Mikor írtál utoljára olyan blogbejegyzést, ami eladott valamit? Mikor írtál valami olyat, amit több szakmai oldal átvett és megdicsért? Ami elterjedt a közösségi médiában?
Ami annyira jó volt, hogy az ügyfeleid csak azért írtak egy e-mailt, hogy megdicsérjék?
Ebben a cikkben átvesszük azt a 7 elemet, amit minden kiváló blogbejegyzés tartalmaz.
1. Értsd meg azt, akinek írsz
Minden blogbejegyzésednek van egy célja: ügyféledukáció, listaépítés, eladásösztönzés vagy bármi egyéb, és ennek megfelelően választod ki a bejegyzés témáját.
A téma pedig meghatározza azt is, hogy a célcsoportodból melyik szegmenst érdekelheti. Például legyen most egy hírlevélküldő szoftvered, és új vásárlókat szeretnél: ilyenkor arról írj, hogy az e-mail marketing miért akkora lehetőség, amekkora. Vagy épp arról, hogy hogyan könnyíti meg a mindennapi kapcsolattartást egy hírlevélküldő.
De a már meglévő előfizetőidet az fogja érdekelni, hogy milyen új funkciókat fejlesztettetek ki, illetve hogyan használhatja még hatékonyabban a rendszert.
És a legfontosabb most jön: tudnod kell, hogy az adott szegmens mennyit tud a témáról, amiről írni fogsz. Ha a célpiacod nem hallott még soha az e-mail marketingről, akkor könnyen túl szakmai lehetsz, ha az A/B tesztelésről írsz. De ha már használtak egy-két hírlevélküldőt, akkor meg nem fogják elolvasni a „bevezető az e-mail marketingbe” kezdetű szövegeidet.
Tudd, hogy honnan kell felvenned a fonalat.
2. Írj egy kifogástalan headline-t
A blogbejegyzésed első benyomását a főcím adja. És ha rossz, akkor az utolsót is.
Ha 10-ből 10 ember nem kattint a cikkedre, akkor a jól megírt cikked helyén lehetne akár egy fehér kép is. Nem számít, mert senki nem látja.
Minél több olvasót kap egy anyagod, annál nagyobb eséllyel lesz belőle feliratkozás, megosztás, vásárlás vagy bármi egyéb. A headline pedig az az eszköz, amivel minél több embert rá tudsz venni arra, hogy ténylegesen elkezdjék olvasni az anyagodat.
A szöveg nyitásán ugyanis egy kampány átütő sikere vagy csúfos bukása múlik. Ismert, hogy Gary Halbert egyik hirdetésén 475%-os eladásnövekedést ért el pusztán azzal, hogy lecserélte a főcímet. Ted Nicholas is címet változtatott egy anyagon, és az új cím 1800%-kal jobban konvertált.
David Ogilvy híres Rolls-Royce hirdetésének címét talán ismered: „Ebben az új Rolls-Royce-ban 60 mérföld per órás sebességnél a leghangosabb zaj az elektromos órából jön.” Ez a 104. cím. Ha a 20. címötlet megírása után leállt volna, akkor ez a hirdetés nem lett volna ennyire sikeres.
3. Írj egy „letehetetlen” első bekezdést
Szövegírói legendák szólnak arról, hogy egyik-másik szövegíró hány napot és hetet tölt el azzal, hogy a headline-t és az első bekezdést megírja újra... és újra... és újra.
Egyik szövegíró ugyanannyi ideig írja a headline-t, mint az egész anyagot.
Másik pedig az első 50 szó megírásával eltölt egy hetet.
Képzeld el a blogbejegyzés olvasását úgy, mint a csúszdázást. Az olvasód a csúszda tetején ácsorog, és azon gondolkozik, hogy lecsússzon-e. A headline és az első bekezdés az az apró kis mozdulat, ami finoman elindítja őt.
Ha sablonnal nyitsz, akkor nem fogják elolvasni, mert már elolvasták. A sablon azt üzeni, hogy nem mondasz újat, váratlant vagy épp hasznosat.
De nézd meg ezt az első bekezdést:
Szeretnéd a cégedet az Index-címlapra vinni? Megmutatom, hogyan érheted ezt el fillérekből.
Ez azonnali előnyt kommunikál, és természetes, hogy el akarod olvasni a teljes cikket.
Ha nem előnyt kommunikálsz, akkor is idézz egy meglepő statisztikát, tegyél fel egy ügyes költői kérdést, kezdj el egy történetet, finoman provokálj vagy épp egy „mindenki tudja, hogy” állítást cáfolj meg.
A cím és az első 50 szó alapján fogom eldönteni, hogy tudsz-e nekem újat, érdekeset, meglepőt vagy hasznosat mondani az adott cikkben. Ha nem, akkor egy kattintásomba kerül, és máris mást olvasok.
[facebook-page href="marketingszoveg" width="300" height="800" align="center" hide_cover="false" show_facepile="true" show_posts="false"]
4. Írj erősen
Mi a különbség az alábbi két mondat között?
Én azt gondolom, hogy valószínűleg a marketing a legjövedelmezőbb vállalati tevékenységek egyike lehet, amennyiben folyamatosan, jól meghatározott célok mentén és költséghatékonyan végzed.
Ez volt az egyik mondat.
A marketing az, ami a „ki tudom fizetni a rezsit” jövedelmedet „ezt a motort kérem” jövedelemmé teszi.
Ez meg a másik.
