A céges blog a legköltséghatékonyabb marketingeszközeid egyike lehet, ha jól csinálod.
És sokan csinálják jól: 2013-ban a blogoló cégek 43%-a szerzett ügyfeleket a blogjával. És mi is folyamatosan szerzünk ügyfeleket épp olyan cikkekkel, mint amit most is olvasol
Hogyan szerezz te is?
Hogyan írj egy tényleg kiváló blogot?
Miért blogolj?
Mert havi 15 (vagy még több) blogbejegyzéssel 5-ször nagyobb forgalmad lehet, mint blogolás nélkül.
Ha havi 3-5 blogbejegyzésről havi 6-8 blogbejegyzésre bővülsz, akkor átlagosan kétszerannyi leadet generálhatsz. Sőt, ha csak havi 1-2 cikkel indulsz el, már azzal is 70%-kal több érdeklődőt kap a céged, mintha egyetlen bejegyzést sem írnál.
(A fenti számokat a HubSpot felméréséből vettük, amelyben 7000-nél is több cég adatait vetették össze. Imádjuk ezt a jelentést, szemezgettünk már az adataiból.)
Emellett a keresőoptimalizáláshoz rengeteg friss tartalomra van szükséged, ezt pedig a rendszeresen frissített blog megadja.
A blog emberi hangot ad a cégednek, miközben felépíti a szakértői státuszodat. Ha idővel látogatott, ismert és elismert blogod van, azzal a saját piacod véleményformáló ereje lehetsz.
A céges blog a tartalommarketinged része, és lesz még egy felületed, amit ügyfélszerzésre, PR-re és hirdetésre is felhasználhatsz.
Bár céges blognak hívjuk, de nem a cégedről szól (ahogy a céges oldalad sem), hanem az olvasóidról és az ügyfeleidről.
A sikeres blog 8 lépése
Ha „csak úgy” írsz valamit, az valószínűleg nem lesz kiváló (ha mégis, akkor fel vagy véve!). Az unalmas tucatblogot pedig senki nem fogja olvasni.
Az alábbi lépéseket sorvezetőként használhatod, amikor a saját blogodat írod. Vagy ha megkérsz minket, akkor tudni fogod, hogy mennyi mindenre fogunk figyelni.
1) dizájn és technika
Ma már alapvető, hogy a dizájnod reszponzív legyen, és mobileszközökön is kifogástalanul jelenjen meg. Egyre több és több olvasót veszítesz, ha mobilról élvezhetetlen az oldalad.
Továbbá a dizájn azt fejezze ki, amit ki akarsz fejezni – a most olvasott oldal dizájnja viszonylag drága volt, de tudatosan néz ki olcsónak, mert a felmérések szerint erre van igény.
Egy professzionálisabbnak látszó megjelenéssel azt gondolnád, hogy a szövegírás iszonyatosan drága lehet, ez pedig az oldal konverzióját csökkentené. De épp az a cél, hogy az ilyen cikkek elolvasása után írj nekem egy e-mailt.
Viszont a legjobb dizájn sem ér semmit, ha használhatatlan. Minden dizájndöntésnél a használhatóságot és átláthatóságot helyezd az esztétikum elé.
Az ideális oldalad később bővíthető és alapértelmezetten keresőbarát felépítésű. Ehhez ajánljuk a Wordpresst, mert kiváló és bővíthető tartalomkezelő rendszer. Ez az oldal is Wordpressen fut.
2) tervezés és stratégia
Miről fogsz írni? Nem az számít, hogy te miről szeretnél, hanem az, hogy az ügyfeleid milyen témákra keresnek rá, mire kíváncsiak. Gyűjts több tucat témát, nekem az vált be, ha rengeteg felírt témából kiválasztom azt az egyet, amit megírok.
Kiknek írsz? Tudj meg minél többet az ideális olvasódról, és neki írd a cikket. Több ideális olvasód is lehet.
Milyen gyakran fogsz írni? Tervezd bele az idődbe, hogy mondjuk heti 3 cikk kimegy.
Ki fogja megírni? Ki publikálja? Ki terjeszti? Ezeket se menet közben találd ki, hanem indulás előtt.
