Nagyon olcsó lenne, ha azt mondanám, hogy „természetesen bízd a Kreatív Kontrollra a szövegírási projektjeidet”, de ezt a cikket nem azért írom, hogy a végére ezt – mint valami igazán váratlan konklúziót – kiírhassam.
Ez a cikk abban segít téged, hogy eldönthesd, hogy mikor érdemes neked írnod a szövegeidet, és mikor bízd szakemberekre.
Első kérdés: mennyire értesz a szövegíráshoz?
Ezt a kérdést a legőszintébben válaszold meg. Ha büszkeségből becsapod magadat is, azzal csak a saját üzleti eredményeidet rombolod.
Van több ezer óra szövegírási gyakorlatod? Van több ezer oldalnyi rutinod? Ismered a meggyőző szövegírás alapjait? Meg tudod írni a marketingszövegedet úgy, hogy tényleg konvertáljon? Tudod, hogyan kell a termékélményt felépíteni?
Tudsz kíváncsiságot kelteni a szövegben? Tudod, mi építi fel a bizalmat? Tudsz hitelességet építeni? Tudsz kifogást kezelni? Tudsz olvasmányosan írni? Tudsz történetet mesélni?
Tudsz írásban értékesíteni?
Az anyagokon nemcsak konkrét eladások múlnak, hanem a céges kommunikációd hitele is. Nem érdemes büszkeségből becsapnod magad, mert bevételt és hitelességet veszítesz. Ha komoly egészségügyi problémád van, akkor gondolkozás nélkül elmész az orvoshoz, mert tudod, hogy mennyire fontos a jó diagnózis és a megfelelő kezelés.
Az érdeklődő sokszor csak a megjelenő szöveget látja a cégedből. Nem fogja tudni, hogy hány éve dolgozol, milyen szakértő vagy, mekkora gondosság és szakértelem és munkaóra kell minden termékhez.
Az alapján fogja megítélni a cégedet és a termékedet, amit lát belőle. Ha amatőr szövegeket raksz elé, akkor amatőrnek fog gondolni. Viszont ha a szöveg lebilincselően érdekes, hiteles és tényleg őt szólítja meg, akkor nyertél egy ügyfelet.
Itt nem arról van szó, hogy tudsz-e olyat írni, ami neked tetszik. A marketinganyagok nem neked szólnak, hanem a célpiacodnak.
Ha a fenti kérdésekre a válaszod „nem”, akkor profi szövegíróra van szükséged. Ha „igen”, akkor jöhet a következő kérdés.
Van rá időd?
Ha munkaidőben csinálod, akkor a napi munkától és a cégvezetéstől veszed el az időd, ha szabadidődben, akkor a családodtól és magadtól.
Az idő értékesebb, mint a pénz. Pénzt lehet szerezni és ha elveszik, akkor tudod pótolni, de az időből mindannyiunknak egy kiszabott mennyiség jut, és ez folyamatosan telik. Az eltelt időt nem kaphatod vissza.
Sokan hiszik azt, hogy ingyenes, ha ők írják a cégen belül a szövegeket. Ez tévedés. Eleve az iroda rezsije mínuszossá teszi a folyamatot, de még fontosabb az, hogy közvetetten veszteséget termelhetsz magadnak. Cégvezetőként hosszú távú üzleti döntéseket kell hoznod, stratégiai partnerekkel megegyezned, networkingezned, megújulnod, új piacokat és termékeket kitalálnod... magyarul te tolod a hajót. Ha a „hajótolás” helyett szöveget írsz (ami amúgy egy kiszervezhető feladat), akkor addig is áll a hajó.
Tehát lehet, hogy itt és most tényleg pénzt spóroltál, viszont eközben sokkal kevesebb időd jutott a cég fejlesztésére, ennek hatását pedig hosszú távon érzed meg.
