékedről és milyen értékajánlattal szólítod meg a potenciális ügyfeleidet.
5. „Néhány varázslatos szó kell és sikeres leszek”
Az tagadhatatlan, hogy vannak figyelemfelkeltő szavak. Kétségtelen, hogy a főcímeket sablonokból is írhatod.
A helyzet viszont az, hogy a szövegírás csak a felszínen szól a szavakról, mondatszerkezetről vagy épp a bekezdések hosszáról. A szövegíró gondolkodása stratégiai: tudja, hogy nagyjából mire gondol az oldaladra érkező látogató (mert utánanézett), majd lépésről lépésre meggyőzi őt, hogy a célkonverzió megtörténjék.
Tudja, hogy a termékednek milyen előnyei vannak (és azokból melyeket emelje ki).
Tudja, hogy mik a lépések, amelyek a célkonverzióig vezetnek. Tudja, hogy pontosan mennyi információt kell megadnia (ha túl keveset ad, zuhan a konverzió, ha túl sokat, akkor azt senki nem olvassa végig és szintén zuhan a konverzió).
Tudja, hogyan legyen meggyőző.
(És azért a „technikai” oldalt se felejtsük el: nyelvhelyesség, kohézió, helyesírás stb.)
Szavakat írni bárki tud. Mi eladunk, meggyőzünk, népszerűvé teszünk, magyarázunk, lelkesítünk és varázsolunk – csak épp szavakkal.
Veszélyes mítosz, mert könnyű sikert ígér. Sajnos nincsenek kerülőutak és nincsenek titkok – mi sem a bölcsek kövét nyeltük le, hanem hosszú évek óta írunk, meg persze tehetségünk is van hozzá.
6. „A jó szöveg biztosan hatékony lesz”
Aki azt mondja neked, hogy az ő szövegei mindig, minden esetben működnek és hatékonyak és csodálatosak és 100%-ban biztos a sikerben, attól az embertől menekülj.
7. „De nekem nem marketingszöveg kell, mert nem teleshopos a cégem”
Tudok olyan nagyon ismert kkv-s marketingest, akitől én még csak „vedd meg most!” vásári bohóckodást láttam, melyet marketingszövegnek csúfolt. Érthető a félelem, hogy vajon minden marketingszöveg olyan-e, mint egy rossz értékesítő.
Nem.
A jó marketingszövegnél nem érzed azt, hogy reklámot olvasol és a cég rá akar venni valamire. A termék, a cég és legfőképp a célcsoport stílusához és szóhasználatához igazodunk. A célcsoport természetesnek érzi.
Mindez azt is jelenti, hogy ugyanazt a stílust nem tudod piacról piacra, cégből cégbe, termékről termékre átemelni, mert nem lesz életképes. Ha egy szövegíró portfóliójában azt látod, hogy egy B2B szoftvercégnek és egy B2C fitneszcégnek ugyanolyan stílusú marketingszöveget írt, akkor búcsúzz el tőle, mert az illető nem érti a szakma alapjait.
Nem a saját stílusunkban írunk és nem azt a stílust választjuk, ami neked tetszeni fog. Sőt a legkevésbé az érdekel engem, hogy neked tetszik-e: csak az számít, hogy a célcsoportod hogyan reagál.
A marketing papíron már hosszú évtizedek óta ügyfélközpontú. Ha szöveget rendelsz tőlünk, akkor tudd, hogy nem neked írunk, hanem a célpiacodnak.
8. „Kicsit átírom”
A legrosszabb forgatókönyv így néz ki: kapsz egy szöveget, „kicsit” átírva kiveszed a legfontosabb elemeket (headline, CTA) és a szövegre rá sem lehet ismerni, majd ha a módosított szöveggel nem lesz eredményes a kampányod, akkor rajtunk kéred számon.
A szakmai lektorálásodra számítunk, de ha bármit átírsz, azt egyeztesd velünk. Ha azt mondom neked, hogy ezt így nagyon ne, akkor higgy nekem, mert én vagyok a szakember, és eleve azért kerestél meg minket, mert jobb szövegeket tudunk írni, mint te.
9. „Szöveget írni bárki tud”
Sok olyan tréninggel és csalitermékkel találkozhatsz, melyek a gyors és könnyű sikert ígérik. Tegyük tisztába: egy intenzív tréning nem elég, hogy kiváló szövegíró legyél. Nem fogsz 2 hét alatt szuperbombasztikus értékesítővé válni. Ezek ügyes selling pointok, és a cél az, hogy a tréninget vagy az adott csaliterméket megvedd, illetve letöltsd.
Nem tud bárki jó szöveget írni. Ezt látjuk a rossz céges weboldaladon. Látjuk, hogy hány jelentkező szeretne „csak írogatni valamit”, aztán nem bírják azt a minőséget és mennyiséget hozni, ami nálunk alapvető. (Egyébként ha jó szövegíró vagy, akkor jelentkezz hozzánk. Elérhetőséget nem adok, mert az első teszt azt, hogy mennyire vagy önálló.)
A szövegírás tanulható. Ez nem egy titkos szekta titkos tudásanyaggal: fél óra alatt annyi ingyenes tananyagot találsz szerte az interneten, hogy fél évig megállás nélkül tanulhatsz.
De nincsenek kerülőutak. Ha jó szövegíró szeretnél lenni, akkor rakd bele a több száz óra tanulást és több ezer óra gyakorlatot.
Szóval az alcím mondata helyesen: szöveget írni bárki tud, aki belerakja a szükséges energiát és szakmai alázatot (és szerencsés esetben még tehetsége is van hozzá).
10. „Ez mindenhol működni fog”
És „ez” lehet egy headline, vázlat, varázsszó vagy bármi. Ha biztos megoldásokat ígérnek, akkor az illető vagy el akar adni neked valamit, vagy kókler.
Hidd el, hogy én lennék a legboldogabb, ha biztos megoldásokkal és mindenhol működő vázlatokkal dolgozhatnék, mert a munkám gyorsabb és egyszerűbb lenne. De ilyenek nem léteznek.
Már a szemem se rezdül, ha egy kampány sikeres headline-ja átírva (de a felépítést megtartva) egy másik kampányban nem működik. Más cég, más célcsoport, más termék, más stílus, más minden.
Összefoglalva
Ha tudsz még jó tévhiteket, mítoszokat és gyakori félreértéseket, kérlek, oszd meg velünk kommentben, és kiegészítem a cikket.
Biztos észrevetted, hogy az utóbbi cikkekben más az irány: számokat, esettanulmányokat és konkrétumokat mutatok. A szakmának szüksége van erre.
Szeretnél egy 40 oldalas e-könyvet a céges blogolásról? Teljesen ingyenesen letöltheted itt.
Ha tetszett ez a cikk, adj neki egy lájkot.
Show More