Hogy illeszkedik a marketingstratégiádba? Kulcsfontosságú, mert ha nem tudod, hogy milyen céljaid vannak a bloggal, akkor nem tudod, hogy elértél-e bármit is. Ne azért legyen céges blogod, mert a szövegíró (én) azt mondta, hogy az jó, hanem azért, mert pl. az online láthatóságodat növelnéd, edukatív anyagokkal megtanítanád vásárolni a célpiacodat és így tovább.
Használj publikációs naptárat, hogy könnyebben tervezz előre.
3) írás
Nem tudom neked egy bejegyzéssel megtanítani azt, hogy hogyan írj jól. Akkor fogsz jól írni, ha szakmai anyagok olvasása mellett beleraksz több ezer óra gyakorlatot, és írsz, írsz, írsz, amíg kiválóan megy.
Mi sem szövegírónak születtünk, bár úgy néz ki, hogy tehetségünk van hozzá.
Nem fogom szépíteni: aki azt mondja neked, hogy egy gyorstalpalón megtanít téged szöveget írni, az egyszerűen hazudik neked.
Teniszezni sem fogsz megtanulni 3 teniszkönyv elolvasása után. Biliárdozni sem fogsz megtanulni azért, mert megnézel egy gyorstalpaló videót.
A kiváló blogbejegyzés felépítését elolvashatod itt. Alább pedig általánosabb webszövegírási tippeket kapsz.
Neten más szöveg működik, mint nyomtatva: már-már közhely, hogy interneten átfutjuk a szöveget. Ezért használj kiemeléseket és alcímeket, a bekezdéseid pedig legyenek rövidek. Az ideális kiemelés az, amikor a szöveg átfutással is viszonylag értelmes (a fő mondanivaló érthető).
Használj kulcsszavakat, de inkább arra, hogy a témát megadják. A kulcsszavak zsúfolását bünteti a Google, meg olvashatatlanná is teszi a szöveget. Mindig embereknek írj, mert a Google is azt rangsorolja előrébb, amely az embereknek tetszik.
Legyél eredeti. Ne írd meg a 25. cikket egy témában, mert senkit nem érdekel, ha ugyanazt a sablont olvashatják nálad is, mint 24 másik helyen. És főleg ne másold át egy másik blogról, mert a duplikált tartalmat olyan súlyosan bünteti a Google, hogy talán fel sem állsz a büntetésből.
Használj egy jó képet. Jó kép alatt nem a filccel táblára író öltönyös embert értem, hanem valamit, ami vicces, meghökkentő, látványos, egyedi, kreatív, szép vagy felháborító. Kérd a szövegíródtól, hogy adjon a cikkhez jogtiszta, eredeti képet. Mi sem véletlenül fizettünk elő egy képadatbázisra.
Újságírói minőségben írj. Jó tipp, ugye? Mondtam már, hogy egy bejegyzésben nem tudom átadni neked a rutint. Gyakorold sokat vagy szervezd ki nekünk a szövegírást.
Emberi legyen a hangod. Emberek emberekkel kommunikálnak, nem cégekkel. A legjobb az „én beszélek veled” közvetlenség. Még a B2B kommunikációban is két cégvezető ül le tárgyalni, nem két elvont jogi személy.
Legyen egy saját stílusod. Ezt nem kell feltalálnod, mert a saját stílusod ismérve az, hogy... a sajátod.
Juss el A pontból B pontba. Vess fel egy témát és vezesd ki valahova. Ne „csak úgy” írj róla, hanem gondold végig, következtess, írd le a véleményed, tehát tartson valahova a szöveg, legyen érdemes elolvasni. Gondolj arra, hogy az olvasóid értékes időt szánnak a bejegyzésedre, amennyiben végigolvassák – és óriási arculcsapás, ha a bejegyzés elolvasása után nem kaptak semmi pluszt. Ők nem lesznek visszatérő olvasók. Ne féld leírni a véleményedet, hiszen pont arra vagyok kíváncsi.