Természetesen nem arról van szó, hogy 1 blogbejegyzés megírása elviszi az egész hónapodat... de pillanatok alatt egy kompetitív piacon találod magad, ahol már havi 10 blogbejegyzés kell... meg egy brosúra... meg pár email... meg egy sales page... meg egy teljes weboldal... meg a webáruházba 1000 termékleírás... és így tovább.
Felvennél valakit?
Ha találsz egy jó szövegírót és kereted is van rá, akkor csak bátorítani tudlak a felvételére. Vissza fogja hozni az árát.
Nekem több száz jelentkező felvételiztetése és megszűrése után állt össze a szövegírói csapatom, ezért az itt leírt tapasztalataimmal segíthetek neked a szövegíród kiválasztásában, illetve abban is, hogy miket tegyél a szerződésbe.
Viszont nagyon kevés jó szövegíró van az országban.
Érted, hogy az adott szöveg hogyan hoz majd bevételt?
A szövegírás önmagában nem marketingstratégia, inkább a hozzávaló üzemanyag, ami hajtja a marketingedet.
A sikeres szövegírási projektekhez ismerned kell, hogy egy adott szöveg hogyan illeszkedik a nagy egészbe, és hogyan segít hozzá az üzleti céljaidhoz. Cél lehet az imázsépítés, informálás és a szakértői státuszod bebetonozása. Lehet célod az érdeklődés felkeltése a feliratkoztatás. És lehet közvetlen eladás.
Mindenesetre a legjobb marketingszöveg sem fog bevételt hozni a cégednek, ha mondjuk nincs rá célpiaci forgalom – amit vagy keresőoptimalizálásból, vagy PPC-vel, vagy Facebookról szerzel (vagy máshonnan).
Mit csinálnak a konkurenseid?
Ideális esetben a cégedet úgy tudod pozicionálni, hogy konkurenciamentes piaci vákuumban szolgáld ki az amúgy meglévő (vagy felépített) keresletet.
Ez a pozicionálás nehéz, illetve nem is minden cégnél megoldható. És ha vannak versenytársaid, akkor figyelned kell rájuk.
Nézd meg, hogy milyen a marketingkommunikációjuk, milyen csatornákat használnak és kiket szólítanak meg. Nézd meg, hogy a blogbejegyzéseik minősége milyen. Milyen csalikat írnak? Milyen a hírlevelük? Milyen a marketingszövegük?
Jobb szövegeket kell írnod náluk. Ha pedig látod, hogy ők profi szövegírókkal dolgoznak, akkor neked is profi szövegírókkal kell dolgoznod (vagy legalábbis olyan anyagokat írni, mint egy profi). Ellenkező esetben a konkurenseid kiszoríthatnak a piacról – mert jobb kommunikációval könnyebben és hatékonyabban érik el a célpiacodat.
Végszó a választásról
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a bejegyzés célja nem az, hogy mindenképp rábeszéljelek a szövegírási szolgáltatásunkra. Nem születhet jó és gyümölcsöző ügyfélkapcsolat a „rátukmálásból”.
A fenti kérdések célja az, hogy magabiztosan végig tudd gondolni, hogy mikor érdemes és mikor nem érdemes szövegírók segítségét kérni. Nagyon boldogok vagyunk, amikor azt látjuk, hogy egy cég házon belül ilyen jól oldja meg a blogolást.
Választási lehetőséged mindig és mindennel van, mégha ez sokszor nem is transzparens. A zöldséget vagy megtermeled te, vagy megveszed a boltban. A könyvelést vagy elvégzed te, vagy rábízod a könyvelődre.
Vagy te írod meg a szövegeidet, vagy rábízod profi szövegírókra.
A kérdést az dönti el, hogy melyik a költséghatékonyabb, melyik szöveg hoz több bevételt, és persze melyiket tartod kényelmesnek.
(A bevételhez: egyik marketingszöveg-íróm hírleveleket ír az ügyfelünknek. A hírlevelek élesítése után ügyfelünk eladásai megduplázódtak.)
Show More