A weboldalad célja az, hogy konvertáljon, ugye? Ha ez a konverzió vásárlás (mert épp az értékesítési tölcséred végéről beszélünk), akkor bizonyára befolyásolni akarod a látogatóid vásárlói döntéseit – magyarul a vásárlás felé terelgetnéd őket.
(Ha nem akarnál így tenni, akkor nem lennél piacképes. A befolyásolás önmagában sem nem gonosz, sem nem pozitív.)
De ehhez tudnod kell azt, hogy milyen tartalomban bíznak ma az emberek.
Nos, leginkább abban, amit ők maguk készítenek.
Te is ebbe a generációba tartozol?
Az 1980–1999 között született fiatalokra vonatkoznak az alábbi kutatások.
Őket „millenial” generációnak nevezik (ez Neil Howe és William Strauss felosztása). A Harvard Center Y-generációnak hívja kb. ugyanezt a korosztályt, az ezredforduló után született fiatalok pedig már Z-generációsok. Hogy még tovább bonyolítsuk: az Y-generációt többen az 1970-es évek közepétől 1995-ig osztják fel (már a születési évük szerint).
A lényeg viszont az, hogy ők (mi) most 19–37 év körüliek, és a vásárlóerejük óriási (leginkább 25 év fölött).
A Crowdtap 2014 januári felmérése szerint ez a generáció naponta átlagosan 18 órát tölt valamilyen multimédiás eszköz (telefon, PC, tablet) előtt – de ebbe belesorolták a mozit és az újságokat is. Summázhatjuk úgy, hogy napi 18 óra tartalomfogyasztás vagy interakció.
A legfontosabb adat viszont az, hogy az előző generációkhoz képest sokkal kevésbé bíznak a tradicionális médiában. (Tradicionális médiának számít pl. a tv.)
- Az idejük durván harmadát (30%-ot, 5,4 órát) user generated content fogyasztásával töltik.
- A social mediát minden más médiatípusnál jobban szeretik (71%-uk naponta aktív egy-egy social felületen).
- A felhasználói tartalmat 50%-kal megbízhatóbbnak tartják (ezzel a user generated content megverte a tévét, újságokat és magazinokat is).
- A UGC 35%-kal megjegyezhetőbb, mint bármely más forrás tényanyaga.
A 3 leghitelesebb hirdetésforma
A Nielsen millenialokat felölelő kutatásban azt is vizsgálta, hogy ez a generáció milyen marketingkommunikációra vevő. (Ha vevő egyáltalán bármilyenre.)
Azt találták, hogy 84%-uk hitelesnek tartja a „barátom ajánlotta” szóbeszédmarketinget (word of mouth), 69%-uk hisz a céges weboldalaknak és 68% az online vásárlói véleményeket keresi, ha hinni akar (már egy termék ígéreteinek).
Médiatípus szerint elsöprően hiteles a user generated content: átlagosan 53%-uk tartja hitelesnek.
Másik Nielsen-riportban látjuk az oly' sok marketingszakembernek rémálmokat hozó statisztikákat:
Szorul hátra a tradicionális reklám és média, jön fel a user generated content és a tartalommarketing. Üdvözöllek a kommunikáció korában.
De mi az a „user generated content”?
Olyan tartalom, amit a weboldaladon nem te hozol létre, hanem a látogatóid.
Például:
- hozzászólások
- termékértékelések
- social media
- kritika és visszajelzés
- fórumok
- feltöltött fotók
És így tovább.
Tehát ha adott egy terméked, akkor a látogató rákeres arra, hogy mások kipróbálták-e már (és milyen tapasztalataik vannak). Megbeszéli Snapchaten egy ismerősével. Elolvassa a kapcsolódó fórumokat, megtalálja a Gyakorikerdesek.hu kapcsolódó kérdéseit. Megnézi az oldaladon a visszajelzéseket és Google-ben vagy Facebookon a melléd rakott csillagokat és értékeléseket.
Mindezek a tartalmak hitelesebbek, mint a te céges kommunikációd, mert elfogulatlan harmadik felek mondják el a termékedről, hogy érdemes-e megvenni (vagy sem).
Természetes, hogy a saját reklámjaidban dicséred a termékeidet. Mindenki ezt teszi, és ezzel semmi baj nincs. Viszont ha egy vásárlód dicséri a termékeidet, az azért hitelesebb, mert elvileg csak akkor dicsér, ha tényleg kiváló a terméked.
A vásárlódnak nem fűződik anyagi érdeke a véleményhez.
Befolyásold a hírnevedet
Persze épp az a user generated content szépsége, hogy nem tudod befolyásolni (illetve tudod, de pl. a kommentvásárlással hamar be lehet bukni).
Viszont elősegítheted a látogatói tartalom virágzását.
- Az egyértelmű, hogy a pozitív visszajelzéseket úgy érheted el, hogy kiváló a terméked.
- Második lépésként hozd létre azokat a felületeket, amelyeket feltöltenél UGC-vel: értékelésekhez telepíts egy plugint, indíts egy fórumot, regisztrálj a közösségi médiába, indíts egy saját hashtaget (és told meg egy versennyel). A ma marketingesének legfontosabb feladata az, hogy a kommunikációs tereket létrehozza.
- Harmadszor: bátorítsd a vásárlóidat az értékelésekre (akár valamilyen bónusszal, vagy egyszerűen csak kérd meg őket egy hírlevélben).
- Negyedszer: keresd meg a piacod véleményvezéreit, és adj nekik ingyen termékeket azzal a feltétellel, hogy a tapasztalataikat írják meg. Remélhetőleg írnak róla blogbejegyzéseket, említik a közösségi médiában.
Végeredményben az internet és a weboldalad is tele lesz olyan véleményekkel és tartalmakkal, amiket a látogatóid hoztak létre.
A user generated content azért működik, mert a reklámzaj korában olyan emberekkel „reklámoztatod” magad, akik elfogulatlanok. Másrészt ha azt látom egy oldalon, hogy egy velem nagyjából egykorú srácnak tetszett a termék, akkor több kedvem lesz vásárolni nekem is (a srác lesz a referenciaszemély).
Ha neki bevált, akkor nekem is beválhat. Alapvető pszichológia.
Szóval a mai marketingfeladat: vedd végig a felhasználói tartalom típusait, és nézd meg, hogy a te cégednek melyik típusa lenne a legjobb (melyiket tudod a legkönnyebben elérni, melyik csatornán van a célcsoportod stb.). Ezután emeld be a marketingstratégiádba és dolgozz az online hírneveden (a feladatod leginkább az, hogy lehetőséget és teret adj a felhasználói tartalomnak, hiszen elkészíteni a vevőid fogják.)
Show More