Tudd, hogy kinek írsz. Ha laikusoknak, akkor az erősen szakmai tartalmaidat úgy mutasd be, hogy megértse az is, aki tegnap hallott rólad és a szakmádról először. Ők lesznek a vevőid, nem a munkatársaid.
Ne egyflekkes izzadványokat írj. Az 1500 karakter nagyon kevés bármi eredeti és érdekes gondolatnak, plusz egyre-másra azt támasztják alá a kutatások, hogy az 1000 (sőt, néha 2000) szó feletti cikkek rangsorolnak a legjobban. Ez a cikk a Wordpress szerint 1410 szavas, több okból is: utálom a felszínességet, grafomán vagyok, sok értéket szeretnék adni, jól működik, valamint mindenki rövidebbet ír, tehát a hosszú cikk pozicionál.
4) headline
Először is LEGYEN címe (sokan nem adnak).
Másodszor ezt sem tudom itt megtanítani, mert jó főcímet írni még sok-sok gyakorlással is nagyon nehéz.
Jó kiindulópont, ha elkezded gyűjteni a címeket mondjuk indexről, valamint nézed, hogy a facebookos hírfolyamodban mikre kattintottál rá. Ha rákattintottál valamire, akkor az egy jó cím, és annak mintájára írhatsz te is egyet.
5) terjesztés
Nagyon sokan kihagyják: publikálják a cikkeiket, és hátradőlnek.
Pedig a sikeres bloghoz terjeszteni is kell. Terjeszd a közösségi médiában (akár meghirdetve is), hirdesd meg, publikáld minden felületedre, tedd rá a névjegykártyádra, hírlevélben küldd ki és legyél rá büszke.
Ha megírom a Pulitzer-díjra érdemes csodacikkemet, majd bezárom a fiókom mélyére, akkor hiába várom az elismerést.
6) interakció
Bátorítsd az interakciót (lájkok, megosztások, hozzászólások), és ha valaki hozzászólt, akkor mindig írj neki választ. Mutasd az olvasóidnak azt, hogy figyelsz rájuk és fontos a hozzászólásuk.
A jó blog párbeszéd, amit te indítasz, de az olvasód folytatja.
7) elemzés
Nem lesz minden blogbejegyzésed jó és megosztásmágnes, mert még profi szövegírók sem tudnak 100-ból 100 sikeres cikket írni.
Jól van megírva, jónak tűnik a témaválasztás, jól tagoltad, jó címeket adtál. És az egyik cikk mégis sokkal olvasottabb, mint a másik.
Idővel több tucatnyi blogbejegyzésedből tudod kiszűrni a legjobb témákat. A statisztikákból kiolvashatod a legjobb hangvétel, legjobb hosszúságot. Látod, hogy melyiket osztották meg többen, melyik címre kattintottak többen, melyik pozicionált jobban a keresőben.
Ezek szerint finomhangolhatod a későbbi bejegyzéseidet.
Nem az számít, hogy az aktuális marketingguru mit mond, vagy épp mi a trend. Az számít, hogy az Analyticsed mit mutat.
8) rendszeresség
A kulcs az, hogy ha beálltál heti 3 cikkre, akkor heti 3 cikket írj – ha törik, ha szakad. Ha a látogatottságod épp stagnál, az nem jelenti azt, hogy nem tudod elveszíteni a már meglévő látogatóidat.
A rendszerességgel megtanítod a látogatóidat, hogy rendszeresen térjenek vissza, mert rendszeresen új tartalmakat találnak nálad.
Összegezve
A sikeres céges blog „titka” ennyi: jó témaválasztás, jó blogbejegyzések és jó terjesztés.
Vagy ha nem megy, akkor szervezd ki nekünk. (Írj a jobb alsó csetablakon.)
Hamarosan új blogcsomagokkal jelentkezünk, hogy az új évet egy izgalmas, jól szövegezett és népszerű céges bloggal indíthasd.
Az itt olvasott cikkhez hasonló előadást tartottam a Piac és Profit tartalommarketing-konferenciáján. A hangot nem rögzítették, de jó stréber diákként fölveszem otthon, és hamarosan meghallgathatod.
Show More