Nem akarom tollba mondani a gondolataidat, de valószínűleg a második mondatot erősebbnek tartod te is. Ennek oka egyszerű: az első mondatot bármilyen vállalati brosúrában megtalálhatnád, mert kilúgozott, semleges, tényszerű és felháborítóan polkorrekt („én azt gondolom, hogy valószínűleg talán esetleg”).
A második mondat már az idézőjelek miatt is szokatlanabb, és van benne egy kis érzelem: hát nem azért csináljuk ezt az egészet, hogy vásárolhassunk például egy motort?
Még a legrosszabb mondatokban is van valami állításocska.
A jó mondatokban viszont az állításon felül van még:
- érzelem
- logika
- állásfoglalás
- ígéret
- kép vagy metafora
- közvetlenség
(Nem feltétlenül fér bele az összes egy mondatba, de azért egyet-kettőt megtalálsz egy jó mondatban.)
A jó mondat az, amiben stílus van. Olyan stílus, amit valahogy sikerült átverni a brand guideline-on, és nem tették tönkre corporate bullshittel. Mondat, amiben van élet.
Ehhez viszont bátorság kell. Amint állítasz valamit, lesz ember, akinek nem tetszik (mert máshogy gondolja). Amint ígérsz valamit, lesz ember, akinek ez nem kell. Amint érzelmet váltasz ki, lesz olyan, aki ettől megijed.
A bátorság kifizetődő: a jó mondatokat akár évtizedekig idézgetik, míg a rossz „vállalati” mondatokat azonnal elfelejtik.
Itt van például egy jó mondat David Ogilvytől, amin a reklámszakma egy része tulajdonképpen a mai napig megsértődhetne: „Ha nem ad el, akkor nem kreatív.”
(Szánalmasnak tartom, amikor egy olyan hirdetés nyer ilyen-olyan díjakat és szakmai elismeréseket, amely eladásokat ugyan nem hozott, de állítólag kreatív volt. Próbáld meg ezt a pofátlanságot mondjuk pizzafutárként eladni: „igaz, hogy 3 óráig tartott az amúgy 20 perces kiszállítás, de roppant kreatív útvonalat választottam!”)
És ilyen jó mondatokból rakj minél többet a bejegyzéseidbe.
5. Írj a webre
Interneten pl. nem működnek a végeláthatatlanul hosszú bekezdések. Emellé alcímekkel, kiemelésekkel, listákkal és hasonló tördelési megoldásokkal minél olvashatóbbá kell tenned a blogbejegyzésedet ahhoz, hogy el is olvassák.
Az internet egy felgyorsult médium, ahol mindenki kapkod, mindenki csak átfutja az anyagokat. Szerkeszd a cikkedet úgy, hogy ha valaki csak az alcímeket olvassa el, nagyjából akkor is megértse a lényeget.
Hasonlóan fontos minden bejegyzésbe egy vagy több kiváló képet rakni. A megosztásnál is figyelemfelkeltő, illetve olvasás közben is megtartja a figyelmet. Nálunk ritkán van kép, mert ezeket a cikkeket a rendes munkánkon felül, általában hajnali 1 körül írjuk, és már lusták vagyunk. (Meg így is elolvasod, mert ilyen minőségű szakmai anyagokból nincs sok.)
6. Zárd le
A legrosszabb szövegek „csak úgy” véget érnek. Mintha a cikk írója megunta volna.
De a jó bejegyzés végén van egy összefoglaló, egy „tudj meg még többet”, egy „iratkozz fel”. Eleve a cikk célja az volt, hogy egy adott témában az olvasót elvidd A pontból B pontba, és a lezárás lenne a B pont.
Hogyan zárd le a cikkedet?
Stílusosan foglald össze, hogy miről írtál. Persze törekedj arra, hogy ne szájbarágás legyen az összefoglaló.
Használj egy call to actiont a célkonverziódnak megfelelően. „Iratkozz fel”, „oszd meg”, „lájkolj”, „kövess”, „nézz körül a webáruházunkban” vagy bármi más, amit az olvasóval el szeretnél végeztetni.
Írd le, hogy miről írsz legközelebb.
Irányíts át egy másik, kapcsolódó cikkre. (Apropó, itt van 10 érv a céges blog mellett.) Szeretni fogja a Google is.
Vagy csak adj egy gondolatébresztő kérdést vagy állítást.
7. Írj
A legtöbb cég nem ismeri fel azt, hogy milyen hihetetlen mennyiségű téma gyűlik és gyűlik a mindennapi munka során. Pedig egy óra alatt 100-200 blogbejegyzésre való témát össze tudunk gyűjteni, és akkor még nem is ástunk igazán mélyre.
De a legtöbb cég süket a témákra és nem vezetnek blogot. Inkább megválaszolják ugyanazokat a kérdéseket újra... és újra... és újra... mondjuk e-mailben vagy telefonon. Pedig a kérdésekből lehet írni egy bejegyzést, és egy hasonló bejegyzéssel te is csökkenthetsz picit a kollégáid leterheltségén.
Az értékesítők kénytelenek a sales pitch egészét minden ügyfélnek elmondani. Pedig az ő munkájuk támogatható olyan anyagokkal, amik a legmeggyőzőbb érveket összefoglalják.
És súlyos összegeket költenek AdWordsre és keresőoptimalizálásra, amikor heti 3 cikkel és havi 25 000 forint körüli PPC-költéssel közel meghétszerezhető a látogatottság.
Ha a te céged nem publikál rendszeresen szakmai cikkeket, akkor potenciális ügyfeleket veszítetek ebben a percben is, ahogy ezt olvasod.
Show More